Gå til innhold

Normalt å kjøre eget løp i andres bursdagsmiddag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne informasjonen kom jo ikke frem i hovedinnlegget, men hvis du faktisk inviterte til en bursdagsmiddag som du klart og tydelig opplyste om at skulle være alkoholfri (ikke bare at jubilanten selv ikke drikker, men at gjestene også forventes å holde seg helt edru), da synes jeg det er merkelig og dårlig oppførsel av disse 3 gjestene. Normal høflighet er å takke nei i stedet for å trosse vertskapets ønsker.

Anonymkode: 7d48d...592

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kometen skrev (1 time siden):

Jeg syns det er rart å invitere på restaurant å si at det er alkoholfritt? Skal voksne mennesker ikke få drikke det de vil til maten? Spanderte du mat og drikke?

Kan forstå at du syns dette ble dumt, men det høres jo ut som om kaffe og kaker hjemme hos deg hadde passet bedre med tanke på hvilken feiring du ønsket deg.

Men er det så rart hvis feks en av gjestene er alkoholiker? Eller at noen har opplevd alkoholmisbruk i nær familie,og føler seg utrygg når andre drikker? Det kan være mange grunner,og hvis den som faktisk har invitert og skal feire bursdagen sin ønsker at det skal være alkoholfritt,så kan det vel ikke være så vanskelig å respektere det? De vinglassene noen tydeligvis måå ha kan tas senere,vel? 

Anonymkode: 3a304...067

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jammen mange jeg ikke håper er mine venner! Hadde blitt veldig lei meg hvis noen valgte å ikke spise bursdagsmiddag med meg pga ønske om å ha det alkoholfritt.... Jeg drikker alkohol jeg,altså,men har da ingen problemer med å avstå hvis det ikke er ønskelig. Klarer dere virkelig ikke en middag uten? Det syns jeg er litt skremmende..  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg det var mye rart på alle kanter... Først dette med alkohol - det er litt spesielt å skulle bestemme at andre voksne ikke får lov til å drikke når man er er ute og spiser, det er noe annet enn når man inviterer folk hjem.  Samtidig burde det ikke være så vanskelig å respektere et uttalt ønske, eller i det minste ikke drikke mer enn at man klarer å oppføre seg. Men dette er jo vennene dine, som du fant det naturlig å invitere til en relativt liten feiring - vet du ikke hvordan de pleier å være og oppføre seg, på fest og ellers? At åtte mennesker sitter i stillhet og finner seg i at et lite mindretall dominerer og ødelegger kvelden for resten høres unektelig ganske tafatt ut, og særlig at de åpenlyst får fornærme en av de andre gjestene uten at noen, ikke engang vertinnen, tar til motmæle. Jeg skjønner at hun var skuffet over deg, men jeg skjønner også at du er skuffet over hvordan det utviklet seg. Her hadde jeg nok revurdert vennskapet, om ikke disse andre hadde innsett at de hadde oppført seg dårlig og beklaget - men jeg lurer som sagt også på hvordan de og vennskapet vanligvis er.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men er det så rart hvis feks en av gjestene er alkoholiker? Eller at noen har opplevd alkoholmisbruk i nær familie,og føler seg utrygg når andre drikker? Det kan være mange grunner,og hvis den som faktisk har invitert og skal feire bursdagen sin ønsker at det skal være alkoholfritt,så kan det vel ikke være så vanskelig å respektere det? De vinglassene noen tydeligvis måå ha kan tas senere,vel? 

Dersom man vil ha kontroll på dette inviterer man kanskje ikke til et sted hvor voksne mennesker fritt kan kjøpe alkohol?

Jeg spurte også ts om hun spanderte mat og drikke. Dette er også relevant. Jeg ville vært mer tilbøyelig til å «innrette» meg dersom mat og drikke ble spandert enn dersom jeg selv skulle betale og i tillegg ikke fikk velge hva jeg skulle drikke.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men jeg forstår fortsatt ikke helt at 3 stykker snakker så høyt og mye at 8 andre ikke får sagt et ord gjennom en middag?

Du er sikker på at du ikke bare hadde veldig høye forventninger til hvordan middagen skulle være, og så har du plutselig gjort en alt for stor sak ut av dette i hodet ditt? Du skriver jo selv at det først var i ettertid du følte det var dårlig gjort. 

Anonymkode: 7f12c...d7b

Hvordan er det ts sin feil at tre personer brauter seg gjennom middagen og er på vors, helt uinteressert i anledningen de feirer?

Det normale for alle med bare så mye som et hint av folkeskikk er å se an verten og følge med på rommet. For eksempel ved å holde seg til _litt_ alkohol heller enn fyllefest når majoriteten av selskapet ikke drikker. Det uavhengig av anledning, når og hvor en er.

Anonymkode: 90165...eca

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kometen skrev (2 minutter siden):

Dersom man vil ha kontroll på dette inviterer man kanskje ikke til et sted hvor voksne mennesker fritt kan kjøpe alkohol?

