Gå til innhold

Sukkerfri brus og vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen min (!) sa nettopp at det er uheldig å drikke sukkerfri brus som Pepsi Max i en vektnedgangsperiode, da studier viser at sukkerfri brus kan bidra til overvekt... For meg høres det rart ut da jeg kjenner mange slanke mennesker som bælmer sukkerfri brus. Har noen her opplevd å gå raskere ned i vekt da dere kuttet sukkerfri brus? 

Anonymkode: 5de6c...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt riktig det legen din sier. At slanke mennesker bælmer sukkerfri brus er ikke relevant, noen har bare ikke anlegg til å legge på seg. Slanke mennesker spiser junk også. Brus, uavhengig sukker eller aspartam, er ikke noe man skal drikke mye av. 

Anonymkode: 84c76...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskning som viser at søtstoffene i sukkerfri brus kan bidra til både økt søtsug og økt apetitt. I tillegg har kunstige søtstoffer vist seg å ha negativ virkning på tarmfloraen, som også har betydning for vektnedgang/vektregulering. Så legen din har rett, og det er ikke rart. At slanke folk (tilsynelatende) ikke legger på seg av sukkerfri brus, er ikke det samme som at du vil gå ned i vekt av å drikke det.

Anonymkode: d9b58...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får økt sukkersug og apetitt av søtningstoffer. Og noen får ikke det. Så om du ikke får det så er det ikke noe problem. Om du får det så må du tenke over hva du spiser.

Jeg får stilnet sukkersuget av sukkerfri brus.

Anonymkode: 4ea7d...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 30 kg og holdt vekten i 5 år. Drikker mye cola zero, blir mett av det. 

Anonymkode: 394f6...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned drøyt 30 kilo, og drikker Cola Zero hver dag.

Legen har sikkert et poeng i at det kan trigge sult og søtsug (jeg har prøvd i perioder uten og merker ikke forskjell) og eventuelt tarmfloraen (det kan jeg ikke nok om til å si noe om).

For meg er det nettopp denne brusen som gjør at jeg klarer å holde meg unna snopspising om kvelden. Og da velger jeg den framfor sjokolade, potetgull og smågodt.

Anonymkode: 28a33...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan påvirke sultfølelse, men å legge på seg uten å få i seg kalorier er umulig, så den legen ville jeg vært veldig skeptisk om legen er så kunnskapsløs 

Anonymkode: 88b2d...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle veldig overvektige jeg kjenner drikker Pepsi Max som om det stod om liv. Det kjøpes litervis straks det er tilbud.

Anonymkode: 7b55e...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...