AnonymBruker Skrevet 2. oktober #1 Del Skrevet 2. oktober Er det bare jeg som føler barnehage og skole var en sykeliggjøring av normal oppførsel hos små barn? Da kanskje særlig gutter. De er alltid bekymret når en 5 åring ikke sitter i ro eller tar instrukser veldig godt eller er vill eller hva som helst. Men det er da ganske normalt for en 5 åring å være aktiv? Som regel går det seg til. Men alt skal liksom problematiseres. De er små barn, kan de ikke få lov å være det? Flere som har samme opplevelser? Skal alltid være så mange samtaler, dra inn sånn og sånn pedagog osv. Men så går det bra likevel fordi barna blir litt eldre og mer modne... Jeg lurer på om det er tilfeldig at adhd diagnosene skyter i været eller om alle pedagogene leter litt for hardt blant ganske små barn ? Anonymkode: 76bf0...a3b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikkeenrobot Skrevet 2. oktober #2 Del Skrevet 2. oktober Misliker sterkt når de absolutt skal sette klistermerker på barn... Må liksom alltid være en grunn/diagnose til at hvorfor de oppfører seg som.... akkurat... barn 😅 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #3 Del Skrevet 2. oktober ikkeenrobot skrev (1 minutt siden): Misliker sterkt når de absolutt skal sette klistermerker på barn... Må liksom alltid være en grunn/diagnose til at hvorfor de oppfører seg som.... akkurat... barn 😅 Ikke sant? Han klarte ikke sitte stille i 40 minutter å høre på meg prate, han må ha adhd!!! Eller så er han kanskje 5 år?... Altså Anonymkode: 76bf0...a3b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #4 Del Skrevet 2. oktober Også med andre ting hos oss som f eks hørsel. Barnehagen maste (hun ene) så vi følte vi måtte sjekke det. Hørselen var helt fin. Mye styr og legetimer osv for å sjekke det. Stress på foreldre. Dette er bare ett enkelt eksempel. Lurer litt på hvordan det er med adhd-utredning av små barn, eller småskole barn. Gutter spesielt. Hvis de da får adhd diagnose, blir de da sjekket ingen jevnling? Hvis de er mange som "vokser det av seg". Og så plutselig er det ingen diagnose lengre? Fordi de da er blitt modne og kan sitte stille over lengre tid? Anonymkode: 3349c...bcb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten89 Skrevet 2. oktober #5 Del Skrevet 2. oktober Deler ikke din erfaring. Har aldi opplevd noe sånt. Har et barn med tildels utfordrende atferd hjemme. Har spurt dem i bhg mange ganger om ungen fungerer bra. Men dem i barnehagen sier han er normal. De er veldig åpne og tolerante for at barn er forskjellige. Aldri fått noe pes for noe av dem. Bare raushet 😊 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #6 Del Skrevet 2. oktober Bare statistikkforskjellen på barn født tidlig vs sent på året korrelert med adhd diagnoser viser en massiv overvekt av diagnoser i andre halvår. Det i seg selv bør få noen bjeller til å ringe. Anonymkode: ba941...435 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #7 Del Skrevet 2. oktober Katten89 skrev (1 minutt siden): Deler ikke din erfaring. Har aldi opplevd noe sånt. Har et barn med tildels utfordrende atferd hjemme. Har spurt dem i bhg mange ganger om ungen fungerer bra. Men dem i barnehagen sier han er normal. De er veldig åpne og tolerante for at barn er forskjellige. Aldri fått noe pes for noe av dem. Bare raushet 😊 Vent til skolestart. Det er en helt annen verden. Anonymkode: ba941...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #8 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare statistikkforskjellen på barn født tidlig vs sent på året korrelert med adhd diagnoser viser en massiv overvekt av diagnoser i andre halvår. Det i seg selv bør få noen bjeller til å ringe. Anonymkode: ba941...435 Dette er veldig interresant. Hvis en sammenligner en jente født i januar, kontra en gutt i desember så er det nok store forskjeller på modenhet. Anonymkode: 3349c...bcb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #9 Del Skrevet 2. oktober Jeg synes det … det er jo logisk. Mange ekle mennesker, selv om de ikke ser ekle ut. Anonymkode: 062c2...6e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #10 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Også med andre ting hos oss som f eks hørsel. Barnehagen maste (hun ene) så vi følte vi måtte sjekke det. Hørselen var helt fin. Mye styr og legetimer osv for å sjekke det. Stress på foreldre. Dette er bare ett enkelt eksempel. Lurer litt på hvordan det er med adhd-utredning av små barn, eller småskole barn. Gutter spesielt. Hvis de da får adhd diagnose, blir de da sjekket ingen jevnling? Hvis de er mange som "vokser det av seg". Og så plutselig er det ingen diagnose lengre? Fordi de da er blitt modne og kan sitte stille over lengre tid? Anonymkode: 3349c...bcb Dette maset har vi og blitt utsatt for, og hørselen var såklart helt fin, akkurat som vi sa. Men vi følte oss nærmere truet/presset til å sjekke det. o Ja godt spørsmål. Mange vokser det nok av seg fordi det bare er helt normal barneoppførsel. Er egentlig ikke normalt for et lite barn å sitte i ro i timevis. De sykeliggjør vanlig utvikling. Skjønner at det kommer et punkt der det reelt sett er snakk om adhd, men er alt for mange som sendes til utredning for tidlig. Vet av flere gutter av venner av meg der skole og barnehage har laget stor ståhei rundt diverse. Men de har vokst opp til å bli helt normale gutter. Jeg er lite fan av norsk barnehage og skole på dette punktet. De lager masse stress for foreldre og barn. Anonymkode: 76bf0...a3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #11 Del Skrevet 2. oktober Jeg tenker jo at de ser en mengde barn, og derfor har en god grunn når de først sier fra om noe. Dersom det hadde skjedd oss ville jeg jo automatisk bare tenkt at jeg satt pris på at de var bekymret, og fått et stort ønske om å finne ut av om det var noe, slik at vi kunne ta grep så snart som mulig. Merkelig å først og fremst tenke at barnehagen bommer... Anonymkode: c0ab7...ea6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #12 Del Skrevet 2. oktober Barn er barn fram til de blir 13 og for en haug med dinosaurer. Anonymkode: 9d24c...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #13 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker jo at de ser en mengde barn, og derfor har en god grunn når de først sier fra om noe. Dersom det hadde skjedd oss ville jeg jo automatisk bare tenkt at jeg satt pris på at de var bekymret, og fått et stort ønske om å finne ut av om det var noe, slik at vi kunne ta grep så snart som mulig. Merkelig å først og fremst tenke at barnehagen bommer... Anonymkode: c0ab7...ea6 Ikke enig i første utsagn. De ser en mengde barn men de sener jo en uhorvelig mengde for oppfølging av språk, adhd med mer.. Er ikke merkelig å tenke at barnehagen bommer nei. Anonymkode: 76bf0...a3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #14 Del Skrevet 2. oktober Jeg er rimelig sikker på at hadde barnehage og foreldrene mine gått inn for å gi meg en ADHD-diagnose eller noe annet når jeg var barn, så hadde jeg fått det. Med klar margin. Heldigvis gjorde de ikke det. I dag skal alle følge en snever norm rundt tanker, atferd, lærenivå, årvåkenhet, logisk sans osv. Særlig barn. Faller man liiiiiitt utenfor denne normen så blir man hengt på en diagnose. Og det gjerne FØR et barn rekker å utvikle seg. Er helt latterlig! Anonymkode: f2a5f...fff 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 2. oktober #15 Del Skrevet 2. oktober Barnehagene er fulle av kvinnelige pedadoger som forventer at gutta skal sitte og perle når de egentlig trenger å bruke kroppen og klatre i trær etc. De burde hatt en mye større andel menn. Tror det hadde hjulpet. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 2. oktober #16 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det bare jeg som føler barnehage og skole var en sykeliggjøring av normal oppførsel hos små barn? Da kanskje særlig gutter. De er alltid bekymret når en 5 åring ikke sitter i ro eller tar instrukser veldig godt eller er vill eller hva som helst. Men det er da ganske normalt for en 5 åring å være aktiv? Som regel går det seg til. Men alt skal liksom problematiseres. De er små barn, kan de ikke få lov å være det? Flere som har samme opplevelser? Skal alltid være så mange samtaler, dra inn sånn og sånn pedagog osv. Men så går det bra likevel fordi barna blir litt eldre og mer modne... Jeg lurer på om det er tilfeldig at adhd diagnosene skyter i været eller om alle pedagogene leter litt for hardt blant ganske små barn ? Anonymkode: 76bf0...a3b Ikke min erfaring 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #17 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke enig i første utsagn. De ser en mengde barn men de sener jo en uhorvelig mengde for oppfølging av språk, adhd med mer.. Er ikke merkelig å tenke at barnehagen bommer nei. Anonymkode: 76bf0...a3b Jo, merkelig å ikke umiddelbart bli bekymret for eget barn. Og så lettet når de bommet. Men glad for at det er sjekket ut. Og takknemlig for at de brydde seg nok til å flagge bekymring. Anonymkode: c0ab7...ea6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #18 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jo, merkelig å ikke umiddelbart bli bekymret for eget barn. Og så lettet når de bommet. Men glad for at det er sjekket ut. Og takknemlig for at de brydde seg nok til å flagge bekymring. Anonymkode: c0ab7...ea6 Herrefred for en holdning. Sånt fører jo til unødvendig hysteri og engstelse Anonymkode: 76bf0...a3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #19 Del Skrevet 3. oktober Min sønn viste ( i retrospektiv) klare tegn på autisme allerede i barnehagen, men i den barnehagen var det fokus på det positive med barna og att "alle er som de er". Han elsket barnehagen, den var trygg og forutsigbar, gode fornuftige trygge voksne, dei heiet på han, de så han, og han var en trygg og god gutt med sine "greier". Det blir dermed ikke utredning. Han begynner så på skolen, og sjokket kunne jo ikke vært større, alt er kaos, unger overalt i fri utfoldelse, en lærer, han må nå vere som alle de andre, sitte fint, ikke spørre så masse, det går for fort for han, han begynner å mistrives, det går år, han får ikke til noe som helst lenger, han blir mer og mer lukket, skolevegring begynner, i 10 årsalderen begynner de store problemene,jeg har prøvd, han hsr prøvd, men nå stopper det opp på skolen også, det blir utredning. Han får diagnosen som 11 åring, nå som 15 åring har han ikke vert på skolen siden 7 klasse, han har dermed mistet så masse, som med litt tilpasset skolehverdag fra dag 1 kunne vert unngått, tilpassing en kun får med en diagnose dessverre. Vi har prøvd å tilpasse i ettertid, men problemene var blitt massive og tunge. Så enten må en gjøre om på hele skolesystemet, eller så vil nok endel trenge desse utredningene fremover, for godt mulig kun en diagnose kan gjøre skolehverdag levelig for enkelte. Anonymkode: 7b681...ade 1 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #20 Del Skrevet 3. oktober For 15 år siden kunne barnehagen ringe oppover i kommunen og få ekstra bemanning til barnegruppa omtrent på dagen. Nå må det timesvis med dokumentasjon til over flere måneder for å få ekstra bemanning ELLER en diagnose. En diagnose gir plutselig rettigheter til tilrettelegging som kommunen er pliktig til å gjennomføre. Dette er grunnen. Anonymkode: d3dbe...131 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå