Gå til innhold

Uenighet om sykdom/holde hjemme fra bhg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En vesentlig kunnskap om feber er at den er lavest om morningen og stiger utover dagen. 
Altså så lenge almenntilstanden er pjusk og temperaturen viser «lav» feber om morningen så holder en barnet hjemme inntil barnet er helt feberfri og pigg. 
Far må lese seg opp om barn og feber 

Anonymkode: b904f...626

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

så han setter egne behov og ønsker foran barnets behov, det er jo ikke OK - jeg renger med han vet dette innerst inne så du trenger sikkert ikke si noe mer om det. Hvis han tar det opp ville jeg latt være å svare ut over å gjenta det han sier og så bare stillhet.. det får han til å tenke ennå mer enn om du går i forsvar eller angrep. 

Anonymkode: ccbe5...bea

Av og til er det greit å prioritere. Et barn har det best hjemme når det er litt småpjuskt, men om foreldrene taper mye på å være hjemme akkurat den dagen, er det heller ingen krise.

Sett at mor taper kr 50 000 eller kr 100 000,- på å være hjemme. Da tror jeg de fleste synes det er greit å la barnet være i barnehagen om det ikke er mer enn litt småpjuskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (29 minutter siden):

Av og til er det greit å prioritere. Et barn har det best hjemme når det er litt småpjuskt, men om foreldrene taper mye på å være hjemme akkurat den dagen, er det heller ingen krise.

Sett at mor taper kr 50 000 eller kr 100 000,- på å være hjemme. Da tror jeg de fleste synes det er greit å la barnet være i barnehagen om det ikke er mer enn litt småpjuskt.

Nei det skal man ikke synes og det håper jeg ikke de fleste synes heller, for en egoistisk tankegang. Barnet har det ikke bra i bgh når det er syk, og du smitter potensielt 8-23 andre barn (avhengig av avdelingsstørrelse) som igjen har foreldre som da må være hjemme. Eller smitter ansatte så barnehagen må betale for vikar. Tenk litt utenfor egen nesetipp da, vær mindre ego! 

Anonymkode: 2fa2b...30e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei det skal man ikke synes og det håper jeg ikke de fleste synes heller, for en egoistisk tankegang. Barnet har det ikke bra i bgh når det er syk, og du smitter potensielt 8-23 andre barn (avhengig av avdelingsstørrelse) som igjen har foreldre som da må være hjemme. Eller smitter ansatte så barnehagen må betale for vikar. Tenk litt utenfor egen nesetipp da, vær mindre ego! 

Anonymkode: 2fa2b...30e

Feber skyldes ofte helt andre årsaker enn smittsom sykdom. Spesielt hos små barn.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Feber skyldes ofte helt andre årsaker enn smittsom sykdom. Spesielt his små barn.

Barn skal uannsett ikke i barnehage med feber så det er irrelevant om feber er smittsomt. Et barn som er "småpjusk" kan godt være smittsom da det som regel hoster, snørrer osv. 

Anonymkode: 2fa2b...30e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn skal uannsett ikke i barnehage med feber så det er irrelevant om feber er smittsomt. Et barn som er "småpjusk" kan godt være smittsom da det som regel hoster, snørrer osv. 

Anonymkode: 2fa2b...30e

Det er smitte overalt rundt oss, hele tiden, uansett. Og man er mest smittsom for febersykdom før det faktisk bryter ut. 

Litt snufsete og småpjuske barn må man tåle i en barnehage. På arbeidsplassen min har enkelte hanglet i to uker nå, men de stiller da opp likevel. 

Anonymkode: e10d2...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barn skal uannsett ikke i barnehage med feber så det er irrelevant om feber er smittsomt. Et barn som er "småpjusk" kan godt være smittsom da det som regel hoster, snørrer osv. 

Anonymkode: 2fa2b...30e

Av og til må man både som arbeidstaker, student og skoleelev prioritere jobb eller studier/skole om det ikke er noe helt ekstraordinært som står i veien. Et barn som er litt slapt må da noen få ganger sendes i barnehagen om man ikke har andre alternativer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperatur over 37.5 på morgenen regnes som forhøyet (ikke feber). Vanligvis måler vi jo bare dersom vi syns barnet virker slapt/redusert, så da holder vi om mulig barna hjemme, selv om det ikke er påkrevd. Spesielt hvis det har vedvart i flere dager og med forverring som du beskriver. Som andre her skriver varierer normaltemperatur med ca 0.5grader mellom morgen og kveld, så terskelen kan godt være litt lavere på morgenen syns jeg.

Samtidig vil jeg også si det er innafor å sende dem i barnehagen så lenge temperaturen er under 38 og allmenntilstanden er god nok om det er vanskelig å være hjemme den dagen.  Det skal sies at barn kan være snørrete og hostete store deler av vinterhalvåret, så vi kan ikke holde dem hjemme bare på grunn av det. Vi prøver å heller måle temperaturen på kvelden i stedet hvis vi lurer på om de bør holdes hjemme neste dag, så slipper det å bli en diskusjon på morgenen. Jeg kan forstå både deg og din mann i denne diskusjonen, avhengig av hvor redusert barnet virket.

https://www.apotek1.no/feber-og-forkjolelse/hvordan-maale-feber#:~:text=Hos barn regnes temperatur over 37.5 °C om morgenen som forhøyet (ofte kalt subfebril).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig kommer barn før jobb.

Det betyr jo ikke at man ikke også kan sette karriere høyt, når man er to som samarbeider på hjemmebane.   Jeg har min høysesong der jeg har mange presentasjoner og leveranser, da er det jo helt ok å ha en avtale om at han drar mye av lasset hjemme. Og motsatt.

Det som for meg er rart i denne situasjonen er at mannen ikke har planlagt for dette i forkant av ny jobb, og heller dratt en større del av lasset da. Og at de ikke har kommunisert klart om disse ønskene. 

Anonymkode: e10d2...a14

Det som er rart er at mannen til ts blir sur fordi mor holder hjemme barn ved sykdom. 

Uansett om man er en karrierejager, kommer barna først. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (52 minutter siden):

Av og til må man både som arbeidstaker, student og skoleelev prioritere jobb eller studier/skole om det ikke er noe helt ekstraordinært som står i veien. Et barn som er litt slapt må da noen få ganger sendes i barnehagen om man ikke har andre alternativer. 

Nei, man skal ikke sende barn i bhg om allmenntilstanden er dårlig. Det er å neglisjere barnet, de ansatte og de andre barna sin helse. 

Er vel en grunn til at bhg sliter med bemanningen når foreldre sender syke barn i bhg...

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlending90 skrev (1 minutt siden):

Nei, man skal ikke sende barn i bhg om allmenntilstanden er dårlig. Det er å neglisjere barnet, de ansatte og de andre barna sin helse. 

Er vel en grunn til at bhg sliter med bemanningen når foreldre sender syke barn i bhg...

Noen ganger må man. Hva ville du ha sagt om eksempelvis en operasjon du hadde ventet lenge på ble utsatt fordi en i teamet som skulle foreta den var hjemme med barn som hadde 37,4 grader grunnet at det fikk tenner?  Eller om du var pårørende i en drapssak og rettssaken til stadighet ble utsatt grunnet forkjølelse i en av advokatenes familie? Eller om flyet til syden blir kansellert fordi pilotenes barn hadde feber i går?
Vi må prioritere ulikt ut fra hva slags roller vi har. Har man en jobb det går greit at man er borte en dag, er selvsagt lista mye lavere for å være hjemme enn om ditt fravær medfører store problemer for deg selv eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Noen ganger må man. Hva ville du ha sagt om eksempelvis en operasjon du hadde ventet lenge på ble utsatt fordi en i teamet som skulle foreta den var hjemme med barn som hadde 37,4 grader grunnet at det fikk tenner?  Eller om du var pårørende i en drapssak og rettssaken til stadighet ble utsatt grunnet forkjølelse i en av advokatenes familie? Eller om flyet til syden blir kansellert fordi pilotenes barn hadde feber i går?
Vi må prioritere ulikt ut fra hva slags roller vi har. Har man en jobb det går greit at man er borte en dag, er selvsagt lista mye lavere for å være hjemme enn om ditt fravær medfører store problemer for deg selv eller andre.

Det der er jo bare tull. Har man en slik type jobb har man gjerne alliert seg med andre. Hilsen hun som har jobbet i sykehusbarnehage i mange år og som har passet alle overleger, spesialister og kirurgers barn. Disse barna er like ofte syk som andres barn, og terskelen for å holde barna hjemme, likeså.

Anonymkode: 5af8c...5bf

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 timer siden):

Noen ganger må man. Hva ville du ha sagt om eksempelvis en operasjon du hadde ventet lenge på ble utsatt fordi en i teamet som skulle foreta den var hjemme med barn som hadde 37,4 grader grunnet at det fikk tenner?  Eller om du var pårørende i en drapssak og rettssaken til stadighet ble utsatt grunnet forkjølelse i en av advokatenes familie? Eller om flyet til syden blir kansellert fordi pilotenes barn hadde feber i går?
Vi må prioritere ulikt ut fra hva slags roller vi har. Har man en jobb det går greit at man er borte en dag, er selvsagt lista mye lavere for å være hjemme enn om ditt fravær medfører store problemer for deg selv eller andre.

Man får droppe å få barn om man har så travelt at man ikke engang kan holde de hjemme når de er syke. Eller bruk pengene på aupair som kan passe.

Anonymkode: 40706...e94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er smitte overalt rundt oss, hele tiden, uansett. Og man er mest smittsom for febersykdom før det faktisk bryter ut. 

Litt snufsete og småpjuske barn må man tåle i en barnehage. På arbeidsplassen min har enkelte hanglet i to uker nå, men de stiller da opp likevel. 

Anonymkode: e10d2...a14

Barn med feber skal holdes hjemme. Det er såre enkelt. 
Men vet det er vanskelig for enkelte foreldre å akseptere dette, da de tydeligvis tror ansatte i barnehagen er såpass dumme at de ikke vet hvordan det ser ut etter at barnet har fått stikkpille i løpet av natta/morgenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man får droppe å få barn om man har så travelt at man ikke engang kan holde de hjemme når de er syke. Eller bruk pengene på aupair som kan passe.

Anonymkode: 40706...e94

Hvorfor skal de som er mest vellykket avstå fra å få barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal de som er mest vellykket avstå fra å få barn? 

Hvorfor må dette forklares for deg i denne sammenhengen? Har du vanskelig for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det der er jo bare tull. Har man en slik type jobb har man gjerne alliert seg med andre. Hilsen hun som har jobbet i sykehusbarnehage i mange år og som har passet alle overleger, spesialister og kirurgers barn. Disse barna er like ofte syk som andres barn, og terskelen for å holde barna hjemme, likeså.

Anonymkode: 5af8c...5bf

Ja, og jeg sier de gangene det er krise. Normalt er det pilotens mor som er barnevakt, men noen ganger er hun også syk. Da sender man barnet i barnehagen med litt høy temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Ja, og jeg sier de gangene det er krise. Normalt er det pilotens mor som er barnevakt, men noen ganger er hun også syk. Da sender man barnet i barnehagen med litt høy temperatur.

Nei, det gjør man ikke. Barn som er syke skal holdes hjemme, det er ingen unntak.

Da jeg jobbet i bhg sendte vi sykebarn hjem igjen, og foreldrene fikk tilsnakk.Sykebarn i bhg tar reurser de ikke har, og skaper mer sykdom hos barn og ansatte.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med den lille?

37,7 er ikke feber, MEN mine er aldri over 37 når de er friske. Normaltemperaturen deres er rundt 36,6-36,8. Når de starter dagen med 37,7 da vet jeg det er noe som bygger seg opp. Det vesentlige hos ts er jo ikke temperaturen i seg selv men at den lille ber om å få legge seg og sover ekstra lenge. Da er jo ikke allmenntilstanden så veldig god. Ts gjorde helt riktig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde det riktige. Tempen er som flere sier her lavest på morgen og hadde hun gått i bhg ville den raskt ligget på 38/39.. og ikke minst ; hvor grusomt er det ikke å måtte presse seg og ikke kunne få hvilt når man er dårlig og har feber.. vi voksne kan selv si i fra og gå hjem fra jobb - barna er helt prisgitt oss. 

Anonymkode: 0922b...19f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...