Jeg spurte også ts om hun spanderte mat og drikke. Dette er også relevant. Jeg ville vært mer tilbøyelig til å «innrette» meg dersom mat og drikke ble spandert enn dersom jeg selv skulle betale og i tillegg ikke fikk velge hva jeg skulle drikke.

Voksne mennesker klarer vel å innrette seg uansett? Herregud,det var vel snakk om et par timer? Er det virkelig så vanskelig å la være? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er problemet at bursdagsbarnet ikke fikk/klarte å skinne?

Anonymkode: b8837...f42

Er nok her problemet ligger innerst inne ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvordan er det ts sin feil at tre personer brauter seg gjennom middagen og er på vors, helt uinteressert i anledningen de feirer?

Det normale for alle med bare så mye som et hint av folkeskikk er å se an verten og følge med på rommet. For eksempel ved å holde seg til _litt_ alkohol heller enn fyllefest når majoriteten av selskapet ikke drikker. Det uavhengig av anledning, når og hvor en er.

Anonymkode: 90165...eca

Sa ikke at det var ts sin feil.  De var 8 som bare aksepterte situasjonen. 

For meg er det vanvittig rart at 8 stykker sitter tyst gjennom et helt måltid. Har jo selv vært utsatt for brautende mennesker, og klarer da utmerket å si "haha, jeg tror jeg vet mer om den hytta di enn mitt eget hus nå, Lars". Eller "så bra at det går strålende med barna dine Lise, men hvordan går det med bursdagsbarnet der på andre enden av bordet da?"

Eller ofte griper jeg bare ordet. Evner å snakke like høyt både med og uten alkohol innabords. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS kan du si noe om hvordan dette med alkoholfritt ble kommunisert? Og om du betalte hele regningen på restauranten eller om alle betalte for seg selv? 

Begge disse tingene er såpass relevante at det er vanskelig å mene noe særlig uten å vite dette. 

Anonymkode: 10603...7ef

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke da mer naturlig å servere en middag hjemme?

Altså, hvis jeg ønsker full kontroll på hva bursdagsgjestene drikker så inviterer jeg hjem til meg. Det er faktisk veldig spesielt å invitere noen til en restaurant og bestemme at deler av menyen er utelukket.

Anonymkode: ffba0...038

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det ikke da mer naturlig å servere en middag hjemme?

Altså, hvis jeg ønsker full kontroll på hva bursdagsgjestene drikker så inviterer jeg hjem til meg. Det er faktisk veldig spesielt å invitere noen til en restaurant og bestemme at deler av menyen er utelukket.

Anonymkode: ffba0...038

Kanskje ts ikke har plass til så mange? Kanskje hun ikke liker å lage mat? Spiller jo ingen rolle hvor det er. To-tre timer uten alkohol bør alle klare,om det er det som er ønsket av "verten". 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du fikk skikkelig fine gaver. Det er ikke billig å betale mat (og drikke) ute for 12 personer ❤️

Anonymkode: 1e647...e8a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig var disse gjestene uhøflige, hvor er de sosiale antennene? Det spiller da ingen rolle om man har bursdag eller ikke.

Så mange rare svar. For de av oss som har vært på restaurant før, så vet man at det kan være ganske mye støy på restauranter. Sist jeg var på restaurant slet jeg å høre hva hun ved siden av meg sa grunnet mye bakgrunnsstøy i lokalet. Det er jo ikke så rart man ikke komme til. Det blir ekstra vanskelig hvis man har noen berusende venner som prater høylydt. Virker som en del her ikke forstår hvordan mennesker som er litt berusede oppleves, ofte blir de ganske høylydte og vanskelige å overdøve. Drikker man selv stort sett i slike settinger er det nok vanskelig å sette seg inn i.

Og dette med alkohol. Ærlig talt, er alkohol så viktig at man MÅ drikke? Det er jo rett og slett tragisk at folk ikke kan gå ut og kose seg uten alkohol. Det er virkelig skremmende, egentlig. Må man på død og liv drikke får man vel heller droppe det, i stedet for å ta over praten og være uhøflig. Vi som ikke drikker vet meget godt hva ts mener, dere som drikker er generelt ikke akkurat lydløse selv om dere tror det. ;)

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må jo ha drukket før middagen? Ingen vanlige voksne folk som blir veldig høylytte og brautende på den måten av litt vin til en middag! Seriøst ikke. 

Anonymkode: f0724...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i at det er veldig merkelig å invitere folk til å dra ut og spise, forvente at de betaler for seg selv samtidig som du skal diktere hva de får lov til å drikke. Opplyste du tydelig om at det var alkoholfritt og hvorfor på forhånd?

Må også si at om jeg hadde blitt invitert i bursdag, og en av de andre gjestene var frekke med meg, hadde det ikke falt meg inn å gjøre bursdagsbarnet ansvarlig for andre menneskers oppførsel. Din fornærmede venninne har ingen rett til å bli sur på deg fordi noen andre var frekk med henne, ærlig talt. Folk må da klare å stå opp for seg selv.

Det høres ut som det ble litt mye med de tre som var høylytte, og at resten av gjengen var litt for tafatt. Men jeg tipper at den edru gjengen har baksnakket de andre til deg, og du synes det er ekkelt at du må forsvare hvorfor du er venner med dem. Men det er en grunn til at du er det, du er sikkert ikke så ulik dem selv når du bare er med dem.

Anonymkode: 110c0...14c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har TS svart på om hun spanderte middagen eller ikke? 

Hvis hun betalte, så ville jeg aldri bestilt vin uten at det var avklart med verten, men betalte hver gjest for seg, så er det greit at noen ønsket vin til maten. Jeg forstår heller ikke hvordan  tre personer totalt kan dominere over åtte andre, uten at noen reagerer og tar ordet der og da. 

Anonymkode: e3b6f...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip oppførsel fra de 3 som oppførte seg rølpete og ufint. Spør som en annen her også - hadde de drukket på forhånd? Uansett var det dårlig gjort å oppføre seg på en slik måte, og attpåtil gjøre narr av andre rundt bordet. 

Det kommer ikke helt frem i HI og senere innlegg hva du egentlig hadde invitert til. Skrev du at det var alkoholfritt, spanderte du mat og spanderte du drikke? Og dette var ute på en restaurant? 

Har deltatt på en del selskapeligheter i regi av grupper eller lag der vertskapet holder mat og vi betaler drikke selv, eller eventuelt at de serverer alkoholfritt og den som vil ha noe med alkoholen selv. Begge drikkealternativene åpner jo for at gjestene selv bestemmer hva de drikker. 

Anonymkode: 4309f...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sa ikke at det var ts sin feil.  De var 8 som bare aksepterte situasjonen. 

For meg er det vanvittig rart at 8 stykker sitter tyst gjennom et helt måltid. Har jo selv vært utsatt for brautende mennesker, og klarer da utmerket å si "haha, jeg tror jeg vet mer om den hytta di enn mitt eget hus nå, Lars". Eller "så bra at det går strålende med barna dine Lise, men hvordan går det med bursdagsbarnet der på andre enden av bordet da?"

Eller ofte griper jeg bare ordet. Evner å snakke like høyt både med og uten alkohol innabords. 

Nå forutsetter du at det er mulig å komme til orde og si noe som helst. Jeg mistenker at du enten ikke har møtt virkelig brautende mennesker eller at du er en av dem og derfor ikke blir sittende uten å komme til orde. 

Anonymkode: f00b8...0d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjip oppførsel fra de 3 som oppførte seg rølpete og ufint. Spør som en annen her også - hadde de drukket på forhånd? Uansett var det dårlig gjort å oppføre seg på en slik måte, og attpåtil gjøre narr av andre rundt bordet. 

Det kommer ikke helt frem i HI og senere innlegg hva du egentlig hadde invitert til. Skrev du at det var alkoholfritt, spanderte du mat og spanderte du drikke? Og dette var ute på en restaurant? 

Har deltatt på en del selskapeligheter i regi av grupper eller lag der vertskapet holder mat og vi betaler drikke selv, eller eventuelt at de serverer alkoholfritt og den som vil ha noe med alkoholen selv. Begge drikkealternativene åpner jo for at gjestene selv bestemmer hva de drikker. 

Anonymkode: 4309f...142

Skrev ikke «alkoholfritt» i invitasjonen som en slags restriksjon, men skrev at vi skulle ut og spise og at planen ikke var å drikke alkohol og ut på fest men å kose oss med mat og godt selskap. 

Der er omstendigheter som jeg ikke vil beskrive helt presist her som tilsier at det skulle være forståelig for de som kjenner meg godt at jeg ikke ønsker fyllefest. 

Jeg spanderte mat, drikken kjøpte de selv.
Poenget her har aldri vært at det var et problem hva de bestilte eller hva det kostet. 

De var beruset før de kom, og de kom i min runde feiring (skriver ikke alder men vi er ganske godt voksne) som om det bare var et «stopp» på vei til byen. Der jeg følte de «tok over» alt hele stunden middagen varte. Og når det var over så var det liksom litt ødelagt på en måte. 

For de som sier at bare ut og spise er kjipt og at jeg er kjip og kjedelig så vil jeg bare si at dette er alt noen av oss har mulighet til. Det betyr ikke at det ikke var viktig for meg. 

For de som sier det er rart at 8 stk sitter og bare «lar» tre stk styre alt så blir det litt vanskelig å forklare men det var altså såpass støyete både ellers på restauranten og ved bordet at det ikke hørtes selv om man prøvde, og man gav til slutt opp. Det var umulig å høre, overdøve, eller bli hørt. Og den kommentaren som venninna mi hadde fått den fikk jeg ikke med meg fordi jeg ikke hørte eller hang med. 

Anonymkode: 74f8f...a2b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...