Gå til innhold

Gebyr på ikke møtt time for barnet

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Igjen, jeg synes det er et spinnvilt gebyr. 

Anonymkode: 5808e...461

Jeg synes vi har spinnville helsekøer så hvis vi får de ned ved at folk avbestiller timene og ikke kaster bort andres tid så synes jeg gebyret er passende. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du lyver jo når du sier at du ikke hadde fått vite om timen, som du gjør i innlegget jeg siterte, kjære deg

Anonymkode: e67ef...7df

Hva lyver jeg om? 🤔 jeg viste jeg hadde time i Oktober ja? men ikke datoen. Den såg jeg ikke før idag. i kalderen på tlf som ikke hadde gitt ifra seg en Pippi. Fint jeg holder noen underhold 🤣😇

Anonymkode: 12e6b...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde ikke barn under 18 betalte for legeundersøkelser, sånn er det hvert fall der jeg jobber. Systemet sender også ut en påminnelses-sms fire dager før timen. Men, det er ditt ansvar å sørge for at de har korrekt nummer. Det kan du ikke laste noen andre for.

Anonymkode: 654db...0bb

Barn under 16 betaler ikke for helsehjelp, men et barn som ikke møter til timen fordi foreldrene har glemt det har ikke mottatt helsehjelp, og forelderen som har rotet må betale et gebyr for å ha kastet bort helsevesenets tid. 

Anonymkode: bdf78...138

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (3 minutter siden):

Jeg synes vi har spinnville helsekøer så hvis vi får de ned ved at folk avbestiller timene og ikke kaster bort andres tid så synes jeg gebyret er passende. 

Helt enig. Folk står evigheter i helsekø mens helsen deres blir dårligere og dårligere. Det er ikke bare masse skattepenger ut vinduet hver gang noen glemmer eller "glemmer", men også et menneske som må vente unødvendig lenge på helsehjelpen de trenger. 
Skjønner gebyr er sure penger, men suck it up og betal. 

Anonymkode: b0309...235

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja jeg vet det er min feil. Men sekretæren hadde sagt noe annet i starten 😔 Hun hadde veldig lyst til straffe meg med en så høyt gebyr. Veldig hissig på tlf var hun også måte nesten ro henne ned og ikke omvendt. Og dette var på barne avdeling Jesus ...

Jamen kutt nå ut med all den sytinga!!! Gebyret er fastsatt og ikke noe en jævla sekretær bestemmer uansett hvor mye du føler hun vil straffe deg.

Ti stille, betal regninga og gå videre i livet som et normalt menneske, herregud. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva lyver jeg om? 🤔 jeg viste jeg hadde time i Oktober ja? men ikke datoen. Den såg jeg ikke før idag. i kalderen på tlf som ikke hadde gitt ifra seg en Pippi. Fint jeg holder noen underhold 🤣😇

Det er jo din feil at du ikke har på varsel på mobilen, der du hadde notert timen (inkl dato?!), så jo, du lyver

Anonymkode: e67ef...7df

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig altso et gebyr på under 500 hadde jeg ikke klaget på.

Nettopp derfor det er høyere 

Anonymkode: 16292...d9e

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja jeg vet det er min feil. Men sekretæren hadde sagt noe annet i starten 😔 Hun hadde veldig lyst til straffe meg med en så høyt gebyr. Veldig hissig på tlf var hun også måte nesten ro henne ned og ikke omvendt. Og dette var på barne avdeling Jesus ...

Sekretæren har ikke noe med dette å gjøre!

Anonymkode: 16292...d9e

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At du surrer betyr at et annet barn, mulig med plager, gikk glipp av en tidligere time. 

Lov meg at du ikke oppdrar din datter til å skylde på alle andre på samme måte. Dette var ditt ansvar. 

Anonymkode: 0decf...189

Dette!

På Riksen betaler barn ingenting. Men hvis barnet ikke dukker opp til avtalt time, må foreldrene betale akkurat av den grunn - at noen som faktisk trenger den timen ikke fikk muligheten til å komme til en tidligere undersøkelse.

Kjipt at du glemte, ts. Men det er bra det finnes regler i helsenorge

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gebyrene er satt så høyt nettopp for at folk skal være påpasselige med å møte opp til timer i helsevesenet. Det er enorme tap vi som samfunn skal dekke inn ved timer uten møtt pasient, så dette ble en nødvendig endring for noen år siden. Det er du som foresatt som har ansvaret for at ditt barn møter, og helseforetakets tap er like høyt for frafalte timer for behandling av barn, derav gebyret. Det er helt riktig samfunnsøknomisk at det er slik, og du har selv skylden for gebyret. Påminnelser på sms o.l. er bare en vennlig gest som de ikke behøver å sende ut, og det er ofte feil i disse automatiske meldingsløsningene.

Anonymkode: 1389c...346

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er TS. 

Man har krav på sine rettigheter det er ikke mange som setter seg ned og ser på det. 

1. Sekretæren hadde sagt så lenge det var feil tlf nr og jeg ikke hadde fått beskjed i forhold noe jeg har stilt krav til tidligere" så kunne jeg unngå å betale men fordi jeg viste om timen allikevel så får jeg gebyr. Akkurat dette synes jeg var helt på trynet. Jeg viste faktiske ikke at jeg hadde time igår. Og det er ikke jeg som hadde bestilt time engang det var barnelegen selv som ville bare ta en sjappt prat angående medesiner min datter hadde gått på for to år tiden. Det kostet meg nye BH 🥺🤣 

Jo, det gjorde du.

Anonymkode: ce971...56d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen kunne ha dødd fordi andre ikke møter opp til time.

Gebyret burde settes til 200.000.

Da ville folk husket timeavtalen.

Anonymkode: 22751...9a3

Ta det litt med ro. Det kan faktisk være gode grunner til å utebli fra en time, selv om mange burde skjerpe seg. Om jeg visste jeg fikk 200 000 i gebyr om jeg uteble til en time og ikke avbestilte 48 timer før, hadde jeg ikke tatt sjansen på å bestille legetime. Tror det ville gjelde mange. Noe som ville ført til at mange kunne dødd..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ring sykehuset, du skal ikke betale når det er time til barnet, slik er det i hvert fall på BUP (også avglemte timer). 

Anonymkode: 35e3c...8a3

Man skal ikke betale for timene til barn man er på. Men når man ikke møter opp, må man betale. Legen får ikke refundert når timen ikke er gjennomført, så da nå man betale full pris. Sånn må det være. I tillegg til at legen ikke har fått betalt, har en annen som trengte timen måtte vente. Så egentlig burde ts fått buksevann i tillegg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For 2 år siden ja kan ikke huske, det var ikke som har bredt om time. Legen skulle bare høre om hvordan det gikk med medesiner vi hadde brukt tidligere så kunne ha tatt det på tlf. Uansett så var det litt dårlig gjort av sekretæren når hun skjønte at det ble rot. 

Sekretæren er da ikke ansvarlig for at du roter og ikke informerer sykehuset hvis du bytter nummer siden sist?!

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barn under 16 betaler ikke for helsehjelp, men et barn som ikke møter til timen fordi foreldrene har glemt det har ikke mottatt helsehjelp, og forelderen som har rotet må betale et gebyr for å ha kastet bort helsevesenets tid. 

Anonymkode: bdf78...138

Burde egentlig vært barnevernssak om foreldre gjentatte ganger ikke møter opp med barn på timer i spesialisthelsetjenesten🙌

Anonymkode: 3222e...1c9

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (3 timer siden):

Så fint! Er det ikke flott at vi begge kan ha våre meninger, uavhengig av hverandre? 

Anonymkode: 5808e...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mulig du kan argumentere med at det ikke er du som har bedt om time, men legen som har bedt om oppfølging. Lege kunne og burde ha ringt for å gjennomføre en tlf konsultasjon i stedet. Dette blir jo vanskelig når du har registrert feile kontaktopplysninger på deg selv. 

