Gå til innhold

Yrker med høy status

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke yrker ser dere på som yrker med høy status, f.eks. dere blir imponert, tenker at de er «smarte» eller har automatisk større tillit til personen når dere hører hva de jobber som?

Anonymkode: 4788a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen, men nå har jeg vært i akademiske miljø i veldig mange år. Altså enkeltpersoner kan være imponerende, men da mer i kraft av seg selv enn yrket. 

Anonymkode: d6d5e...16a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer alltid masse svar om at alle yrker er like viktige. Det er de selvfølgelig ikke! Å få en spontan følelse av å bli imponert eller tenke at de er smarte er ikke det samme som å rent logisk forstå at det ikke nødvendigvis er sånn. For ja, det finnes enkelte sykepleiere som er smartere enn enkelte leger. 

Men om man kan gå på den spontane følelsen og generalisere: lege, advokat, psykolog, direktør, forsker innom relevante retninger (ikke sosiologi eller kjønnsstudier). 

Anonymkode: 6302c...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen, men nå har jeg vært i akademiske miljø i veldig mange år. Altså enkeltpersoner kan være imponerende, men da mer i kraft av seg selv enn yrket. 

Anonymkode: d6d5e...16a

Enig.

Kjevekirurg blir jeg imponert over, de fleste er tannlege OG lege. Da snakker vi dedikasjon. Ellers er det sjelden jeg blir imponert over tittel/jobb i seg selv. Nevrokirurg kanskje, dommer. Det er det eneste jeg kan komme på i farta. Og jagerflypiloter. 

Anonymkode: 908db...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig.

Kjevekirurg blir jeg imponert over, de fleste er tannlege OG lege. Da snakker vi dedikasjon. Ellers er det sjelden jeg blir imponert over tittel/jobb i seg selv. Nevrokirurg kanskje, dommer. Det er det eneste jeg kan komme på i farta. Og jagerflypiloter. 

Beklager at jeg motsa meg selv, først er jeg enig i at jeg ikke blir imponert over yrker, og så lister jeg opp dem jeg blir imponert over! 🤣 På tide å legge seg, kanskje. 🤣 Poenget mitt var vel kanskje at i de tilfellene jeg blir imponert, er det snakk om veldig snevre og små yrkesgrupper. Jeg er ikke imponert over «leger» eller «advokater» på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsepersonell, renholdere, pedagoger, landet går dunken uten disse. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freyja Valkyrie skrev (1 minutt siden):

De har høy verdi for oss, ja, men nå spurte ts etter høy "status".

Anonymkode: 547d0...750

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg kvinner som har lederstillinger i typiske mannsdominerte bransjer har høy status! F. eks kvinner i tech.

Synes kanskje statusen til tidligere statusyrker som lege, psykolog og tannlege har tapt seg litt. Så synes altså ikke at de klassiske statusyrkene gir mest status i 2025.

Anonymkode: df6c2...0d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (8 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig. Høystatusyrker deluxe :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er statusyrke og hva jeg føler tillit til, er to helt ulike ting. 

Jeg har tillit til bønder, fiskere barnevernsarbeidere over førti, fastleger som har vært lenge i gamet og nadjonalparkforvaltere, liksom. Generelt er tilliten min mer knyttet til kjønn og alder enn profesjon. 

Typiske statusyrker er jo likevel ALI-yrkene. 

Anonymkode: c97ef...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Personlig synes jeg kvinner som har lederstillinger i typiske mannsdominerte bransjer har høy status! F. eks kvinner i tech.

Synes kanskje statusen til tidligere statusyrker som lege, psykolog og tannlege har tapt seg litt. Så synes altså ikke at de klassiske statusyrkene gir mest status i 2025.

Det kan du ha rett i. Gjett nå hvilket kjønn dominerer alle de tre yrkene som du mener har tapt seg i anseelse (Lege / Psykolog / Tannlege).

There you go. You're welcome 😀

Stakkars "Tech", sier jeg bare. Deres tur snart. 😂

Anonymkode: 3ca1e...ed8

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva som er statusyrke og hva jeg føler tillit til, er to helt ulike ting. 

Jeg har tillit til bønder, fiskere barnevernsarbeidere over førti, fastleger som har vært lenge i gamet og nadjonalparkforvaltere, liksom. Generelt er tilliten min mer knyttet til kjønn og alder enn profesjon. 

Typiske statusyrker er jo likevel ALI-yrkene. 

Anonymkode: c97ef...740

Både enig og uenig her. Jeg har ikke mye tillit til bønder eller fiskere - bra de finnes, men ser på det som «cowboy-yrker», i alle fall fiskere (de tjener grovt med penger, men arbeidsmiljø herunder behandling av kvinner er det ikke så farlig med). Jeg har full respekt for alle barnevernsarbeidere (for at de setter barna først, og for at de er villig til å jobbe i barnevernet), fastleger tror jeg det finnes mye forskjellig av - særlig blant dem som har vært lenge i gamet - så har ikke så mye tillit til dem som gruppe. Nasjonalparkforvaltere? Det høres ut som en ganske chill jobb- ikke særlig mye tillit eller status der. Synes heller ikke Ali-yrkene fortjener så mye status. Jeg skulle ønske ansatte på sykehjem fikk mer status, og det tror jeg faktisk de kommer til å få også, fordi de blir så stor etterspørsel etter dem (hvor mange flere 80+ ere er det vi får i 2040 igjen- er det ikke fem ganger så mange som nå?) 

Anonymkode: 11938...f1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvilke yrker ser dere på som yrker med høy status, f.eks. dere blir imponert, 

Anonymkode: 4788a...c84

Dypvannsdykkere, De som installerer og vedlikeholder høyspentledninger, bønder, røykdykkere og andre type jobber jeg aldri, noensinne hadde vært fysisk og mentalt kapabel til.

Min akademiske Ph.D. Er en lek i forhold. 

Anonymkode: 3a99f...cd6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen eller svært få yrker er spesielt høystatus i dag spør du meg. 

Tradisjonelt ville jo: Leger, Advokater, Prester osv vært høystatus men den tiden er forbi. 

Anonymkode: 6aced...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det kan du ha rett i. Gjett nå hvilket kjønn dominerer alle de tre yrkene som du mener har tapt seg i anseelse (Lege / Psykolog / Tannlege).

There you go. You're welcome 😀

Stakkars "Tech", sier jeg bare. Deres tur snart. 😂

Anonymkode: 3ca1e...ed8

Tja. Samtidig har typiske «manneyrker» fortsatt begrenset status. Som håndverker.

Hvis man vil tjene virkelig gode penger er det fortsatt innenfor teknologi/grunder. Det gir også status at man er med å drive verden fremover, mener jeg. Ikke knyttet til kjønn. 

Finans er jo også typisk «manneyrke», men har ikke spesielt høy status mer mener jeg. Drevet av kjedelige verdier alene (penger) og Exit har gitt hele bransjen et dårlig rykte. Selv om man kan tjene gode penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at drosjesjåfør og lærer var et høystatus yrke engang i tiden

Anonymkode: 12103...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har akademikere og leger rundt meg på alle kanter, så tar en Shania Twain der.

Jeg blir imponert over typ menneskerettighetsadvokater, FN-ansatte, de som utfører frivillig arbeid i krigssoner eller i fattige/farlige land og generelt de som kunne brukt kompetansen sin i en trygg jobb med millionlønn men heller velger med hjertet.

Sjeldent jeg tenker «wow» når noen sier hva de gjør, men to eksempler er en som brukte juss-utdannelsen sin til å jobbe for en non-profit som kjempet mot kjønnslemlestelse av jentebarn samt en lege som jobbet med voldteksundersøkelser av barn.

Når jeg tenker på det så blir jeg målløs av beundring for alle som jobber for de svakeste i samfunnet.

Anonymkode: 40215...028

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen yrker som jeg tenker har høyere status en andre.

Men de som er faglig dyktige, har yrkesstolthet og er engasjert i yrket sitt kan imponere meg enten det er innen akademia eller håndverkere.

Anonymkode: e2d4a...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...