Gå til innhold

Uenighet om sykdom/holde hjemme fra bhg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på 3.år, hvor formen har vært hanglende den siste uka. Tett nese, hoste osv. I går ble høsten veldig stygg  - og er det enda. I går spurte barnet selv om å legge seg  - en time før vanlig leggetid,  og sovnet med en gang. I dag sov barnet en time lengre enn det pleier. Jeg tok tempen og den var 37,7 , altså ikke helt feber. Jeg valgte likevel å holde det hjemme fra bhg.

Dette førte til en stor diskusjon med mannen,  som hadde dratt på jobb. Han mener at jeg bruker en sykt barn dag uten grunn, og ble irritert og mente jeg skulle levere henne likevel. Jeg avsluttet samtalen,  siden jeg ikke orket å diskutere det når jeg allerde hadde meldt fri.

Var jeg dum som holdt hjemme ? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 64084...e42

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var mannen allerede dratt da barnet stod opp?

Hvis mannen drar før meg eller vice versa tenker jeg at den som tar barnet skal vurdere allmenntilstand. 

Anonymkode: b6d18...71b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... allmenntilstand er det viktigste...du sender ikke er barn i barnehagealder ( som er enda mer lyder og ting som skjer en. Hjemme) 

Du gjør det riktig. 

 

  • Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du måler 37.7 er jo feberen egentlig høyere. Med tanke på allmenntilstanden også så gjorde du riktig. Sannsynligvis hadde dere bare blitt ringt om å hente om 1-2 timer uansett.

Anonymkode: a4402...7c5

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var hjemme og var nærmest på å vurdere barnets form.

Samme tillit ville jeg hatt om det var motsatt, selv om han tok en annen beslutning enn hva jeg ville ha gjort.

Er det generelt et problem at man går tom for syk-barn dager, og man mener den andre forelderen er for forsiktig, så tar man en rolig diskusjon om det. Og kontakter også barnehagen for å kalibrere om man har behov for det. 

Anonymkode: e10d2...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var mannen allerede dratt da barnet stod opp?

Hvis mannen drar før meg eller vice versa tenker jeg at den som tar barnet skal vurdere allmenntilstand. 

Anonymkode: b6d18...71b

Ja, han hadde dratt lenge før barnet stod opp. Det sov litt over en time lengre enn det pleier, pluss la seg en time tidligere av egen vilje. Jeg prøvde å ringe han rett før de vil vi skal melde i bhg,  men han tok ikke tlf. 

Ts

Anonymkode: 64084...e42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du var hjemme og var nærmest på å vurdere barnets form.

Samme tillit ville jeg hatt om det var motsatt, selv om han tok en annen beslutning enn hva jeg ville ha gjort.

Er det generelt et problem at man går tom for syk-barn dager, og man mener den andre forelderen er for forsiktig, så tar man en rolig diskusjon om det. Og kontakter også barnehagen for å kalibrere om man har behov for det. 

Anonymkode: e10d2...a14

Jeg har 7 stk igjen i år, så har jo en del igjen. 

Ts

Anonymkode: 64084...e42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt eksempel på hvorfor barn i barnehage hele tiden er syke... Foreldre som absolutt skal sende i barnehagen helt frem til barnet er sengeliggende 🫠

Du gjorde det rette ts! Barnet ditt er helt klart sykt, og trenger en (eller flere) dager hvile for å bli frisk og klar til sin jobb igjen ❤️

  • Liker 17
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo tenke på det som forebyggende. Nå får barnet en dag på å komme seg, og er kanskje frisk/bedre imorgen. Istede for å bli sendt i bhg og bli verre og syk i flere dager. 

Anonymkode: f64b4...74f

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet høres det ut som om det var rett å ta sykt barn dag.

Men caset viser hvor ulikt folk vurderer. Gjelder både barns og egen sykdom. Noen har lavere terskel enn de fleste mens andre har høyere terskel enn de fleste for hva som er sykdom. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har 7 stk igjen i år, så har jo en del igjen. 

Ts

Anonymkode: 64084...e42

Men hvorfor ble han sur?

Er alltid det jeg og mannen forsøker å forstå hos den andre. Vi vet jo at vi er snille mennesker som bryr oss om hverandre, så når det er en uenighet løser det seg ofte når vi forstår utgangspunktet til den andre, og diskuterer det. 

Anonymkode: e10d2...a14

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannen din er urimelig, han var ikke der, vurderte ikke barnet og mener likevel at hans mening er legitim? 

Anonymkode: ccbe5...bea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har et barn på 3.år, hvor formen har vært hanglende den siste uka. Tett nese, hoste osv. I går ble høsten veldig stygg  - og er det enda. I går spurte barnet selv om å legge seg  - en time før vanlig leggetid,  og sovnet med en gang. I dag sov barnet en time lengre enn det pleier. Jeg tok tempen og den var 37,7 , altså ikke helt feber. Jeg valgte likevel å holde det hjemme fra bhg.

Dette førte til en stor diskusjon med mannen,  som hadde dratt på jobb. Han mener at jeg bruker en sykt barn dag uten grunn, og ble irritert og mente jeg skulle levere henne likevel. Jeg avsluttet samtalen,  siden jeg ikke orket å diskutere det når jeg allerde hadde meldt fri.

Var jeg dum som holdt hjemme ? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 64084...e42

Nei du gjør det rette. 

Anonymkode: 82f57...8dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor ble han sur?

Er alltid det jeg og mannen forsøker å forstå hos den andre. Vi vet jo at vi er snille mennesker som bryr oss om hverandre, så når det er en uenighet løser det seg ofte når vi forstår utgangspunktet til den andre, og diskuterer det. 

Anonymkode: e10d2...a14

Fordi han mener jeg bruker opp en sykt barn dag, når vi kanskje trenger det mer senere. I tillegg har han akkurat begynt å ny jobb og ønsker ikke å være hjemme , sånn at hvis jeg bruker dagene mine - så må jo han være det.

Ts

Anonymkode: 64084...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi han mener jeg bruker opp en sykt barn dag, når vi kanskje trenger det mer senere. I tillegg har han akkurat begynt å ny jobb og ønsker ikke å være hjemme , sånn at hvis jeg bruker dagene mine - så må jo han være det.

Ts

Anonymkode: 64084...e42

Barna kommer før jobb. Jeg hadde blitt irritert tilbake.

Anonymkode: c5180...15e

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du gjorde det rette.

 

Min mor pleide å sende meg til bhg/skole om hun var i tvil "så sender de deg hjem igjen om du er virkelig syk".  Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet febersyk, vondt i hodet eller til og med sovnet (!) på skolen. Det var virkelig elendig og ekstra kjipt var det at en følte seg på utstilling for alle fikk det jo med seg..

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi han mener jeg bruker opp en sykt barn dag, når vi kanskje trenger det mer senere. I tillegg har han akkurat begynt å ny jobb og ønsker ikke å være hjemme , sånn at hvis jeg bruker dagene mine - så må jo han være det.

Ts

Anonymkode: 64084...e42

så han setter egne behov og ønsker foran barnets behov, det er jo ikke OK - jeg renger med han vet dette innerst inne så du trenger sikkert ikke si noe mer om det. Hvis han tar det opp ville jeg latt være å svare ut over å gjenta det han sier og så bare stillhet.. det får han til å tenke ennå mer enn om du går i forsvar eller angrep. 

Anonymkode: ccbe5...bea

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt klart riktig å holde henne hjemme. Vis mannen din denne tråden hvis han nevner det en gang til.

Barna kommer før jobb og jeg hadde alltid holdt et bhg barn hjemmesom hadde tempratur på 37,7 på morgenen. Tempen bruker stige ut over dagen og for mine barn er dette feber.

Anonymkode: 431fc...bcc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi han mener jeg bruker opp en sykt barn dag, når vi kanskje trenger det mer senere. I tillegg har han akkurat begynt å ny jobb og ønsker ikke å være hjemme , sånn at hvis jeg bruker dagene mine - så må jo han være det.

Ts

Anonymkode: 64084...e42

For egen del ville jeg da anerkjent hans nervøsitet for å måtte være borte nærmest "første dag" i ny jobb. Mange er jo opptatt av å prestere bra til det har gått seg til, jeg ville kjent på det selv. 

Det som ikke hadde skjedd i vårt forhold var at man i en slik situasjon ikke hadde brukt mest mulig av egne dager før jobbytte, og hatt en avtale med den andre om at de da tar hovedbyrden noen måneder. Det ville jeg utfordret han på. Det er ikke akseptabelt å være med en mann som mener dette er mitt ansvar. 

Anonymkode: e10d2...a14

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...