Gå til innhold

Folk som utdanner seg til arbeidsledighet

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Bodde med en som tok doktorgrad i kunstig intelligens for over 15 år siden. Det er vel aktuellt og relevant i dag, men var ikke det på den tiden. Vet ikke om han fortsatte å jobbe med det, men siden det var en doktorgrad så kan det vel være gode muligheter for å jobbe med slike sære felt selv om det ikke er interessant for det komersielle markedet ved å leve på forskningsmiddler fra staten.

Anonymkode: 86df3...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerte film, alle sa dette til meg også da. Jeg tjener litt over 3 mill i året nå, innenfor film og tv, åpenbart

Anonymkode: 8b138...bae

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tjah...om en er ufør og istand til å jobbe, da? Som kjent kan en jobbe 100% som 100% ufør.

Anonymkode: 5d515...5a3

Hvorfor skal noen som er i stand til å jobbe bli ufør?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg studerte film, alle sa dette til meg også da. Jeg tjener litt over 3 mill i året nå, innenfor film og tv, åpenbart

Anonymkode: 8b138...bae

Bra for deg. Hvordan gikk det med resten av klassen? Antar forresten at du studerte dette på en privatskole og betalte studieavgiften selv. Da handler ikke tråden nødvendigvis om deg. 

Anonymkode: 68113...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 18.38):

Bodde på et kollektiv med en fyr som allerede hadde en slik ubrukelig mastergrad, og var i gang med en ny like ubrukelig mastergrad...

Jeg ble ferdig med min batchlor før han var ferdig med sin andre ubrukelige master så flyttet ut og fikk ikke med meg hva som skjedde med han videre.

Anonymkode: 86df3...578

Jeg synes det er mest imponerende at du har klart å fullføre en bachelorgrad uten å lære deg hvordan ordet skrives.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er mest imponerende at du har klart å fullføre en bachelorgrad uten å lære deg hvordan ordet skrives.

Hersketeknikk.

Evne til å stave henger ikke sammen med intelligens.  Din kommentar sier mer om deg enn den du siterer. Meget flaut. For deg 

Anonymkode: d096d...5fd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 19.01):

Ja, de jeg kjenner som ikke får relevant jobb er ofte litt «månebedottne» og utenfor samfunnet på forskjellige måter.

Mange har lite almennkunnskap utover faget sitt og lever i en internettverden med andre referanser enn det resten av samfunnet forholder seg til. Enkelte oser også angst/traumer/psykisk sykdom. En del er veldig politisk ekstreme utpå venstresida eller i klima-saken.

Men jeg har studert juss, og innen det faget fikk alle jobb, inkludert den kategorien jeg nettopp nevnte.

Nå traff du meg personlig. Lytt til musikken min om den publiseres 😅

Anonymkode: 6717e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hersketeknikk.

Evne til å stave henger ikke sammen med intelligens.  Din kommentar sier mer om deg enn den du siterer. Meget flaut. For deg 

Anonymkode: d096d...5fd

Jeg har ikke sagt noe om intelligens. Og om grunnen til at personen skriver "batchlor" er manglende intelligens eller sløvhet, vet jeg ikke, men det fremstår ekstremt lite fordelaktig og får personen til å virke inkompetent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (16 timer siden):

Svaret på dette er enkelt. 

Om man slutter å ha åpne studier, så vil kun de flinkeste og mest interesserte innenfor hvert fag få plass - og antall plasser kan være tilpasset samfunnets behov. Da vil de som ikke har gode nok karakterer måtte velge de studiene og fagene hvor det er ledig plass og som samfunnet trenger.

Men dette betinger at man totalt legger om høyere utdanning. Slik det er nå blir universitetene belønnet med penger for hver studieplass, så for dem er det gevinst at flere hundre velger statsvitenskap hvert år, selv om de færreste av dem havner i et yrke hvor de egentlig trenger den utdanningen. 

Aller helst skulle vi kanskje hatt færre plasser på studieforberedende på VGS? Da ville vi fått flere inn på yrkefagutdanning som vi virkelig trenger.

Problemet på bygda nå er faktisk at for FÅ velger studiespes. For vi trenger faktisk mange med høyere utdanning nå. Dette er faktisk et problem der jeg bor. 
Ellers synes jeg du har interessante refleksjoner rundt høyere utdanning. Jeg jobber i akademia selv. Pga måten finansieringen er lagt opp på, handler det KUN om rekruttering av studenter og «produksjon» av studiepoeng, ikke om samfunnets behov for kompetanse. Særlig nå, som økonomien i sektoren er svært dårlig. Dessverre har blårussen gjort det slik at universitetet drives som en «bedrift», med inntjening som formål og et styre som også består av masse folk fra næringslivet. Men universiteter er ikke som en bedrift. Det er det samme problemet med sykehusene også. 

Anonymkode: 505d9...ad1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (15 timer siden):

Hvorfor skal noen som er i stand til å jobbe bli ufør?

Det besvarer ikke mitt spørsmål.

Anonymkode: 5d515...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Problemet på bygda nå er faktisk at for FÅ velger studiespes. For vi trenger faktisk mange med høyere utdanning nå. Dette er faktisk et problem der jeg bor. 
Ellers synes jeg du har interessante refleksjoner rundt høyere utdanning. Jeg jobber i akademia selv. Pga måten finansieringen er lagt opp på, handler det KUN om rekruttering av studenter og «produksjon» av studiepoeng, ikke om samfunnets behov for kompetanse. Særlig nå, som økonomien i sektoren er svært dårlig. Dessverre har blårussen gjort det slik at universitetet drives som en «bedrift», med inntjening som formål og et styre som også består av masse folk fra næringslivet. Men universiteter er ikke som en bedrift. Det er det samme problemet med sykehusene også. 

Anonymkode: 505d9...ad1

Samfunnet har begrensede ressurser, og de må fordeles effektivt. Det er ikke «blårussen» som har funnet på dette, det er bare en realitet. Økonomi slutter ikke å bety noe bare fordi man tenker sosialistisk og tar opp lån på lån for å dekke kostnadsutskridelser.

Hadde det vært opp til «blårussen» så hadde vi hatt flere på yrkesfag, mer arbeidsmarkedsrettede linjer og mer mangfold i veier inn til arbeidslivet. Hvis man får tilstrekkelig kompetanse for en jobb av bachelor så burde det ikke kreves master eller gis tillegg på lønn pga master. Raskest mulig ut i produktivt arbeid.

Personlig mener jeg også det var et enormt feilgrep å gjøre høyskolene til universiteter. Høyskolene representerte et mangfold av måter å lære på,  mer praktisk læring og at folk med faktisk erfaring fra yrkene stod for opplæringen. De fleste som underviser lærerstudenter eller ved et universitet har aldri «satt føttene» i et klasserom. De vet ingenting om å være lærer utover det teoretiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...