Gå til innhold

Setefødsel og akutt keisersnitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som prøvde seg på vaginal setefødsel som endte i hastesnitt og som vil dele litt av opplevelsen? 

 
Jeg ønsker meg helst en vaginal fødsel, men er veldig veldig usikker på hva jeg skal gjøre.
 
Jeg har flere venner rundt meg med hastesnitt med hodeleie i bagasjen, men jeg vil tro at kanskje dramatikken ikke er helt sammenlignbar mtp hvor lav terskelen er ved seteleie (og derav den store prosentandelen setefødsler som ender i hks)? Mulig jeg tar feil.
 
Hører gjerne fra dere som har hatt vaginal setefødsel også😊

Anonymkode: 46374...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde vaginal setefødsel. Fødselsen gikk fint for meg, men den var tøff for baby. Pressfasen ble lang og hun endte opp med en del låsninger og hofteleddsdysplasi som måtte følges opp i lang tid. Låsningene var nok pga forløsningen av skuldre og hodet på slutten. Og legen som forløste var visst veldig erfaren og flink, men det er en litt brutal opplevelse for de små kroppene.

I etterkant skulle jeg ønske det ble keisersnitt for babys del, men det er jo umulig å si hvordan det blir på forhånd. 

Anonymkode: 52f2e...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde vaginal setefødsel. Fødselsen gikk fint for meg, men den var tøff for baby. Pressfasen ble lang og hun endte opp med en del låsninger og hofteleddsdysplasi som måtte følges opp i lang tid. Låsningene var nok pga forløsningen av skuldre og hodet på slutten. Og legen som forløste var visst veldig erfaren og flink, men det er en litt brutal opplevelse for de små kroppene.

I etterkant skulle jeg ønske det ble keisersnitt for babys del, men det er jo umulig å si hvordan det blir på forhånd. 

Anonymkode: 52f2e...8fa

Takk for deling! Var det noen gang snakk om hastesnitt med tanke på at pressfasen var så lang? Og hofteleddsdysplasien, hadde den noe med forløsningen å gjøre eller at hun lå lenge i seteleie i magen? 

Anonymkode: 46374...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vaginal setefødsel som ikke ble hks, men de vurderte det flere ganger i forløpet og hadde det blitt slik tror jeg ikke det hadde oppfattes som spesielt dramatisk. Vi kom først inn til sykehuset for en sjekk på ettermiddagen da jeg hadde gått med maserier i ca et døgn, de konstaterte latensfase. Vi fikk bli på sykehuset til observasjon, jeg fikk noe å sove på, og beskjed om at om ikke fødselen startet i løpet av natta kom de til å vurdere keisersnitt om morgenen. Vannet gikk og aktiv fødsel startet, så det ble ikke aktuelt. En stund senere syns de det gikk litt for tregt (var vel rundt 5-6 cm kanske) og forklarte da at de ville forsøke drypp. Om det ikke virket som ønskelig så ville de også bryte til keisersnitt. Vel, kroppen min responderte bra på laveste dose og derifra gikk det slag i slag, så KS ble ikke nevnt igjen. 

Husk at det er forskjell på hastekeisersnitt (alle ikke-planlagte snitt) og katastrofesnitt (når ungen plutselig må ut så snart som mulig). Og ved setefødsel blir både du og baby overvåket kontinuerlig. Om det hadde endt med snitt så hadde jeg fremdeles følt at jeg hadde forsøkt, og var jo uansett godt forberedt på at det var et mulig utfall. Det har man kanskje ikke tenkt like mye på ved hodeleie..

Anonymkode: 7c8c6...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Noen her som prøvde seg på vaginal setefødsel som endte i hastesnitt og som vil dele litt av opplevelsen? 

 
Jeg ønsker meg helst en vaginal fødsel, men er veldig veldig usikker på hva jeg skal gjøre.
 
Jeg har flere venner rundt meg med hastesnitt med hodeleie i bagasjen, men jeg vil tro at kanskje dramatikken ikke er helt sammenlignbar mtp hvor lav terskelen er ved seteleie (og derav den store prosentandelen setefødsler som ender i hks)? Mulig jeg tar feil.
 
Hører gjerne fra dere som har hatt vaginal setefødsel også😊

Anonymkode: 46374...7d5

Hadde på en måte et haste snitt. Kom inn med rier og de vurderte det dit hen at de skulle utføre keisersnitt. Hadde knapt åpning da så teller ikke helt :) 

 

jeg har også født hodeleie vaginalt og anbefaler keisersnitt. Det var mye mindre vondt både under og i etterkant. Ungen var i mye bedre form også. 

Anonymkode: 7fe11...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for deling! Var det noen gang snakk om hastesnitt med tanke på at pressfasen var så lang? Og hofteleddsdysplasien, hadde den noe med forløsningen å gjøre eller at hun lå lenge i seteleie i magen? 

Anonymkode: 46374...7d5

Jeg tror ikke det var snakk om hastesnitt, fikk med meg at de gav drypp to ganger, men det virket som det var såpass gode rier at de så at det ville gå fint. Fysio vi har fått behandling hos i etterkant mener at hofteleddsdysplasien kom av fødsel, men det er jo umulig å si. Skal sies at jeg har en venninne som også fødte vaginalt i sete hvor baby hadde det helt fint etterpå. 

Vil også legge til at i utgangspunktet er jeg for å føde vaginalt i sete så lenge legene gjør gode vurderinger og der og da var jeg  veldig fornøyd med fødselen etterpå. Men i etterkant er det vondt å se at baby har hatt det tøft og trengt mye oppfølging i etterkant.

Men det er jo ikke sikkert det blir sånn for deg, så jeg tenker du burde prøve vaginalt hvis det er det du ønsker. :)

Anonymkode: 52f2e...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tror ikke det var snakk om hastesnitt, fikk med meg at de gav drypp to ganger, men det virket som det var såpass gode rier at de så at det ville gå fint. Fysio vi har fått behandling hos i etterkant mener at hofteleddsdysplasien kom av fødsel, men det er jo umulig å si. Skal sies at jeg har en venninne som også fødte vaginalt i sete hvor baby hadde det helt fint etterpå. 

Vil også legge til at i utgangspunktet er jeg for å føde vaginalt i sete så lenge legene gjør gode vurderinger og der og da var jeg  veldig fornøyd med fødselen etterpå. Men i etterkant er det vondt å se at baby har hatt det tøft og trengt mye oppfølging i etterkant.

Men det er jo ikke sikkert det blir sånn for deg, så jeg tenker du burde prøve vaginalt hvis det er det du ønsker. :)

Anonymkode: 52f2e...8fa

Syns det høres rart ut at hofteleddsdysplasien skulle komme av fødselen. Hofteleddsdysplasi er jo rett og slett at hoftene er litt "underutviklet", noe som skjer hyppigere hos babyer i seteleie fordi de blir liggende i feil stilling for å få normal utvikling av hoftene. Det er jo en tilstand som tar lengre tid å utvikle enn de få timene en fødsel pågår. 

Hadde selv baby som lå i seteleie og fikk hofteleddsdysplasi. Hadde planlagt keisersnitt.

Anonymkode: 52325...7a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som deg, ville helst at vår som lå i seteleie skulle komme av seg selv, men er i ettertid SÅ glad for at det ble et planlagt keisersnitt. Det var tryggere for babyen.

Anonymkode: 43b97...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Syns det høres rart ut at hofteleddsdysplasien skulle komme av fødselen. Hofteleddsdysplasi er jo rett og slett at hoftene er litt "underutviklet", noe som skjer hyppigere hos babyer i seteleie fordi de blir liggende i feil stilling for å få normal utvikling av hoftene. Det er jo en tilstand som tar lengre tid å utvikle enn de få timene en fødsel pågår. 

Hadde selv baby som lå i seteleie og fikk hofteleddsdysplasi. Hadde planlagt keisersnitt.

Anonymkode: 52325...7a8

Samme her.
Hofteleddsdysplasi , seteleie og planlagt keisersnitt :) 

Anonymkode: 35462...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt igang på termindato, for at baby ikke skulle bli for stor for bekkenet. Det første til en ekstrem lang fødsel, med rier i over 30 timer. Da jeg endelig var kommet til 10 cm, var baby såpass langt oppe fremdeles og jeg var helt utslitt, så da ble det bestemt at det ble keisersnitt. Jeg ble trillet rolig til operasjonssalen, de hadde tid til å sette ordentlig spinalbedøvelse, mannen min fikk være med og vi ble forklarte ordentlig hva som skjedde (i følge min mann). Det eneste som var dumt var at jeg var såpass utslitt at jeg ikke fikk med meg det de fortalte, så jeg var helt forvirra konstant. Helt grei opplevelse, og tror det kjipe kom mer av at fødselen var igangsatt enn at det var seteleie. Jeg skulle imidlertid ønske at sykehuset i forkant hadde gitt meg mer informasjon om keisersnitt og gangen i dette, gitt at sannsynligheten er større enn ved vanlige fødsler. Da hadde jeg kanskje sluppet å være så forvirra underveis. 

Jeg hadde imidlertid mye smerter i etterkant, og slet med smerter i arret i over 6 måneder etterpå. I neste graviditet kjente jeg også noe smerter i arret, og ble ekstra fulgte opp pga det. Baby har også slitt mye med mageproblemer, og sliter fortsatt nå tre års senere. I følge legen kan dette ha sammenheng med keisersnittet, og at hun da ikke fikk mine bakterier på vei ut eller noe sånt. 

Jeg har født vaginalt etterpå, og det var mye bedre i etterkant enn etter keisersnittet. Om det blir seteleie igjen på meg, så velger jeg vaginal fødsel igjen. Vaginal fødsel var for meg uendelig mye bedre enn keisersnitt. 

Anonymkode: 37bfc...d17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 9.42):

Noen her som prøvde seg på vaginal setefødsel som endte i hastesnitt og som vil dele litt av opplevelsen? 

 
Jeg ønsker meg helst en vaginal fødsel, men er veldig veldig usikker på hva jeg skal gjøre.
 
Jeg har flere venner rundt meg med hastesnitt med hodeleie i bagasjen, men jeg vil tro at kanskje dramatikken ikke er helt sammenlignbar mtp hvor lav terskelen er ved seteleie (og derav den store prosentandelen setefødsler som ender i hks)? Mulig jeg tar feil.
 
Hører gjerne fra dere som har hatt vaginal setefødsel også😊

Anonymkode: 46374...7d5

Jeg hadde seteleie, gikk 13 dager over termin, og ble satt i gang på dag 11. Fikk først ballongkateter som falt ut etter 24 timer. Så fikk jeg 4 vaginale stikkpiller, så kom riene. Måtte ha epidural siden det var setefødsel. Da den ble satt på forsvant riene. Da satte de drypp og riene tok seg opp. Jeg kom til 9 cm, da tok de vannet. Det skulle være to leger og jm, barnepleier ++ i rommet. Da det nesten var klart så kjente ikke legen rumpa til baby, men foten, så ble det bestemt at det skulle bli KS. Da fikk jeg den store skjelven, var egentlig veldig lettet, hadde gruet meg til dette. Epidural ble gjort om til spinal, jeg fikk urinkateter og trillet ned på opr.stuen. Baby kom ut etter ca 35-40 min. Frisk og fin:) En god opplevelse. Fikk baby ca 10.30, og var oppe på bena rundt kl 17. Kateteret ble seponert, og jeg dro på barselshotellet på ahus. Var der i 2 dager før vi dro hjem. 

Anonymkode: 66105...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var egentlig litt sjokkert over presset jeg ble utsatt for fordi de ønsket jeg skulle føde i seteleie. Dette til tross for at baby var lite i vekst og trengte ekstra oppfølging med ctg og ul pga dette. Grunnen til at jeg var skeptisk til å føde i seteleie var grundig research. Klarte ikke finne noen som helst gode argumenter for at setefødsel var best og tryggest. Tvert i mot. 50-70% ender med akutt/hastesnitt. Som alltid innebærer en del risiko fremfor planlagt keisersnitt.

Konklusjonen på alt jeg leste var at fødsel i seteleie utgjør størst risiko for baby og keisersnitt utgjør størst risiko for mor. Da ble valget enkelt for meg. Jeg skulle ikke gjennomføre setefødsel. Ikke minst mtp hvor sjeldent vi hører om alvorlige komplikasjoner ifm planlagt keisersnitt..så da faller egentlig risikoen høyest mot setefødsel. 

Jeg gikk imidlertid med på å forsøke ‘ytre vending av babyen. Dette til tross for at jeg hadde lest mye skummelt om det også og at det bare var ett par sykehus i landet som fortsatt praktiserte dette. I forkant av prosedyren gikk jeg gjennom noen spørsmål jeg hadde funnet på nett rundt risikoen ved ytre vending. Legen jeg pratet med spilte (eller var?!) uvitende til alt jeg spurte om. Bla kjente hun ikke til hvor vanlig det var at ytre vending kunne føre til akutt keisersnitt. ‘Det var ikke noe økt risiko fr det».

Kort fortalt: Den ytre vendingen var mislykket og ganske smertefull. Hjertefrekvensen til lille stupte etter forsøket og legen rakk bare å stotre frem ‘Oj, dette likte visst ikke babyen så godt…’ Før det ble dratt i alarmsnora og det bar ned på akutten for hastesnitt.

Alt gikk heldigvis fint. Jeg har likevel hatt problemer med å stole på helsepersonell på føden etter dette. Føler ikke de er helt ærlige rundt mulige komplikasjoner og risiko. Alt handler om økonomi og/eller profitt. Å være det sykehus med flest vellykkede setefødsler gir tydeligvis  status og kompetanseheving.

Mitt råd. Uansett hva du ønsker å gjøre så LES seriøs forsking om tema på nett. Still deg selv kritiske spørsmål og følg magefølelsen. Om din magefølelse  sier setefødsel så er nok det det riktige for deg. Men sett deg nøye inn i det på forhånd.

Anonymkode: 3905c...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var egentlig litt sjokkert over presset jeg ble utsatt for fordi de ønsket jeg skulle føde i seteleie. Dette til tross for at baby var lite i vekst og trengte ekstra oppfølging med ctg og ul pga dette. Grunnen til at jeg var skeptisk til å føde i seteleie var grundig research. Klarte ikke finne noen som helst gode argumenter for at setefødsel var best og tryggest. Tvert i mot. 50-70% ender med akutt/hastesnitt. Som alltid innebærer en del risiko fremfor planlagt keisersnitt.

Konklusjonen på alt jeg leste var at fødsel i seteleie utgjør størst risiko for baby og keisersnitt utgjør størst risiko for mor. Da ble valget enkelt for meg. Jeg skulle ikke gjennomføre setefødsel. Ikke minst mtp hvor sjeldent vi hører om alvorlige komplikasjoner ifm planlagt keisersnitt..så da faller egentlig risikoen høyest mot setefødsel. 

Jeg gikk imidlertid med på å forsøke ‘ytre vending av babyen. Dette til tross for at jeg hadde lest mye skummelt om det også og at det bare var ett par sykehus i landet som fortsatt praktiserte dette. I forkant av prosedyren gikk jeg gjennom noen spørsmål jeg hadde funnet på nett rundt risikoen ved ytre vending. Legen jeg pratet med spilte (eller var?!) uvitende til alt jeg spurte om. Bla kjente hun ikke til hvor vanlig det var at ytre vending kunne føre til akutt keisersnitt. ‘Det var ikke noe økt risiko fr det».

Kort fortalt: Den ytre vendingen var mislykket og ganske smertefull. Hjertefrekvensen til lille stupte etter forsøket og legen rakk bare å stotre frem ‘Oj, dette likte visst ikke babyen så godt…’ Før det ble dratt i alarmsnora og det bar ned på akutten for hastesnitt.

Alt gikk heldigvis fint. Jeg har likevel hatt problemer med å stole på helsepersonell på føden etter dette. Føler ikke de er helt ærlige rundt mulige komplikasjoner og risiko. Alt handler om økonomi og/eller profitt. Å være det sykehus med flest vellykkede setefødsler gir tydeligvis  status og kompetanseheving.

Mitt råd. Uansett hva du ønsker å gjøre så LES seriøs forsking om tema på nett. Still deg selv kritiske spørsmål og følg magefølelsen. Om din magefølelse  sier setefødsel så er nok det det riktige for deg. Men sett deg nøye inn i det på forhånd.

Anonymkode: 3905c...139

Jeg skrev innlegg over deg og glemte skrive at dette fikk jeg også tilbud om, altså å snu baby.

Men de på sykehuset sa at det var smertefullt og veldig ofte så snur baby seg tilbake da de er vanedyr. Jeg avslo derfor.

Fikk også høre at det ville blitt rett på KS dersom jeg f.eks hadde født på Kongsvinger sykehus og ikke Ahus. (jeg bodde ca midt mellom sykehusene) Sett i ettertid skulle jeg ønske jeg ikke lot meg presse til å forsøke vanlig vaginal fødsel. 

 

Anonymkode: 66105...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...