Anonymkode: 52ef7...ee4

Trådstarter har driti på draget og da får hun betale prisen.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dessverre er det nok av firkantede helsearbeider som er ute av stand til å vise skjønn eller ikke ønsker viser skjønn. De kunne selvsagt valgt å la deg slippe gebyret når du ikke fikk påminnelse, men har valgt å presse det gjennom: noe de kan. Det største problemet er uansett politisk og må løses der: man kan ikke fortsette å kreve triple gebyrer for ikke-møtt da mange ikke har økonomisk mulighet til å dekke slikt og fordi det gjør timer hos spesialist utilgjengelig for en stor gruppe pasienter (psykiatriske pasienter møter eksempelvis ikke enklere i somatikken enn de gjør til timer relatert til deres psykiske helse).

Anonymkode: 4ba8d...e85

Det er ikke firkantet når trådstarter har fått innkalling til en avtale og hun har skrevet den opp i avtaleboka, men så møter hun ikke opp. Det er ingen grunn til at man skal bruke skjønn på noen som helst måte i dette tilfellet

De fritar ikke folk fra gebyret selv om bakgrunnen er at de er lagt inn på sykehus eller at bussen de tar til timen havarerte når de velger være vanskelig som her. Og hovedproblemet er som sagt politisk: gebyret er uforholdsmessig høyt og gjør helsehjelp utilgjengelig for økonomisk svake og ressurssvake: det er ikke hokdbart.

Anonymkode: 4ba8d...e85

Tull! Jeg har selv en sykdom som gjør at jeg kan bli innlagt på sykehuset når som helst og når det er akutt så er det akutt og om jeg skulle ha en legetime bruker de skjønn  da de vet at jeg alltid møter 80 timer eller avbestiller  innen fristen.

Trodde ikke barn under 18 betalte for legeundersøkelser, sånn er det hvert fall der jeg jobber. Systemet sender også ut en påminnelses-sms fire dager før timen. Men, det er ditt ansvar å sørge for at de har korrekt nummer. Det kan du ikke laste noen andre for.

Anonymkode: 654db...0bb

nei de betaler ikke for behandling når de er barn, men det er ikke det som er saken her

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Paranoid much?

Anonymkode: caab7...8b6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke et gebyr. Set er kostnaden for at du ikke kom. Da får ikke legen eller sykehuset betalt og taper penger.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk på kg er helt gærne. De elsker å moralisere. Er sikker på at gebyret ikke kan bli høyt nok for dem. Helst skulle de vel hatt en gapestokk hvor de samlet alle som uteble til time. 

Anonymkode: 30c66...1e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg hadde ikke fått noe påminnelse om timen! Men fikk en innkallings brev på Helenorge for over 3 mnd. Siden hadde skrevet det i kalenderen min men glemte helt av det. Idag sjekker jeg og såg at jeg hadde time igår ringte og sa ifra.

De mente at de må gi meg et gebyr på 1600 synes dette blir alt for drøyt da jeg ikke har fått påminnelsen. Rettferdig? Viste ikke at man må betale for barn.

Det var legen som satt opp timen bare for å høre om hvordan det gikk med forstoppelsen min datter hadde på over et og halv år siden. 

Når du ikke klarer å holde orden på legetimen dine/barnet ditt sine, så er det politisk bestemt at der skal tildeles gebyrer. 

Synes du det kan forsvares at leger og andre skal stå og tvinne tommeltotter fordi noen, les mange, ikke klarer å holde orden på timene sine og ikke møter opp, og heller ikke avbestiller? Andre mennesker står faktisk i kø for i slippe til, og kunne sluppet til om du hadde avbestilt timen, når dette er noe du mener dere ikke hadde bruk for å dra til lege for. 

Store ressurser i samfunnet sløses bort, fordi folk ikke klarer å ha systemer i sine legetimen. Folk klarte da dette før mobilen ble oppfunnet, og før der kom sms varslinger i hytt og pine. 

Helt rimelig at du får et krav og at du må betale. Men bare la være å betale for min del, da får du inkasso…..

Anonymkode: 93777...71c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...