Gå til innhold

Normalt å kjøre eget løp i andres bursdagsmiddag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle feire rund dag og bad en gjeng ut på middag.

Dette er egentlig to forskjellige gjenger. Den ene «gjengen» (3 personer) møtte opp på middagen og drakk alkohol selv om det var meningen at det bare skulle være middag. De var høylytte og «tok over» mesteparten av tiden og ingen andre fikk prate (utenom de tre var vi åtte stk). 

Etter middagen skulle de tre videre og ut på byen, middagen ble mest et vors for dem. For alle oss andre var det blitt sent og alle dro hjem ikke lenge etter. 

Da var feiringen liksom over og jeg hadde ikke fått sagt et ord omtrent til noen av de andre (eller fått sagt et ord i det hele tatt), hele middagen hadde bestått av høylytt prating og fliring mellom de tre som drakk. 

Er dette ok? Jeg synes dette var vondt og sårende og følte meg egentlig behandlet som søppel og lite verdt for dem. 

Anonymkode: 74f8f...a2b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva skjedde om dere tok ordet? Ble dere bedt om å være stille? 

Var de ufine på annen måte, utover god stemning? 

Er vant med at de som vil tar litt vin eller øl til middag ute, men ikke i den grad at man blir brautende. 

Anonymkode: 7f12c...d7b

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om disse tre ikke var noe gode på å lese rommet. Når flesteparten er edru så er det ikke tid og sted for å vorse. Litt vin og god stemning er innafor, men høres litt spesielt ut det du beskriver. 

Når det er sagt så tviler jeg på at det var vondt ment, bare klønete sosialt av dem. Bruker disse å være sånn? Var det krasj i vennegjengene? Hva sa de om noen av dere andre sa noe?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vant med at de som vil tar litt vin eller øl til middag ute, men ikke i den grad at man blir brautende. 

Nei vi ble ikke bedt om å være stille, men det gikk liksom ikke an å høre noe hvis man prøvde å si (eller rope for den saks skyld) over bordet til noen andre. 

Jeg var for feig der og da til å be dem dempe seg eller roe ned. 
Og jeg tenkte vel at jeg skulle ikke ødelegge deres gode stemning, det er først nå etterpå at jeg sitter og kjenner på at det føltes dårlig gjort. 

Nå er feiringen overstått liksom, og jeg feirer aldri ellers, det var bare fordi det var rund dag og jeg tenkte at jeg også fortjente en feiring for en gangs skyld. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi ble ikke bedt om å være stille, men det gikk liksom ikke an å høre noe hvis man prøvde å si (eller rope for den saks skyld) over bordet til noen andre. 

Jeg var for feig der og da til å be dem dempe seg eller roe ned. 
Og jeg tenkte vel at jeg skulle ikke ødelegge deres gode stemning, det er først nå etterpå at jeg sitter og kjenner på at det føltes dårlig gjort. 

Nå er feiringen overstått liksom, og jeg feirer aldri ellers, det var bare fordi det var rund dag og jeg tenkte at jeg også fortjente en feiring for en gangs skyld. 

Men jeg forstår fortsatt ikke helt at 3 stykker snakker så høyt og mye at 8 andre ikke får sagt et ord gjennom en middag?

Du er sikker på at du ikke bare hadde veldig høye forventninger til hvordan middagen skulle være, og så har du plutselig gjort en alt for stor sak ut av dette i hodet ditt? Du skriver jo selv at det først var i ettertid du følte det var dårlig gjort. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De var litt ufine ja, de fornærmet på et tidspunkt en av de andre med noe de sa.
Men så lo de så høyt og overdøvende av det de selv hadde sagt at de enset ikke at ikke alle ledde med. 
Fikk en litt sur melding senere av henne om at hun hadde blitt lei seg og at hun skulle ønske jeg hadde stått opp for henne. 
Problemet for meg var at alt var så øredøvende hele tiden at jeg ikke hadde fanget opp selv hvem som lo og hvem som ikke lo, eller hva som hadde blitt sagt. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg forstår fortsatt ikke helt at 3 stykker snakker så høyt og mye at 8 andre ikke får sagt et ord gjennom en middag?

Du er sikker på at du ikke bare hadde veldig høye forventninger til hvordan middagen skulle være, og så har du plutselig gjort en alt for stor sak ut av dette i hodet ditt? Du skriver jo selv at det først var i ettertid du følte det var dårlig gjort. 

De satt plassert ganske på midten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke unormalt å drikke alkohol til maten når man er på restaurant, spesielt ikke når det er bursdagsfeiring. Og når dere uansett skulle hjem ser jeg ikke noe i veien med at de fortsatte videre ut.

Utenom det er det irriterende med de som er ekstremt høylydt, men da er det ikke verre en å si at nå må andre få slippe til også, eller at de ikke trenger å skrike, dere sitter ved samme bord.

Anonymkode: e21a0...c79

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg skulle feire rund dag og bad en gjeng ut på middag.

Dette er egentlig to forskjellige gjenger. Den ene «gjengen» (3 personer) møtte opp på middagen og drakk alkohol selv om det var meningen at det bare skulle være middag. De var høylytte og «tok over» mesteparten av tiden og ingen andre fikk prate (utenom de tre var vi åtte stk). 

Etter middagen skulle de tre videre og ut på byen, middagen ble mest et vors for dem. For alle oss andre var det blitt sent og alle dro hjem ikke lenge etter. 

Da var feiringen liksom over og jeg hadde ikke fått sagt et ord omtrent til noen av de andre (eller fått sagt et ord i det hele tatt), hele middagen hadde bestått av høylytt prating og fliring mellom de tre som drakk. 

Er dette ok? Jeg synes dette var vondt og sårende og følte meg egentlig behandlet som søppel og lite verdt for dem. 

Du har jo bare litt dårlige venner. Har ikke noe med alkoholen å gjøre. Du kan ikke diktere at de ikke skal drikke i en bursdagsmiddag

Anonymkode: ea306...db7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva var egentlig dine forventninger til vennene dine denne dagen, TS?

Anonymkode: 704f8...f81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet at bursdagsbarnet ikke fikk/klarte å skinne?

Anonymkode: b8837...f42

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan ha det gøy uten alkohol. Men hvis jeg ble bedt i rund bursdag ville jeg hatt forventninger til både alkohol til maten og litt bedre stemning. Høres ut som en trist middag hvis fem av åtte ikke drikker i det hele tatt, og drar hjem rett etter maten. 

Hvor gamle er dere? Og hadde du invitert til en alkoholfri feiring?

Anonymkode: e1a91...c38

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så komisk at på slike tråder så dukker det med en gang opp en masse folk som leter etter en vinkel å angripe trådstarter, det er tydelig at enkelte folk trenger å trykke ned andre. Og hopper på første og beste mulighet. 
Tenk å være slik. 

Her prøver man liksom ikke å se det fra trådstarter sin side i det hele tatt. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man kan ha det gøy uten alkohol. Men hvis jeg ble bedt i rund bursdag ville jeg hatt forventninger til både alkohol til maten og litt bedre stemning. Høres ut som en trist middag hvis fem av åtte ikke drikker i det hele tatt, og drar hjem rett etter maten. 

Hvor gamle er dere? Og hadde du invitert til en alkoholfri feiring?

Anonymkode: e1a91...c38

Hadde invitert til alkoholfri feiring ja. 

De fleste har familie og andre grunner til å dra tidlig.

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De satt plassert ganske på midten. 

Da hadde jeg sakt: "Hei kanskje vi kan bytte litt om på plassene, er så sjeldent jeg ser noen av dere og jeg kunne tenke meg å snakke litt med de på andre siden av dere også."

Anonymkode: e21a0...c79

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo blandet to ulike gjenger. Detner ikke alltid så lurt.

Anonymkode: 455b4...ff8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også blitt såret og skuffet av slik oppførsel, TS. Men da vet du det til en annen gang, og de slipper å bli invitert neste anledning.

Anonymkode: ef3bb...7fa

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde invitert til alkoholfri feiring ja. 

De fleste har familie og andre grunner til å dra tidlig.

Jeg hadde nok også blitt skuffet over en bursdagsfeiring uten alkohol. Fordi jeg som småbarnsmor prioriterer alkohol så sjeldent. Og særlig hvis jeg skal spise god mat så er ikke farris førstevalget. 

Tror du bør vurdere å feire hjemme, med kake og kaffe fremfor middag. 

Men joda, det er dårlig folkeskikk å dominere et helt bord. Men hvis jeg skal være helt ærlig så hadde jeg kanskje heller ønsket å delta i festgjengen enn de som skal hjem før barnas leggetid.. 

Anonymkode: d95c6...6d6

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De var litt ufine ja, de fornærmet på et tidspunkt en av de andre med noe de sa.
Men så lo de så høyt og overdøvende av det de selv hadde sagt at de enset ikke at ikke alle ledde med. 
Fikk en litt sur melding senere av henne om at hun hadde blitt lei seg og at hun skulle ønske jeg hadde stått opp for henne. 
Problemet for meg var at alt var så øredøvende hele tiden at jeg ikke hadde fanget opp selv hvem som lo og hvem som ikke lo, eller hva som hadde blitt sagt. 

Det høres helt ærlig ut som om du egentlig er skuffet over drg selv, at du ikke turte å stå opp for deg selv - og at du føler ekstra på det når du innser at du er blitt konfrontert med ag du ikke stod opp for den sårede venninnen din heller. Da blir du sittende i vonde følelser, og vårt første instinkt er ofte å plassere skylden hos noen andre.

Det beste du kan gjøre er imidlertid å akseptere at kvelden ikke ble som dy ønsket, og at andre mennesker ikke alltid tar hensyn slik vi ønsker, og at her hadde du flere valg som kunne ført til et bedre utfall. Deretter må du tilgi deg selv for å ikke ha valgt bedre, men du gjorde det du følge du kunne der og da. Og så ville jeg nok ha sagt unnskyld til venninnen.

Anonymkode: 87cc8...855

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde nok også blitt skuffet over en bursdagsfeiring uten alkohol. Fordi jeg som småbarnsmor prioriterer alkohol så sjeldent. Og særlig hvis jeg skal spise god mat så er ikke farris førstevalget. 

Tror du bør vurdere å feire hjemme, med kake og kaffe fremfor middag. 

Men joda, det er dårlig folkeskikk å dominere et helt bord. Men hvis jeg skal være helt ærlig så hadde jeg kanskje heller ønsket å delta i festgjengen enn de som skal hjem før barnas leggetid.. 

Anonymkode: d95c6...6d6

Her er ikke det snakk om noen som ble skuffet over en feiring uten alkohol. De hadde jo valget om å delta.

Skal folk heller holde seg hjemme hvis de ikke vil drikke alkohol? Mener du det du skriver her?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...