Gå til innhold

Dere som studerer nå, hvor mye AI bruker dere i oppgavene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Pleier å be AI om tips og forklaringer men ikke bruk det AI sier i teksten din. Skriv det om. Og husk å ikke ta med noe AI sier som du ikke har kilder på. 

Anonymkode: 8cf5c...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan noen tipse meg om en god AI side? Tar VGS da så ikke noe høyere utdanning 😄 

Anonymkode: 8f7b7...aa6

Bruker ChatGPT , betaler for det også 

Anonymkode: 0c4d2...a5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukt det til å alfabetisere kildelistene mine.

Universitet jeg går på er veldig streng når det kommer til AI, og er det mistanke om det stryker en. 
Jeg studerer til å bli regnskapsfører, så det er lite AI kan hjelpe meg med, heldigvis

Anonymkode: f53e6...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Bruker det mye, studerer til en teknisk master. Blir litt for "norwenglish" når jeg skriver tekster selv, så jeg bruker AI en del for å hjelpe meg med det jeg har skrevet. Skriver alltid avsnittene selv først da, men så får jeg chatgpt til å se over. Har aldri bedt den om å generere tekst. 

Anonymkode: f1f7d...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 18.48):

Dette er viktig. Hvordan man bruker AI varierer litt fra studiested til studiested, men det er helt vesentlig å oppgi det når du har brukt KI. Dersom det ikke oppgis, er det juks. Vær også obs på at KI ikke er i stand til å være original - det den gjør er å forutsi det mest sannsynlige. En KI-generert tekst er derfor kanskje tilsynelatende god, men ikke nødvendigvis kritisk eller selvstendig, og dette er faktorer du blir vurdert etter. Men for å trygge deg selv, gjør rede for hvordan du har brukt KI. Kort oppsummert: å ikke gjøre dette er juks, men å redegjøre er ikke juks. 

Jeg ser helst at studenter ikke bruker KI med tanke på egen læring, men ser nytten av å for eksempel få KI til å hjelpe deg med problemstillinger og disposisjon for oppgaven. Noen ganger ber jeg KI om å gjenfortelle innholdet i teksten min for å se om jeg har skrevet tydelig. Men det er litt ulike policyer fra institutt til instutt, og det er viktig at du er helt transparent på hva som er ditt eget tankearbeid og hvor du har fått hjelp.

Anonymkode: 9376e...9c4

Ja, husk at ChatGPT er en språkmodell. 
Det er viktig at man finner ut hva eget fakultet/universitet har av regler vedrørende AI, og at man forholder seg til det! 

Anonymkode: 2f220...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 11.06):

Pleier å be AI om tips og forklaringer men ikke bruk det AI sier i teksten din. Skriv det om. Og husk å ikke ta med noe AI sier som du ikke har kilder på. 

Anonymkode: 8cf5c...65b

Og hvis AI gir deg kilder, må du sjekke om kildene finnes! AI kan finne på kilder. 

Anonymkode: 2f220...aa3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bruker det aldri.

Det er bare tull. Den finner på så mye usant. Og skriver med et blomstrete og unorsk språk. 

Anonymkode: 7fe0f...cbc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker KI mye til å sortere informasjon. Den kan f.eks gi meg gode sammendrag på norsk av lange artikler på engelsk. Det er veldig effektiviserende.

Selve tekstproduksjonen står jeg for selv. 

Anonymkode: b7fec...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker det når skrivetørken rammer, som en drahjelp. Tar aldri tekst i fra der, men mer inspirasjon.

Anonymkode: 3dbe4...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bruker det aldri.

Det er bare tull. Den finner på så mye usant. Og skriver med et blomstrete og unorsk språk. 

Anonymkode: 7fe0f...cbc

Spørs jo helt hvordan du bruker den. Det finnes kunstig intelligens overalt og for at det skal være givende så må det brukes riktig. Kunstig intelligens er fremtiden (og den kommer sykt raskt nå) og det er bare å sette i gang å lære seg. Er du sikker på at du klarer å skille mellom ki-genererte videos og ikke? Hvis man ikke følger med nå så vil man slite om et par år. Så kan man synes hva man vil om det. 

Anonymkode: 4815a...f92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...