AnonymBruker Skrevet 2. oktober #81 Del Skrevet 2. oktober Gang på gang så må man spesifisere at alle jobber og mennesker ikke er like. Det finnes plenty med 60+ folk som er spreke og fine, og som kanskje aldri har hatt en fysisk krevende jobb. Så finnes det de som har stått i beinharde jobber i 40+ år, og som har slitt med skader siden de var i 20-åra. For oss som har jobbet i slike yrker, så vet vi at all ekstra fritid du kan få, er godt. Her MÅ man se det i sammenheng med hva slags jobb det er snakk om. Anonymkode: ce8bb...020 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #82 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva du vil frem til. Når andelen i yrkesaktiv alderen mer enn halveres i Norge, så vil andelen halveres både i yrker som krever kvalifikasjonene og i yrker som ikke krever det. Behovene til helsevesenet kommer til å skyte i taket og de kommer til å slåss også om masse ukvalifisert arbeidskraft. De kommer ikke til å kunne velge bort småbarnsforeldre og 60+, og de andre nevnte yrkene vil også for færre å velge imellom fordi helse vil trekke så mange. Anonymkode: 21439...f57 Kanskje får du rett, men jeg tror ikke det. Det er også en annen faktor i bildet, som er arbeidsinnvandring samt kvalifisering av flyktninger. Jeg tror at hvis man hadde hatt stort behov for arbeidskraft i yrker som krever mindre grad av kvalifikasjon, så ville vi sett tendensene til det allerede. Likevel ser vi at det f. eks. kan være hundrevis av søkere på stillinger i eksempelvis butikker o.l. Vi må altså ikke glemme at tilkomst av folk i yrkesaktiv alder ikke bare skjer som følge av barnefødsler i Norge, men også arbeidsinnvandring, som er en betydelig faktor. Anonymkode: 932de...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #83 Del Skrevet 2. oktober På min jobb har de som er over 60 både en ekstra ferieuke og 30 min kortere arbeidsdag. De får fra 62 enda en ferieuke. Så jeg er fullstendig utslitt med to små barn i barnehage, som helst ikke skal ha for lange dager, jeg har nettopp måttet ha ulønnet permisjon fordi minstemann ble født for tidlig, sjefen ble sur for at ikke mannen min kunne ta mer perm (selv om han, til tross for sin lederstilling, var hjemme i 7 måneder!). Vi vet at det kommer sykdom, det er helt utrolig at vi fortsatt er friske. Jeg føler jeg jobber hele døgnet, for å få fleks nok til at ungene ikke er i barnehagen for lenge. Samtidig er det hus og hage og alt mulig man må holde vedlike. Vi har ingen familie i nærheten, så null hjelp. Samtidig er min kollega på 65 nesten i beit for ting å gjøre. Han lever det gode liv på full lønn, mens jeg såvidt klarer å få det til å gå rundt. Hvorfor sitter jeg på kvinneguiden midt på en arbeidsdag? Jo, fordi barnehagen har stengt, en unge sover, den andre leker, og jeg har en ulønnet fridag… Anonymkode: 78a09...855 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #84 Del Skrevet 2. oktober Det er ikke synd på gamle i dag. Det er derimot dystre utsikter for både gamle og unge om få år. Ja til all politikk som vil endre på disse ekstremt dystre prognosene. Tror ikke folk flest har tatt innover seg de ekstremt dystre prognosene som finnes. Anonymkode: 3270c...872 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #85 Del Skrevet 2. oktober Nettopp fylt 60, og er minst like sprek som da jeg var 40 og hadde hjemmeboende barn. Har en aktiv fritid. 