AnonymBruker Skrevet 1. oktober #1 Del Skrevet 1. oktober Jeg sitter og skal skrive en fagtekst. Det er 25 år siden sist jeg tok høyere utdanning, og mye har skjedd siden den gang. Sist jeg tok eksamen skrev jeg for hånd. Vi hadde kun skriftlige bøker og kompendier. Jeg kjenner på at jeg er ganske overveldet! Jeg har brukt AI til å definere ord og uttrykk, men føler jeg jukser? Er det lov? Skal jeg oppgi AI som kilde etterpå? Jeg er så redd for å bli tatt i juks i disse dager😅 Anonymkode: df635...e28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobbledigook Skrevet 1. oktober #2 Del Skrevet 1. oktober Ikke bruk AI til å definere for deg (som du skal bruke i teksten), men bruk det gjerne for å forstå det selv. Jeg pleier ofte å be AI om å forklare meg noe som om jeg var 5 år gammel, det funker ganske bra for å forstå tekstene man egentlig leser. Ellers bruker jeg AI masse nå i masterskrivingen for å ha en diskusjonspartner, utveksle ideer, få tips til relevant litteratur og teorier. På mange måter brukes det som en veileder nummer 2, og har fungert utmerket. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #3 Del Skrevet 1. oktober Null og niks. Anonymkode: 6e7ad...413 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #4 Del Skrevet 1. oktober IKKE bruk AI for å definere ord! Jeg har kun brukt AI for å tolke en oppgave eller spørsmål, eller at jeg skal bli forklart noe på en enklere måte. På samme måte som @gobbledigook bruker det. Skriver selv master nå. Anonymkode: 2734c...b1f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #5 Del Skrevet 1. oktober Skriver masteroppgave nå, bruker ikke AI. Anonymkode: d9b1f...8b0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 1. oktober #6 Del Skrevet 1. oktober Her fikk vi høre på foreldre møtte til yngste. Fant de ut at elevene brukte IA til svar på oppgave i stede for egene ord og tekst tilsvarte det stryk på oppgaven 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #7 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg sitter og skal skrive en fagtekst. Det er 25 år siden sist jeg tok høyere utdanning, og mye har skjedd siden den gang. Sist jeg tok eksamen skrev jeg for hånd. Vi hadde kun skriftlige bøker og kompendier. Jeg kjenner på at jeg er ganske overveldet! Jeg har brukt AI til å definere ord og uttrykk, men føler jeg jukser? Er det lov? Skal jeg oppgi AI som kilde etterpå? Jeg er så redd for å bli tatt i juks i disse dager😅 Anonymkode: df635...e28 Jeg tar en master nå og har en oppgave hvor en del var å bruke AI til å generere svar. Veldig spennende, men du verden man bør være kritisk. AI et kreativ, finner på kilder som ikke eksisterer osv. Når det er sagt kan du bruke AI i en oppgave, men da må du også henvise til AI som kilde på samme måte som til andre kilder du bruker. Anonymkode: b6974...a40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #8 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tar en master nå og har en oppgave hvor en del var å bruke AI til å generere svar. Veldig spennende, men du verden man bør være kritisk. AI et kreativ, finner på kilder som ikke eksisterer osv. Når det er sagt kan du bruke AI i en oppgave, men da må du også henvise til AI som kilde på samme måte som til andre kilder du bruker. Anonymkode: b6974...a40 Her står hvordan du henviser(om du bruker apa7); https://kildekompasset.no/references/kunstig-intelligens-chatgpt-writesonic-m-fl/ Anonymkode: b6974...a40 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellFrua Skrevet 1. oktober #9 Del Skrevet 1. oktober Bruker det ikke i det hele tatt i oppgaver. Bruker det delvis til å få kjappe og enkle sammendrag av PDFer som er pensum, eller til å skrive sammendrag av notater fra forelesninger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #10 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her står hvordan du henviser(om du bruker apa7); https://kildekompasset.no/references/kunstig-intelligens-chatgpt-writesonic-m-fl/ Anonymkode: b6974...a40 Dette er viktig. Hvordan man bruker AI varierer litt fra studiested til studiested, men det er helt vesentlig å oppgi det når du har brukt KI. Dersom det ikke oppgis, er det juks. Vær også obs på at KI ikke er i stand til å være original - det den gjør er å forutsi det mest sannsynlige. En KI-generert tekst er derfor kanskje tilsynelatende god, men ikke nødvendigvis kritisk eller selvstendig, og dette er faktorer du blir vurdert etter. Men for å trygge deg selv, gjør rede for hvordan du har brukt KI. Kort oppsummert: å ikke gjøre dette er juks, men å redegjøre er ikke juks. Jeg ser helst at studenter ikke bruker KI med tanke på egen læring, men ser nytten av å for eksempel få KI til å hjelpe deg med problemstillinger og disposisjon for oppgaven. Noen ganger ber jeg KI om å gjenfortelle innholdet i teksten min for å se om jeg har skrevet tydelig. Men det er litt ulike policyer fra institutt til instutt, og det er viktig at du er helt transparent på hva som er ditt eget tankearbeid og hvor du har fått hjelp. Anonymkode: 9376e...9c4 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #11 Del Skrevet 1. oktober Bruker aldri AI. Anonymkode: 4cecf...2d7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #12 Del Skrevet 1. oktober Bruker mye på bachelor. Får språkhjelp og hjelp til å forstå ting. Får hjelp med utregninger, programmering og mye mer. Bruker ofte ai istedet for Google nå hvis jeg trenger et kjapt svar på noe jeg er nysjerrig på. Ber ai skrive om tekst jeg selv har skrevet, men passer på så den ikke finner på fakta eller bruker ord som jeg selv ikke kunne ha brukt, skriver også om setninger. På mitt studie har vi lov til å bruke ai. Men vi skal være kritiske og vi skal kunne vise at vi har skrevet oppgaver med egne ord. For eksempel skal vi kunne forsvare det som står i teksten og forklare begreper og ord som er brukt. Du burde spørre instituttet ditt hva retningslinjene er. Anonymkode: be5cc...033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #13 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruker mye på bachelor. Får språkhjelp og hjelp til å forstå ting. Får hjelp med utregninger, programmering og mye mer. Bruker ofte ai istedet for Google nå hvis jeg trenger et kjapt svar på noe jeg er nysjerrig på. Ber ai skrive om tekst jeg selv har skrevet, men passer på så den ikke finner på fakta eller bruker ord som jeg selv ikke kunne ha brukt, skriver også om setninger. På mitt studie har vi lov til å bruke ai. Men vi skal være kritiske og vi skal kunne vise at vi har skrevet oppgaver med egne ord. For eksempel skal vi kunne forsvare det som står i teksten og forklare begreper og ord som er brukt. Du burde spørre instituttet ditt hva retningslinjene er. Anonymkode: be5cc...033 Jeg er for øvrig sikkert på din alder og vi trenger IKKE oppgi ai som kilde. Anonymkode: be5cc...033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #14 Del Skrevet 1. oktober Jeg bruker det på jobb og i studiene jeg tar ved siden av jobb. I studiene skriver jeg alt jeg har i hodet for å svare på problemstillingen. Så ber jeg chatgpt om å skrive om teksten min til en akademisk tekst. Så ber jeg om å få linker til nettsider som støtter opp under påstandene jeg har kommet med og vips så har jeg kildehenvisninger. Jeg ber den også om å forklare ting som foreleser ikke forklarer godt nok. I jobb sammenheng så skriver jeg en tekst og ber chatgpt om å formalisere den for meg. Fantastisk verktøy. Anonymkode: f2412...389 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 1. oktober #15 Del Skrevet 1. oktober Jeg bruker ikke AI. Jeg foretrekker å formulere teksten selv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #16 Del Skrevet 2. oktober Mye! i en oppgave så kan jeg spør om hjelp om jeg sitter fast ev så besvarer jeg oppgaven, spør AI om råd til forbedring. Forbedrer teksten , får AI til å eventuelt få den mer akademisk for så å skrive besvarelsen på ny med inspirasjon fra AI. Anonymkode: 0c4d2...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #17 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mye! i en oppgave så kan jeg spør om hjelp om jeg sitter fast ev så besvarer jeg oppgaven, spør AI om råd til forbedring. Forbedrer teksten , får AI til å eventuelt få den mer akademisk for så å skrive besvarelsen på ny med inspirasjon fra AI. Anonymkode: 0c4d2...a5e Og hjelp til å finne kilder og studier (m.m) til å støtte opp under påstander o.l Anonymkode: 0c4d2...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #18 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg bruker det på jobb og i studiene jeg tar ved siden av jobb. I studiene skriver jeg alt jeg har i hodet for å svare på problemstillingen. Så ber jeg chatgpt om å skrive om teksten min til en akademisk tekst. Så ber jeg om å få linker til nettsider som støtter opp under påstandene jeg har kommet med og vips så har jeg kildehenvisninger. Jeg ber den også om å forklare ting som foreleser ikke forklarer godt nok. I jobb sammenheng så skriver jeg en tekst og ber chatgpt om å formalisere den for meg. Fantastisk verktøy. Anonymkode: f2412...389 Som jeg skulle skrevet dette selv 😂 Anonymkode: 0c4d2...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #19 Del Skrevet 2. oktober Kan noen tipse meg om en god AI side? Tar VGS da så ikke noe høyere utdanning 😄 Anonymkode: 8f7b7...aa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #20 Del Skrevet 2. oktober Jeg bruker det mye til inspirasjon, og som en diskusjonspartner. Det er viktig å aldri bruke store språkmodeller til oppgaver hvor nøyaktighet er viktig, uten å sjekke svaret nøye først. Definisjoner bør du finne i en lærebok eller artikkel. Anonymkode: 600db...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå