Gå til innhold

Hadde dere skjermtid for tv da dere var barn/ungdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (1 time siden):

Nop he he. Født 84 og jeg fikk se hvor mye jeg ville.

Når vi fikk data fik jeg bare sitte 1 time da internett kostet pr time he he. Mrm ikke noe begrensing 

Tenk dagens unger kan ikke forestille seg å måtte ringe opp modemet med den irriterende lyden, så bruke 20 minutter på å laste inn en veldig enkel side av noe, eller bilde som bygget seg pixel for pixel omtrent, og man kunne bare gjøre det der modemet stod med ledning 😂

Anonymkode: 5f1e4...0eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Født på begynnelsen av 80-tallet. Jeg fikk se noe på morgenen i helger. Satt og så norsk, svensk og dansk TV3 😄

På hverdager fikk vi maks en time med skjermtid. Husker det var veldig kjedelig da vi fikk Nintendo, var så vanskelig å få rundet spill med sånne begrensninger på skjermtid 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha😂 Kom på datidens streaming😂: Video Nova m.fl der vi leide en koffert med VHSspiller og 1 eller 2 filmer😂 Måtte bære denne tunge kofferten hver vei og passe på å levere de igjen allerede dagen etter😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De satte ingen grense, men det var ikke nødvendig heller. Jeg husker at jeg lærte å sette på VHS-kassett selv, så pappa kunne sove litt lenger om morgenen (mamma jobbet natt, og pappa jobbet skift dag/natt). Så da sov han mens jeg som 4/5-åring ordnet meg selv med frokost osv. ;) 

Jeg er født i 86, og jeg husker jeg pleide å se på Happy Hour på TVNorge etter skolen, samt litt på Fox Kids, men ellers var det jo mye trening og være ute med venner det gikk i. Det var derfor ikke nødvendig med skjermtid som i dag. Det sagt, jeg fikk pc med internett i 7. klasse, så det ble jo også en del pc. Allikevel, det begrenset seg selv sånn sett. 

Med andre ord: det var lite restriksjoner, men det var ikke nødvendig som i dag hvor skjerm er absolutt overalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreldrene mine satte ikke noen grense på dette så vidt jeg kan huske. Da jeg var ungdom fikk jeg til og med lov til å sitte oppe om natten i helgene og se på tv, og jeg la meg da når jeg var trøtt. Hadde bare tre kanaler så ikke veldig mye å se på. Ellers så så jeg på dvd filmer. Tviler på at vennene mine fikk lov til dette . Broren min gadd ikke å sitte oppe med meg om natten å se på tv 😜 Til tross for ingen begrensninger på dette så så vi likevel ikke for mye på tv. Og jeg orker nå som voksen ikke å sitte oppe og se på tv til langt utpå. Noen vil sikkert kalle det omsorgsvikt, men føler ikke at jeg led akkurat. Vi hadde mobil også da det var tidlig på 2000 tallet. Tok den med på rommet etter vi la oss. Men var vel ikke så mye underholdning på en mobil den gangen som det er nå. Var jo ikke youtube og masse forskjellige spill og apper.

Hadde dere regler på dette som barn/ungdom? 

Lurer bare på hvordan det var før i forhold til nå.

Jeg har ikke barn så har ikke noe utfordringer selv med barn og skjerm.

Anonymkode: 754a2...c88

Er født -89. Nei, hadde ikke noen grense, men det begrenset seg vel greit selv. Hadde fritidsaktiviteter en del ettermiddager og lekte/hang også en del ute. På den tiden så hadde man heller ikke alle programmer tilgjengelig hele tiden, slik man har i dag. Var det kjedelige voksenprogrammer som rullet på skjermen, så var det det som rullet. Man kunne ikke bytte app, liksom. Da aktiviserte man seg lett på andre måter. Var man ikke hjemme når favorittprogrammet gikk, så var neste sjanse reprisen.

Anonymkode: 3bd63...887

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barne-TV varte 30 minutter, så det begrensa seg sjølv. Dog var film på video strengt regulert (berre når vi var sjuke, og kanskje på morgonen i helgene), og Nintendo kom ikkje på tale. 

Når huset blei kopla til internett gjekk diskusjonen på tellerskritt heller enn tidsbruk 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 83, og vi hadde ingen begrensninger såvidt jeg kan huske. Da vi fikk tv2 og etterhvert TVNorge så jeg mye på komiserier og dramaserier. Ettermiddager etter skoletid og kvelder. Vi hadde Nintendo også, og spilte endel på den. 

Anonymkode: 7d2f2...a7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker i overgangen da jeg var i ferd med å bli for stor til barne-TV. Fikk se en halvtime hver dag, kunne velge om det var barne-TV eller noe annet. I tillegg til «mot i brøstet» de dagene det gikk. I helgene så vi morgen barne-TV til det var ferdig og på lørdagskvelden stod tv på fra barne-TV til det som til en hver tid gikk på nrk var ferdig (det som var den store familieunderholdnings-satsningen der og da)

Seinere var regelen ingen tv før lekser. Hadde bare nrk1 og tv 2 fram til slutten av u.skolen, så begrenset hva det var å se. 

Anonymkode: 1ccbd...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten var det bare barne-tv som var aktuelt. Vi hadde vhs-filmer, men jeg husker jeg brukte dem mest til å bygge labyrinter og hus 😆

Når jeg ble større så jeg noen ganger på kabel-tv til mamma eller pappa kom hjem, da måtte tven av.

Så flyttet mamma sammen med en streng mann, når jeg var 12 (2001). Det var da vi fikk adsl. Da fikk jeg bruke pcen 30 minutter om dagen hvis jeg spurte pent eller gjorde han en tjeneste først. 30 min inkl. skolearbeid. Alt måtte "tjenes" inn på forhånd. Med mindre han var sur, da tok han strømkabelen uansett.

Skulle vi se tv måtte det være for noe spesifikt, vi fikk ikke bare skru på og se hva vi fant. Tvert det spesifikke programmet var ferdig måtte vi skru av. Han tok ofte fjernkontrollen som straff. Kjedet meg mye da jeg var tvunget til å være i kjellerstua, men ikke fikk røre tv eller pc. Og siden vi hadde kontantkort var det vanskelig å ringe folk og. Fikk ikke bruke hustelefonen til å ringe andre enn familie. Fikk heller ikke ha telefonen min på rommet.

Så nei, jeg har aldri hatt fri tilgang, men før jeg var tenåring var jeg ikke så interessert uansett. Når jeg flyttet for meg selv tror jeg jeg så på serier 3 måneder i strekk (utenom skole og jobb) 😅

Anonymkode: d210b...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk egen tv på rommet når jeg var 12, satte selv en begrensning på 2,5 timer (en kunne programmere tv'n til det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 84, vi hadde ingen begrensning. Foreldrene i gata hadde større problemer med å få oss til å komme inn til middag eller på kvelden. 

Anonymkode: 36db8...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen tidsgrense, mer at man bare så det man faktisk hadde en grunn til å se og visste at gikk. Man skrudde ikke på tven for å sjekke om det var noe å se på (og med bare en håndfull kanaler og ingen fjernkontroll var ikke zapping et alternativ...). TV før middag var forbeholdt tegneserier og annen frokost-tv i helgene - og sportssendinger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde omtrent som jeg ønsket. Men det kostet å bruke internet på 90-tallet, og da husker jeg at ledningen ble dratt ut av stikkontakten slik at jeg ikke skulle bruke det. Men det hjalp ikke mye, for jeg lærte meg å tyvkoble boksen med andre ledninger. 

Nå er det jeg som er i foreldrerollen, og har tenkt at barna må få lov å finne ut hvor sine egne grenser går. Jeg ønsker at barnet mitt skal få reflektere over hva lite søvn gjør med en, slik at det selv kan korrigere naturlig. Det er mye bedre enn at jeg skal stå ovenfor å overvåke og kontrollere livet til tenåringen, noe som bare fører til lite selvinnsikt og læring.

Anonymkode: 48c38...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på slutten av 70 tallet, vi hadde EN kanal hjemme, NRK, det var særs lite spennende å se på tv. 

3 på skolen hadde parabol, svær tallerken som fikk inn utenlandske kanaler, kan faktisk huske de var bedre i engelsk og mer voldelige /voldsomme i leken enn oss andre. De var påvirket av ett eller anna univers vi NRK barn ikke fikk oppleve. 

Jeg holdt på å hoppe fra garasjen med en paraply som unge da. 

Anonymkode: 672d5...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var bare én kanal, etterhvert to som ikke var så fryktelig spennende, så det var mye mer spennende å ut å leke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørte et miljø som nok ønsket å ha skjermregler da jeg var barn, men mine foreldre (70-tallet) var ikke så opptatt av det, sånn bortsett fra at  vi ikke  fikk se vold før vi var 12.

Mine barn har hatt strengere regler enn jeg hadde, heldigvis.

Anonymkode: 4f800...9ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...