Gå til innhold

Hvor gjør folk av kattesanden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For de som kritiserer at kattsanden blir kastet i skråningen:

"Jord består av fem bestanddeler: mineraler, organisk materiale, levende organismer, vann og luft. Mineralene er for eksempel leirpartikler eller sandkorn av kvarts, det organiske materialet er døde plantedeler og stoffet humus, og de levende organismene er alt fra bakterier til meitemark."

Kattsand, tiss og avføring blir til jord. Det eneste som kan være problematisk er de kjemiske stoffene som kattsanden kan være tilsatt for at den skal klumpe seg, ikke støve, hindre lukt, og lukte godt. 

Hvilken kattsand TS bruker, og hva den er tilsatt, vet vi ikke. 

Jeg bruker trepellets til katta mi, og den går også i skråningen. På våren så vises det knapt at noe er kastet der.

Anonymkode: c71c0...cd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Durinur skrev (3 timer siden):

De fleste typene kattesand er laget av bentonitt, en type leir (altså et mineral / "stein")). Det blir ikke til jord. 

Men det er heller ikke skadelig for naturen. 

Anonymkode: 1ba9d...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 16.22):

Har hatt 2 matter I ett år og må bytte sand minst 2 gang I uka. Vi bor på gård, så det går fint å hive I en skråning. Ser nå at det har blitt en kjempe masse til det pungt at en nærmest har utvidet skråningen. 

Hvor I huleste hiver dere byfolk dette her

Anonymkode: a916a...6bd

Hiver ikke sanden. Fjerner tisseklumper og avføring hver dag. Dette går i restavfallet. Men den andre sanden brukes helt til den er brukt opp. En gang i måneden heller jeg all sanden over i en annen beholder og rengjør doen. Heller så sanden tilbake.

Katten liker jo sin egen lukt. Så jeg forstår ikke hvorfor folk kaster helt brukbar sand.

Anonymkode: 81741...4f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir det til naturen 😊

Anonymkode: 9124d...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 16.54):

Bønder har tradisjon for å bare kvitte seg med ting uansett hva, ved å hive det i ei skråning. Noen mener det er greit for de eier jo grunnen…

Anonymkode: f8b2f...5bb

De har det med å brenne alt av avfall (også giftig avfall) også... 

Anonymkode: a03ce...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har det med å brenne alt av avfall (også giftig avfall) også... 

Anonymkode: a03ce...b9f

😂 Tror du må besøke en bondegård eller ti, sånn at du får litt kunnskap om det der før du uttaler deg. 

Det er noe som heter KSL (kvalitetssystem i landbruket) og avfallsplan. Hvis en bonde ikke følger opp det der, og blir tatt, så vil det ha store følger for driften.

Beklager utsporing av tråden.

Anonymkode: b26c7...064

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor på landet, og kaster kattesand i restavfallet. Det gjorde jeg også da jeg bodde i byen.

Anonymkode: 9a27c...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 16.54):

Bønder har tradisjon for å bare kvitte seg med ting uansett hva, ved å hive det i ei skråning. Noen mener det er greit for de eier jo grunnen…

Anonymkode: f8b2f...5bb

Hvis det er ting som går tilbake til naturen så er det null problem. Men før det ble tilrettelagt for sortering så ble mye gravd ned, folk hadde ikke kunnskap om det heller før. 

Anonymkode: 1ba9d...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke gjør som mine tidligere naboer (i blokk). De tømte kattesanden i utslagsvasken på kjøkkenet… Det ble oppdaget da de flyttet og ny eier åpnet vannlåsen for å finne ut hvorfor vasken var tett.

Anonymkode: 96c78...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bare ikke gjør som mine tidligere naboer (i blokk). De tømte kattesanden i utslagsvasken på kjøkkenet… Det ble oppdaget da de flyttet og ny eier åpnet vannlåsen for å finne ut hvorfor vasken var tett.

Anonymkode: 96c78...de8

Jeg hørte faktisk om et borettslag som måtte utføre skift av fellesrør pga kattesand.

Anonymkode: 81741...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør gå over til sand med litt mer kvalitet. Å bytte 2 ganger i uken er veldig ofte. Her bytter vi ikke oftere enn tidligst annenhver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...