AnonymBruker Skrevet 2. oktober #61 Del Skrevet 2. oktober Født i 78, så ingen begrensninger. Men var jo veldig lite å se. Var mye ute med venner, fritidsaktiviteter og leste mye bøker. Anonymkode: 8f6c1...01e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. oktober #62 Del Skrevet 2. oktober Jeg er født i 1978 og vi hadde ingen begrensninger, men det var det jo heller ikke behov for. Det var barne-TV 30 minutter hver dag (og i sommerhalvåret gadd vi aldri se det en gang fordi vi var ute og lekte) og så var det en tegnefilm eller to på frokost-TV på lørdager samt at vi spiste lørdagsgodtet vårt til Halvsju eller noe lignende. Vi hadde Nintendo (NES) som vi brukte en del, men det var aldri timevis i strekk hver dag slik dagens unge ofte gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 2. oktober #63 Del Skrevet 2. oktober Nei, det var rett og slett ikke noe å se på utenom sendetidene - som var noe begrenset. /69-modell 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Error404 Skrevet 2. oktober #64 Del Skrevet 2. oktober Jeg hadde ingen begrensninger som barn. Er 30 år nå, og ser kanskje 1-2 timer på tv i uka. Barna får lov til å spille (xbox) 30 minutter etter at leksene er ferdige og rommet er ryddig. Ipad er no go, mens TV er litt mindre strengt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erd Skrevet 2. oktober #65 Del Skrevet 2. oktober Født på -60 tallet. Barne-tv mellom 18-18.30. Kun NRK 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 2. oktober #66 Del Skrevet 2. oktober Nei, men så var nok min generasjon mye mer ute å lekte med andre barn. Så det var ikke behov for skjermtid 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #67 Del Skrevet 2. oktober Nei, men det hadde jeg heller ikke behov for. Jeg var stort sett ute uansett, selv om vi tidlig anskaffet kabel-tv, pc og gamingkonsoller. Det er noe veldig galt med dagens barn og unge.. Anonymkode: 93972...f64 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #68 Del Skrevet 2. oktober Ingen TV før alle lekser og husarbeid var gjort. TV-en «startet» kl. 18 med Barne-TV, og det som ble sendt før det var ikke noe å se på (Tegnspråknyhetene, trim for eldre osv). Ingen TV på dagtid i helgene. Unntatt i julen da det ble sendt film på ettermiddagen, men vi måtte gå lang skitur på formiddagen. Ingen skitur, ingen TV. På fredags- og lørdagskvelden så hele familien på TV sammen. I hverdagen så de voksne på TV på kveldene men det gadd aldri vi barna å se på for det var kjedelige politiske debatter og sånne ting. Film (vi hadde egen VHS-spiller) kun ved kraftig regnvær eller sykdom, og kun når foreldrene sa det var greit. Da vi fikk Internett hjemme fikk vi bruke det i max 15 min, og vi måtte alltid spørre om lov og ha en god grunn. «Jeg har lekse om Wergeland, kan jeg få lov til å slå det opp på Internett?». Pappa (som betalte telefonregningen) hang over skulderen vår og skrudde av Internett med en gang vi brukte for lang tid. Vi hadde seks PC-er på skolen (VGS) men de virket nesten aldri og når de virket var det lang kø. Det var 15 min der også, og en streng lærer som fulgte med at vi ikke drev med tull. Å lese nettaviser ble regnet som tull, for det var gratis å lese det i avisen som lå på skolebiblioteket. Chatting var strengt forbudt på skole-PC-ene. Vi fikk ikke søke opp bilder for det tok for lang tid og kostet derfor mye. Mener å huske at reglene stort sett var like hos alle i klassen, med unntak av et par som hadde ekstra strenge regler og en som hadde null regler og ble utsatt for omsorgssvikt og flyttet i fosterhjem. Anonymkode: fbeff...901 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 2. oktober #69 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei, men det hadde jeg heller ikke behov for. Jeg var stort sett ute uansett, selv om vi tidlig anskaffet kabel-tv, pc og gamingkonsoller. Det er noe veldig galt med dagens barn og unge.. Anonymkode: 93972...f64 Eller så er det noe galt mellom industrien. Og de som har disse barna og ungdommene. Det er så mye mer av spill og tv enn da vi var unge. Det er barnetv hele døgnet. Før var det kl 18. Mens nå har man tilgang til ALT! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #70 Del Skrevet 2. oktober Født i 1987, fikk se barne TV og så noe ekstra i helgen men ikke ellers. Så på en måte skjermtid. Fikk se 30 min med tegnefilmer på lørdag morgen. Anonymkode: d593a...3c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #71 Del Skrevet 2. oktober Stoltskeiv skrev (6 minutter siden): Eller så er det noe galt mellom industrien. Og de som har disse barna og ungdommene. Det er så mye mer av spill og tv enn da vi var unge. Det er barnetv hele døgnet. Før var det kl 18. Mens nå har man tilgang til ALT! Ehh.. vi hadde tre spillkonsoller og masse spill. På tv var det cartoon network og nickelodeon, så det sto ikke på tilgangen. Vi var bare mer sosialt anlagt og ikke så jævlig late og fantasiløse! Anonymkode: 93972...f64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #72 Del Skrevet 2. oktober Stoltskeiv skrev (5 minutter siden): Eller så er det noe galt mellom industrien. Og de som har disse barna og ungdommene. Det er så mye mer av spill og tv enn da vi var unge. Det er barnetv hele døgnet. Før var det kl 18. Mens nå har man tilgang til ALT! Husker at det var mye styr på skolen om "datadyr" og om det bure være lov. Tamagotchi heter det vel 😅 Foreldrene mine synes de var farlige på 90 tallet. Anonymkode: d593a...3c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #73 Del Skrevet 2. oktober Født på 90 tallet, kun NRK, så barne-tv om kvelden, Kykelikokos om morgenen i helgen. Etterhvert fikk vi tv 2 og da så vi på serier etter skolen før foreldrene kom hjem fra jobb. Fikk vi beskjed om å skru av var det ingen vits å diskutere 😅 Anonymkode: 34a47...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #74 Del Skrevet 2. oktober Litt begrensninger var det, er født på slutten av 90 tallet så vi ble jo virkelig med på når internett ble stort. Anonymkode: debf7...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 2. oktober #75 Del Skrevet 2. oktober (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ehh.. vi hadde tre spillkonsoller og masse spill. På tv var det cartoon network og nickelodeon, så det sto ikke på tilgangen. Vi var bare mer sosialt anlagt og ikke så jævlig late og fantasiløse! Anonymkode: 93972...f64 Det var også cartoon netwoork og nickelodeon da jeg var lita. Men det blir feil å skylde på ungene. Unger er et resultat av foreldre. Foreldre har ikke skylden alene. Fordi samfunnet har bare blitt annerledes. Pga. industrien har endret seg. Det er skyhøy konkurranse for at de skal få vår oppmerksomhet. Så det blir feil å skylde på de unge. Tilgangen er MYE større nå enn da vi hadde playstation 1, Xbox, med noen spill, 3 spillkonsoller. Ja, vi hadde tilgang, men tilgangen nå har ingen ende. Poenget mitt var bare at det er feil å skylde på barna, for det er mye mer komplekst enn det Endret 2. oktober av Stoltskeiv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #76 Del Skrevet 2. oktober Det var nazi opplegg. 1time om dagen tv (med sukk og klaging), og tv-spill, gameboy etc var bannlyst. Anonymkode: 865e9...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå