Gå til innhold

Fjerne høstferien

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Folk trenger fri, behold feriene.

Anonymkode: 3957a...b95

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg driter I det. Ungene mine er store, men jeg synes det er direkte slemt å ta vekk ferien fra ungene. Kjekke foreldre dere er. 

Anonymkode: 16e0b...e35

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
DelvisPresley skrev (1 time siden):

Lærere vil protestere enormt på å miste et av sine goder.

Så ja, la oss fjerne høstferien.

Ja, det er en gode å bare ha tvungen avspasering når det er dyrest å reise. 

Kanskje lærere kan begynne å ta seg fri når det er billigere å reise på ferie? Gjør vel ingenting om x antall lærere reiser til syden i september, januar, mars? Barna kan ha hjemmeskole 😃 

La oss sette en stopper for tvungen avspasering for lærere. Foreldre tar hjemmeskole, når læreren ønsker å ta ut ferien sin. 

Anonymkode: d2ab6...c16

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er en gode å bare ha tvungen avspasering når det er dyrest å reise. 

Kanskje lærere kan begynne å ta seg fri når det er billigere å reise på ferie? Gjør vel ingenting om x antall lærere reiser til syden i september, januar, mars? Barna kan ha hjemmeskole 😃 

La oss sette en stopper for tvungen avspasering for lærere. Foreldre tar hjemmeskole, når læreren ønsker å ta ut ferien sin. 

Dagens👍🤣🤣

Jeg er ikke lærer selv, men skjønner såpass at de har enorme mengder ila året.

Takk for at de orker sier jeg bare.

Hilsen ei i helsevesenet. 

Anonymkode: a79f7...f17

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg driter I det. Ungene mine er store, men jeg synes det er direkte slemt å ta vekk ferien fra ungene. Kjekke foreldre dere er. 

Anonymkode: 16e0b...e35

Nå har ungene uhorvelig mye ferie da

Skrevet
Mushu skrev (18 timer siden):

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så har skoleåret 190 dager. Det er ikke bare å fjerne ei uke med ferie. 

Man kan gjøre skoleåret lengre vel. I Danmark har de 200 skoledager. Det er et halvt år mer på skolen i løpet av 10 år.

Anonymkode: 7cdc8...022

• Liker 1
Skrevet
mommyaka skrev (På 1.10.2024 den 11.42):

Husk dette gjelder ikke alle. De fleste 6 åringer er nå på sfo da foreldre ikke har høstferien. Dermed kunne de likegodt hat vanlig skole.

Skjønner at noen blir sliten..men dessverre må de lære seg dette...etter høstferien må han og andre klare og være på skolen i 11 uker til før ny ferie 

Og så er vi en god del som har mulighet til å ta fri denne uken slik at de ikke trenger å sende barna på SFO.

Ja, de får mer utholdenhet etterhvert. Dette kommer stegvis. De MÅ ikke kastes ut i maraton med en gang. La de få være barn, la de få ha litt fri. Livet kommer til å kreve mer etterhvert uansett.

Anonymkode: c3892...49a

• Nyttig 1
Skrevet

Unner alle som kan ha høstferie det. Har i grunn aldri hatt det,da jeg var liten var det bestandig arbeid som sto på timeplanen. Men en dag skal jeg være så frekk å ta meg høstferie med stor F.

Anonymkode: 7a149...785

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man kan gjøre skoleåret lengre vel. I Danmark har de 200 skoledager. Det er et halvt år mer på skolen i løpet av 10 år.

Grøss!  Er greit å lære litt ved å være med foreldre og besteforeldre også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det tiende året er frivillig å gå da.

Anonymkode: 8a20e...1ce

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at det kommer til å skje.

Det de heller kunne gjort var på fjerne litt av sommerferien. Det er lenge å være borte fra skolen i 8 uker, spesielt hvis mange av vennene er på ferie eller opptatt mesteparten av sommeren. Da kan det bli mange lange uker.

Anonymkode: f3441...332

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og så er vi en god del som har mulighet til å ta fri denne uken slik at de ikke trenger å sende barna på SFO.

Ja, de får mer utholdenhet etterhvert. Dette kommer stegvis. De MÅ ikke kastes ut i maraton med en gang. La de få være barn, la de få ha litt fri. Livet kommer til å kreve mer etterhvert uansett.

Anonymkode: c3892...49a

Likevel har de ikke bedre resultater… Elevene er nemlig på skolen for å lære, ikke for for å være på oppbevaring mens foreldrene er på jobb.

Anonymkode: e3767...e98

• Nyttig 1
Skrevet

Grøss!  Er greit å lære litt ved å være med foreldre og besteforeldre også.

Ja, og så er jo barna med de mest ressurssterke foreldre på sommerskole, turnuke, fotballskole og håndballskole. Går fort 2-3 uker av ferien med det. Urettferdig? 

Det tiende året er frivillig å gå da.

Anonymkode: 8a20e...1ce

Nei, det er 10 års obligatorisk skolegang, men man starter i 0. Klasse (det som før het barnehageklasse). Så da går man 0-9. klasse før man kan ta et frivillig 11. skoleår (10. klasse) enten der man bor eller på folkehøyskole (efterskole) der man bor på skolen og gjerne har aktiviteter som man liker sammen med skolearbeidet. Noen tar også 9. på efterskole, men det er ikke like vanlig. 10. klasse samler opp de elevene som har huller i kunnskapen og trenger er ekstra år før videregående. Altså: de danske klassene ligger et nummer bak, slik at 7. klasse i Norge = 6. klasse i Danmark. Inndeling kommer av at 0. Klasse før var frivillig og het børnehaveklasse, og da ble det døpt 0. Siden 1. klasse var opptatt for 7-åringene. 

På videregående er det i Danmark noen som starter når de er 15 og noen som starter når de er 17 pga dette ekstra frivillige skoleåret. Dette er en ordning man burde innført her.

Skrevet

Tenk om de små barnehagebarna kunne få fri. Har 9 småbarn på avd. Fem av de er på andre bhg året sitt. De hadde 3 uker sommerferie, that’s it. Ca 8-16.15 hver dag, hele gjengen. Ingen har en eneste dag fri denne uken når skolene er stengt. DE små der hadde elsket en uke ferie med mamma og pappa❤️

Anonymkode: 85756...e9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenk om de små barnehagebarna kunne få fri. Har 9 småbarn på avd. Fem av de er på andre bhg året sitt. De hadde 3 uker sommerferie, that’s it. Ca 8-16.15 hver dag, hele gjengen. Ingen har en eneste dag fri denne uken når skolene er stengt. DE små der hadde elsket en uke ferie med mamma og pappa❤️

De foreldrene hadde kanskje ikke mulighet for mer ferie ...

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (44 minutter siden):

De foreldrene hadde kanskje ikke mulighet for mer ferie ...

Hadde sikkert "alenetid "

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vet du om det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De skal vel ha 5 uker ferie i løpet av året utenom helligdager? 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke noen sterk mening om det egentlig. Ferie skaper et press på å dra bort og det er litt kjipt å være "den eneste" uten hytte og uten økonomi til å reise flere ganger per år. Må også jobbe. Så jeg heller mot at man heller kutter sommerferien med en uke. 

Anonymkode: 91f41...0d7

Skrevet

Og så...hva om foreldre bruker litt tid sammen mens barna er på sfo/ barnehagen? Du vet det er lov...det er ikke noe kontrakt når barn blir født at vi foreldre må være med barna 24 timer i døgnet 365 dager i året.

Oh kansje de har en mulighet p gå på date på ettermiddagen.. istefor kveld. 

Oh ikke kom med... hvorfor får de barn da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...