Gå til innhold

Jeg liker Halloween, men hater unger som tigger etter godteri på døra.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bedre å slå av utelyset og ikke skape noe falske forventninger.

Anonymkode: 3cd4b...545

Her er det så tungvint å slå av utelysene at de står bare på. Ingen kom i fjor, så tydeligvis ingen før det heller.

Anonymkode: ed4e9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

JEG er 40+ og er ikke begeistret for Halloween. Jeg er også amerikansk, men jeg liker ikke tradisjonen i Norge. Det er bare en wannabe-variant.

Anonymkode: ed4e9...268

Det er en ny greie her, forklar oss heller hva du savner her som dere har i Statene.

Anonymkode: a5790...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå av lyset og ta av lyset i gangen og kjøkkenet. Da slipper jeg noen på døra. Halloween var ok en stund,men det har mistet totalt sin sjarm.

Lær barna inkludering,når de sier ja til å gå med et barn,så sier de ikke nei når barnet kommer.

Anonymkode: 5db30...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis dere absolutt må kaste egg eller sprenge postkasser,så forvent at dere må rydde opp og betale for å få det fikset.

Anonymkode: 5db30...34a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har barna våre vokst fra Halloween, de er såpass store at det kun er yngste som omfavnet Halloween skikkelig. Når største (26 år) var liten så var Halloween veldig nytt så han gikk aldri. Men med de to litt yngre har det vært annerledes, vi har alltid invitert barn hjem til oss hvor de bruker tid til å kle seg ut sammen, spiser litt og går sammen ute etterpå. Vi gikk kun til de husene hvor det var Halloween lykter ute på trappa. Ungene storkoste seg og det gjør at jeg nå når ungene våre ikke lenger går Halloween, syntes det er koselig med alle de spente barna som ringer på her -jeg vet hvor mye glede det er for barna å ha denne dagen. Julebukk var jo en slags «tigging» det også. Vi la ikke mye sjel i den lille sure julesangen vi sang bare for å få noen nøtter og tørre konfektbiter -dette var tidlig 80 tall. 

Anonymkode: ac89e...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 9.37):

DAGENS halloween har alt med handelsstanden å gjøre! Plastikkbøtter, kjøpte effekter og kjøpt godteri: er ikke det fra butikken tro? 

Anonymkode: 04ccb...2ae

Og vi bruker 130 miliarder på julehandel 

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) anslår at nordmenn vil bruke over 130 milliarder kroner i november og desember, i forbindelse med årets julehandel.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sa-mye-penger-kommer-vi-til-a-bruke-pa-julehandelen-ekstra-viktig-i-ar/16175346/

vi bruker derimot bare 1, 2 milliarder på Halloween 

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/50e0qW/vi-bruker-12-milliarder-paa-halloween

Å kritisere handelsstanden mot Halloween uten å engang nevne handelsstanden ig jul er absurd. Halloween nåt ikke julen til ankelen engang. Skal du kutte ut noe så får du kutte ut julen med det argumentet ditt. 

Anonymkode: 015b6...d3a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bare å ha utelyset avslukket.  Det gjør vi hvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 21.49):

De julebukkgreiene som kommer hvert år har jeg aldri skjønt. Jeg er snart 50 og har aldri sett noen gå julebukk. Hvor gammel må man være for å anse dette som en greie?

Anonymkode: 9d861...47c

Du må jo ha bodd rart til om du ikke går opplevd det. Jeg er rundt 40 og gikk julebukk hver jul som barn, og de andre fortsatte etter oss. Jeg ser på det som helt normalt, i allefall i "gamle dager". 

Anonymkode: 6969d...393

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 22.49):

De julebukkgreiene som kommer hvert år har jeg aldri skjønt. Jeg er snart 50 og har aldri sett noen gå julebukk. Hvor gammel må man være for å anse dette som en greie?

Anonymkode: 9d861...47c

Jeg er 57 og vi gikk julebukk på 70-tallet da jeg var barn.

Anonymkode: 5dbc1...c15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 11.22):

Man har da lov å ha meninger uten å bli stempla som sur? 

Allehelgensaften og halloween er ikke det samme. 

Jo, det er akkurat det samme (all hallows eve, forkortet halloween), selv om man kanskje forbinder det med forskjellige typer tradisjoner her til lands siden man nå stort sett bruker halloween om den mer moderne feiringen

Anonymkode: e19a2...284

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 21.51):

Hvordan løse problemet? 

Anonymkode: 4ad27...77c

Si knep

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 23.28):

Ikke meg du siterer, men er halloweewen-hater.    Elsker Jule og Nyttårsbukker, men skjønner ikke hvorfor vi på død og liv skal ta til oss disse helv.... Amerikanske tradisjonene som bare gagner handelsstanden.

Anonymkode: bf3a3...22e

Du slipper å høre på låven sitter nissen hundre ganger på halloween. Julebukkene er da mye mer plagsomme

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være stusselig å være så sur på barn

Anonymkode: b1b1e...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må være stusselig å være så sur på barn

Å være uinteressert i/ikke feire Halloween handler da ikke om å være sur på barn?  Jeg har ikke noe forhold til Halloween selv i det hele tatt, men jeg har ikke noe problem med at andre feirer og gjør "knask eller knep". Jeg bare velger å ikke delta, fordi det ikke betyr noe for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 12.56):

Jo, det er akkurat det samme (all hallows eve, forkortet halloween), selv om man kanskje forbinder det med forskjellige typer tradisjoner her til lands siden man nå stort sett bruker halloween om den mer moderne feiringen

Anonymkode: e19a2...284

Nei, du tar feil. Allehelgensdag er da vi minnes de døde og dagen markeres første helgen i november ( hvertfall i Norge. ) Har ingenting med halloweenfeiring å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, du tar feil. Allehelgensdag er da vi minnes de døde og dagen markeres første helgen i november ( hvertfall i Norge. ) Har ingenting med halloweenfeiring å gjøre. 

Mye det samme du😉

Allehelgensaften, i nyere tid uoffisielt også kalt halloween etter engelsk Halloween,[2] er dagen før allehelgensdag. Kvelden feires på ulike måter omkring i verden og er lagt til forskjellige datoer i ulike kirker og religiøse tradisjoner. Markeringen av kvelden er opprinnelig en hedensk feiring, den keltiske høsttakkefesten samhain, som senere ble gjort om til en kristen skikk. Feiringen har i nyere tid utviklet seg til en ikke-religiøs høytid.

Allehelgensaften er en kristen høytid kvelden før allehelgensdag, helgemessen til minne om helgener, martyrer og avdøde. Den norske kirke legger dagen til første søndag i november, mens den ikke-religiøse engelsk-amerikanske varianten av alle­helgensaften, halloween, som har røtter i den keltiske høsttakkefesten samhain, feires 31. oktober ved at utkledde småbarn tigger godteri.[1] Bildet viser en svensk kirkegård 2010 der kvelden og dagen markeres med levende lys på gravene til avdøde slektninger.

I Norge feires allehelgensdagen (helgemesse) første søndag i november og allehelgensaften kvelden før.[1][3][4] I privat regi er det flere som markerer allehelgensaften etter amerikansk tradisjon 31. oktober (natt til 1. november) ved at utkledde barn går fra hus til hus og tigger godteri.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Allehelgensaften

Anonymkode: 015b6...d3a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Roci skrev (1 time siden):

Å være uinteressert i/ikke feire Halloween handler da ikke om å være sur på barn?  Jeg har ikke noe forhold til Halloween selv i det hele tatt, men jeg har ikke noe problem med at andre feirer og gjør "knask eller knep". Jeg bare velger å ikke delta, fordi det ikke betyr noe for meg. 

Det er EN dag i året de kommer, det er gøy for barna, skru av lyset de 2 timene små barn går rundt, herregud altså

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er EN dag i året de kommer, det er gøy for barna, skru av lyset de 2 timene små barn går rundt, herregud altså

Ja, jeg prøver å huske på det🙂 Som sagt har jeg ikke noe i mot at andre feirer Halloween, jeg tenker egentlig ikke over det i det hele tatt. Har blitt overrasket et par ganger når jeg har glemt å slå av utelyset, og jeg har aldri snop liggende hjemme. Det var jo litt trist for de ungene som ringte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg du siterer, men er halloweewen-hater.    Elsker Jule og Nyttårsbukker, men skjønner ikke hvorfor vi på død og liv skal ta til oss disse helv.... Amerikanske tradisjonene som bare gagner handelsstanden.

Alle høytider gagner "handelsstanden". Ei heller er eksemplene du kommer med eksempel på norske tradisjoner. Norsk tradisjon er stort sett utdødd for lenge siden. 

For eksempel er den røde julenissen Coca Cola inspirert. Påsken er noe kristendommen importerte, male egg i påsken har sine røtter i øst-Europa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje ikke juletre heller du? For det er en tysk tradisjon vi har tatt til oss som er ganske ny. Du ser kanskje ikke på Disney filmer heller du? For det er... Amerikansk. Spiser ikke lussekatter for det kommer fra Tyskland. Pasta, hamburger og taco?  Nei det hel... greiene er fra andre land så det er jo klart du ikke har og spiser det. Ser ikke den tsjekkiske julefilmen Askepott heller du, ser bare den norske antar jeg. 

Antar du bare spiser norsk fjelluft som er gratis og ikke feirer jul som det allerede er poengtert at handelsstanden tjener seg fett rik på, så du feirer ikke jul vil jeg anta. Påskeharen kommer ikke fra Norge og ikke påskeeggene heller og det var jo ikke slik at Norge var den første til å feire påsken (eller jul) og så kom hele verden etter. Antar du bare feirer 17. mai for den er super norsk den. Men du kjøper ikke noe god mat til 17. mai, for å handle noe som helst for å markere er jo bare fy-fy...

Joda det finnes kanskje noen under en stein en plass i Norge som ikke har skjønt at vi lever i en globalisert verden der vi adopterer mattradisjoner, filmer, kultur og markeringen fra hele verden hver eneste dag men jeg synes mest synd på de. De som ikke har juletre, påskeegg, lussekatter, halloween, julestrømper, taco, Coca-Cola, Disney filmer som bare lever på norsk fjelluft. Du om det. Det er en ting å ikke like Halloween men å ikke like Halloween fordi det kommer fra USA (egentlig kommer halloween fra Irland) eller pga handelsstanden er bare utrolig dobbeltmoralsk og hyklersk når alt i hverdagen vår så og si kommer fra andre land og julen er handelsstanden sin store feite gris. Skal du kritisere handelsstanden for noe så får du kritisere julen i den sammenhengen, ikke halloween. 

Men de som kritiserer halloween med utgangspunkt i USA og handelsstanden er vanligvis litt hyklersk og dobbeltmoralske men det er veldig lett å se igjennom slikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...