Gå til innhold

Folk som utdanner seg til arbeidsledighet

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hva er en ubrukelig bachelor? 

Jeg er snart ferdig med barnehagelærer utdanningen. Fikk høre før start at det trengs flere barnehagelærere. De skriker etter flere folk. Vel, jeg følger daglig med på stillingsannonser for ped/barnehagelærere.. Her i middel stor by, så er det 1! Ledig stilling som pedleder. Det er ledig stilling som vikar gjennom bemanningsbyrå. Tar man en master for å bli mer ettertraktet, er man for dyr for barnehagene.. så ja.. det er en ubrukelig bachelor enn så lenge... 

Anonymkode: 056e3...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerte kunst og har fått relevant jobb innen kultur/kunst. Det samme har mange jeg studerte med. Min erfaring er at det er fullt mulig å få relevante jobber og jobber innen fagfeltet du har studert selvom det ikke er en ferdig jobb som står og venter på deg når du er ferdig. Jeg bygget opp min jobb gjennom nettverk og kortere traineestillinger og vikariater.

Anonymkode: 5a025...ac0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er en ubrukelig bachelor? 

Jeg er snart ferdig med barnehagelærer utdanningen. Fikk høre før start at det trengs flere barnehagelærere. De skriker etter flere folk. Vel, jeg følger daglig med på stillingsannonser for ped/barnehagelærere.. Her i middel stor by, så er det 1! Ledig stilling som pedleder. Det er ledig stilling som vikar gjennom bemanningsbyrå. Tar man en master for å bli mer ettertraktet, er man for dyr for barnehagene.. så ja.. det er en ubrukelig bachelor enn så lenge... 

Anonymkode: 056e3...d80

Ofte må man flytte på seg i begynnelsen av karrieren for å få jobb. Er og veldig mange stillinger som ikke lyses ut før etter de har hatt vikar en stund, det lønner seg å være mer aktiv enn kun å søke på stillinger som lyses ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har jo et poeng. Men faktisk, alle kan eller bør ikke bli sykepleier eller barnehagelærer! Vil du egentlig at de venstrevridde hipsterne og kunstnerne fra HF skal bli sykepleier med ansvar for liv og død? Etter max antall forsøk på medikamenteksamen fordi det er vanskelig for dem med en eksamen hvor de ikke kan synse og føle? Jeg kan tenke meg mer ansvarsfulle mennesker. 

Anonymkode: 55349...384

Jeg har både "tullemaster", relevant jobb OG medikamenteksamen! Tenke seg til så innebærer mange HF-mastere mer enn å "tenke og føle" (selv om jeg er litt usikker på hva som er galt med å tenke, skulle tro det var en grei egenskap å ha med seg. Føle og, for den saks skyld!) Å ta en master i litteraturvitenskap eller historie er ikke særlig lett, men det er jo en type kunnskap man ikke kan knytte til en spesifikk jobb like lett som økonomi eller juss. Jeg vil likevel hevde at man kvalifiserer seg til en rekke jobber ved å bli god til å skrive, tenke (!) og forstå komplekse sammenhenger, i tillegg til den fagspesifikke kunnskapen man tilegner seg.

Anonymkode: cff7e...b66

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og hvem skal lære opp de som vil ha estetiske fag, f.eks. kulturskole som hobby?

Anonymkode: 5d147...305

Musikklærer er jo et fint yrke. Men en stor andel som studerer «noe med musikk» er jo rett og slett ikke interessert i å bli musikklærer, ei heller musikkterapaut. Det er disse jeg reagerer på. De går fra masterstudiet og rett tilbake til gutterommet hos mor. Plutselig er de 30 uten at livet har begynt.

Anonymkode: 68113...d86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vel, jeg har en master i litteraturvitenskap + ppu og fast stilling i Vgs. Tjener nå over 800 000 inkludert tillegg,  og kunne tjent enda mer dersom jeg ikke avspaserte flere uker i året, som vi lektorer gjør. Denne ordningen er jeg kjempefornøyd med. 

Jeg var ikke arbeidsledig en eneste dag etter studiene. 

Kjenner også flere med disse gradene du nevner som har gode jobber og tjener godt. 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvorfor du ikke ser verdien av estetiske fag. Opplever slike folk som veldig grunne. 