100% lederstilling, gamle foreldre, barn, barnebarn. Jeg "trenger" på ingen måte den ekstra uken, men man blir jo trukket for den uansett, så da tar jeg den ut. (Mange ganger kan vel mennesker i andre aldersgrupper også søke om en uke fri uten lønn?) De fleste på 60+ i dag er ikke "gamle". En "gulrot" for å stå i jobb fram til pensjonsalder er likevel kanskje ikke så dumt. Anonymkode: 07513...521 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #86 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): På min jobb har de som er over 60 både en ekstra ferieuke og 30 min kortere arbeidsdag. De får fra 62 enda en ferieuke. Så jeg er fullstendig utslitt med to små barn i barnehage, som helst ikke skal ha for lange dager, jeg har nettopp måttet ha ulønnet permisjon fordi minstemann ble født for tidlig, sjefen ble sur for at ikke mannen min kunne ta mer perm (selv om han, til tross for sin lederstilling, var hjemme i 7 måneder!). Vi vet at det kommer sykdom, det er helt utrolig at vi fortsatt er friske. Jeg føler jeg jobber hele døgnet, for å få fleks nok til at ungene ikke er i barnehagen for lenge. Samtidig er det hus og hage og alt mulig man må holde vedlike. Vi har ingen familie i nærheten, så null hjelp. Samtidig er min kollega på 65 nesten i beit for ting å gjøre. Han lever det gode liv på full lønn, mens jeg såvidt klarer å få det til å gå rundt. Hvorfor sitter jeg på kvinneguiden midt på en arbeidsdag? Jo, fordi barnehagen har stengt, en unge sover, den andre leker, og jeg har en ulønnet fridag… Anonymkode: 78a09...855 I feel you. Helt latterlig å høre på alle som mener at småbarnslivet er så fett, med all slags goder og rettigheter i arbeidslivet. Det stemmer jo overhodet ikke, og det er den desidert travleste og mest utmattende tiden i livet. De fleste har IKKE anledning til å jobbe redusert, av foreldre. Det er et jævla kjør fra morgen til kveld, i et arbeidsliv som blir stadig mer krevende. Hadde jeg vært uten barn, hadde jeg ikke hatt skamvett til å klage over et travelt arbeidsliv - nettopp fordi jeg har prøvd begge deler, i mange år, og vet hva som er verst. Når jeg hører på hvilket arbeidsliv dagens ungdom ser for seg, får jeg grøsninger. Det kommer ikke til å gå bra. Anonymkode: d38cc...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #87 Del Skrevet 2. oktober Jeg er snart 62. Den ekstra ferieuka betyr faktisk en del. Det er fysisk og psykisk tungt etter mange år i jobb (i helse). Energien er på et helt annet, og mye lavere, nivå enn tidligere, men på jobb må jeg stå på, så det blir tungt hjemme. Så skal man hjelpe til med barnebarn ( som er en glede), men også krevende både fysisk og psykisk. Jeg håper inderlig de ikke tar den uken fra oss. Jeg deler opp uken, tar en dag innimellom, når jeg er sikker på at den kan brukes til hvile. Anonymkode: 0b0f0...76e 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #88 Del Skrevet 2. oktober Jeg har aldri møtt en 60 åring som har hatt behov for en ekstra ferieuke. Om noe, så virker det som det er de som IKKE har behov for den ekstra ferieuken. Anonymkode: 763e0...eab 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 2. oktober #89 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så en ekstra ferieuke når vi bikker 40 også da, eller? Og en ekstra til kvinner i overgangsalderen? Det er satt på spissen, men jeg syns det er på sin plass å diskutere hvor disse ferieukene gjør mest nytte for seg. Eller aller helst 6 uker til alle. Anonymkode: 21439...f57 Du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Du hevdet at studier viser at det ikke skjer noe når en fyller 60 år. Jeg har kun henvist til studie som viser at det faktisk skjer en endring det året en fyller 60. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #90 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I feel you. Helt latterlig å høre på alle som mener at småbarnslivet er så fett, med all slags goder og rettigheter i arbeidslivet. Det stemmer jo overhodet ikke, og det er den desidert travleste og mest utmattende tiden i livet. De fleste har IKKE anledning til å jobbe redusert, av foreldre. Det er et jævla kjør fra morgen til kveld, i et arbeidsliv som blir stadig mer krevende. Hadde jeg vært uten barn, hadde jeg ikke hatt skamvett til å klage over et travelt arbeidsliv - nettopp fordi jeg har prøvd begge deler, i mange år, og vet hva som er verst. Når jeg hører på hvilket arbeidsliv dagens ungdom ser for seg, får jeg grøsninger. Det