AnonymBruker Skrevet 1. oktober #1 Del Skrevet 1. oktober Kjenner du noen med master som ikke får seg relevant jobb? Hva er de utdannet som? Anonymkode: f47c1...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #2 Del Skrevet 1. oktober IT Kjemi Fysikk Biologi Matematikk Kognitive vitenskap ... Mange i mitt nettverk som ikke får relevante jobber. Hva betyr det? At vi burde drite i matnat? Anonymkode: 35be4...5f2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #3 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (52 minutter siden): IT Kjemi Fysikk Biologi Matematikk Kognitive vitenskap ... Mange i mitt nettverk som ikke får relevante jobber. Hva betyr det? At vi burde drite i matnat? Anonymkode: 35be4...5f2 Alle jeg kjenner med utdanning innen fysikk jobber enten i akademia eller som programvareutvikler. Men fysikk-graden er jo relevant all den tid de har hatt masse programmering på studiet. Ellers har jeg samme erfaring som deg med kjemi. Kjenner noen biologer som jobber i forsikringsselskap og en del som jobber i rådgivende ingeniørfirma. De gjør faglig relevant feltarbeid og vurderinger. Hva betyr det å være utdannet innen IT? Det finnes jo en rekke tekniske IT-fag og omtrent like mange innen økonomi, samfunnsvitenskaplige eller humanistiske… Anonymkode: f47c1...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #4 Del Skrevet 1. oktober Trodde det var "enkelt" å få jobb innenfor IT siden verden blir så mye mer digital? Eller er det store forskjeller på IT-Konsulenter, de med BA og de med MA? Vet ikke noe om hva som er absolutt påkrevd for jobber, men det er vel et arbeidsmarked som er litt mer drevet av hvor flink og hvor mye erfaring man har og ikke utdannelsen i seg selv? Anonymkode: c8398...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #5 Del Skrevet 1. oktober Bare ta turen til en hvilken som helst norsk offentlig etat. Verdens største tiltaksbedrift. Den er full av folk som gjør noe helt annet enn det masteren handlet om. Historie, statsvitenskap, psykologi, kjønnsstudier, pedagogikk, nordisk litteratur, grafisk design og andre vidløftige noldusfag. Men de ender som saksbehandlere, epostflyttere og glorifiserte sekretærer med overdrevne titler som førstekonsulent og andre tilranede ikke-beskyttede titler. Man er nesten en særing der hvis man har studert IT og faktisk jobber med IT-drift og utvikling. Anonymkode: b2fd4...1bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #6 Del Skrevet 2. oktober Kjenner en lærer som jobber som vasker. Anonymkode: 226e0...3ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #7 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Trodde det var "enkelt" å få jobb innenfor IT siden verden blir så mye mer digital? Eller er det store forskjeller på IT-Konsulenter, de med BA og de med MA? Vet ikke noe om hva som er absolutt påkrevd for jobber, men det er vel et arbeidsmarked som er litt mer drevet av hvor flink og hvor mye erfaring man har og ikke utdannelsen i seg selv? Anonymkode: c8398...3ea Du må ha erfaring. Verken master eller bachelor kan erstatte 5år med erfaring innen en gitt teknologi eller software. Markedet ønsker seniorer. IT har vært meget vanskelig for nyutdannete siden noen år. Fordi de har blitt så mange. Nå presser staten på med lærlinger fra VGS dvs. billig arbeidskraft innen programmeringsfaget. Mange av de har gode ferdigheter innen den teknologien som er etterspurt. Våre lærlinger er bedre og mer motiverte enn mange med master og noe erfaring. Og mer tøff skal de bli. Programmering og algoritmisk tenking sniker seg inn helt fra barneskolen nå. Mange kan fint være programmerere rett etter ungdomsskolen om 15år. Master sier du? Ja, de med master innen IT i dag bør ha fokus på å se videre. Kanskje ledelse? De gode årene med programmering er historie. Anonymkode: 35be4...5f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #8 Del Skrevet 2. oktober Master i biomedisin har en venninne av meg studert. To år senere står hun fremdeles uten relevant jobb. Anonymkode: feca7...a48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #9 Del Skrevet 2. oktober Jeg tok master i biologi. Fikk ikke relevant jobb. Alt for mange om beinet om de få jobbene som faktisk var relevante, og jeg ville ikke bli lærer for alt i verden, og orket ikke starte på doktorfrad (som også ville gitt en usikker framtid). Så da fikk jeg aldri jobbet som biolog 😅 Men angrer ikke på studiet, da jeg hadde det kjempegøy! Og har fått meg en god jobb likevel, selv om den ikke er relevant til studiet i det hele tatt. Anonymkode: 3239c...581 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #10 Del Skrevet 2. oktober Jeg har både mastergrad og doktorgrad i bioteknologi, får ikke relevant jobb. Det fins ikke så mange relevante jobber utenom akademia, og jeg var ikke lagd for det livet der.. Anonymkode: 9d440...053 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #11 Del Skrevet 3. oktober Kjenner en som tok master i programvareutvikling, han søkte jobber og fikk ikke noe. Jobber nå med noe som ikke trenger utdanning. Jeg tok master i markedskommunikasjon og fikk ikke jobb innen det, men jobber med noe annet da jeg tok ny master. Anonymkode: 36fd4...280 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå