AnonymBruker Skrevet 1. oktober #1 Del Skrevet 1. oktober Rimer det på hora (ei hore, hora) eller snora (ei snor, snora)? Anonymkode: 59521...e00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #2 Del Skrevet 1. oktober Noora, hoora, snoora. Anonymkode: 25dca...f5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #3 Del Skrevet 1. oktober Nå uttaler jeg hora og snora helt likt da... Anonymkode: 225ce...ac5 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #4 Del Skrevet 1. oktober Nora, hora , snora .. helt likt. Med lang o Anonymkode: 5d05b...d24 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #5 Del Skrevet 1. oktober Kortere o på Nora og snora. Anonymkode: f3ac4...e67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #6 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå uttaler jeg hora og snora helt likt da... Anonymkode: 225ce...ac5 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nora, hora , snora .. helt likt. Med lang o Anonymkode: 5d05b...d24 Med samme ordtone? Anonymkode: 59521...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #7 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nora, hora , snora .. helt likt. Med lang o Anonymkode: 5d05b...d24 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå uttaler jeg hora og snora helt likt da... Anonymkode: 225ce...ac5 What? Det kan umulig høres likt ut. Aldri hørt noen si snora uttalt som snóra, eller omvendt. Nor, hor og en snor er likt, men ikke Nora og snora i bestemt form entall. Tar forbehold om at dere ikke har ei snål dialekt. Anonymkode: 9d36c...5f3 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #8 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Med samme ordtone? Anonymkode: 59521...e00 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): What? Det kan umulig høres likt ut. Aldri hørt noen si snora uttalt som snóra, eller omvendt. Nor, hor og en snor er likt, men ikke Nora og snora i bestemt form entall. Tar forbehold om at dere ikke har ei snål dialekt. Anonymkode: 9d36c...5f3 Er fra Oslo, mulig det er snål dialekt for noen Anonymkode: 5d05b...d24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #9 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): What? Det kan umulig høres likt ut. Aldri hørt noen si snora uttalt som snóra, eller omvendt. Nor, hor og en snor er likt, men ikke Nora og snora i bestemt form entall. Tar forbehold om at dere ikke har ei snål dialekt. Anonymkode: 9d36c...5f3 På nordnorsk, hvor jeg er fra, uttales alle tre helt likt Anonymkode: 0613d...f97 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #10 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): What? Det kan umulig høres likt ut. Aldri hørt noen si snora uttalt som snóra, eller omvendt. Nor, hor og en snor er likt, men ikke Nora og snora i bestemt form entall. Tar forbehold om at dere ikke har ei snål dialekt. Anonymkode: 9d36c...5f3 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er fra Oslo, mulig det er snål dialekt for noen Anonymkode: 5d05b...d24 Det finnes noen få dialekter som ikke skiller mellom forskjellige tonemer, men oslodialekten gjør det, og dermed er jeg ganske sikker på at de også uttaler hora og snora forskjellig. Mulig du ikke merker forskjellen fordi du ikke tenker over det eller har blitt fortalt det, akkurat som at mange ikke merker at norsk har lange konsonanter. Anonymkode: 59521...e00 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #11 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): What? Det kan umulig høres likt ut. Aldri hørt noen si snora uttalt som snóra, eller omvendt. Nor, hor og en snor er likt, men ikke Nora og snora i bestemt form entall. Tar forbehold om at dere ikke har ei snål dialekt. Anonymkode: 9d36c...5f3 Nå sa jeg at jeg uttalte snora og hora likt. Jeg nevnte ikke Nora. Men Nora uttaler jeg forresten på to måter. Søsteren min heter Nora (uttales som snora og hora) og datteren min heter også Nora. Siden datteren min er oppkalt etter oldemor på farsiden uttaler vi det slik oldemor og hele familien gjorde, nemlig med litt lengre o-lyd. Anonymkode: 225ce...ac5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #12 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå sa jeg at jeg uttalte snora og hora likt. Jeg nevnte ikke Nora. Men Nora uttaler jeg forresten på to måter. Søsteren min heter Nora (uttales som snora og hora) og datteren min heter også Nora. Siden datteren min er oppkalt etter oldemor på farsiden uttaler vi det slik oldemor og hele familien gjorde, nemlig med litt lengre o-lyd. Anonymkode: 225ce...ac5 Interessant, har den andre Nora kort o-lyd? Har hun lang r-lyd? Sier du Norra? Anonymkode: 59521...e00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 1. oktober #13 Del Skrevet 1. oktober I området vi bor (Østlandet) sier man Nora slik som hora. Like mye trykk på o og a. Snora har mer trykk på o-en. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #14 Del Skrevet 1. oktober Forlenget med en halv o og a kanske. Anonymkode: b6394...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #15 Del Skrevet 1. oktober Jeg har kun hørt Nora uttalt på én måte og det er rett frem. Nora, snora og hora uttaler jeg helt likt. Bor i Akershus. Anonymkode: 2552a...e02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 1. oktober #16 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): På nordnorsk, hvor jeg er fra, uttales alle tre helt likt Anonymkode: 0613d...f97 Nordnorsk er veldig nært bokmål, bare annerledes tonefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #17 Del Skrevet 1. oktober Sniff76 skrev (7 minutter siden): I området vi bor (Østlandet) sier man Nora slik som hora. Like mye trykk på o og a. Snora har mer trykk på o-en. Jeg skulle til å si at her på Østlandet ved Oslo så sier jeg hora, snora og Nora likt, men så leste jeg det du skrev det og det er jeg enig i når jeg fikk tenkt meg om. Gitt. Anonymkode: c0cdf...fa2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #18 Del Skrevet 1. oktober Sniff76 skrev (12 minutter siden): I området vi bor (Østlandet) sier man Nora slik som hora. Like mye trykk på o og a. Snora har mer trykk på o-en. Like mye trykk på o og a? nO-rA? AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Forlenget med en halv o og a kanske. Anonymkode: b6394...db9 Skiller du mellom tre forskjellige vokallengder? Anonymkode: 59521...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #19 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Rimer det på hora (ei hore, hora) eller snora (ei snor, snora)? Anonymkode: 59521...e00 Hvilken dialekt har du som skiller markant på uttalen mellom disse? Anonymkode: ff690...8ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #20 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nå sa jeg at jeg uttalte snora og hora likt. Jeg nevnte ikke Nora. Men Nora uttaler jeg forresten på to måter. Søsteren min heter Nora (uttales som snora og hora) og datteren min heter også Nora. Siden datteren min er oppkalt etter oldemor på farsiden uttaler vi det slik oldemor og hele familien gjorde, nemlig med litt lengre o-lyd. Anonymkode: 225ce...ac5 Hora og Nora uttales jo likt, så det er hipp som happ. Det er hora og snora som ikke uttales likt. Det er kanskje vanskelig å høre, men snora uttales som man ville uttalt tora (jødenes navn på de fem mosebøker). Uttale av tora og snora: [to:´ra] Uttale av Nora og hora: [ho:ra] Ordboka ville ikke skilt på disse uttalene om de var helt like. Anonymkode: 9d36c...5f3 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå