Gå til innhold

Folk som utdanner seg til arbeidsledighet

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 17.17):

Du har jo et poeng. Men faktisk, alle kan eller bør ikke bli sykepleier eller barnehagelærer! Vil du egentlig at de venstrevridde hipsterne og kunstnerne fra HF skal bli sykepleier med ansvar for liv og død? Etter max antall forsøk på medikamenteksamen fordi det er vanskelig for dem med en eksamen hvor de ikke kan synse og føle? Jeg kan tenke meg mer ansvarsfulle mennesker. 

Anonymkode: 55349...384

Mange unge har slike jobber i studietiden, for å ha nok penger til å kjøpe seg mat, samtidig som de tar en utdannelse. Samtidig får de mye arbeidserfaring som de lærer mye av. Har møtt mange av dem gjennom min jobb i helsevesenet. Flotte ungdommer som står på! 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ikke nødvendigvis forutse fremtiden. Noen kan sikkert det, men det er ikke for mannen i gata. Jeg vet om folk som har tatt smale grader (men definitivt mulighet for jobb for de rette personene) for så å gå over til IT fordi det skulle være flere muligheter der, men se nå hvordan det går. Synes denne tråden var ganske nedlatende og arrogant egentlig. 

Anonymkode: 8ff4d...6ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 16.17):

arbeidsledig/ufør

Man er ikke arbeidsledig hvis man er ufør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det alltid er "alle andre" som gjør dumme ting, som å ta master. Det er ofte de som ikke har master som syns master er noe piss. Som lærer (lektor) får man vesentlig mer i lønn, spiller ingen rolle i hva du har master i. Aldri i livet om jeg ville ha jobbet i skole uten master.

Anonymkode: 37f31...5e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs også hvor i landet du bor. Kjenner til nyutdannede tannleger, psykologer, jurister og økonomer som sleit med å få relevant jobb i Oslo etter utdanning. De alle fikk relevante jobber tilslutt, men 2 av dem flyttet ut av Oslo. 

Anonymkode: 7d465...e45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 19.05):

Men det er dyrt for staten at alle disse skal ha studiestipend, studentboliger og ikke kommer seg ut i produktivt arbeid før 5+ år senere.

Anonymkode: 68113...d86

Dette. Vi har ikke råd til å ødsle med skattepenger på å finansiere slik selvrealisering som ikke leder til noe produktivt for samfunnet, og vi har ikke råd til å miste arbeidskraften til de som bruker fem år på en utdannelse de ikke får brukt, og som samfunnet ikke har bruk for. Norge er allerede på fallende kurs når det gjelder konkurransekraft og produktivitet i økonomien. Det er på tide å prioritere hardere. 

Det betyr ikke at litteraturvitenskap, filosofi, kunsthistorie, sosialantropologi og så videre er helt unyttig. Men vi trenger, for svært mange fag, og da spesielt innenfor samfunnsvitenskap og humaniora, langt færre enn de studieplassene som tilbys. Det popper opp universiteter på hvert gatehjørne i dag, som innebærer at den akademiske kvaliteten smøres tynt utover, istedenfor at man har få, men sterke fagmiljøer. Det er svært begrenset hvor mange det er nødvendig å utdanne innen ganske mange fagområder. 

Anonymkode: 5bb96...569

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette. Vi har ikke råd til å ødsle med skattepenger på å finansiere slik selvrealisering som ikke leder til noe produktivt for samfunnet, og vi har ikke råd til å miste arbeidskraften til de som bruker fem år på en utdannelse de ikke får brukt, og som samfunnet ikke har bruk for. Norge er allerede på fallende kurs når det gjelder konkurransekraft og produktivitet i økonomien. Det er på tide å prioritere hardere. 

Det betyr ikke at litteraturvitenskap, filosofi, kunsthistorie, sosialantropologi og så videre er helt unyttig. Men vi trenger, for svært mange fag, og da spesielt innenfor samfunnsvitenskap og humaniora, langt færre enn de studieplassene som tilbys. Det popper opp universiteter på hvert gatehjørne i dag, som innebærer at den akademiske kvaliteten smøres tynt utover, istedenfor at man har få, men sterke fagmiljøer. Det er svært begrenset hvor mange det er nødvendig å utdanne innen ganske mange fagområder. 

Anonymkode: 5bb96...569

Takk! Endelig får jeg litt støtte.

Kan legge til at det blir en personlig økonomisk tragedie for de det gjelder også. De må betale studielån uten å få en lønn som tilsvarer antall år høyere utdanning, noe som gjør at de ikke får råd til å kjøpe bolig og kanskje aldri får råd til å stifte familie. De kunne vært i arbeidslivet 5 år tidligere og atpåtil hatt 0 gjeld.

Mange her er fornærmet og sier «jeg har master i romertidens uttale og jeg har relevant jobb». Så bra, da handler ikke denne tråden om deg. Den handler om den halvparten fra kullet ditt som ikke får relevant arbeid, og som sitter i ufaglærte jobber nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Spørs også hvor i landet du bor. Kjenner til nyutdannede tannleger, psykologer, jurister og økonomer som sleit med å få relevant jobb i Oslo etter utdanning. De alle fikk relevante jobber tilslutt, men 2 av dem flyttet ut av Oslo. 

Anonymkode: 7d465...e45

Det er jo i Oslo alle jurist- og økonomjobbene er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har master innenfor et av de fagene som TS refererer til som "tullefag". Å kalle andres fag for tullefag sier vel mer om hvor tullete og nedlatende TS er, enn om at de fagene, som TS sikkert ikke kjenner noe til, er tullefag.

Hvor lenge man går uten relevant jobb etter endte studier handler om flere ting. For min egen del hadde jeg hele studietiden en deltidsjobb som var relevant for studiet jeg tok. Da jeg var ferdig utdanna, valgte jeg i motsetning til alle andre på kullet som kun ville jobbe i studiebyen, å søke på relevante jobber i hele Norge. Jeg fikk relevant jobb i løpet av få måneder, men måtte selvsagt flytte på meg. Etter to år fikk jeg drømmejobben, som jeg fremdeles har. Den er faglig relevant, spennende og utfordrende, og godt betalt for offentlig stilling (800K i året). Også de andre jeg studerte med har i dag gode og faglig relevante stillinger. 

Anonymkode: b981d...bf2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk! Endelig får jeg litt støtte.

Kan legge til at det blir en personlig økonomisk tragedie for de det gjelder også. De må betale studielån uten å få en lønn som tilsvarer antall år høyere utdanning, noe som gjør at de ikke får råd til å kjøpe bolig og kanskje aldri får råd til å stifte familie. De kunne vært i arbeidslivet 5 år tidligere og atpåtil hatt 0 gjeld.

Mange her er fornærmet og sier «jeg har master i romertidens uttale og jeg har relevant jobb». Så bra, da handler ikke denne tråden om deg. Den handler om den halvparten fra kullet ditt som ikke får relevant arbeid, og som sitter i ufaglærte jobber nå. 

Jeg er på ingen måte enig med deg. Men jeg tenker at for mange nyutdanna er for kresne på hvilke jobber de søker, og hvilke steder de søker seg til. Om man er nyutdanna og åpen for å flytte på seg for å få jobb, for eksempel fra Oslo og ut til et mindre sted, så vil de fleste få seg jobb i løpet av noen måneder. Er man stedfast, i en stor by med tilgang på mange med god kompetanse og erfaring, er det langt vanskeligere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jm

Men hvor mange mastergradskandidater trenger Norge å utdanne innen filosofi hvert år? Sannsynligvis færre enn vi gjør.

Men for at det skal finnes et masterstudium må man faktisk ha en jevn pågang av studenter. Hvis ikke mistet jo undervisere stillingene sine i mellomtiden, og når man er klar til å ta inn et nytt masterkull er det ingen der til å undervise dem.  Jeg synes også du undervurderer de humanistiske fagene sin rolle når det gjelder å opprettholde helt grunnleggende kunnskaper innenfor filosofi, historie, litteratur osv. For at disse kunnskapene (som store deler av samfunnet vårt er bygget på) ikke skal glemmes, trenger man at folk utdanner seg innenfor disse fagene, ikke bare leser litt tilfeldig filosofi her og der.

Anonymkode: cff7e...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har master innenfor et av de fagene som TS refererer til som "tullefag". Å kalle andres fag for tullefag sier vel mer om hvor tullete og nedlatende TS er, enn om at de fagene, som TS sikkert ikke kjenner noe til, er tullefag.

Hvor lenge man går uten relevant jobb etter endte studier handler om flere ting. For min egen del hadde jeg hele studietiden en deltidsjobb som var relevant for studiet jeg tok. Da jeg var ferdig utdanna, valgte jeg i motsetning til alle andre på kullet som kun ville jobbe i studiebyen, å søke på relevante jobber i hele Norge. Jeg fikk relevant jobb i løpet av få måneder, men måtte selvsagt flytte på meg. Etter to år fikk jeg drømmejobben, som jeg fremdeles har. Den er faglig relevant, spennende og utfordrende, og godt betalt for offentlig stilling (800K i året). Også de andre jeg studerte med har i dag gode og faglig relevante stillinger. 

TS her.

Jeg har aldri, ikke en eneste gang, brukt uttrykket «tullefag» i denne tråden. Det uttrykket er det du som bruker. 

Kanskje dette er noe du tenker selv?

Det eneste jeg reagerer på er alle jeg vet om som rett og slett jobber som ufaglært etter å ha tatt master innen noe det er få arbeidsmuligheter innen og som med fordel kunne vært foruten et digert studielån.

Andelen er høy innen visse humaniora-fag. I arkeologi-klassen var det vel omtrent ingen som fikk jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men for at det skal finnes et masterstudium må man faktisk ha en jevn pågang av studenter. Hvis ikke mistet jo undervisere stillingene sine i mellomtiden, og når man er klar til å ta inn et nytt masterkull er det ingen der til å undervise dem.  Jeg synes også du undervurderer de humanistiske fagene sin rolle når det gjelder å opprettholde helt grunnleggende kunnskaper innenfor filosofi, historie, litteratur osv. For at disse kunnskapene (som store deler av samfunnet vårt er bygget på) ikke skal glemmes, trenger man at folk utdanner seg innenfor disse fagene, ikke bare leser litt tilfeldig filosofi her og der.

Måten å gjøre det på er mer spesialierte sudieinstitusjoner. Kanskje flere linjer enn i dag burde eksistere kun ett sted i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Du kjenner en rekke, og møter en mengde, av disse menneskene. Spør dem, da vel? 

2) Det er ikke en generell konsensus om hva som er nyttige studier. Og det er nyttig at de 5% gjør det bra, og hvem har vel ikke et fag eller to på papiret som ikke er det vi jobber med, men vi er gangs mennesker som bidrar innen andre felt allikevel. Kanskje bidrar vi på grunn av en spredt fagbakgrunn. 

3) Nei

Anonymkode: b8a4d...5ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 17.17):

Du har jo et poeng. Men faktisk, alle kan eller bør ikke bli sykepleier eller barnehagelærer! Vil du egentlig at de venstrevridde hipsterne og kunstnerne fra HF skal bli sykepleier med ansvar for liv og død? Etter max antall forsøk på medikamenteksamen fordi det er vanskelig for dem med en eksamen hvor de ikke kan synse og føle? Jeg kan tenke meg mer ansvarsfulle mennesker. 

Anonymkode: 55349...384

Er det noe det kommer til å bli manko på her i Norge så er det sykepleiere, så «alle» bør faktisk bli det. Behovet kommer til å bli enormt i årene som kommer. 

Anonymkode: 43b38...0bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det noe det kommer til å bli manko på her i Norge så er det sykepleiere, så «alle» bør faktisk bli det. Behovet kommer til å bli enormt i årene som kommer. 

Anonymkode: 43b38...0bc

Jepp. Men uten skikkelig eksportindustri som kan erstatte oljen så kommer vi ikke til å ha råd til å ansette dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Måten å gjøre det på er mer spesialierte sudieinstitusjoner. Kanskje flere linjer enn i dag burde eksistere kun ett sted i landet.

Kanskje når det gjelder noen masterfag som er veldig smale, men de store humanistiske disiplinene (historie, filosofi, litteratur, nordisk...) mener jeg at flere burde tatt, om ikke master, så i alle fall noen studiepoeng i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kanskje når det gjelder noen masterfag som er veldig smale, men de store humanistiske disiplinene (historie, filosofi, litteratur, nordisk...) mener jeg at flere burde tatt, om ikke master, så i alle fall noen studiepoeng i. 

Disse fagene er på ingen måte verstinger. De kan alle være nyttige innen læreryrket, som tekstforfatter eller i mediebransjen.

Men det kreves ofte noe mer enn kun å ha graden for å få disse jobbene. Ekte interesse for faget, nettverk og relevante erfaringer fra utenom studiet, som andre her nevner. De jeg vet om som står utenfor relevant arbeid har kanskje til felles ar de mangler denne drivkraften og selvstendigheten.

Også finnes det, som flere her påpeker, mange jobber som går ut på å skrive rapporter eller behandle søknader om «noe». Man kan argumentere for at hvilken som helst humsam-master beviser ferdighetene som trengs for å gjøre dette, og således er relevant (selv om det neppe burde ta 5 år å få de ferdighetene). 

Finnes det bare jobber for 50% med en viss fagbakgrunn så vil en stor andel alltid tape konkurransen selv om det ordner seg for andre. Samfunnsøkonomisk burde kanskje målet være at ikke fler enn 10% burde være uten relevant arbeid ett år etter endt studium. 

Verstingene vil jeg si er fag der de eneste mulige karriere er å ta phd og fortsette innen akademia, og der alle faste stillinger dessuten er besatt frem til professirene pensjonerer seg. Det blir som et pyramidespill der de over lever av å verve de under. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (19 timer siden):

Man er ikke arbeidsledig hvis man er ufør.

Tjah...om en er ufør og istand til å jobbe, da? Som kjent kan en jobbe 100% som 100% ufør.

Anonymkode: 5d515...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 16.17):

Jeg vet om en rekke folk som har mastergrad innen noe det knapt finnes jobber innen, eller som det bare finnes jobber innen for den flinkeste 5%. 

Tenk dere helt gjennomsnittlig motiverte 4-er elever fra VGS som har sovet, drukket og gamet seg gjennom en mastergrad innen musikkteknologi, kunsthistorie, litteraturvitenskap, medievitenskap, afrikastudier, utøvende kunst, nisjefag innen samfunnsfagene eller et eller annet humanoira-fag som har «noe med klima og/eller teknologi å gjøre, men ikke gir noen teknisk innsikt».

Plutselig står de der 25 år gamle med graden sin, ingen relevant jobb og masse studielån. 

Jeg møter en mengde av disse som servitør i restaurant/café, ufaglært i barnehage eller gamlehjem, call-senter, eller rett og slett arbeidsledig/ufør. Disse jobbene kunne de fått rett fra vgs. Nå er de 30 og bor fortsatt i kollektiv… 

Hadde de tatt økonomi, barnehagelærer eller sykepleie kunne de hatt en mye bedre stilling i samme bransje de nå jobbet og hart lønn til å betjene studielånet… å begynne å jobbe med en gang hadde gitt dem enormt mye bedre økonomi. 

Mine spørsmål er:

1) Hva tenkte de da de valgte disse fagene?

2) Hvorfor sponser staten disse utdanningene?

3) Burde det ikke finnes en slags svarteliste over studier der få ender opp i relevant jobb etterpå?

Svaret på dette er enkelt. 

Om man slutter å ha åpne studier, så vil kun de flinkeste og mest interesserte innenfor hvert fag få plass - og antall plasser kan være tilpasset samfunnets behov. Da vil de som ikke har gode nok karakterer måtte velge de studiene og fagene hvor det er ledig plass og som samfunnet trenger.

Men dette betinger at man totalt legger om høyere utdanning. Slik det er nå blir universitetene belønnet med penger for hver studieplass, så for dem er det gevinst at flere hundre velger statsvitenskap hvert år, selv om de færreste av dem havner i et yrke hvor de egentlig trenger den utdanningen. 

Aller helst skulle vi kanskje hatt færre plasser på studieforberedende på VGS? Da ville vi fått flere inn på yrkefagutdanning som vi virkelig trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...