kommer ikke til å gå bra. Anonymkode: d38cc...3a4 Småbarnslivet er hardt, ja. Men man er fortsatt relativt ung og har på gruppenivå god helse. Man er godt rustet til å klare oppgavene. Jeg er i 40-årene nå, og merker allerede at en våkenatt har store konsekvenser dagen etter. Da ungene var små var våkenetter regelen mer enn unntaket, men forutsetningene til å tåle det var uendelig mye bedre. Jeg er fortsatt sprek, og prioriterer å bevare helsen ved å holde meg i form, spise sunt og ikke røyke og drikke. Jeg forsøker også å få nok søvn. Ungene har blitt ungdommer, og vi er nå fire om husarbeidet vi før var to om (og to som bidro til å øke arbeidsmengden). Jeg synes absolutt jeg har det lettere enn da ungene var små, men jeg ser også at mine kollegaer i 60-årene sliter mer enn mine yngre kollegaer med små barn. Kroppene eldes, enten vi anerkjenner det eller ikke. Spesielt det å gå fra kveldsvakt til tidligvakt blir et stadig større ork, og de gruer seg til arbeidshelger da presset er større på helg enn på hverdag. Anonymkode: 72cb2...924 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #91 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kanskje får du rett, men jeg tror ikke det. Det er også en annen faktor i bildet, som er arbeidsinnvandring samt kvalifisering av flyktninger. Jeg tror at hvis man hadde hatt stort behov for arbeidskraft i yrker som krever mindre grad av kvalifikasjon, så ville vi sett tendensene til det allerede. Likevel ser vi at det f. eks. kan være hundrevis av søkere på stillinger i eksempelvis butikker o.l. Vi må altså ikke glemme at tilkomst av folk i yrkesaktiv alder ikke bare skjer som følge av barnefødsler i Norge, men også arbeidsinnvandring, som er en betydelig faktor. Anonymkode: 932de...895 Det er ikke vanlig med hundrevis av søkere til butikkjobb, selv om det finnes enkelttilfeller der det skjer. Arbeidsinnvandring vil vi bli avhengige av, problemet er at resten av Europa også er avhengige av det, fordi denne eldrebølgen rammer hele Europa. Vi har mistet svenskene og nå mister vi polakkene også, fordi Norge ikke er så attraktiv lengre, så Norge trekker ikke nødvendigvis til seg så mye arbeidsinnvandring i fremtidens Europa. Anonymkode: 21439...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #92 Del Skrevet 2. oktober Illuminatum skrev (7 minutter siden): Du trenger ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Du hevdet at studier viser at det ikke skjer noe når en fyller 60 år. Jeg har kun henvist til studie som viser at det faktisk skjer en endring det året en fyller 60. Nei, jeg hevdet at studier viser at eldre har bedre helse og bedre funksjoner ennå før. Det er overhodet ikke det samme som du påstår at jeg påstår. https://www.fhi.no/he/folkehelse/artikler/lengre-liv--flere-eldre/ Anonymkode: 21439...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 2. oktober #93 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg hevdet at studier viser at eldre har bedre helse og bedre funksjoner ennå før. Det er overhodet ikke det samme som du påstår at jeg påstår. https://www.fhi.no/he/folkehelse/artikler/lengre-liv--flere-eldre/ Anonymkode: 21439...f57 sitat "og det skjer ikke noe magisk når man bikker 60. " Og jeg legger inn en lenke til et studie som faktisk bekrefter det motsatte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #94 Del Skrevet 2. oktober Jeg har vært i 30- åra med småbarn, og i full jobb med turnus. Var sliten, men jeg klarte det. Har også vært midt i overgangsalderen, full jobb i turnus, og tenåringer i hus, og foreldre som trengte litt hjelp. Slitsomt, men det gikk. Er nå i 60 årene, har fremdeles voksne barn som trenger hjelp (barnepass o.l), og svært gamle svigerforeldre som trenger hjelp. Jeg har gått ned til 50% stilling for å klare alt. Jeg må holde meg oppdatert på jobb (og det tar lengre tid for meg nå). Jeg hadde nok sykmeldt meg om det ble krevd mer enn det som kreves nå. Jeg tror mange av oss vil ende som uføre de siste årene før pensjon. Rett og slett fordi vi ikke har samme energinivå, og fordi vi allerede er temmelig oppbrukt. Anonymkode: 0b0f0...76e 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #95 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har vært i 30- åra med småbarn, og i full jobb med turnus. Var sliten, men jeg klarte det. Har også vært midt i overgangsalderen, full jobb i turnus, og tenåringer i hus, og foreldre som trengte litt hjelp. Slitsomt, men det gikk. Er nå i 60 årene, har fremdeles voksne barn som trenger hjelp (barnepass o.l), og svært gamle svigerforeldre som trenger hjelp. Jeg har gått ned til 50% stilling for å klare alt. Jeg må holde meg oppdatert på jobb (og det tar lengre tid for meg nå). Jeg hadde nok sykmeldt meg om det ble krevd mer enn det som kreves nå. Jeg tror mange av oss vil ende som uføre de siste årene før pensjon. Rett og slett fordi vi ikke har samme energinivå, og fordi vi allerede er temmelig oppbrukt. Anonymkode: 0b0f0...76e Det er det mange av dagens 60-åringer gjør, reduserer stillingen fordi de ikke greier 109% jobb. I fremtiden vil vi nok se mer sykemeldinger og flere på hel eller gradert uføretrygd. Jeg tror mange som snakker om hvor spreke 60-åringer er jobber på kontor eller med ting, ikke i jobber der det å bruke litt mer tid hos Olga går ut over Gudrun og der både Olga og Gudrun allerede har fått redusert tjenester til et absolutt minimum slik at det å se litt på bildet Olga fikk tilsendt av det nye oldebarnet og å si noen vennlige ord gjør at man kommer bakpå med arbeidet. Anonymkode: 72cb2...924 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #96 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gang på gang så må man spesifisere at alle jobber og mennesker ikke er like. Det finnes plenty med 60+ folk som er spreke og fine, og som kanskje aldri har hatt en fysisk krevende jobb. Så finnes det de som har stått i beinharde jobber i 40+ år, og som har slitt med skader siden de var i 20-åra. For oss som har jobbet i slike yrker, så vet vi at all ekstra fritid du kan få, er godt. Her MÅ man se det i sammenheng med hva slags jobb det er snakk om. Anonymkode: ce8bb...020 Signerer denne. De som gikk ut i fysisk krevende yrker når de var 20 vil naturligvis ha langt større behov for ei ekstra ferieuke etter 60, enn de som studerte til de var 25 år og som siden har sittet varm og god i en kontorstol med en kaffekopp. Anonymkode: f9a6d...7e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. oktober #97 Del Skrevet 2. oktober Hateridioter skrev (21 timer siden): Hvis jeg ikke får ta fri i juli, kommer jeg i hvert fall ikke jobbe til jeg blir 67 år. Hva skal du med fri i juli? Alt er dyrere og stappfullt over alt. Mye bedre å reise bort utenom skoleferiene når en ikke har barn som må hensyntas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 2. oktober #98 Del Skrevet 2. oktober Brunello skrev (2 minutter siden): Hva skal du med fri i juli? Alt er dyrere og stappfullt over alt. Mye bedre å reise bort utenom skoleferiene når en ikke har barn som må hensyntas. Hjelpe til med slåtten 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 2. oktober #99 Del Skrevet 2. oktober Hateridioter skrev (1 minutt siden): Hjelpe til med slåtten 🤷♀️ Det får bonden gjøre. Norsk landbruk er idiotisk organisert. I stedet for store enheter der folk kan få heltidsjobb, har man massevis av smågårder som drives på dugnads-basis. Men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 2. oktober #100 Del Skrevet 2. oktober Brunello skrev (Akkurat nå): Det får bonden gjøre. Norsk landbruk er idiotisk organisert. I stedet for store enheter der folk kan få heltidsjobb, har man massevis av smågårder som drives på dugnads-basis. Men det er en annen diskusjon. Jeg eier gården sammen med bonden 🤦♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå