Gå til innhold

Folk som utdanner seg til arbeidsledighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Piggsopp skrev (26 minutter siden):

Hva er relevant jobb da? Klart at en som har master i språkfag som jobber som saksbehandler i NAV ikke har en "relevant" jobb, men personen får fortsatt bruke noe av kompetansen den har, pluss får en helt grei lønn. 

Av alle jeg kjenner som har akademisk utdannelse er det veldig få som jobber med noe helt ureletert, og ingen ee arbeidsløse. Tror at de som har tatt en master men som deretter ikke får seg en ordentlig jobb etter noen år må være litt tafatte eller dårlige til å komme seg inn på arbeidsmarkedet. 

Ja, de jeg kjenner som ikke får relevant jobb er ofte litt «månebedottne» og utenfor samfunnet på forskjellige måter.

Mange har lite almennkunnskap utover faget sitt og lever i en internettverden med andre referanser enn det resten av samfunnet forholder seg til. Enkelte oser også angst/traumer/psykisk sykdom. En del er veldig politisk ekstreme utpå venstresida eller i klima-saken.

Men jeg har studert juss, og innen det faget fikk alle jobb, inkludert den kategorien jeg nettopp nevnte.

Anonymkode: 68113...d86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bodde på et kollektiv med en fyr som allerede hadde en slik ubrukelig mastergrad, og var i gang med en ny like ubrukelig mastergrad...

Jeg ble ferdig med min batchlor før han var ferdig med sin andre ubrukelige master så flyttet ut og fikk ikke med meg hva som skjedde med han videre.

Anonymkode: 86df3...578

Ja, jeg bodde i kollektiv med en som hadde master i musikkproduksjon fra en privatskole og så gikk over på master i kunsthistorie.

Så tok han omsider pedagogikk og fikk seg jobb på spesialskole for psykisk utviklingshemmede. Der får han brukt både pedagogikken og undervise i musikk, men jeg grøsser med tanke på det studielånet. 

Anonymkode: 68113...d86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Studieplasser innen generelle samfunnsfag der undervisningen består av et par forelesninger i uka i kjempesaler med hundrevis av studenter er svært billige fot staten. Mye billigere enn studieplasser innen tekniske og praktiske fag.

Anonymkode: ccc31...bd3

Men det er dyrt for staten at alle disse skal ha studiestipend, studentboliger og ikke kommer seg ut i produktivt arbeid før 5+ år senere.

Anonymkode: 68113...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med er grad er at man lærer å tilegne seg kunnskap på en vitenskapelig måte, å gå i dybden, og å fullføre noe. Selv har jeg ingen grad (masse studiepoeng, elendig gjennomføringsevne), og jeg ser at selv med 15+ år med erfaring så er det mange jobber jeg ikke blir vurdert til engang.

Nå var jeg heldig og fant en jobb med grei lønn likevel, til slutt, men det er vanskelig å komme seg opp på neste nivå (flaks at jeg ikke har så høye ambisjoner 😄).

Selvfølgelig er det likevel mange som ender opp i en eller annen «dead end job» etter en master, men jeg tør påstå at da har det også endel med personlighet å gjøre, og at man ikke tenker bredt nok. Det kan også være lurt å ta pause og jobbe litt mellom bachelor og master (om man ikke tar et profesjonsstudie, eller har en relevant jobb under studier) slik at man har noe erfaring g også etter masteren.

Man må kanskje akseptere å starte litt lavere, ikke alltid like relevant, hoppe litt rundt og samle erfaring, men til slutt vil man ha en attraktiv totalpakke med en master og noen års erfaring. 

Anonymkode: e3999...6e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet om en rekke folk som har mastergrad innen noe det knapt finnes jobber innen, eller som det bare finnes jobber innen for den flinkeste 5%. 

Tenk dere helt gjennomsnittlig motiverte 4-er elever fra VGS som har sovet, drukket og gamet seg gjennom en mastergrad innen musikkteknologi, kunsthistorie, litteraturvitenskap, medievitenskap, afrikastudier, utøvende kunst, nisjefag innen samfunnsfagene eller et eller annet humanoira-fag som har «noe med klima og/eller teknologi å gjøre, men ikke gir noen teknisk innsikt».

Plutselig står de der 25 år gamle med graden sin, ingen relevant jobb og masse studielån. 

Jeg møter en mengde av disse som servitør i restaurant/café, ufaglært i barnehage eller gamlehjem, call-senter, eller rett og slett arbeidsledig/ufør. Disse jobbene kunne de fått rett fra vgs. Nå er de 30 og bor fortsatt i kollektiv… 

Hadde de tatt økonomi, barnehagelærer eller sykepleie kunne de hatt en mye bedre stilling i samme bransje de nå jobbet og hart lønn til å betjene studielånet… å begynne å jobbe med en gang hadde gitt dem enormt mye bedre økonomi. 

Mine spørsmål er:

1) Hva tenkte de da de valgte disse fagene?

2) Hvorfor sponser staten disse utdanningene?

3) Burde det ikke finnes en slags svarteliste over studier der få ender opp i relevant jobb etterpå?

Anonymkode: 68113...d86

Jeg er en av de. 


1. jeg hadde hørt at det viktigste er å ta en utdanning og gjøre det man er god på/liker. Og jeg søkte med opptaksprøve. Hadde ikke så bra snitt at jeg kunne velge og vrake i andre utdanninger. Har tatt en nyttig utdanning senere

2. Godt spørsmål. Min utdanning holdes i hevd fortsatt selv om kanskje 1% får jobb

3. jo det burde et nok. Har Sett et sted med statistikk over hvor de med den aktuelle utdanningen er, jobb/arbeidsledig/ ufør etc. husker ikke hvor, utdanning.no kanskje?

Anonymkode: 8b55d...3a2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en såkalt "tullete" mastergrad i samfunnsvitenskap (sosiologi med mer).

Arbeidsgivere tar meg og min kompetanse på alvor. De har bruk for den og meg. Jeg har også fått tatt videreutdanninger underveis når jeg møter på tema jeg vil fordype meg i.

Jeg har siden jeg var nyutdannet hatt ulike jobber der fellesnevneren er at jeg har trivdes og blitt utfordret i alle.

God lønn, fleksibel arbeidstid, mulighet for hjemmekontor. Disse godene betyr mye for meg - jeg ville ikke likt å være bundet til en bestemt arbeidstid på en bestemt skole, barnehage, sykehus eller lignende.

Anonymkode: d096d...5fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at det er mye enklere å få jobb med slike utdanninger hvis man bor i Oslo eller andre større byer. Du må nesten bosette deg et sted hvor det finnes et utvalg av stillinger for de med en udefinert mastergrad. Ikke skjønner jeg hvordan man kan ansette noen med master i hva som helst, bare fordi det er en master. Det tyder vel også på et samfunn hvor vi utdanner oss mest for selvrealisering, og ikke så mye for samfunnsnytte.

Anonymkode: 31fdb...fed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet om en rekke folk som har mastergrad innen noe det knapt finnes jobber innen, eller som det bare finnes jobber innen for den flinkeste 5%. 

Tenk dere helt gjennomsnittlig motiverte 4-er elever fra VGS som har sovet, drukket og gamet seg gjennom en mastergrad innen musikkteknologi, kunsthistorie, litteraturvitenskap, medievitenskap, afrikastudier, utøvende kunst, nisjefag innen samfunnsfagene eller et eller annet humanoira-fag som har «noe med klima og/eller teknologi å gjøre, men ikke gir noen teknisk innsikt».

Plutselig står de der 25 år gamle med graden sin, ingen relevant jobb og masse studielån. 

Jeg møter en mengde av disse som servitør i restaurant/café, ufaglært i barnehage eller gamlehjem, call-senter, eller rett og slett arbeidsledig/ufør. Disse jobbene kunne de fått rett fra vgs. Nå er de 30 og bor fortsatt i kollektiv… 

Hadde de tatt økonomi, barnehagelærer eller sykepleie kunne de hatt en mye bedre stilling i samme bransje de nå jobbet og hart lønn til å betjene studielånet… å begynne å jobbe med en gang hadde gitt dem enormt mye bedre økonomi. 

Mine spørsmål er:

1) Hva tenkte de da de valgte disse fagene?

2) Hvorfor sponser staten disse utdanningene?

3) Burde det ikke finnes en slags svarteliste over studier der få ender opp i relevant jobb etterpå?

Anonymkode: 68113...d86

Hva slags fag er det du egentlig snakker om? Du nevner bare de fagene du ikke mener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en av de. 


1. jeg hadde hørt at det viktigste er å ta en utdanning og gjøre det man er god på/liker. Og jeg søkte med opptaksprøve. Hadde ikke så bra snitt at jeg kunne velge og vrake i andre utdanninger. Har tatt en nyttig utdanning senere

2. Godt spørsmål. Min utdanning holdes i hevd fortsatt selv om kanskje 1% får jobb

3. jo det burde et nok. Har Sett et sted med statistikk over hvor de med den aktuelle utdanningen er, jobb/arbeidsledig/ ufør etc. husker ikke hvor, utdanning.no kanskje?

Anonymkode: 8b55d...3a2

Takk for svar!

Hvilken utdanning tok du? Kanskje noen en dag finner denne tråden og unngår å velge feil utdanning.

Anonymkode: 68113...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for svar!

Hvilken utdanning tok du? Kanskje noen en dag finner denne tråden og unngår å velge feil utdanning.

Anonymkode: 68113...d86

Du er så nedlatende og arrogant at det er helt latterlig. Du hevder å ha studert juss, og stiller spørsmål som du angivelig "ikke forstår" samtidig som du også kritiserer folk som er såkalt "ekstrem venstreside" politisk sett og du mener at de sliter med sykdom.

Vel jeg kan jo starte med å si at du høres ut som en høyreradikal Adolf-faen, som masturberer enten mentalt eller fysisk til vestkanten av Oslo, nærmere bestemt BLÆÆÆRUM og med pappas sin konto i ryggen. Jadda, jadda, du vil "benekte" alt dette bare for å hevde en skal "moral supremacy" innenfor et argument du overhodet ikke har. 

Du som hevder å ha studert juss, greier likevel ikke å komme frem til flere logiske konklusjoner og det er:

1) De som studerer noe som du mener er "ubrukelig" har kanskje ikke forutsetninger for å studere noe annet og de ønsker å vise seg fra sin beste - og ENESTE side - innenfor humanistiske fag, for å bare ta et eksempel. Hvis man av diverse grupper ikke egner seg som helsepersonell, blant annet sykepleier, eller sliter hardt med fagene matematikk og fysikk, så er det ikke noe poeng å foreslå til den personen at de kan bare starte å bli ingeniør eller noe annet innen teknologi.

Det er en god del som sliter med matematikk at ikke engang helt vanlig, standard / tradisjonell bachelor i øk-adm er noe de kan fullføre, i og med at det ofte anbefales at man har mattekunnskaper tilsvarende R1 eller S1 + S2, og det er et hinder for veldig mange. De fleste elever går IKKE videre til S1 + S2 og det er enda færre som går hele veien til R2. 

Nå har du egentlig fått svar på det aller meste du lurer på, som er at grunnen helsemessige, psykiske og andre egenskaper, så er det mange som faller fra når det gjelder å velge såkalte "lure" utdanninger som fører til jobb i større grad enn det humanistiske fag gjør. Men selv blant humanistene, så er det mellom 53-54% som havner på rett hylle allerede innen 6 måneder etter avsluttet mastergrad.

Selv om 46-47% av humanistene er mistilpasset med tanke på riktig "hylle" 6 måneder etter fullført mastergrad, så reduseres dette tallet jo lenger tid det går. Dette er tall fra 2023.

For jus er det snakk om et sted mellom 16-17%, ifølge den nyeste undersøkelsen. Dette er også tall fra 2023.

NIFU-STEP er blant de som måler dette med jevne mellomrom enten det gjelder 6 måneder eller 2-3 år etter fullført mastergrad.

Når man ser på undersøkelser 2-3 år etter fullført mastergrad, så ser man at disse tallene er langt lavere og det betyr at det tar bare noe lenger tid for visse grupper å komme på riktig hylle. 

Jeg blir alltid overrasket over slike som deg som hevder at de har høyere utdanning, men starter sin egen tråd og såkalte "argumenter" med "jeg-kjenner-til" den og den personen som, osv. 

Har du ikke lært hva anekdoter er? Det lærer man allerede første året av en helt vanlig bachelor innen hva-som-helst omtrent. 

 

Anonymkode: 15b60...917

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bachelor i litteraturvitenskap. Fikk lese da jeg søkte at den tilbydde flere jobbmuligheter innen media, kultur og liknende. Søkte på flere stillinger innen bokhandel, bibliotek, forlag o.l. men opplevde hele tiden at de så etter andre krav, eller at de hadde titalls, noen ganger hundretalls kandidater som søkte samme stilling.

Nå jobber jeg i butikk på et av Norges største kjøpesentre, helt urelatert til bacheloren. Har kollegaer som ikke engang har fullført videregående, så kunne selv helt fint jobbet der uten bachelor. Angrer jeg på valget? Nja, trivdes under studietiden, men syns det er litt kjipt at jeg ikke fikk en jobb som har noe med utdanningen å gjøre.

Jeg ble forresten ferdig utdannet sommeren 2023.

Anonymkode: 23573...aa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en såkalt ubrukelig humaniora-utdanning, ts. Og jobber nå som ganske godt betalt byråkrat. Humaniora-utdanninger er så absolutt ikke dumme å ha, men man bør ta noen gode valg I løpet av studiene slik at man kan få seg en grei jobb senere. 

Anonymkode: d5a16...49d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en bachelor i litteraturvitenskap. Fikk lese da jeg søkte at den tilbydde flere jobbmuligheter innen media, kultur og liknende. Søkte på flere stillinger innen bokhandel, bibliotek, forlag o.l. men opplevde hele tiden at de så etter andre krav, eller at de hadde titalls, noen ganger hundretalls kandidater som søkte samme stilling.

Nå jobber jeg i butikk på et av Norges største kjøpesentre, helt urelatert til bacheloren. Har kollegaer som ikke engang har fullført videregående, så kunne selv helt fint jobbet der uten bachelor. Angrer jeg på valget? Nja, trivdes under studietiden, men syns det er litt kjipt at jeg ikke fikk en jobb som har noe med utdanningen å gjøre.

Jeg ble forresten ferdig utdannet sommeren 2023.

Anonymkode: 23573...aa0

At man er så naiv og tror at en bachelor i litteraturvitenskap gir jobb bare fordi at det står på studiets nettsider sier jo sitt. Det handler om å gjøre research, og sette seg inn i arbeidsmarkedet innen fagfeltet man utdanner seg til. Folk er så godtroende at det er helt latterlig.

I dag får man ikke jobb med kun bachelor i litteraturvitenskap, de fleste jobbene krever master. En samfunnsvitenskapelig eller humaniora bachelor er mer eller mindre verdiløs, hvis man ikke har arbeidserfaring eller nettverk innen feltet.

Anonymkode: c60fc...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

At man er så naiv og tror at en bachelor i litteraturvitenskap gir jobb bare fordi at det står på studiets nettsider sier jo sitt. Det handler om å gjøre research, og sette seg inn i arbeidsmarkedet innen fagfeltet man utdanner seg til. Folk er så godtroende at det er helt latterlig.

I dag får man ikke jobb med kun bachelor i litteraturvitenskap, de fleste jobbene krever master. En samfunnsvitenskapelig eller humaniora bachelor er mer eller mindre verdiløs, hvis man ikke har arbeidserfaring eller nettverk innen feltet.

Anonymkode: c60fc...596

Jepp. Universitetene får jo stykkprisfinansiering, og har derfor insentiver til å skryte opp dårlige linjer. De burde heller få finansiering ut i fra hvor mange som får relevant jobb etter endt studie. 

Anonymkode: 68113...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)  Det var interessant og spennende. Jeg trengte å føle på det å være skikkelig god i noe. Det gav meg selvtillit og mye glede. I stedet for å føle meg dum, og gav meg følelsen av å kanskje bare gi opp, vokste jeg mye på dette. Det førte til at jeg omsider klarte å gjøre ferdig tidligere studier jeg hadde hoppet av tidligere. Det gjorde meg rustet for arbeidslivet, det gjorde at jeg aldri har falt utenfor arbeidslivet. Og uten at jeg visste det, førte den masteren jeg tok til at jeg i dag har en jobb jeg elsker og en ganske god lønn. Den ville heller ikke gitt meg tittelen jeg har i dag (selv om det ikke er det viktigste). På grunn av denne utdannelsen er jeg i dag svært attraktiv arbeidstaker, og har jobbet i flere ulike fagfelt. Det igjen har åpnet mange dører.

2) Ikke alle kan ta "fornuftige fag", vi trenger mangfoldet og de mulighetene det gir. Det sagt, de fleste som har studert "tullestudier" har endt opp med semi-relevante eller relevante jobber, eller i hvert fall jobber som de trives godt med - OG som de tjener greit i. Min mann har også det som kan kalles en "tullemaster" for enkelte, men han jobber med noe som er relevant i dag. Han hadde heller aldri fått sin jobb uten masteren han tok.  

3) Nei, fordi det er bare en selv som stopper en fra å se mulighetene. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er så nedlatende og arrogant at det er helt latterlig. Du hevder å ha studert juss, og stiller spørsmål som du angivelig "ikke forstår" samtidig som du også kritiserer folk som er såkalt "ekstrem venstreside" politisk sett og du mener at de sliter med sykdom.

Vel jeg kan jo starte med å si at du høres ut som en høyreradikal Adolf-faen, som masturberer enten mentalt eller fysisk til vestkanten av Oslo, nærmere bestemt BLÆÆÆRUM og med pappas sin konto i ryggen. Jadda, jadda, du vil "benekte" alt dette bare for å hevde en skal "moral supremacy" innenfor et argument du overhodet ikke har. 

Du som hevder å ha studert juss, greier likevel ikke å komme frem til flere logiske konklusjoner og det er:

1) De som studerer noe som du mener er "ubrukelig" har kanskje ikke forutsetninger for å studere noe annet og de ønsker å vise seg fra sin beste - og ENESTE side - innenfor humanistiske fag, for å bare ta et eksempel. Hvis man av diverse grupper ikke egner seg som helsepersonell, blant annet sykepleier, eller sliter hardt med fagene matematikk og fysikk, så er det ikke noe poeng å foreslå til den personen at de kan bare starte å bli ingeniør eller noe annet innen teknologi.

Det er en god del som sliter med matematikk at ikke engang helt vanlig, standard / tradisjonell bachelor i øk-adm er noe de kan fullføre, i og med at det ofte anbefales at man har mattekunnskaper tilsvarende R1 eller S1 + S2, og det er et hinder for veldig mange. De fleste elever går IKKE videre til S1 + S2 og det er enda færre som går hele veien til R2. 

Nå har du egentlig fått svar på det aller meste du lurer på, som er at grunnen helsemessige, psykiske og andre egenskaper, så er det mange som faller fra når det gjelder å velge såkalte "lure" utdanninger som fører til jobb i større grad enn det humanistiske fag gjør. Men selv blant humanistene, så er det mellom 53-54% som havner på rett hylle allerede innen 6 måneder etter avsluttet mastergrad.

Selv om 46-47% av humanistene er mistilpasset med tanke på riktig "hylle" 6 måneder etter fullført mastergrad, så reduseres dette tallet jo lenger tid det går. Dette er tall fra 2023.

For jus er det snakk om et sted mellom 16-17%, ifølge den nyeste undersøkelsen. Dette er også tall fra 2023.

NIFU-STEP er blant de som måler dette med jevne mellomrom enten det gjelder 6 måneder eller 2-3 år etter fullført mastergrad.

Når man ser på undersøkelser 2-3 år etter fullført mastergrad, så ser man at disse tallene er langt lavere og det betyr at det tar bare noe lenger tid for visse grupper å komme på riktig hylle. 

Jeg blir alltid overrasket over slike som deg som hevder at de har høyere utdanning, men starter sin egen tråd og såkalte "argumenter" med "jeg-kjenner-til" den og den personen som, osv. 

Har du ikke lært hva anekdoter er? Det lærer man allerede første året av en helt vanlig bachelor innen hva-som-helst omtrent. 

 

Anonymkode: 15b60...917

Hvem er egentlig den fordomsfulle basert på svaret ditt?

Poenget er ikke at alle må bli ingeniør. Poenget er at alle ikke trenger en høyere utdanning. Skal man jobbe som ufaglært blir livet mye bedre uten et digert studielån å betjene. Det finnes også en masse nyttige fagbrev som betaler godt.

Får man ikke til matte på vgs så bør man kanskje styre unna typiske akademiker-fag som humanoira og fokusere på en fagutdanning i stedet. 

Aner du hvor mange håndtverkere, café-arbeidere, sykepleiere, industriarbeidere og andre som skaper verdi og betaler skatt slik at du kan være skattemottaker i byråkratiet? Hvem er egentlig nedlatende av oss to? Du ser jo ned på ufaglærte, fagutdannede og alle som retter seg mot næringlivet.

Fint at det ordnet seg med jobb for deg i hvert fall. Da handler jo ikke den tråden om deg. Eller gjør den?

Andelen jurister som ikke har relevant arbeid innen 6 mnd har lenge ligget på 3%, men har nylig økt til 6%. Så godt som alle har hatt relevant jobb etter et år. Det er litt høyere nå pga nedbemanninger i det offentlige kombinert med at flere utdannes enn før.

Anonymkode: 68113...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, jeg har en master i litteraturvitenskap + ppu og fast stilling i Vgs. Tjener nå over 800 000 inkludert tillegg,  og kunne tjent enda mer dersom jeg ikke avspaserte flere uker i året, som vi lektorer gjør. Denne ordningen er jeg kjempefornøyd med. 

Jeg var ikke arbeidsledig en eneste dag etter studiene. 
 

Kjenner også flere med disse gradene du nevner som har gode jobber og tjener godt. 
 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvorfor du ikke ser verdien av estetiske fag. Opplever slike folk som veldig grunne. 
 

Anonymkode: 0d332...52d

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, jeg har en master i litteraturvitenskap + ppu og fast stilling i Vgs. Tjener nå over 800 000 inkludert tillegg,  og kunne tjent enda mer dersom jeg ikke avspaserte flere uker i året, som vi lektorer gjør. Denne ordningen er jeg kjempefornøyd med. 

Jeg var ikke arbeidsledig en eneste dag etter studiene. 
 

Kjenner også flere med disse gradene du nevner som har gode jobber og tjener godt. 
 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvorfor du ikke ser verdien av estetiske fag. Opplever slike folk som veldig grunne. 
 

Anonymkode: 0d332...52d

Kjempebra at du har relevant jobb.

Men en stor andel av medstudentene dine får ikke det. I hvert fall hvis de ikke vil jobbe som lærer. Da burde kanskje antallet studieplasser justeres tilsvarende. Man kan gjøre slik at mange kan ta årsstudium for «dannelsens skyld», men færre enn i dag får ta master på det offentliges regning.

Estetiske fag forsvinner ikke av at færre studerer det med offentlig støtte. Alle som vil kan ha det som hobby. Og alle har internett. 

Anonymkode: 68113...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet om en rekke folk som har mastergrad innen noe det knapt finnes jobber innen, eller som det bare finnes jobber innen for den flinkeste 5%. 

Tenk dere helt gjennomsnittlig motiverte 4-er elever fra VGS som har sovet, drukket og gamet seg gjennom en mastergrad innen musikkteknologi, kunsthistorie, litteraturvitenskap, medievitenskap, afrikastudier, utøvende kunst, nisjefag innen samfunnsfagene eller et eller annet humanoira-fag som har «noe med klima og/eller teknologi å gjøre, men ikke gir noen teknisk innsikt».

Plutselig står de der 25 år gamle med graden sin, ingen relevant jobb og masse studielån. 

Jeg møter en mengde av disse som servitør i restaurant/café, ufaglært i barnehage eller gamlehjem, call-senter, eller rett og slett arbeidsledig/ufør. Disse jobbene kunne de fått rett fra vgs. Nå er de 30 og bor fortsatt i kollektiv… 

Hadde de tatt økonomi, barnehagelærer eller sykepleie kunne de hatt en mye bedre stilling i samme bransje de nå jobbet og hart lønn til å betjene studielånet… å begynne å jobbe med en gang hadde gitt dem enormt mye bedre økonomi. 

Mine spørsmål er:

1) Hva tenkte de da de valgte disse fagene?

2) Hvorfor sponser staten disse utdanningene?

3) Burde det ikke finnes en slags svarteliste over studier der få ender opp i relevant jobb etterpå?

Anonymkode: 68113...d86

Jeg har en mastergrad i musikk. Har en kombinasjon av utøvende musikk og musikkvitenskap, og hadde absolutt ikke noe problem med å finne meg jobb etter endte studier. Blir faktisk ganske provosert over tråden din. 

1. Jeg kan fortelle deg hvorfor jeg valgte musikk: fordi barn og unge fortjener en kvalifisert musikklærer som kan berike livene deres med faglig begrunnede aktiviteter i klasserommet i stedet for en lærer som setter på "Kor Arti" og lar de synge hver bidige musikktime. Kanskje fanger man opp noen individer og bidrar til at de får en interesse som senere kan bidra til å berike DITT og andres liv ved å bli en brukbar artist? Ja, eller gud forby: kulturskolelærer, slik at barnet ditt kan bli god på gitar eller piano?

2. Staten sponser disse utdanningene fordi DU har lyst til å gå på konserter, sørge for at barnet ditt lærer et instrument, la deg underholde av musikkvideoer eller CGI som ruller og går som backdrop på en konsert. Og fordi det er utviklende for hele mennesket å delta i musikalske aktiviteter. 

3. Nei. 
 

Anonymkode: 5d147...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjempebra at du har relevant jobb.

Men en stor andel av medstudentene dine får ikke det. I hvert fall hvis de ikke vil jobbe som lærer. Da burde kanskje antallet studieplasser justeres tilsvarende. Man kan gjøre slik at mange kan ta årsstudium for «dannelsens skyld», men færre enn i dag får ta master på det offentliges regning.

Estetiske fag forsvinner ikke av at færre studerer det med offentlig støtte. Alle som vil kan ha det som hobby. Og alle har internett. 

Anonymkode: 68113...d86

Og hvem skal lære opp de som vil ha estetiske fag, f.eks. kulturskole som hobby?

Anonymkode: 5d147...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...