Siriannaa Skrevet 1. oktober #1 Del Skrevet 1. oktober Hei! Jeg tror jeg hadde en begynnende spontanabort i går. Begynte å blø noe skikkelig og i dag morges kom det ut masse klumper og hadde skikkelig kramper i nedre del av magen. Måtte bli hjemme fra jobb. Alle på jobben min vet jeg er gravid pga det er nesten ikke til å unngå da man må unngå røntgen, ulike smittepas og de tungeste løftene. Jeg var litt over uke 7, men jeg har ikke fått bekreftet at dette har vært en spontanabort.. Ringte fastlegen og da fikk jeg beskjed om at jeg trengte ikke komme inn med mindre jeg trengte å snakke med noen, men jeg har folk rundt meg. Jeg tenkte at du kunne være greit å få det 100% bekreftet.. Men virket nesten ut som det ikke var aktuelt å komme inn å få sjekke hos fastlegen.. Jeg har fortsatt kramper og blør enda, bør jeg da holde meg hjemme i morgen? Er på gråten flere ganger også, og har dårlig samvittighet overfor gutten min på 5 år som har gledet seg til å bli storebror😭💔 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #2 Del Skrevet 1. oktober Ikke sikkert det er så mye legen kan sjekke, kanskje bedre hos gynekolog/jordmor med ultralyd. Men hvis du blør mye, har kramper og det har kommet mye klumper, trenger det kanskje ikke å sjekkes med en gang. Høres ut som en spontanabort og at kroppen ordner opp selv. Men forstår godt at du vil sjekke for å være sikker. Det er nok lurt å holde seg hjemme om du ønsker det, en spontanabort er slitsom både psykisk og fysisk. Blir store endringer i kroppen og med hormonene. Ta kontakt med amathea hvis du trenger å snakke. Håper det går fint med deg, og at du får god hjelp av helsevesenet hvis det trengs ❤️ Anonymkode: 78ced...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #3 Del Skrevet 1. oktober Så leit, føler med deg, godt du har noen å snakke med. Synes du fikk dårlig oppfølging av fastlege. Når jeg opplevde det samme ble jeg henvist til sykehuset for sjekk. Og fikk da bekreftet at det hadde vært en SA. Ring igjen og prøv å be om henvisning? Man skal vel få sjekket at alt kommer ut? Anonymkode: 898de...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #4 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så leit, føler med deg, godt du har noen å snakke med. Synes du fikk dårlig oppfølging av fastlege. Når jeg opplevde det samme ble jeg henvist til sykehuset for sjekk. Og fikk da bekreftet at det hadde vært en SA. Ring igjen og prøv å be om henvisning? Man skal vel få sjekket at alt kommer ut? Anonymkode: 898de...244 Ikke nødvendigvis nei. Blør man mye og man er såppass kort på vei, er det veldig sannsynlig at alt kommer ut av seg selv. Blir graviditetstestene helt negative er også dette et tegn på at det ikke er rester igjen. Klemmer til deg TS! Jeg gikk til amathea og hadde samtale der i forbindelse med min spontanabort som jeg synes var helt forferdelig psykisk etter lang tids prøving. Synes det var nyttig. Anonymkode: 7c750...d94 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #5 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke nødvendigvis nei. Blør man mye og man er såppass kort på vei, er det veldig sannsynlig at alt kommer ut av seg selv. Anonymkode: 7c750...d94 Ok, takk for oppklaring, da var det visst ikke standard rutine slik jeg trodde. Håper du finner ut av det ts, en vond situasjon å være i. Anonymkode: 898de...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #6 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så leit, føler med deg, godt du har noen å snakke med. Synes du fikk dårlig oppfølging av fastlege. Når jeg opplevde det samme ble jeg henvist til sykehuset for sjekk. Og fikk da bekreftet at det hadde vært en SA. Ring igjen og prøv å be om henvisning? Man skal vel få sjekket at alt kommer ut? Anonymkode: 898de...244 I Oslo vil en henvisning til sykehuset, blitt avvist. Eneste en fastlege kan gjøre, er evnt å rekvirere HCG prøver, som tas med et par dagers mellomrom. Er man i nærheten av et Furstlaboratorie, kan man få tatt prøven der uten rekvisisjon. Men koster noen hundrelapper pr gang. Nå hørtes det jo ut som TS jobber innen helsevesenet/sykehus, så mulig hun har noen kontakter på gyn, som kan evnt hjelpe med en UL. Anonymkode: 10db9...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #7 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (24 minutter siden): I Oslo vil en henvisning til sykehuset, blitt avvist. Eneste en fastlege kan gjøre, er evnt å rekvirere HCG prøver, som tas med et par dagers mellomrom. Anonymkode: 10db9...93b Dette var i Oslo, i fjor høst. Jeg var førstegangs så ringte legekontoret for å spørre hva jeg skulle gjøre da jeg var gravid (bare 6 uker) og hadde begynt å blø. Ble satt opp til legetime, tok hcg, tok ny hcg 2 dager senere og fikk samtidig med det henvisning til sjekk på sykehuset da neste prøve viste synkende. Kom til sykehuset to dager etter dette, de bekreftet "komplett abort". Må bare presisere at jeg ikke ba om dette, jeg var bare uviten og gjorde som legen sa. Så det er åpenbart forskjellige rutiner rundt om. Anonymkode: 898de...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #8 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var i Oslo, i fjor høst. Jeg var førstegangs så ringte legekontoret for å spørre hva jeg skulle gjøre da jeg var gravid (bare 6 uker) og hadde begynt å blø. Ble satt opp til legetime, tok hcg, tok ny hcg 2 dager senere og fikk samtidig med det henvisning til sjekk på sykehuset da neste prøve viste synkende. Kom til sykehuset to dager etter dette, de bekreftet "komplett abort". Må bare presisere at jeg ikke ba om dette, jeg var bare uviten og gjorde som legen sa. Så det er åpenbart forskjellige rutiner rundt om. Anonymkode: 898de...244 Må legge til: fint med oppklaring så jeg ikke sprer feilinformasjon, for slik jeg ble behandlet fikk de det til å virke som "standard rutine". Men da er det visst ikke det. Anonymkode: 898de...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #9 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (46 minutter siden): I Oslo vil en henvisning til sykehuset, blitt avvist. Eneste en fastlege kan gjøre, er evnt å rekvirere HCG prøver, som tas med et par dagers mellomrom. Er man i nærheten av et Furstlaboratorie, kan man få tatt prøven der uten rekvisisjon. Men koster noen hundrelapper pr gang. Nå hørtes det jo ut som TS jobber innen helsevesenet/sykehus, så mulig hun har noen kontakter på gyn, som kan evnt hjelpe med en UL. Anonymkode: 10db9...93b Er du sikker på dette? Anonymkode: bd11b...4ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #10 Del Skrevet 1. oktober Siriannaa skrev (4 timer siden): Hei! Jeg tror jeg hadde en begynnende spontanabort i går. Begynte å blø noe skikkelig og i dag morges kom det ut masse klumper og hadde skikkelig kramper i nedre del av magen. Måtte bli hjemme fra jobb. Alle på jobben min vet jeg er gravid pga det er nesten ikke til å unngå da man må unngå røntgen, ulike smittepas og de tungeste løftene. Jeg var litt over uke 7, men jeg har ikke fått bekreftet at dette har vært en spontanabort.. Ringte fastlegen og da fikk jeg beskjed om at jeg trengte ikke komme inn med mindre jeg trengte å snakke med noen, men jeg har folk rundt meg. Jeg tenkte at du kunne være greit å få det 100% bekreftet.. Men virket nesten ut som det ikke var aktuelt å komme inn å få sjekke hos fastlegen.. Jeg har fortsatt kramper og blør enda, bør jeg da holde meg hjemme i morgen? Er på gråten flere ganger også, og har dårlig samvittighet overfor gutten min på 5 år som har gledet seg til å bli storebror😭💔 Dessverre så er dette helt vanlig at man ikke får komme til hos fastlege for. Så lenge de regner med at kroppen ordner opp selv, så tar de en ikke inn. Alternativet er å benytte legevakten. Skulle blødninger og smerter vedvare over dager vil de KANSKJE vurdere å henvise videre pga fare for rester, men svært skjelden så tidlig som uke 7. Svært mange fastleger rekvirerer ikke hcg blodprøver heller med mindre det er msitanke om noe galt - annet enn at det ikke er liv. Jeg hadde holdt meg hjemme i morgen ja. La kroppen hvile, jobbe og gjøre sitt uten at du pusher deg for langt. Masse lykke til, er du bekymret videre - prøv legevakten. Anonymkode: df2dd...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #11 Del Skrevet 2. oktober Det tyder jo på en SA,men ei venninne opplevde det samme og fikk hastetime privat hvor de tok ultralyd og fant levende foster. Kan hende det var tvilling der, men det var de ikke sikre på. Resten av svangerskapet gikk helt fint (barnet er nå 2 år). Det skal være sagt at hun ikke hadde smerter, "bare" blødninger med koagulasjon. Det er lov med sykmelding/ta noen egendager ❤️ Anonymkode: 8c50b...304 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siriannaa Skrevet 2. oktober Forfatter #12 Del Skrevet 2. oktober Det som er så merkelig er at nå har jeg sluttet å blø og jeg har ikke hatt ekstreme kramper, kan heller kalle det murringer. Så da har jeg blødd totalt 2 dager, vanskelig å vite hva som er mye og lite, men jeg har kanskje byttet bind 2 ganger i løpet av begge dagene og da har det ikke vært helt sykt mye og kun en liten klump ut i fra jeg leser er det vanlig med mange klumper. Så jeg aner jo ikke og hun på legekontoret antok det var nok en spontanabort så da har jeg egentlig vært innstilt på dette. Ringte inn til gynekologisk på sykehuset her jeg bor og der kunne jeg ikke komme da jeg trenger henvisning og fastlege var umulig å få time til. Jordmor stengte kl 11 i dag så da sitter jeg her og er veldig usikker i hele situasjon,. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #13 Del Skrevet 2. oktober Uff så leit å høre 💔 dette skjer alle dessverre. Bedre lykke neste gang men husk å vente til det var gått 12 uker før du forteller dette til storebror. Anonymkode: 50d77...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #14 Del Skrevet 2. oktober Jeg hadde fastlege i Oslo da jeg hadde første spontanabort. Jeg fikk først komme til gynekolog for å se hvordan tilstanden var. Jeg hadde en inkomplett abort og fikk oppfølging en eller to uker senere, husker ikke helt. Da kunne de stadfeste at alt var ute. Høres rart ut å bare legge til grunn at kroppen ordner opp, mange opplever rester og dermed økt infeksjonsfare. Veldig dumt å ikke få dratt til gynekolog da. Anonymkode: b9827...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #15 Del Skrevet 2. oktober Siriannaa skrev (20 minutter siden): Det som er så merkelig er at nå har jeg sluttet å blø og jeg har ikke hatt ekstreme kramper, kan heller kalle det murringer. Så da har jeg blødd totalt 2 dager, vanskelig å vite hva som er mye og lite, men jeg har kanskje byttet bind 2 ganger i løpet av begge dagene og da har det ikke vært helt sykt mye og kun en liten klump ut i fra jeg leser er det vanlig med mange klumper. Så jeg aner jo ikke og hun på legekontoret antok det var nok en spontanabort så da har jeg egentlig vært innstilt på dette. Ringte inn til gynekologisk på sykehuset her jeg bor og der kunne jeg ikke komme da jeg trenger henvisning og fastlege var umulig å få time til. Jordmor stengte kl 11 i dag så da sitter jeg her og er veldig usikker i hele situasjon,. jeg hadde det selv slik at krampene og blødningene avtok og tok seg opp igjen etter et par tre dager, tror jeg. Jeg var i uke 10. Men jeg fikk en henvisning (åpen, at jeg skulle finne en gynekolog selv) fra fastlege for å kunne dra og sjekke at aborten var fullkommen, så her vet jeg ikke om det er forskjellige praksis utifra graviditetsuke eller lege, eller hva. uansett, føler veldig med deg ❤️ Om det er noe hjelp, så har jeg blitt gravid på nytt raskt etter det, min "rainbow"unge er nå 10 år gammel. Anonymkode: 91f52...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #16 Del Skrevet 2. oktober Siriannaa skrev (2 timer siden): Det som er så merkelig er at nå har jeg sluttet å blø og jeg har ikke hatt ekstreme kramper, kan heller kalle det murringer. Så da har jeg blødd totalt 2 dager, vanskelig å vite hva som er mye og lite, men jeg har kanskje byttet bind 2 ganger i løpet av begge dagene og da har det ikke vært helt sykt mye og kun en liten klump ut i fra jeg leser er det vanlig med mange klumper. Så jeg aner jo ikke og hun på legekontoret antok det var nok en spontanabort så da har jeg egentlig vært innstilt på dette. Ringte inn til gynekologisk på sykehuset her jeg bor og der kunne jeg ikke komme da jeg trenger henvisning og fastlege var umulig å få time til. Jordmor stengte kl 11 i dag så da sitter jeg her og er veldig usikker i hele situasjon,. Du kan gå privat. Det finnes private jordmødre som tar ultralyd, og private gynekologer. Anonymkode: 7c750...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #17 Del Skrevet 2. oktober Du må nesten bare vente å se hvordan det forløper seg. Jeg hadde sa I 7-8 og jeg hadde rier når det kom ut. Og før det var det ikke verdt å ta på bind, gikk med håndkle i noen timer. Nå kan jo det være forskjellig da. Jeg fortalte legen at jeg hadde begynt blø dagen før og hun sa det er ikke noe å gjøre. Anonymkode: 7fd81...689 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå