Gå til innhold

Fjerne høstferien

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min 6-åring er veldig sliten etter skolestart nå i høst så jo,han trenger definitivt et avbrekk. De går rett fra dager med lek og moro til arrangerte aktiviteter samt en helt annen hverdag. Masse nytt skal læres. Han har aldri spurt om når det er helg før etter at han begynte på skolen. Tiden på å bare ta fri når som helst er jo over nå.

Anonymkode: c3892...49a

Husk dette gjelder ikke alle. De fleste 6 åringer er nå på sfo da foreldre ikke har høstferien. Dermed kunne de likegodt hat vanlig skole.

Skjønner at noen blir sliten..men dessverre må de lære seg dette...etter høstferien må han og andre klare og være på skolen i 11 uker til før ny ferie 

• Liker 1
Skrevet

Sommerferien er et mye større problem - da er mange barnehager stengt i ukesvis og sfo i Oslo er stengt i nesten 5 uker. Det går ikke opp. Høstferien og vinterferien har barna godt av et avbrekk og bare få leke.

Jeg stemmer for å kutte to uker av sommerstengten i juli, avslutte sommerferien 2 uker tidligere (rundt 7 august), så passer det bra med et avbrekk nå før det blir skikkelig mørkt og surt. Om høsten er det fint med både jakt, fjell, syden - eller rett og slett bare kose seg hjemme. Øk skoleåret med disse 2 ukene, da har barna gått et halvt år mer i skole når de går ut 10 klasse.

Denne dama med små barn rekker nok å ombestemme seg når hun får skolebarn. Hun er ikke en del av tidsklemmagjengen enda.

Og skal man faktisk stenge barnehager og sfo i ukesvis burde foreldre med barn under 10-11 år prioriteres for ferie når de ikke har pasningsmuligheter til barna. Det burde vært en rettighet.

Anonymkode: 7cdc8...022

• Liker 3
Skrevet

Om NOE burde kortes ned er det sommerferien! Ungen min blir veldig rastløs siste 2-3 ukene selv om vi gjør masse greier. Barn liker struktur og forutsigbarhet.

Anonymkode: 5d4aa...980

• Liker 1
Skrevet

Fjern den. Tulleferie.

Anonymkode: ca6ea...e1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skulle ønske den var en uke lengre og senere på høsten. Eller synes jeg foreldre som har barn under 12 burde fått flere ferieuker så barna kan få helt fri. 

Anonymkode: 64ded...379

Og lønnen deres for de ukene bør gå til de som holder fortet på jobb. 

Anonymkode: 3c447...e24

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (3 timer siden):

2 barn her 6 og 12 og må inne at sommerferien er for lang. Han på 12 elsker jo ferie..men de 3 siste ukene begynner han å kjede seg. Og de har jo akkurat kommet tilbake til skolen for nå høstferien. 

Oh om ikke lenge er det juleferie. 

Ja til ta bort høst ferie og eventuelt 2 uker kortere sommerferien 

Er det noe galt med å kjede seg?

Anonymkode: d3921...cd1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

En annen ting med høstferien og vinterferien er at det blir også her barna fort skjønner at vi er forskjellige.

Og bare så det er sakt..vi har en på 12 og han vet at ikke alle familier er like.

Men i mange år har han spurt hvorfor vi ikke reiser bort i høstferien...for det gjør mange i  klassen. Og hvorfor vi ikke har en hytte vi kan reise til og stå på ski i vinterferien 

For det er nettopp dette, noen familier har råd å ta alle disse ferien og kan finne på ting med barna..men mange har bare 5 uker som må deles ut på alle ferier i året. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noe galt med å kjede seg?

Anonymkode: d3921...cd1

Absolutt ikke, men det sier seg selv at når barn faktisk selv sier at 2 mnd med ferie kan være litt langt..og at de 2 siste ukene er litt kjedelige betyr at han kunne faktisk tenkt seg å komme tilbake til skolen. Tilogmed kompiser kjeder seg også.

For dec2-3 siste ukene i sommerferien så er ofte mor og far tilbake i jobb..yngre søsken på barnehagen eller sfo 

Skrevet
mommyaka skrev (5 minutter siden):

En annen ting med høstferien og vinterferien er at det blir også her barna fort skjønner at vi er forskjellige.

Og bare så det er sakt..vi har en på 12 og han vet at ikke alle familier er like.

Men i mange år har han spurt hvorfor vi ikke reiser bort i høstferien...for det gjør mange i  klassen. Og hvorfor vi ikke har en hytte vi kan reise til og stå på ski i vinterferien 

For det er nettopp dette, noen familier har råd å ta alle disse ferien og kan finne på ting med barna..men mange har bare 5 uker som må deles ut på alle ferier i året. 

Men skal alle de med hytter og råd til ferie slutte å reise fordi det er noen som ikke har råd til det? 

Det er forskjell, sånn er det jo bare. Så får man bosette seg en plass der man blender inn. Å være rikest og fattigst er ikke stas, da mener jeg du bor på feil plass. Du kan iaf ikke forvente at alle andre skal endre vanene sine for å tekkes deg. Tjener man godt jobber man som regel mye også. Man har ikke fri hver dag når man kommer hjem eller i helger og ferie. Mange har hjemmekontor på hytta eller bassengkanten.

• Liker 7
Skrevet

Kutt heller skoleferien, så skolen starten igjen etter fellesferien. Mandagen uke 31.

Anonymkode: 48f62...293

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men skal alle de med hytter og råd til ferie slutte å reise fordi det er noen som ikke har råd til det? 

Det er forskjell, sånn er det jo bare. Så får man bosette seg en plass der man blender inn. Å være rikest og fattigst er ikke stas, da mener jeg du bor på feil plass. Du kan iaf ikke forvente at alle andre skal endre vanene sine for å tekkes deg. Tjener man godt jobber man som regel mye også. Man har ikke fri hver dag når man kommer hjem eller i helger og ferie. Mange har hjemmekontor på hytta eller bassengkanten.

Nei absolutt ikke...det mener jeg ikke.

Men som sakt min sønn har gått på skole i 6 år og vi merker at det blir mye snakk om at barn reiser bort i høstferien og vinterferien. Oh så kanskje de har reist i sommerferien.

Så tenker at dermed tror barna at vær gang det er ferie skal det finnes på noe. ( Sommerferien, høstferien etc) 

Så tenker at som mange sier kunne det vært litt kortere sommerferien og heller ikkje noe høstferien . 

Dette hadde nok passet bedre for firjdre også 

( Oh nei dette har ikke noe med de som var god råd,hytte etc. Hadde vi har hytte hadde vi selfølgelig dratt ditt.  Jeg er ikke flink å forklare dessverre. 

Skrevet
mommyaka skrev (44 minutter siden):

Hvorfor trenger de ferie etter 6 uker på skolen? Jeg har 2 barn på skolen og set virkelig ikke at de trenger ny ferie nå. Min 6 åring har ikke helt kommet igang med å begynne på skolen... og nå som vi kom litt godt i gang ..så er det ferie igjen. Så da må vi kanskje begynne på nytt neste uke.

Barn blir da ikke slitene etter 6 uker...( Egentlig 5 da de ikke begynner med lekser etc før uka etter de har begynt (

Om 11 uker har de 2 uker ferie

Når de kommer på ungdomsskolen og VGS, etter harde uker med mange prøver, så setter de pris på en ferie mellom sommer og jul. Det er en ganske lang, mørk og tung periode. 

Anonymkode: 16e0b...e35

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når de kommer på ungdomsskolen og VGS, etter harde uker med mange prøver, så setter de pris på en ferie mellom sommer og jul. Det er en ganske lang, mørk og tung periode. 

Den er jeg med på. Men kanskje da høstferien fra ungdomsskole og oppover? Da klare barna seg alene hjemme etc 

Skrevet

Vi har hytte, leilighet i utlandet osv. Men vår datter vil være hjemme og male rommet, sove litt, og generelt gjøre sine ting. 

MÅ man alltid gjøre noe i en ferie? ER alle ferier sånn status -jag der dere MÅ reise et sted? Det høres veldig stressende ut at enten må man jobbe eller gå skole, ellers så må man reise. 

• Liker 4
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Den er jeg med på. Men kanskje da høstferien fra ungdomsskole og oppover? Da klare barna seg alene hjemme etc 

Ja, kanskje det hadde vært en løsning hvis ferien ikke blir satt pris på av de minste og deres foreldre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, kanskje det hadde vært en løsning hvis ferien ikke blir satt pris på av de minste og deres foreldre. 

Tenker du som meg og mine "små" . Vi setter ikke "pris' på den...da vi ikke har ferie. Her er det jobb og sfo .. bare elste som har "ferie'  så for oss er høstferien bare rn vanlig uke. Tror dette er slit for de fleste.

Hadde vi hat råd å ta sommerferie, høstferien, juleferie, vinterferien,påskeferie sammen så hadde vi nok satt litt mer pris på den at vi alle kunne være sammen og finne på noe 

Men dessverre er det bare 5 uker fordelt på 1 år

Skrevet
mommyaka skrev (6 minutter siden):

Tenker du som meg og mine "små" . Vi setter ikke "pris' på den...da vi ikke har ferie. Her er det jobb og sfo .. bare elste som har "ferie'  så for oss er høstferien bare rn vanlig uke. Tror dette er slit for de fleste.

Hadde vi hat råd å ta sommerferie, høstferien, juleferie, vinterferien,påskeferie sammen så hadde vi nok satt litt mer pris på den at vi alle kunne være sammen og finne på noe 

Men dessverre er det bare 5 uker fordelt på 1 år

Jeg setter mer pris på høstferien enn sommerferien på 8 uker. Skal vi droppe sommerferien i stedet kanskje? Ja, det er satt på spissen. Prioriterer å bruke ferien min i høstferien. Jeg har 5 uker, den ene brukes på høstferien. Man trenger ikke engang bruke ferie på høstferien om man ikke vil, både barnehage og sfo er jo åpent? Her drar de masse på tur med sfo, det blir jo som ferie det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at denne uka er en ypperlig anledning til å la ungene koble ut litt etter oppstarten, noe som kan være godt både for både mindre barn, ungdommer og unge voksne. Jobber selv i ungdomsskolen og ser at den omstillingen fra sommerferie til "skolemodus" kan bli ganske heftig for mange (av ulike årsaker), og høstferien blir et velkomment avbrekk for å hente seg inn og samle krefter til resten av høsten. Da jeg var ungdom gjorde ikke vi noe spennende og fantastisk i høstferien, men det var deilig å kunne sove ut litt, lese bøker, være sammen med venninner, besøke familie osv. - rett og slett en rolig uke hvor jeg kunne ta det som det kom (mine foreldre jobbet) i eget tempo. På VGS brukte jeg tida på å slappe av, men også på å ta igjen ting jeg hadde gått glipp av/slet litt med, men også da i eget tempo og med et fokus som passet meg. 

Jeg har aldri forstått hvorfor folk med barn (spesielt de som velger å få 3-4+) plutselig får stort klage/markeringsbehov i september hvert år (for denne debatten går hvert eneste år); det er jo ingen revolusjonerende nyhet hvordan skoleruta ser ut? Dette vet man om minst et år i forveien...?

For min del brukes høstferien til faglig ajourføring, IOP-skriving (som det bare blir flere og flere av for hvert år - en interessant utvikling i seg selv som krever MYE tid ikke bare til skriving, men også å sette seg inn i de sakkyndige vurderingene, kanskje lese seg opp på diagnoser og tiltak osvosv.), planlegging av neste periode, ressurssjekk (det er så gøy med heldigital skole, spesielt når forlaget kan finne på å fjerne, endre, flytte på løyper/stier osv. etter eget forgodtbefinnende - ekstra gøy å stå i klasserommet når det du planla i går ikke eksisterer i dag... Og bøker? Det har vi selvfølgelig ikke; de kronene regjeringen "satset" med holdt til sånn ca. 1 bok i ett fag per elev hvis man valgte noe av det billigste og enkleste) og generelt på å prøve å få oversikt over skoleåret og alt som ligger i det. 

Hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg det er slitsomt å lese side opp og ned om alle synserne som mener, "vet", og har grandiose ideer og forventninger til skolen og hva som skal ordnes/fikses/reddes/læres/hensyntas til samme tid. Det er få andre yrker (hvis noen?) som står i tilsvarende gnisninger mellom individ og gruppe, rettigheter og ressurser/muligheter, forventninger og realitet, som det skoler (og bhg) står i. Det tærer på alle som jobber i sektoren, og det negative oppgulpet og ensidige fokuset på alt noen ikke er fornøyd med (som om skolen er en slags forvrengt døgnåpen McDonalds) er tungt å hele tiden få presset ned over seg. Det gjør noe med oss som i utgangspunktet trives i jobben, er glad i ungene og jobber mye og effektivt for å lage spennende, tilpassede opplegg og oppgaver, og som prøver så godt vi kan å skape et klasserom med rom for alle og der alle kan trives, mestre og ha det fint. Når du alltid får høre at skolen (i overført betydning: du) ikke er god nok, at noen som ikke har en millimeter kompetanse på feltet får spalteplass til (de høyst egoistiske) meningene sine, mens du ser på alt du har gjort og gjør + alt du vet ikke funker i systemet du jobber i (som er høyst tungrodd å endre for oss som jobber der, vi blir stemplet som illojale/vanskelige hvis vi sier ifra om f.eks. manglende spesialundervisning, manglende ressurser osv.), så gjør det til slutt noe med motivasjonen til å orke å stå i det og til å gi noe mer enn "the bare minimum". Og hvis alle lærere ender opp med den slutningen så vil det bli overtydelig hvor store systemiske problemer og utfordringer skolen har - og samtidig kanskje også hvor mye som er personavhengig i det eksisterende systemet (noe det jo ikke burde ha vært).

Anonymkode: 64505...acc

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes barna kan få ha feriene sine! De blir brått voksne og må begynne å gjøre kjedelige ting og får lite ferie. La de nyte barndommen. 

Skulle det være så problem for de yngste, kan det enten være frivillig med høstferie, eller at høstferie kun er for de større barna. Feks fra 4/5 klasse. 

Barna elsker jo ferie!

Anonymkode: 09bd8...b18

• Liker 2
Skrevet

Er helt uforståelig for meg hvordan noen kan mene at man trenger mindre ferie. Ja til mer ferie for alle, ikke mindre for barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...