Gå til innhold

Hadde dere skjermtid for tv da dere var barn/ungdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da vi fikk datamaskin på slutten av 90-tallet fikk vi bruke den en time hver om dagen. Til konfirmasjonen kjøpte jeg egen laptop og hadde ingen begrensninger på den. Samme med mobil. Det fikk jeg på ungdomsskolen. Nokia 3310. Men jeg holdt også på med mye annet. Leste bøker, skrev og tegnet. 

Tv fikk vi se på når vi ville, bortsett fra når mamma skulle se på nyhetene. Men vi hadde bare 4 kanaler, så det var ikke så mye interessant å se på. Som barn så vi egentlig bare på barnetv + noe vhs. Jeg drev mest med andre ting. Men da vi var på besøk hos besteforeldre ble det mye tv, for de hadde Cartoon Network!

Født i 89

Anonymkode: 34b20...77e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

84-modell her og, ingen grenser. :D 

Har lite grenser for egne barn og, Frihet under ansvar, så lenge de gjør det de må så er det fritt fram og det har fungert bra.

Husker og tv 1000 :fnise:

Første mobilen jeg hadde kjøpte jeg i 97 da var jeg 13, klumpete greie og var så fornøyd med Nokia 3210 og snake når jeg endelig fikk kjøpt den i 99. Helt utrolig hvor langt vi har kommet fra Snake og ulovlig nedlastning til alt ved et tastetrykk. ER så fornøyd med å leve på denne tiden å få med meg alt.

Anonymkode: bad98...329

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med kabel med diverse kanaler med reklame mm men jeg følte vel ikke at jeg fikk være oppe som jeg ville. Måtte som regel legge meg etter nyhetene/barne-tv. Ble mye tv ellers når vi hadde mulighet eller ønsket å se på den men vi ville som regel ut å leke/treffe andre barn. Glad jeg ikke har vokst opp med internett og streaming! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Foreldrene mine satte ikke noen grense på dette så vidt jeg kan huske. Da jeg var ungdom fikk jeg til og med lov til å sitte oppe om natten i helgene og se på tv, og jeg la meg da når jeg var trøtt. Hadde bare tre kanaler så ikke veldig mye å se på. Ellers så så jeg på dvd filmer. Tviler på at vennene mine fikk lov til dette . Broren min gadd ikke å sitte oppe med meg om natten å se på tv 😜 Til tross for ingen begrensninger på dette så så vi likevel ikke for mye på tv. Og jeg orker nå som voksen ikke å sitte oppe og se på tv til langt utpå. Noen vil sikkert kalle det omsorgsvikt, men føler ikke at jeg led akkurat. Vi hadde mobil også da det var tidlig på 2000 tallet. Tok den med på rommet etter vi la oss. Men var vel ikke så mye underholdning på en mobil den gangen som det er nå. Var jo ikke youtube og masse forskjellige spill og apper.

Hadde dere regler på dette som barn/ungdom? 

Lurer bare på hvordan det var før i forhold til nå.

Jeg har ikke barn så har ikke noe utfordringer selv med barn og skjerm.

Anonymkode: 754a2...c88

Det trengtes ikke sette grenser da jeg uansett var mer aktiv enn inaktiv. Vi hadde selvsagt regler for leggetid.

Tv-spillet vi hadde på 90-tallet var Atari 2600, frem til jeg fikk PS1 rundt år 2000. Mobil hadde jeg ikke før jeg ble 18 år i 2004.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (26 minutter siden):

Husker du tv1000 klokken 00:00 🤣🤣🤣🤣 med boksen i midten 

Også lærte man at ved å bytte på teksten så forsvant sensuren 😂

Anonymkode: 2d566...eb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv 30 min barnetv. Litt mer i helgene men ikke ubegrenset.  Når vi fikk Nintendo 8 bit så husker jeg ikke men var heller ikke ubegrenset, kanskje 2 timer? Når vi fikk pc så fikk jeg sitte 1 time, men det var mest fordi telefonen måtte være åpen for samtaler. Fikk vel sitte lenger hvis jeg ikke koblet opp. Men ikke døgnet rundt... så ja jeg hadde ikke fri flyt og det hette ikke skjermtid på den tiden 😆😆😆 f.83

Anonymkode: 7a453...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

81-modell. Ingen skjermtid, men det var veldig begrenset hva som var på TV-en. Det var 30 min barne-TV på 80-tallet. Thats it. 

Vi hadde ikke noe ekstra. Såg på mtv hos andre på 90-tallet. Det var stas, det var da de viste kun musikkvideoer. 

Tv2 hadde sitt, men etter kl 23 var det sjeldent noe bra. 

Fra jeg var tenåring, bestemte jeg selv leggetid. 

Anonymkode: 2d566...eb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Er født på 70-tallet og så vel kun på barnetv. Hadde bare nrk til jeg var tenåring. Jeg husker en barndom der middag var samlingspunkt til fast tid hver dag,  og jeg ble ropt inn. Var ute å lekte, syklet og herjet. Ville ikke ha byttet ut den tiden med noe. 

Anonymkode: 8d9f1...49d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begrenset seg selv på 70-tallet med bare en kanal og en halv time med barne-tv klokka 18. Tror faktisk ikke at det var barne-tv hver dag heller. Vi fikk tv i 1976, før det fikk jeg kun se tv hvis vi var hos besteforeldre (og de hadde svart-hvitt-tv).

Mitt første møte med andre tv-kanaler enn NRK var på besøk hos mors fetter i Oslo rundt 1980. Der fikk de inn to svenske kanaler i tillegg. Det hadde vi ikke på Vestlandet. Noen hadde «englandsantenne», men det var sjelden de fikk inn noe på den.

Fikk låne en Commodore 64 da jeg var ca 12 år, men siden vi bare hadde en tv ble den ikke brukt så mye. Seinere kjøpte jeg en Amiga 500 med egen monitor. Hadde ingen begrensninger på «skjermtid», for internett eksisterte ennå ikke.

VHS videospiller kom i hus omtrent samtidig som jeg flyttet hjemmefra. Jeg hadde ikke tv de første 5 årene, og savnet det egentlig aldri.

Jeg kjøpte min første mobiltelefon da jeg var 25, en Pioneer. Det gikk an å ringe med den.

Internett fikk jeg i 1999. En brukt pc med Windows95, og internett via telefonlinja. Tålmodigheten min fikk kjørt seg mer enn en gang.

 

Anonymkode: c00a4...20a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel bare en halvtime med barnetv,så det begrenset seg selv! 😉

Etterhvert fikk vi tv på rommet og fikk vel se det vi ville,men da var vi jo eldre. Datamaskinen måtte vi dele på, vi søsken,så vi fikk en viss tid,og så var det neste mann sin tur. I dag har jo alle barn hver sin telefon eller ipad,og trenger sjelden å dele...

Anonymkode: 024d7...f9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var såvidt vi hadde TV, og den TV-en hadde to kanaler. Nrk og Svt1. En stund hadde vi bare NRK og. Det begrenset seg selv, for å si det sånn. 
Jeg er 44. 

Anonymkode: 1dc87...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var regler når jeg var liten.

Fikk ikke sitte inne og se på TV i timesvis om det var fint vær. Fikk bare se på videoene våre (VHS og senere DVD) når foreldrene bestemte det eller når vi var syke eller om det var skikkelig drittvær. Fikk se barne-TV hver dag og litt på morningen i helgene.

Det var jo ikke barne-TV tilgjengelig 24/7 sånn det er nå, iallfall hadde ikke vi det.

Født i 1985.

Venninnen min hadde spillkonsoll og vi fikk bare spille når det regnet ute.

Når jeg ble eldre så jeg jo TV etter skoletid når jeg var alene hjemme, eller var på PC. Det var jo ikke noen voksne der da. Og som ungdom hadde jeg ikke regler på sånt. Jeg var uannsett glad i å lese + drev med idrett 4 dager i uken og fra 14 år deltidsjobb 2 dager i uken.

Anonymkode: f0eed...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke nødvendig fordi det var svært sjeldent noe spennende å se på TV. Så på TV kanskje 2 timer i uka.

Anonymkode: e790b...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde og mye regler som barn på hva jeg fikk se. Aldersgrense på filmer ble fulgt strengt og jeg fikk ikke se det mamma syntes var for masete tegneserier fra USA.

Det foreldrene mine burde hatt regler på var internettbruk da jeg var 12-17 år... Var inne på så mye rart, pratet med folk, møtte folk fra nettet og ja. Burde aldri hatt fri tilgang slik jeg hadde, de hadde jo ikke peiling på hva jeg drev med.

(Vi hadde internett veldig tidlig)

Anonymkode: f0eed...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det var lite å begrense, vi bodde mellom høye fjell og hadde kun nrk1. Fikk vhs-spiller da jeg var 13, men var jo begrenset hvor ofte vi hadde penger til å leie en av de kanskje 50 filmene den lokale bensinstasjonen hadde.

PC hadde vi ikke før jeg hadde flyttet for å gå videregående. 

Anonymkode: ff32f...696

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreldrene mine satte ikke noen grense på dette så vidt jeg kan huske. Da jeg var ungdom fikk jeg til og med lov til å sitte oppe om natten i helgene og se på tv, og jeg la meg da når jeg var trøtt. Hadde bare tre kanaler så ikke veldig mye å se på. Ellers så så jeg på dvd filmer. Tviler på at vennene mine fikk lov til dette . Broren min gadd ikke å sitte oppe med meg om natten å se på tv 😜 Til tross for ingen begrensninger på dette så så vi likevel ikke for mye på tv. Og jeg orker nå som voksen ikke å sitte oppe og se på tv til langt utpå. Noen vil sikkert kalle det omsorgsvikt, men føler ikke at jeg led akkurat. Vi hadde mobil også da det var tidlig på 2000 tallet. Tok den med på rommet etter vi la oss. Men var vel ikke så mye underholdning på en mobil den gangen som det er nå. Var jo ikke youtube og masse forskjellige spill og apper.

Hadde dere regler på dette som barn/ungdom? 

Lurer bare på hvordan det var før i forhold til nå.

Jeg har ikke barn så har ikke noe utfordringer selv med barn og skjerm.

Anonymkode: 754a2...c88

Vi hadde NRK, barne-TV klokken 18.00 og Kveldsnytt klokken 23. utover disse tidene var TV-en taus, grunnet NRKs smale sendetider. 
 

Synda er komen til Jorda, men vi vil ikkje ha ho i fargar.” Ordene kom fra Stortingets talerstol, og avsenderen var Ap-representant Einar Førde som ironiserte over motstanderne mot innføringen av fargefjernsyn i Norge.

Anonymkode: a74e0...6c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Født i 94 og hadde heller ikke noe begrensning på skjermtid. Bare på PC-en fordi pappa skulle sitte der. men vi ungene hadde egen tv og vhs/dvd spiller oppe. Fikk ikke egen mobil før i 2009 men hadde ikke begrensning på den heller, man var fint lite vi fikk gjort med den 😅 Fikk skole pc på ungdomsskolen, men vi hadde bare kablet internett så fikk ikke brukt den til noe hjemme utenom å se dvd filmer da.  Men ikke skjermtid der heller.

Anonymkode: 1fa37...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri noe skjermtid.

Jeg ringte mest med venner via mobil, ellers hadde vi data som stod på soverommet til mamma og pappa så det begrenset seg litt automatisk i det, ikke var jeg særlig opptatt av det heller. Var aldri interessert i spillmaskiner heller. Tv fikk jeg etterhvert på soverommet mitt, men da var det typ et program man så i uken omtrent.

Broren min var mer opptatt av data og spillmaskiner. Han sparte alt han fikk, alltid, og fikk data på rommet sitt. Han fikk skjermtid etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke noen begrensninger da jeg ble tenåring. Men da jeg var mindre var det kun barnetv, og på Lørdager så vi sammen på Tande på programmet og lignende. Jeg husker at jeg lurte veldig på hva detektimen var og når jeg spurte oreldrene mine så svarte de at det var skummelt tv som bare var for voksne 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordbær86 skrev (Akkurat nå):

Hadde ikke noen begrensninger da jeg ble tenåring. Men da jeg var mindre var det kun barnetv, og på Lørdager så vi sammen på Tande på programmet og lignende. Jeg husker at jeg lurte veldig på hva detektimen var og når jeg spurte oreldrene mine så svarte de at det var skummelt tv som bare var for voksne 😂

Foreldrene mine skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...