Gå til innhold

60-åringer trenger ikke en ekstra ferieuke


fire24

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/ytring/farvel-til-seniorordninger-1.17064905

Dette var provoserende lesning. Jeg har jobbet i barnehage i over 10 år og har kun hatt 1 kollega over 60 år i denne perioden. Og de som orker å stå i omsorgsjobber i den alderen fortjener virkelig en ekstra ferieuke. Gjennomsnittlig forlater folk barnehageyrket gjennom AAP eller uføretrygd ved 52(!)år. Det finnes knapt goder i disse jobbene, så det som finnes må beholdes.

Endret av fire24
Kom borti publiser.
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fire24 skrev (40 minutter siden):

 Gjennomsnittlig forlater folk barnehageyrket gjennom AAP eller uføretrygd ved 52(!)år.

Seriøst?? Har også jobbet i omsorgsyrke, disse menneskene fortjener så absolutt en ekstra ferieuke etter fylte 60. Samt bedre bemanning selvfølgelig, men det kommer jo aldri til å skje.

Anonymkode: ef830...426

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle fortjener 2mnd. med ferie uavhengig alder.

Anonymkode: 56023...b3e

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med mange over 60 og de er alle enige om én ting - det er ikke NÅ de trenger den ferieuka. Den trengte de da de hadde små barn. 

Med tanke på at folk i dag knapt får barn og synes det er slitsomt å kombinere barn og full jobb syns jeg absolutt man burde gi en ekstra ferieuke til småbarnsforeldre i stedet. 

Og så kan senioruka kanskje være forbeholdt seniorer med fysisk krevende arbeid (helse, barnehage, politi etc)? Seniorene på kontoret sliter med å bruke opp den uka, og de som er ledere får enda en uke i tillegg noe som gjør det ustabilt å ha ledere over 60 for de har jo ferie i hytt og pine for å bruke det opp. 🙄

Anonymkode: 21439...f57

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber med mange over 60 og de er alle enige om én ting - det er ikke NÅ de trenger den ferieuka. Den trengte de da de hadde små barn. 

Med tanke på at folk i dag knapt får barn og synes det er slitsomt å kombinere barn og full jobb syns jeg absolutt man burde gi en ekstra ferieuke til småbarnsforeldre i stedet. 

Og så kan senioruka kanskje være forbeholdt seniorer med fysisk krevende arbeid (helse, barnehage, politi etc)? Seniorene på kontoret sliter med å bruke opp den uka, og de som er ledere får enda en uke i tillegg noe som gjør det ustabilt å ha ledere over 60 for de har jo ferie i hytt og pine for å bruke det opp. 🙄

Anonymkode: 21439...f57

Må si meg enig her. De over 60 år har ikke forpliktelser hjemme på samme måte som småbarnsforeldre. 

Min far fylte 60 år nylig og har så mye fritid at han ikke vet helt hvor han skal gjøre av seg. Blir mange turer i skog og mark på kveldstid, timer på treningssenteret, besøker barnebarn, er avlastningshjem for en tenåring. Den ekstra uken føles for han litt ufortjent.

Anonymkode: a2e03...a34

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må si meg enig her. De over 60 år har ikke forpliktelser hjemme på samme måte som småbarnsforeldre. 

Min far fylte 60 år nylig og har så mye fritid at han ikke vet helt hvor han skal gjøre av seg. Blir mange turer i skog og mark på kveldstid, timer på treningssenteret, besøker barnebarn, er avlastningshjem for en tenåring. Den ekstra uken føles for han litt ufortjent.

Anonymkode: a2e03...a34

... Og 60-åringer i dag er faktisk ganske spreke, de er jo ikke noen stakkarer som må ivaretas ekstra av loven. 

Anonymkode: 21439...f57

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykepleier, og at jeg ser at mine eldre kollegaer i pleien trenger denne uka. 

Det er når de nærmer seg 60 de ikke lenger klarer 100% stilling, mange må ned i 80% for å ikke ødelegge seg. Det å ta bort den 6. ferieuka er å induvidualisere ansvaret for at helse- og omsorgsyrkene ikke er forsvarlige over tid ytterligere. 

Anne-Kari Bratten, har bare sittet på kontor i flere tiår. Hun vet ikke hva hardt arbeid er. At hun sitter i en posisjon til å få mene noe som helst om folks lønns- og arbeidsvilkår er en katastrofe.

Anonymkode: 72cb2...924

  • Liker 8
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

... Og 60-åringer i dag er faktisk ganske spreke, de er jo ikke noen stakkarer som må ivaretas ekstra av loven. 

Anonymkode: 21439...f57

Det er nå mange i den alderen som er utslitt også. Alt spørs på hvilke yrker de jobber innen. Ser naboen her han går nå bare å teler ned til pensjon. Som han sier han er helt utslitt. Mye plager i rygg, armer og knær etter mange år innen anlegg  opp og inn av forskjellige maskiner, håndgraving, planering, legge rør osv. Han bare gleder seg til lang helger osv. Og som han sier om et par år kan jeg kansje orke litt mer med barnebarn en bare rett hjem middag og finne mer eller mindre sofaen senga etter en tung dag

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er sykepleier, og at jeg ser at mine eldre kollegaer i pleien trenger denne uka. 

Det er når de nærmer seg 60 de ikke lenger klarer 100% stilling, mange må ned i 80% for å ikke ødelegge seg. Det å ta bort den 6. ferieuka er å induvidualisere ansvaret for at helse- og omsorgsyrkene ikke er forsvarlige over tid ytterligere. 

Anne-Kari Bratten, har bare sittet på kontor i flere tiår. Hun vet ikke hva hardt arbeid er. At hun sitter i en posisjon til å få mene noe som helst om folks lønns- og arbeidsvilkår er en katastrofe.

Anonymkode: 72cb2...924

Vil nok fort bli flere som blir tvunget til ufør i en del yrker.

Virker desvere som mange tror alle er papirflyttere

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er sykepleier, og at jeg ser at mine eldre kollegaer i pleien trenger denne uka. 

Det er når de nærmer seg 60 de ikke lenger klarer 100% stilling, mange må ned i 80% for å ikke ødelegge seg. Det å ta bort den 6. ferieuka er å induvidualisere ansvaret for at helse- og omsorgsyrkene ikke er forsvarlige over tid ytterligere. 

Anne-Kari Bratten, har bare sittet på kontor i flere tiår. Hun vet ikke hva hardt arbeid er. At hun sitter i en posisjon til å få mene noe som helst om folks lønns- og arbeidsvilkår er en katastrofe.

Anonymkode: 72cb2...924

Ja, jeg tror det er viktig å se hvem som er avsender til å mene noe sånt også.

Jeg vet ikke om det stemmer fortsatt, men sykepleiere går ut av yrket som 58-åringer i gjennomsnitt. Uten at jeg vil trekke fram sykepleiere spesielt, det fins andre grupper som nok har enda tyngre hverdag og også trenger den uka. 

Anonymkode: 093c0...782

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg jobber med mange over 60 og de er alle enige om én ting - det er ikke NÅ de trenger den ferieuka. Den trengte de da de hadde små barn. 

Med tanke på at folk i dag knapt får barn og synes det er slitsomt å kombinere barn og full jobb syns jeg absolutt man burde gi en ekstra ferieuke til småbarnsforeldre i stedet. 

Og så kan senioruka kanskje være forbeholdt seniorer med fysisk krevende arbeid (helse, barnehage, politi etc)? Seniorene på kontoret sliter med å bruke opp den uka, og de som er ledere får enda en uke i tillegg noe som gjør det ustabilt å ha ledere over 60 for de har jo ferie i hytt og pine for å bruke det opp. 🙄

Anonymkode: 21439...f57

Så småbarnsforeldre som allerede har masse fravær og diverse knyttet til barna skal få en uke ferie i tillegg? Hvor uattraktive skal småbarnsforeldre egentlig bli på arbeidsmarkedet? Vi vet allerede at mange unngår ansette småbarnsforeldre og kvinner i etableringsalderen fordi det er så mye fravær knyttet til det. Og du mener fraværet bør økes?

Anonymkode: 2ed31...748

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er sykepleier, og at jeg ser at mine eldre kollegaer i pleien trenger denne uka. 

Det er når de nærmer seg 60 de ikke lenger klarer 100% stilling, mange må ned i 80% for å ikke ødelegge seg. Det å ta bort den 6. ferieuka er å induvidualisere ansvaret for at helse- og omsorgsyrkene ikke er forsvarlige over tid ytterligere. 

Anne-Kari Bratten, har bare sittet på kontor i flere tiår. Hun vet ikke hva hardt arbeid er. At hun sitter i en posisjon til å få mene noe som helst om folks lønns- og arbeidsvilkår er en katastrofe.

Anonymkode: 72cb2...924

Det er Bratten vet du. Hun fornekter seg ikke. 😑

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i fysisk og psykisk harde jobber at denne uka trengs. Det sagt; de «eldre» er mye sprekere og yngre til sinns nå til dags. Jobber sammen med ei på 74 år, sprekere enn mange av 50-åringene. Folk som har stått et helt liv i jobb, de fortjener virkelig denne uka. Småbarnsforeldre skulle også hatt en, slik at foreldrene har mulighet til å ta ferie sammen på sommeren.

Anonymkode: 082ce...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har flere gode poeng, men jeg tenker at det er betydelig forskjell på typiske skrivebordsyrker - som hun tydelig befinner seg i - og mer hands on-yrkes med fysisk slitasje. 

Men dette at seniortiltak på arbeidsplassen preges av en tankegang om sekstiåringer som bridgespillende gamle damer i hatt, er jo ganske spot on. Selv om sekstiåringene ikke lenger er som de var for tredve år siden. Min bestemor i femtiåra gikk i forklekjole og leste Hjemmet, min kjæreste i femtiårene drar på rockekonserter og klatreferie, liksom. 

Anonymkode: 7ea61...e00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (Akkurat nå):

Vil nok fort bli flere som blir tvunget til ufør i en del yrker.

Virker desvere som mange tror alle er papirflyttere

Det er akkurat det. 

De som er over 60 år nå er ofte vant til å bli forsørget av mannen, de var gjerne ute av arbeid og/eller jobbet deltid da ungene var små og kom seg ikke opp i 100% stilling før de var i 40-årene. Dermed er de mer innstilte på å gå tilbake til økonomisk avhengighet enn de som blir 60 om 10 år. I tillegg har de allerede takket forvel til en verdig pensjon og kan ikke ødelegge ytterligere for seg selv ved å gå ned i stilling mot slutten av yrkeslivet. 

Det er noen år til dritten virkelig treffer vifta. Nemlig når de som har vært vant med å bringe inn full lønn til husholdningen begynner å knirke i alle ledd. Det blir ikke frivillig reduksjon i stilling, men å kjøre seg i grøfta og bli uføretrygdet. Og gjennomsnittlig avgangsalder for sykepleiere er allerede nede i 59.

Du skal se Bratten får det tallet ned noen år til med maset sitt om å stadig yte mer, jobbe mer ubekvemme vakter, flere helger og andre vakter med lavere bemanning og økt press. Det kommer hun til å forklare med at folk er skjørere enn før,og stille seg helt uforstående til forklaringer om tøffere arbeidshverdag.

Anonymkode: 72cb2...924

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så småbarnsforeldre som allerede har masse fravær og diverse knyttet til barna skal få en uke ferie i tillegg? Hvor uattraktive skal småbarnsforeldre egentlig bli på arbeidsmarkedet? Vi vet allerede at mange unngår ansette småbarnsforeldre og kvinner i etableringsalderen fordi det er så mye fravær knyttet til det. Og du mener fraværet bør økes?

Anonymkode: 2ed31...748

Med den enorme arbeidskraftmangelen vi får i Norge fordi "alle" pensjonerer seg er dette et fullstendig ikke-problem. Det er ingen som har råd til å ikke ansette småbarnsforeldre. 

Vi må jo gjøre det mer attraktivt å kombinere jobb og barn. Hvis ikke dør vi jo bokstavelig talt ut. 

Anonymkode: 21439...f57

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Må si meg enig her. De over 60 år har ikke forpliktelser hjemme på samme måte som småbarnsforeldre. 

Min far fylte 60 år nylig og har så mye fritid at han ikke vet helt hvor han skal gjøre av seg. Blir mange turer i skog og mark på kveldstid, timer på treningssenteret, besøker barnebarn, er avlastningshjem for en tenåring. Den ekstra uken føles for han litt ufortjent.

Anonymkode: a2e03...a34

Mange har vel omsorgsoppgaver for foreldre

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Må si meg enig her. De over 60 år har ikke forpliktelser hjemme på samme måte som småbarnsforeldre. 

Min far fylte 60 år nylig og har så mye fritid at han ikke vet helt hvor han skal gjøre av seg. Blir mange turer i skog og mark på kveldstid, timer på treningssenteret, besøker barnebarn, er avlastningshjem for en tenåring. Den ekstra uken føles for han litt ufortjent.

Anonymkode: a2e03...a34

Han jobber antagelig ikke i helse.

Anonymkode: 42502...379

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er akkurat det. 

De som er over 60 år nå er ofte vant til å bli forsørget av mannen, de var gjerne ute av arbeid og/eller jobbet deltid da ungene var små og kom seg ikke opp i 100% stilling før de var i 40-årene. Dermed er de mer innstilte på å gå tilbake til økonomisk avhengighet enn de som blir 60 om 10 år. I tillegg har de allerede takket forvel til en verdig pensjon og kan ikke ødelegge ytterligere for seg selv ved å gå ned i stilling mot slutten av yrkeslivet. 

Det er noen år til dritten virkelig treffer vifta. Nemlig når de som har vært vant med å bringe inn full lønn til husholdningen begynner å knirke i alle ledd. Det blir ikke frivillig reduksjon i stilling, men å kjøre seg i grøfta og bli uføretrygdet. Og gjennomsnittlig avgangsalder for sykepleiere er allerede nede i 59.

Du skal se Bratten får det tallet ned noen år til med maset sitt om å stadig yte mer, jobbe mer ubekvemme vakter, flere helger og andre vakter med lavere bemanning og økt press. Det kommer hun til å forklare med at folk er skjørere enn før,og stille seg helt uforstående til forklaringer om tøffere arbeidshverdag.

Anonymkode: 72cb2...924

Ser og på den nye ufør reformen den vil og få flere over på uføre. Spesielt de som jobber en del innen helse, barnehage  anlegg   bygg osv. Mange av disse starter i jobb når de er 17/18 år. Ofte alt hatt 10 år i arbeidet før en del andre i det hele tatt har noe mer en deltid . En del av de som starter tidlig på yrkesfag utdanning har og jobbet litt fra de var 14/15 år i helger og ferier, Spesielt hvis de bor ute på bygda så da kan en pluss litt til på arbeidslivet.

Og mange sier arbeidsgiver ska tilpasse men ofte har disse så mye slitasje at det ikke nytter til slutt. Det vil si slutt. Så tviler de vil tjene så mye på å heve pensjons alder  for de vil mest sannsynlig få økte utgifter på uføretrygd i stede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe en «får» .en blir trekt lønn.

og har flere venninne og inkludert meg selv aldri hatt det så slitsomt som i 60 åra. 
full jobb, gamle pleitrengende 2 foreldre. Barn og barnebarn som treng hjelp.med barnepass .i ferie og høstferie ,går skift . 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...