Anonymkode: 0d332...52d

Enig. Litteraturvitenskap er hjertefaget mitt også, og jeg tjener i grunnen også godt, rett nok med master i andre fag. Jeg mener fullt og fast at verden stopper opp uten de "unyttige" fagene, det er de som gir perspektiv. Har anbefalt barnet mitt å studere filosofi, verden trenger flere folk med evne til fortolkning og refleksjon.

Anonymkode: fad5f...6df

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg studerte kunst og har fått relevant jobb innen kultur/kunst. Det samme har mange jeg studerte med. Min erfaring er at det er fullt mulig å få relevante jobber og jobber innen fagfeltet du har studert selvom det ikke er en ferdig jobb som står og venter på deg når du er ferdig. Jeg bygget opp min jobb gjennom nettverk og kortere traineestillinger og vikariater.

Godt jobbet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Litteraturvitenskap er hjertefaget mitt også, og jeg tjener i grunnen også godt, rett nok med master i andre fag. Jeg mener fullt og fast at verden stopper opp uten de "unyttige" fagene, det er de som gir perspektiv. Har anbefalt barnet mitt å studere filosofi, verden trenger flere folk med evne til fortolkning og refleksjon.

Men det finnes millioner av folk som har evne til fortolkning og refleksjon, uten at de har noen høyere utdanning i det hele tatt. Disse evnene oppstår ikke automatisk av å ta gått på Dragvoll eller Blindern.

Nå er jo faktisk filosofi ett av fagene som det er økt etterspørsel etter. 

Men også der er det veldig personlighetsavhengig hvem som får jobb. 

Jeg vet om en som tok master i arkeologi. Fikk ikke jobb, i likhet med de fleste vennene hans fra studiet. Så begynte han på master i filosofi! Men fyren har ingen av de personlige egenskapene til en typisk akademiker eller rådgiver. Han jobber ikke hardt, og har lav allmennkunnskap.

Vedkommende kunne kanskje blitt politisk rådgiver i partiet sitt, rødt, men selv der tror jeg det finnes bedre kvalifiserte folk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det finnes millioner av folk som har evne til fortolkning og refleksjon, uten at de har noen høyere utdanning i det hele tatt. Disse evnene oppstår ikke automatisk av å ta gått på Dragvoll eller Blindern.

Nå er jo faktisk filosofi ett av fagene som det er økt etterspørsel etter. 

Men også der er det veldig personlighetsavhengig hvem som får jobb. 

Jeg vet om en som tok master i arkeologi. Fikk ikke jobb, i likhet med de fleste vennene hans fra studiet. Så begynte han på master i filosofi! Men fyren har ingen av de personlige egenskapene til en typisk akademiker eller rådgiver. Han jobber ikke hardt, og har lav allmennkunnskap.

Vedkommende kunne kanskje blitt politisk rådgiver i partiet sitt, rødt, men selv der tror jeg det finnes bedre kvalifiserte folk. 

Jeg mener bestemt det er en sammenheng mellom utdanning og evne til refleksjon og fortolkning. For å tenke noe fornuftig selv og å være i stand til å kommunisere det, bør du vite noe om hva folk har tenkt før (og hvordan de har delt det). YouTube er ikke tilstrekkelig da.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mener bestemt det er en sammenheng mellom utdanning og evne til refleksjon og fortolkning. For å tenke noe fornuftig selv og å være i stand til å kommunisere det, bør du vite noe om hva folk har tenkt før (og hvordan de har delt det). YouTube er ikke tilstrekkelig da.

Jeg nekter ikke for at vi trenger noen med kompetanse innen disse fagene. Noen må jo skrive litteraturen som resten av samfunnet leser. Alle leser litt fillsofi i løpet av livet, og de fleste som studerer ved et universitet i Norge tar ex phil. 

Men hvor mange mastergradskandidater trenger Norge å utdanne innen filosofi hvert år? Sannsynligvis færre enn vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en mastergrad i musikk. Har en kombinasjon av utøvende musikk og musikkvitenskap, og hadde absolutt ikke noe problem med å finne meg jobb etter endte studier. Blir faktisk ganske provosert over tråden din. 

1. Jeg kan fortelle deg hvorfor jeg valgte musikk: fordi barn og unge fortjener en kvalifisert musikklærer som kan berike livene deres med faglig begrunnede aktiviteter i klasserommet i stedet for en lærer som setter på "Kor Arti" og lar de synge hver bidige musikktime. Kanskje fanger man opp noen individer og bidrar til at de får en interesse som senere kan bidra til å berike DITT og andres liv ved å bli en brukbar artist? Ja, eller gud forby: kulturskolelærer, slik at barnet ditt kan bli god på gitar eller piano?

2. Staten sponser disse utdanningene fordi DU har lyst til å gå på konserter, sørge for at barnet ditt lærer et instrument, la deg underholde av musikkvideoer eller CGI som ruller og går som backdrop på en konsert. Og fordi det er utviklende for hele mennesket å delta i musikalske aktiviteter. 

3. Nei. 

Anonymkode: 5d147...305

Man trenger da ikke ha en musikk master for å være musikklærer i barneskolen... det kan da alle vanlige lærere være. Å ha et så sært og smalt fag som musikk i barneskolen eller ungdumsskolen er dessuten helt latterlig at vi har i utgangspunktet. Mange barn blir flau av å måtte synge eller spille et instrument forran andre, og har hverken noen forutsetninger eller interesse av å gjøre det på en god måte. Musikk burde være en frivillig fritidsaktivitet, ikke et obligatorisk skolefag.

Og utenom en ubrukelig lærerjobb hva kan du bruke musikkmasteren til? Etter hva jeg har fått med meg så har de færreste av de mest poppulære musikkartistene vi har her i landet noe som helst høyere utdanning innen musikk. De klarer seg helt fint uten det. Og å skulle jobbe i et eller annet korps hvor staten må finnansiere det fordi hva folk er villig til å betale i biletter ikke strekker til er jo like ubrukelig. Det samme gjelder forøverig alt annet av statsfinnansiert kunst og kultur.

Anonymkode: 86df3...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil ha lette utdanninger som reiseliv, litteratur"vitenskap" et etc. De får vel stort sett ikke jobb innen fagfeltet.

Men nå er det ikke lett å få jobb noen steder, selv med mastergrader innen feks IT/matematikk etc.

Anonymkode: 35e3a...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange utdanninger er "spennende" og gir erfaring. Hvorfor ikke lese masse bøker gratis isteden for å ta seg utdanning i faget? Jobb for meg er å tjene penger til det jeg har lyst til å gjøre utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere venner som har holdt på med alt fra kunst til sosiologi. Disse har endt opp med jobb. Kanskje ikke 100% eller godt betalt, men de har funnet noe relevant.

Verre for de som har gått for noe de egentlig ikke liker, men som skulle sikre dem jobb, også får vi nedgangstider og de får ikke en deltidsstilling engang. Det har skjedd med folk jeg kjenner som har studert IT. Jeg vil si det er langt verre

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man trenger da ikke ha en musikk master for å være musikklærer i barneskolen... det kan da alle vanlige lærere være. Å ha et så sært og smalt fag som musikk i barneskolen eller ungdumsskolen er dessuten helt latterlig at vi har i utgangspunktet. Mange barn blir flau av å måtte synge eller spille et instrument forran andre, og har hverken noen forutsetninger eller interesse av å gjøre det på en god måte. Musikk burde være en frivillig fritidsaktivitet, ikke et obligatorisk skolefag.

Og utenom en ubrukelig lærerjobb hva kan du bruke musikkmasteren til? Etter hva jeg har fått med meg så har de færreste av de mest poppulære musikkartistene vi har her i landet noe som helst høyere utdanning innen musikk. De klarer seg helt fint uten det. Og å skulle jobbe i et eller annet korps hvor staten må finnansiere det fordi hva folk er villig til å betale i biletter ikke strekker til er jo like ubrukelig. Det samme gjelder forøverig alt annet av statsfinnansiert kunst og kultur.

Anonymkode: 86df3...578

Husker med gru timene med "blokkfløyte" - ikke akkurat noe høyt nivå der på barneskolen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva teller du som relevant jobb? Blant oss ingeniører pleier vi å spøke med at ingeniørstudiene bare er til for å vise at man kan tilegne seg kunnskap. Jeg kjenner elektronikkingeniører som jobber som dataingeniører i praksis, og mekanikkingeniører som jobber med bygg og anlegg.. Og tannlegen min er utdannet sivilingeniør, men kjedet seg og tok tannlegeutdanningen i stedet, som er dyrere utdanninger for staten enn kunsthistorie. Selv droppet jeg ut av legeutdanningen og gikk over til sivilingeniør, som også er dyrere studier. 

Og skal vi trekke frem antallet med sykepleierutdanning og lærerutdanning som ikke jobber som hverken sykepleiere eller lærere? 

Realiteten er at vitnemålet fra en god del utdanninger, ikke bare ingeniørutdanningene, er et bevis på at du kan tilegne deg kunnskap.

Jeg kjenner ei med utdanning innenfor Litteraturvitenskap som har lederstilling innenfor markedsføring for et stort, kjent selskap i Oslo. Så har du en kompis med master innenfor musikkteknologi som jobber med akustikk i forbindelse med hval-forskning. Og jeg vet om ei som tok utdanning innenfor religionshistorie eller religionsetikk eller noe sånt, som jobber i administrasjonen i kommunen, men som ikke hadde fått jobben uten det vitnemålet. For vitnemålet beviste at hun kunne utrette noe. 

Anonymkode: 1a284...2b9

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobber selv på ett «callsenter» de fleste callsenter krever faktisk bachelor nå til dags så

Anonymkode: 3b87b...561

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva teller du som relevant jobb? Blant oss ingeniører pleier vi å spøke med at ingeniørstudiene bare er til for å vise at man kan tilegne seg kunnskap. Jeg kjenner elektronikkingeniører som jobber som dataingeniører i praksis, og mekanikkingeniører som jobber med bygg og anlegg.. Og tannlegen min er utdannet sivilingeniør, men kjedet seg og tok tannlegeutdanningen i stedet, som er dyrere utdanninger for staten enn kunsthistorie. Selv droppet jeg ut av legeutdanningen og gikk over til sivilingeniør, som også er dyrere studier. 

Og skal vi trekke frem antallet med sykepleierutdanning og lærerutdanning som ikke jobber som hverken sykepleiere eller lærere? 

Realiteten er at vitnemålet fra en god del utdanninger, ikke bare ingeniørutdanningene, er et bevis på at du kan tilegne deg kunnskap.

Jeg kjenner ei med utdanning innenfor Litteraturvitenskap som har lederstilling innenfor markedsføring for et stort, kjent selskap i Oslo. Så har du en kompis med master innenfor musikkteknologi som jobber med akustikk i forbindelse med hval-forskning. Og jeg vet om ei som tok utdanning innenfor religionshistorie eller religionsetikk eller noe sånt, som jobber i administrasjonen i kommunen, men som ikke hadde fått jobben uten det vitnemålet. For vitnemålet beviste at hun kunne utrette noe. 

Anonymkode: 1a284...2b9

Jeg vil si at det er relevant. Matte, fysikk og programmering som dere lærte på studiet er direkte relevant for jobbene dere fikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Så lenge jobbene finnes så må jo noen utdanne seg til det. Her jeg bor. Er det en stor bedrift. Folk trives i jobben så det blir ikke noen utskiftning. Så når dem går av med pensjon så er det ingen som er lært opp av de gamle. De glemte å ansette folk i forskjellige aldre. Så når noen slutter så slutter det en med enormt kunnskap som har kunna lært opp noen andre. Men nei da. Vi tør ikke å tenke nytt. Vi holder oss til denne koselige boksen som har fungert i så mange år. Og hvor mange er det som jobber med det de er utdannet til hele livet da? Jeg jobber ikke med det jeg er utdannet meg til. Gjorde det noen år men har bytta marked. Kjenner mange som har gjort det. No gjør jeg noe som overhode ikke har noe med det jeg har utdannet meg som. Men jeg ser jeg har en fordel med den bakgrunnen jeg har. 

Anonymkode: 853c0...17e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (11 timer siden):

Jeg har flere venner som har holdt på med alt fra kunst til sosiologi. Disse har endt opp med jobb. Kanskje ikke 100% eller godt betalt, men de har funnet noe relevant.

Verre for de som har gått for noe de egentlig ikke liker, men som skulle sikre dem jobb, også får vi nedgangstider og de får ikke en deltidsstilling engang. Det har skjedd med folk jeg kjenner som har studert IT. Jeg vil si det er langt verre

Det er et veldig godt poeng. Utdanner man seg til et spesifikt yrke høres det trygt ut der og da, men yrker forsvinner og da sitter man der uten noe som helst. Tenk på alle de som  valgte noe trygt og sikkert som stenograf eller telegrafist? I lengden hadde de kommet bedre ut av det med litteraturvitenskap. 

Anonymkode: ccc31...bd3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...