AnonymBruker Skrevet 1. oktober #1 Del Skrevet 1. oktober Hei. Har slitt med diverse symptomer i noen år. Har ikke turt å dra til lege fordi jeg synes det er flaut å være så udugelig Sliter med at jeg er fjern, ukonsentrert, «brain fog», trøtt hele tiden, sliter med å følge opp forpliktelser/avtaler og lignende, dårlig hukommelse, ukoordinert, ingen struktur, rotete mm. Sover dårlig på nettene uansett hvor lenge jeg sover. Jeg er snart uten jobb fordi jeg ikke evner å komme til rett tid. Det kan nevnes at jeg har en del uheldige uvaner: 1. Snuser store mengder. Tror jeg ligger på 250mg pr dag. 2. Trener sjelden (er ikke overvektig, men selvfølgelig usunn likevel) HVA bør jeg gjøre for å ta tak i livet mitt? Kan de to tingene ovenfor føre til alle mine problemer? Anonymkode: 414d9...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #2 Del Skrevet 1. oktober Legesjekk med blodprøver. Havregrøt eller egg til frokost. En rusletur i frisk luft hver dag. Seriøs begrensing av snusbruk. Anonymkode: 9e18d...899 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #3 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Legesjekk med blodprøver. Havregrøt eller egg til frokost. En rusletur i frisk luft hver dag. Seriøs begrensing av snusbruk. Anonymkode: 9e18d...899 Kan det kurere alt dette? Anonymkode: 414d9...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #4 Del Skrevet 2. oktober Først og fremst må du til lege for å ta blodprøver for å sjekke om du kan ha noen mangler av vitaminer/mineraler. Utover dette så har du klassiske tegn på ADHD, og bør kanskje utredes for dette. Anonymkode: d59a1...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #5 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (18 timer siden): Sliter med at jeg er fjern, ukonsentrert, «brain fog», trøtt hele tiden, sliter med å følge opp forpliktelser/avtaler og lignende, dårlig hukommelse, ukoordinert, ingen struktur, rotete mm. Sover dårlig på nettene uansett hvor lenge jeg sover. Jeg slet med disse tingene og det var lavt stoffskifte. Ingenting flaut med det, syns jeg da. Avklares med blodprøve. Anonymkode: fff34...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #6 Del Skrevet 2. oktober Er du mann eller kvinne? Alder? Det kan være vitaminmangel, spesielt D og B12. Om du er kvinne 35+, kan det være perimenopause. Du trenger ikke trene, men som AB over her sier, en spasertur i frisk luft gjør godt. Fysisk aktivitet hjelper generelt mot søvnproblemer, men for mange er det viktig at den fysiske aktiviteten ikke foregår for nær leggetid. Hvordan er skjermbruken din? Om man sliter med søvn, anbefales det ofte å unngå bruk av mobil, nettbrett og PC 1-2 timer før leggetid, fordi det blå lyset fra skjermene forstyrrer den kjemiske balansen i hjernen og gjør det vanskelig å sovne. TV er ok. Anonymkode: e9d99...177 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #7 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har slitt med diverse symptomer i noen år. Har ikke turt å dra til lege fordi jeg synes det er flaut å være så udugelig Anonymkode: 414d9...189 At man ikke får gjort ting handler ikke nødvendigvis om latskap. Det kan være mye angst inne i bildet. Ikke nødvendigvis i form av angstanfall, men en konstant ubehagelig murring. Når du skal gjøre et arbeid eller en oppgave, kan du mislykkes. Andre kan bedømme det dårlig. Derfor kan du ubevisst rett og slett la være å gjøre oppgavene dine, for da kan du i alle fall ikke mislykkes. Tror du det kan være noe av forklaringen for deg? Løsningen på å utsette ting er på en måte uhyre enkel: det er å rett og slett gjøre det. Ikke prøve å finne årsaken eller en lur video på Youtube som skal forklare hvordan du endelig skal få bukt med prokrastineringen. Bare gjøre det. Ikke nødvendigvis alt på en gang, men gjør ett eller annet i dag som du i morgen vil være glad for at du gjorde. Det kan bygges opp til en vane. Min erfaring er også at meditasjon i forskjellige former hjelper på alt dette. Det gjør det lettere å tåle, og overvinne, angsten. Det blir lettere å være tilstede i øyeblikket og gjøre oppgavene jeg har ansvar for. Anonymkode: d0297...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #8 Del Skrevet 2. oktober Hei! Start med en blodprøve hos legen, dette for å eventuelt utelukke eventuelle vitaminmangler, stoffskifteproblematikk etc. kan være så enkelt som en uheldig kombo av jern/dvit mangel og dårlig kosthold og vaner generelt. Så bør du jo først og fremst ta noen seriøse grep om livsstilen din. Det er selvfølgelig enklere sagt enn gjort, men du kan begynne her; 1. Legg deg til riktig tid hver kveld, og stå opp til samme tid hver morgen 2. Spis en god og mettende frokost som er rik på fett, fiber og proteiner. Her kan du bare google. Du kan også mealpreppe kvelden i forvegen og fiks feks. Kjøleskapsgrøt, 3. Få frisk luft!! Start med å sett deg et mål om 7000-8000 skritt om dagen, og prøv gjerne å få opp pulsen litt. Dette klarer du! Sett av minimum 30 min til fysisk aktivitet hver dag; gjør enkle grep som å feks ta trappa i stedet for heisen - gå til butikken (om du kan) osv. Små grep koster så lite men gir god nytte, 4. Kutt ned på snusbruken. Hilsen fellow snuser. Men ja, mye snus er ikke bra for helsa, så prøv å snus noe nikotinfritt (onico feks) innimellom. Ta annenhver snus? Det er jo ikke niktotinen du er SÅ avhengig av, det er avhengigheten av å ha noe under leppa. 5. Sett deg mål, enkle og realistiske mål. Ikke gå all inn, men tilpass deg den nye livsstilen sakte men sikkert. Anonymkode: ccdd2...94f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #9 Del Skrevet 3. oktober Snusing og manglende trening er ikke grunn/årsak for å ikke klare komme seg på jobb. Manglende selvdisiplin derimot kan gjøre det vanskelig. Men hvis du allerede har så dårlig selvdisiplin at du mister jobben, så vil det å slutte snuse mest sannsynlig være uoverkommelig. Starte å trene og spise sunt, når du ikke klarer strukturere deg nok til å komme deg på jobb vil være gigantisk utfordring. Du bør starte med legetime og få tatt blodprøver og en generell samtale. Deretter vil første bud være å sette på alarmer nok til å komme seg på jobb, begynne med daglig aktivitet og se på kosthold. Anonymkode: 0b392...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #10 Del Skrevet 8. oktober Dette lar seg ikke løse over natten vil jeg tro. Men du bør få i deg nok animalsk kjøtt, fett, og jevnt med karbohydrater (minst 130g hver dag) Anonymkode: 9f89b...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. oktober #11 Del Skrevet 8. oktober Jeg tror du vil komme langt, og føle deg utrolig mye bedre raskt, dersom du kutter ut snusen, spiser sunn mat og går en liten tur hver dag (trenger ikke være mer enn 10-15 min). Prøv dette i 14 dager og kjenn hvordan hele kroppen forandrer seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå