Gå til innhold

Første Aksjekjøp - Hva må jeg tenke på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har avsatt 2000kr til lek med aksjer. Jeg ønsker å lære og forstå mer. Om de går tapt så er ikke det farlig. Jeg ser på det som en investering i kunnskap.

Jeg skjønner fra de andre trådene her på forumet at en må sette seg litt inn i bedriften, bransjen og markedet for å vurdere en aksje.

Hvilken aksje kan være en spennende start? Hva burde jeg se på for å vurdere aksjen? Spesielle nøkkeltall eller kilder?

Hva har du investert i? Hva var dine vurderinger? Magefølelse?

Anonymkode: d9cb3...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må huske at det er veldig vanskelig å time markedet, det er tid i markedet som vinner. Husker når jeg begynte med aksjer så følgte jeg med hele dagen, og ble helt stressa når det gikk nedover, prøv å unngå det 😅

Anonymkode: 7a11c...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett pengene i et indeksfond og glem at de finnes. Aksjespekulasjon er meningsløst, du kommer aldri til å greie og slå markedet over tid, uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må huske at det er veldig vanskelig å time markedet, det er tid i markedet som vinner. Husker når jeg begynte med aksjer så følgte jeg med hele dagen, og ble helt stressa når det gikk nedover, prøv å unngå det 😅

Anonymkode: 7a11c...1f6

Det gjelder fond, ikke aksjer. Aksjer er timing alt. Og jeg vil tørre å påstå at det spiller ingen rolle hvor lenge du eier en flyaksje, du taper alle penga før eller siden om du ikke selger. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har du investert i? Hva var dine vurderinger? Magefølelse?

Anonymkode: d9cb3...b78

Ønsker du risiko og større mulighet for avkastning? Er det trygge og forutsigbare utbytter som er drømmen? Jevn verdistigning innen noe du synes er spennende? 

En god del shippingselskaper leverer jevnt og høyt utbytte, men de er ofte veldig utsatt for svingninger i markedet. WAWI, Höegh Autoliners og MPC Containerships leverer stabilt på utbyttesiden. Ved forrrige utbytte i Kongsberggruppen fikk man rundt 7kr pr aksje pr halvår, og kursen var ca. 850. Höegh sin kurs var på ca.100 og betalte ut ca. samme utbytte. Men de betaler ut hvert kvartal. Telenor og DNB er også kjent for stabil utbyttepolitikk

Er du spenstig finner du et farmasiselskap som er i startgropa med en ny medisin. 2000 kan bli en halv million, og det kan bli til støv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (48 minutter siden):

Aksjer er timing alt.

Nei.

Anonymkode: 7a11c...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (49 minutter siden):

Det gjelder fond, ikke aksjer. Aksjer er timing alt. Og jeg vil tørre å påstå at det spiller ingen rolle hvor lenge du eier en flyaksje, du taper alle penga før eller siden om du ikke selger. 

Ønsker du risiko og større mulighet for avkastning? Er det trygge og forutsigbare utbytter som er drømmen? Jevn verdistigning innen noe du synes er spennende? 

En god del shippingselskaper leverer jevnt og høyt utbytte, men de er ofte veldig utsatt for svingninger i markedet. WAWI, Höegh Autoliners og MPC Containerships leverer stabilt på utbyttesiden. Ved forrrige utbytte i Kongsberggruppen fikk man rundt 7kr pr aksje pr halvår, og kursen var ca. 850. Höegh sin kurs var på ca.100 og betalte ut ca. samme utbytte. Men de betaler ut hvert kvartal. Telenor og DNB er også kjent for stabil utbyttepolitikk

Er du spenstig finner du et farmasiselskap som er i startgropa med en ny medisin. 2000 kan bli en halv million, og det kan bli til støv. 

Så du går rundt og tror at du er bedre til å forstå om kursen på en bestemt aksje skal opp eller ned, enn alle andre som er i markedet til sammen og vurderer den samme informasjonen, er det riktig forstått?

Anonymkode: d0fc3...4f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du går rundt og tror at du er bedre til å forstå om kursen på en bestemt aksje skal opp eller ned, enn alle andre som er i markedet til sammen og vurderer den samme informasjonen, er det riktig forstått?

Anonymkode: d0fc3...4f2

Det var ikke meningen å fornærme deg på en eller annen måte altså.

Man trenger ikke være bedre enn andre, men gjøre likt. Om mange kjøper i en bransje vil det gå opp, og så må man forhåpentligvis selge før det går ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må sette seg inn i hva bedriften holder på med. Du kan f.eks kjøpe aksjer i en nystartet bedrift innen oppdrett og følge med på når de skal begynne å produsere, for så å time når aksjen går opp. Eller kjøpe kjøpe når de er nystartet og kursen er lav og håpe at den stiger over tid, slik som kontainerselskapene for et par år siden. 

Jeg gjorde akkurat som deg og startet med 100 000 kroner. Satset på Salme, Mpcc og flere andre som var i oppstarten som etterhvert gjorde det godt og som betalte utbytte. Endte med 200 000 i gevinst etter et par år. Største feilen jeg gjorde var at jeg glemte å sette av penger til skatt, så fikk en liten baksmell ene året. Synes det var slitsomt å hele tiden følge med, så har sluttet nå og satt alt i fond. 10-15% årlig slår alltid sparekonto.

Så om man gidder å følge litt med og ta litt kalkulerte sjanser er det absolutt mulig å klare det. Og helt rett det du gjør med å bare leke deg i starten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (6 minutter siden):

Det var ikke meningen å fornærme deg på en eller annen måte altså.

Man trenger ikke være bedre enn andre, men gjøre likt. Om mange kjøper i en bransje vil det gå opp, og så må man forhåpentligvis selge før det går ned. 

Det kan være greit å vite om "The Illusion Of Skill In Investing" før man bruker alt for mye tid på å prøve og slå markedet. Med mindre du har innsideinformasjon, så kommer du ikke til å slå markedet over tid, med mindre du har flaks. Det betyr at hvis du hadde konkurrert med en sjimpanse i dette de neste ti årene, hadde dere kommet likt ut.  En annen ting er at man over tid beviselig ikke blir tilstrekkelig kompensert for å ta høyere risiko. Kort sagt; aksjer med lav volatilitet gir bedre risikojustert avkastning, enn aksjer med høy volatilitet.

Anonymkode: d0fc3...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Det gjelder fond, ikke aksjer. Aksjer er timing alt. Og jeg vil tørre å påstå at det spiller ingen rolle hvor lenge du eier en flyaksje, du taper alle penga før eller siden om du ikke selger. 

Ønsker du risiko og større mulighet for avkastning? Er det trygge og forutsigbare utbytter som er drømmen? Jevn verdistigning innen noe du synes er spennende? 

En god del shippingselskaper leverer jevnt og høyt utbytte, men de er ofte veldig utsatt for svingninger i markedet. WAWI, Höegh Autoliners og MPC Containerships leverer stabilt på utbyttesiden. Ved forrrige utbytte i Kongsberggruppen fikk man rundt 7kr pr aksje pr halvår, og kursen var ca. 850. Höegh sin kurs var på ca.100 og betalte ut ca. samme utbytte. Men de betaler ut hvert kvartal. Telenor og DNB er også kjent for stabil utbyttepolitikk

Er du spenstig finner du et farmasiselskap som er i startgropa med en ny medisin. 2000 kan bli en halv million, og det kan bli til støv. 

Gjorde tabben og satte penger i Flyr når de starta opp. Satt på de lenge og håpte på å få pengene tilbake en dag, men den gang ei. Verste var at jeg burde sett hvor det bar. Satt på flyplassen og så på at det knapt kom en passasjer bort til de. Aldri invester i flyaksjer 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan presisere en gang til at dette handler om å lære og ikke nødvendigvis sette fokus på en perfekt timing. 

Takk for nyttige innspill @Hensatt!

Ta med meg nyoppstartet til produksjonsstart som en spennende greie i research.

Men hva med mer etablerte?

Anonymkode: d9cb3...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...