Gå til innhold

Fjerne høstferien


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det er 10 års obligatorisk skolegang, men man starter i 0. Klasse (det som før het barnehageklasse). Så da går man 0-9. klasse før man kan ta et frivillig 11. skoleår (10. klasse) enten der man bor eller på folkehøyskole (efterskole) der man bor på skolen og gjerne har aktiviteter som man liker sammen med skolearbeidet. Noen tar også 9. på efterskole, men det er ikke like vanlig. 10. klasse samler opp de elevene som har huller i kunnskapen og trenger er ekstra år før videregående. Altså: de danske klassene ligger et nummer bak, slik at 7. klasse i Norge = 6. klasse i Danmark. Inndeling kommer av at 0. Klasse før var frivillig og het børnehaveklasse, og da ble det døpt 0. Siden 1. klasse var opptatt for 7-åringene. 

På videregående er det i Danmark noen som starter når de er 15 og noen som starter når de er 17 pga dette ekstra frivillige skoleåret. Dette er en ordning man burde innført her.

Anonymkode: 7cdc8...022

Ut fra det jeg skjønner, så er den såkalte 0-klassen et skoleforberende år uten særlig med krav til elevene. Det fungerer mer eller mindre slik vi opprinnelig tenkte at det skulle fungere i Norge når 6-åringene begynte på skolen. Mao. er forskjellene enorme på hvilket press vi legger på elevene fra starten av i Norge sammenlignet med Danmark. 

Jeg husker da jeg begynte å jobbe på en ny skole for tre år siden. Mine elever gikk da i 1.klasse. Rektor sa da, halvt alvorlig, at han forventet at alle kunne lese til jul. Det er selvfølgelig så godt som umulig i en normal 1.klasse. Dette vet rektor veldig godt, men presset kommer fra enda høyere hold. Det samme året ble mine førsteklassinger tvunget til å ta kartleggingsprøvene fra UDIR i lesing og regning. Dette er egentlig frivillig, men kommunen har bestemt at alle må gjennomføre disse. Jeg har nesten ikke ord for hvor jævlig dårlig gjort det var og er mot flere av elevene. Vi legger rett og slett et helt annet press på elevene her enn i Danmark. 

Det kan godt hende at man heller burde lagt opp skolesystemet mer som i Danmark, men akkurat slik det er i Norge nå, så legger vi et altfor høyt press på elevene for tidlig. Vi har heller ikke nok ressurser eller handlingsrom i skolen til å drive skolene forsvarlig. Det å foreslå å fjerne ferier blir da å begynne i helt feil ende. Elevene trenger avbrekkene som feriene gir. Jeg lurer nesten på om det er naivitet eller egoisme som gjør at enkelte tror det er en god idé å gi ungene mer tid på skolen slik ting er i norsk skole i dag. 

Anonymkode: 8a20e...1ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...