Gå til innhold

Uenighet om sykdom/holde hjemme fra bhg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når barnet blir friskt, ville jeg, sånn for ordens skyld, funnet normal temperatur og minnet han på det ved neste sykdomsperiode. Det blir garantert fler. Hvis han ikke gir seg med dette, må han lese seg litt opp, man sender ikke syke barn i barnehagen. 

Anonymkode: 19a38...e86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener og du gjorde rett i å holde hjemme. Sendes barnet i barnehagen skal det være friskt nok til å holde ut en vanlig dag med full aktivitet. Når barnet har så mye ekstra behov for søvn er det tydelig at det trenger å hvile. Og kanskje gjør denne hviledagen at barnet blir fortere frisk! Jeg har utallige runder med sykdom som har holdt på i evigheter fordi jeg har tvunget meg selv på jobb.

Hverken mannen eller jeg hadde ringt hverandre og spurt om råd 🙈 kun informert når det passet seg.

Jeg forstår at mannen din ikke ønsker å bruke sykt barn dag de to første ukene. Men håper da virkelig ikke at han forventer fripass fra syk barn de første månedene! Det går jo ikke når vintersesongen står for tur! Og arbeidsgiver vet jo utmerket godt, ansetter man noen med småbarn, så kommer de til å være syke. Dette gjelder jo alle (ser jo dette på jobben til både mannen og meg, ingen sjefer som reagerer).

Anonymkode: d506f...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi han mener jeg bruker opp en sykt barn dag, når vi kanskje trenger det mer senere. I tillegg har han akkurat begynt å ny jobb og ønsker ikke å være hjemme , sånn at hvis jeg bruker dagene mine - så må jo han være det.

Ts

Anonymkode: 64084...e42

Her vil jeg ha svart barnefar at barnes ve og vell kommer før jobb, at det er skremmende at han setter sitt eget behov forann barnet sitt, og at han må gå inn i seg selv å revurdere hvilken type forelder han vil være for barnet. 

Når man har valgt å få barn må man faktisk prioritere annerledes enn barnløse, virker ikke helt som barnefar er inneforstått med hvilket ansvar det følger med å ha barn.

 

Stå på sitt ts, du gjorde det eneste riktige.

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenntilstanden er viktigst.

37,7 målt på morgenen er også høyt for barn. Min erfaring er at hvis den er 37,5 eller mer om morgenen så har den steget til 38 eller mer innen et par timer. 

Anonymkode: ee29c...70d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har et barn på 3.år, hvor formen har vært hanglende den siste uka. Tett nese, hoste osv. I går ble høsten veldig stygg  - og er det enda. I går spurte barnet selv om å legge seg  - en time før vanlig leggetid,  og sovnet med en gang. I dag sov barnet en time lengre enn det pleier. Jeg tok tempen og den var 37,7 , altså ikke helt feber. Jeg valgte likevel å holde det hjemme fra bhg.

Dette førte til en stor diskusjon med mannen,  som hadde dratt på jobb. Han mener at jeg bruker en sykt barn dag uten grunn, og ble irritert og mente jeg skulle levere henne likevel. Jeg avsluttet samtalen,  siden jeg ikke orket å diskutere det når jeg allerde hadde meldt fri.

Var jeg dum som holdt hjemme ? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 64084...e42

Alle vet jo det at om barnet har dårlig allmenntilstand som du beskriver, så holder man barnet hjemme. Om mannen er så uenig at det blir krangel så trenger han veiledning av en lege  

Anonymkode: a7865...876

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, han hadde dratt lenge før barnet stod opp. Det sov litt over en time lengre enn det pleier, pluss la seg en time tidligere av egen vilje. Jeg prøvde å ringe han rett før de vil vi skal melde i bhg,  men han tok ikke tlf. 

Ts

Anonymkode: 64084...e42

Fordi du faktisk trengte noen å diskutere med fordi du var usikker, eller fordi du var redd for å ta en beslutning uten ham, at han ikke ville la deg "få lov" til å ta sykt barn.

Jeg tenker at når du var hjemme på morningen så må du ta vurderingen, og det høres og ut som en riktig vurdering om allmenntilstand var dårlig og det var på grensen til feber. 

Kjenner igjen problemet med mann som ikke vil ta sykt barn dager bare fordi han selv ikke vil være hjemme fra jobb og være alene med barnet (som kanskje i tillegg er syk og dårlig humør, vårt barn blir omtrent aldri slapp ved sykdom så kan være litt slitsomt). Jeg synes dette er skikkelig trist holdning og blir irritert på ham. Elsker ikke å være hjemme med sykt barn selv men jeg forstår at det er sånn det er og setter barnet foran egne ønsker der. Så føler selv på at det er kjipt at mannen ikke klarer å gjøre det samme og bare er egoistisk. 

Tenker at om han maser mer om dette så må du bare si "Barnet var syk og kunne ikke gå i barnehage. Stoler du ikke på at jeg forstår når barnet vårt er syk? Er det bare du som kan vurdere det?" 

Anonymkode: 2fa2b...30e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fordi han mener jeg bruker opp en sykt barn dag, når vi kanskje trenger det mer senere. I tillegg har han akkurat begynt å ny jobb og ønsker ikke å være hjemme , sånn at hvis jeg bruker dagene mine - så må jo han være det.

Ts

Anonymkode: 64084...e42

Han kan overføre sine dager til deg, dere må ikke dele dem 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (Akkurat nå):

Han kan overføre sine dager til deg, dere må ikke dele dem 50/50.

Man kan ikke bare overføre dager nei, at mannen har ny jobb og ikke har lyst til å være hjemme er ikke god nok grunn til å overføre. 

Det kan jo også hende TS har en jobb som ønsker at hun er tilstede på lik linje som mannens jobb, det er ikke gitt at hans jobb er viktigere 🙄

Anonymkode: 2fa2b...30e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fordi han mener jeg bruker opp en sykt barn dag, når vi kanskje trenger det mer senere. I tillegg har han akkurat begynt å ny jobb og ønsker ikke å være hjemme , sånn at hvis jeg bruker dagene mine - så må jo han være det.

Ts

Anonymkode: 64084...e42

Du skriver at du har 7 dager til gode, så han skal sannsynligvis slippe unna litt til, men "ny jobb" kan ikke bety fritak i mange måneder i sesongen hvor barnehagebarn ofte blir syke.

Anonymkode: ee29c...70d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje settes på kontoen for nervøs mann i ny jobb.

Men lurt å ta en diskusjon om syke barn og sykt-barn-dager. Selv om det kan passe dårlig å være hjemme fra jobb, så må han prøve å ikke ta det ut på barnet. Barnet blir jo ikke sykt for å være vanskelig.

Hva som er feber er jo også variabelt. Hva er normaltemperatur for ditt barn? Mine barn ligger rundt 36,5 og jeg enda lavere, så jeg regner feber allerede fra 37,5. Da har ungene febersymptomer, og er varme og slappe. Jeg er rimelig maroder allerede på 37 grader, og 38 grader ha jeg vel knapt hatt i voksen alder.

Anonymkode: 8d056...d5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har et barn på 3.år, hvor formen har vært hanglende den siste uka. Tett nese, hoste osv. I går ble høsten veldig stygg  - og er det enda. I går spurte barnet selv om å legge seg  - en time før vanlig leggetid,  og sovnet med en gang. I dag sov barnet en time lengre enn det pleier. Jeg tok tempen og den var 37,7 , altså ikke helt feber. Jeg valgte likevel å holde det hjemme fra bhg.

Dette førte til en stor diskusjon med mannen,  som hadde dratt på jobb. Han mener at jeg bruker en sykt barn dag uten grunn, og ble irritert og mente jeg skulle levere henne likevel. Jeg avsluttet samtalen,  siden jeg ikke orket å diskutere det når jeg allerde hadde meldt fri.

Var jeg dum som holdt hjemme ? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 64084...e42

Du gjorde det riktige! 

37,7 er ikke langt unna feber. I tillegg må du se ann allmenntilstanden til barnet, samt matlyst. Hadde dere sendt barnet i barnehagen, hadde de uansett ringt etter få timer og sagt ifra om at barnet må hjem.

Det er krevende å være I barnehagen når man ikke er i form. Det er mye støy, og aktiviteter hele tiden, noe som kan gjøre barnet sykere, når barnet ikke er i form fra før. 

Samboer sendte barnet vårt i barnehagen her om dagen, med 37,6. Barnehagen ringte kort tid etter. Da jeg hentet barnet og målte temp, hadde barnet feber. Han var lei seg for at han hadde sendt barnet i barnehagen, men var usikker på formen hennes så tidlig på dagen.

Barnet hadde da en delvis urolig natt, mer klengete enn vanlig og dårlig matlyst den morgenen. Temp var da på 37,6. Neste gang blir barnet hjemme ved slike symptomer som viser at barnet ikke er i form.

Han leverer i barnehagen, da jeg reiser før han på jobb. Så fikk ikke med meg alt dette. 

Sykt barn dager er til for å brukes. Det må man regne med når man har barn. Barn med dårlig allmenntilstand skal holdes hjemme. 

Anonymkode: e896e...c1d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har et barn på 3.år, hvor formen har vært hanglende den siste uka. Tett nese, hoste osv. I går ble høsten veldig stygg  - og er det enda. I går spurte barnet selv om å legge seg  - en time før vanlig leggetid,  og sovnet med en gang. I dag sov barnet en time lengre enn det pleier. Jeg tok tempen og den var 37,7 , altså ikke helt feber. Jeg valgte likevel å holde det hjemme fra bhg.

Dette førte til en stor diskusjon med mannen,  som hadde dratt på jobb. Han mener at jeg bruker en sykt barn dag uten grunn, og ble irritert og mente jeg skulle levere henne likevel. Jeg avsluttet samtalen,  siden jeg ikke orket å diskutere det når jeg allerde hadde meldt fri.

Var jeg dum som holdt hjemme ? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 64084...e42

37,7 på morgentemperatur er feber og hadde selvsagt hodt hjemme 

Anonymkode: 9388f...f51

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenntilstand er viktigere enn temperaturen. Et slapt barn som bare vil ligge i ro har ingenting i bhg å gjøre.

Far er en dott.

Anonymkode: 46748...fb8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37,7 er feber for et barn. Det er høyere enn vanlig, barnet har sovet to timer mer enn vanlig, er sliten, hangler, snørrer og hoster. Hva legger denne mannen din i det å være syk? Må man være innlagt på sykehus for at han skal se at noen er syk?

Små barnehagebarn holdes hjemme mye tidligere enn det dere har gjort, de holdes hjemme når de hangler og er i dårlig form og mer slitne enn vanlig - du sier st det har vært sånn hele uka? Ellers smitter dere jo hele barnehagen?

Tror dere får ta en alvorsprat om det å være forelder - det følger med et ansvar blant annet for å passe barna (og se dem!) når de er syke. Denne mannen din skylder deg og barnet en unnskyldning og en holdningsendring, ellers er det like godt å avsluttede forholdet først som sist, TS, for barnets skyld.

Anonymkode: 40706...e94

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlending90 skrev (2 timer siden):

Her vil jeg ha svart barnefar at barnes ve og vell kommer før jobb, at det er skremmende at han setter sitt eget behov forann barnet sitt, og at han må gå inn i seg selv å revurdere hvilken type forelder han vil være for barnet. 

Når man har valgt å få barn må man faktisk prioritere annerledes enn barnløse, virker ikke helt som barnefar er inneforstått med hvilket ansvar det følger med å ha barn.

 

Stå på sitt ts, du gjorde det eneste riktige.

 

Selvfølgelig kommer barn før jobb.

Det betyr jo ikke at man ikke også kan sette karriere høyt, når man er to som samarbeider på hjemmebane.   Jeg har min høysesong der jeg har mange presentasjoner og leveranser, da er det jo helt ok å ha en avtale om at han drar mye av lasset hjemme. Og motsatt.

Det som for meg er rart i denne situasjonen er at mannen ikke har planlagt for dette i forkant av ny jobb, og heller dratt en større del av lasset da. Og at de ikke har kommunisert klart om disse ønskene. 

Anonymkode: e10d2...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi han mener jeg bruker opp en sykt barn dag, når vi kanskje trenger det mer senere. I tillegg har han akkurat begynt å ny jobb og ønsker ikke å være hjemme , sånn at hvis jeg bruker dagene mine - så må jo han være det.

Ts

Anonymkode: 64084...e42

Og her har du roten til problemet. Han tok ikke barnets hensyn, men sitt eget.

Du gjorde helt riktig i å holde barnet ditt hjemme i dag ❤️ De rettighetene småbarnsforeldre har er der av en grunn, også for han i ny jobb.

 

Endret av Anononyma
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (2 timer siden):

Han kan overføre sine dager til deg, dere må ikke dele dem 50/50.

Hvis mor og far bor sammen, og barnet er felles, og det ikke foreligger grunner som gjør at en forelder er ikke kan ta sykt barn dager, så dagene dessverre kan ikke dagene overføres..

Venninnen min ble sittende i rullestol i nesten 3 år, da barna hennes var 1/2 og 3 år, og da fikk mannen overført syktbarn dagene hennes..

 

TS: Om dette er eneste eller føsrte gangen han har reagert som dette, så ville jeg ikke tenkt mer på det.. Jeg kan jo skjønne mannen din, hvis han er veldig ny i jobben, så er det ikke rart han kanskje reagerer som dette.. OM, han ellers ikke ville reagert som dette selvsagt…🤷‍♀️

 

Anonymkode: ebdf2...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37,7 er jo feber? Spesielt om morgenen.

Hva er barnets normaltemeratur? I vår familie har vi normal kroppstemeratur på 36. Er ganske dårlig om vi har 37,7 i feber.

Anonymkode: 9285c...bbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme diskusjonene her. Mannen vil helst ha mini i bhg uansett av egen ren egoisme, så han får ikke ta den beslutningen, der bestemmer faktisk jeg. 

Anonymkode: 97f70...a9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...