Gå til innhold

Hvor mye minner tar dere vare på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har to gutter og begynner etterhvert å selge unna klær og utstyr osv når minstemann vokser ut av det, da han blir den siste. Men så kom jeg til å tenke, vil guttene mine syntes at det er trist hvis jeg kvitter alt? Hvor mye tar dere vare på av klær og utstyr? Jeg føler det opptar både mye plass og at pengene jeg får er kjekke å bruke til nytt utstyr til guttene. Men jeg vil ikke de skal føle jeg har tatt fra dem noe ved å ikke ha så mye klær og utstyr fra de var små. Samtidig tenker jeg kanskje gutter bryr seg ekstra lite om slikt.. og at klærne uansett vil være utdaterte når de selv får barn.. tanker?

Anonymkode: 85ebd...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har laget lappeteppe av babyklærne, gamle leker ga jeg til barnehagen jeg jobbet i før jeg fikk søskenbarn som fikk arve både klær og leker. Har ikke spart på mye, kun tegninger, favorittbamser og favorittleker 😊

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye har du brydd deg om hva som har blitt tatt vare på fra da du var så liten? 

Jeg har tatt vare på noen få plagg og har alt i en liten plastboks. Har ikke noe fra da jeg var baby utenom noen bilder, og bra er det. 

Anonymkode: 7f0e0...b33

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Festdrakter og strikke-gaver tas vare på. Og spesielle leker. 

Resten er nok uansett ganske utdatert når de blir gamle nok til å ta det i bruk igjen. 

Anonymkode: 0b239...09a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig det der. Selv har jeg problemer med å kvitte meg med noe som helst! ;) Problemet blir etter hvert plassmangel. Sånn generelt vil jeg si at det er alltid gøy for barna å se igjen klær de brukte som små. Blir ofte stor gjensynsglede.

Anonymkode: f077e...25e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tatt vare på noe få spesielle plagg fra de var babyer, ellers alt strikketøy vi har fått. Første sko har jeg også tatt vare på. Leker og utstyr har jeg ikke tatt vare noe, det blir for mye å lagre. Hadde de hatt en leke/bamse de var spesielt knyttet til hadde jeg kanskje tatt vare på den, men ingen av mine har vært sånn. Leker og utstyr de har vokst fra har jeg solgt eller gitt bort. 

Anonymkode: eb38a...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tatt vara på något mössa, en speciell tröja, en sporttröja men inga andra kläder. 

Barnens första outfit har vi ramat in tillsammans med foton från BB.

Vad det gäller leksaker och ting har de kanske två lådor på vinden/loftet med de viktigaste leksakerna. 
Vi har sparat Lego (går aldrig ur tiden), några favoritbilar och några mjukdjur. 

Det mesta har sålts eller skänkts vidare. Jag tänker att de ger mer glädje hos andra barn än i en låda hos oss.
Kläderna har vi definitivt skänkt vidare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær og utstyr kvitter vi oss med. Hvert av barna har en eske hvor jeg har lagt i alle barnehage- og skolebilder og de beste/fineste/morsomste/mest spesielle tegningene og tingene de har laget. Vi har tatt vare på enkelte bøker samt enkelte leker (Duplo og Brio togbane og kommer til å ta vare på Lego). Dette er dyre og tidløse leker som jeg ser for meg å ha til barnebarn. Jeg har selv satt veldig pris på å ha enkelte minner fra min barndom, mens mannen har ingenting som helst annet enn noen bilder og synes det er ganske trist. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masse lego og duplo fra jeg og mannen var små (90 tallet) barna våre har hatt stor glede av det. Tar vare på til barnebarna også.

Har hatt vare på noen få klær. Kvalitetsklær i ull og fine klær med mye minner. Kanskje 15 plagg fra hvert barn. 

En stor perm med tegninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk en stor pose med gamle babyklær fra jeg var liten da barnet mitt ble født. Det luktet mugg eller noe sånt og var fullt av nupper osv. Skal man ta vare på noe så må det være noe spesielt. Feks tror ikke en kattnakken regndress fra 2023 vil bli brukt i på 2050-tallet 🤭 Ville tatt vare på noe hjemmestrikk eller liknende men da må det oppbevares et sted det ikke blir lukt av. 

Jeg kommer til å selge unna etterhvert og gi bort ting. Jeg har selv ryddet i hele barndommen min selv fordi foreldrene mine bare måtte spare på alt, og det unner jeg ingen. Altså leker som var gått i oppløsning, reklame og søppel og alt slags mulig i esker på esker. De har ikke kvittet seg med en dritt i løpet av de 18 årene jeg bodde hjemme.  Jeg måtte kaste alt nesten uansett. Har ikke plass og har aldri savnet noen av de tingene. Tatt vare på noen kort er det eneste men kunne ikke beholde alt.

Anonymkode: 86142...1ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine foreldre har spart på alt. Er veldig glad for at de har noe, men det er altfor mye! Det er skikkelig vanskelig for meg å kaste klær min mor har spart på i så mange år. Derfor kunne jeg ønske hun hadde typ 5-6 favorittklær. En del klær får gule flekker etterhvert. Tror det kommer av vaskemiddel. Det er derfor fint å få solgt en del av de dyreste klærne tror jeg. Og klær som er lyse i fargen. 

Anonymkode: 7a240...146

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klær har jeg aldri spart på. Klær som har en viss affeksjonsverdi, er hjemmestrikket eller ekstra fine gir jeg videre til familie. 

Anonymkode: 9f1c3...3c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for mange nyttige innspill! Ser ut som det som går igjen er at det kan være kjekt å lage en liten eske (typ plastboks) til hver av dem med ett par plagg i og noen tegninger osv. Men at det ikke er vits å ta vare på for mye. Leker som duplo var et godt tips å ta vare på til barnebarn, det har vi masse av! TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har spart på altfor mye! Skal ta en sjau nå og kaste. Tenker det holder med noen tegninger og kunstverk fra bhg/skole/sfo.

Anonymkode: adb56...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For sønnen veldig lite for han slet ut klær og elsket superhelter. For datteren har jeg spart på masse kjoler. 

I tillegg har jeg bokser med tegninger og en boks hver med andre ting fra turer og annet de vil spare på.

Anonymkode: 6a8d0...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margeritt skrev (2 timer siden):

Jeg har laget lappeteppe av babyklærne, gamle leker ga jeg til barnehagen jeg jobbet i før jeg fikk søskenbarn som fikk arve både klær og leker. Har ikke spart på mye, kun tegninger, favorittbamser og favorittleker 😊

Lappeteppe - genialt! Denne kopierer jeg :) 

Barna mine er små enda men vi kommer nok ikke til å ta vare på så mye - annet enn favorittkosedyr og f. eks hvis barna får stor interesse for lego eller noe som kan gå i generasjoner. Ytterst få av tegningene som blir med hjem fra barnehagen blir beholdt, vi lar det henge på kjøleskapet en stund så tar vi bilde av det og tar vare på det digitalt istedet. Hvis vi ser at det er lagt mye innsats i det beholder vi det for å pynte med til konfirmasjon, hvis de ønsker det :) leker kommer til å bli donert når vi (forhåpentligvis) får søskenbarn til barna, evt. til barnehage/SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg har to gutter og begynner etterhvert å selge unna klær og utstyr osv når minstemann vokser ut av det, da han blir den siste. Men så kom jeg til å tenke, vil guttene mine syntes at det er trist hvis jeg kvitter alt? Hvor mye tar dere vare på av klær og utstyr? Jeg føler det opptar både mye plass og at pengene jeg får er kjekke å bruke til nytt utstyr til guttene. Men jeg vil ikke de skal føle jeg har tatt fra dem noe ved å ikke ha så mye klær og utstyr fra de var små. Samtidig tenker jeg kanskje gutter bryr seg ekstra lite om slikt.. og at klærne uansett vil være utdaterte når de selv får barn.. tanker?

Det er begrenset hvor mye man har plass til. Jeg har valgt å ta vare på klærne de hadde på seg for aller aller første gang. Første skoa de hadde på seg. Synes det er koselig å legge det fram den dagen de evt konfirmerer seg.

Ellers er det noen få utvalgte ting som jeg opplever har affeksjonsverdi. 

Så er det mange barn som ikke er så heldigstilte, og trenger en del. Så jeg gir bort det ungene ikke lenger ha bruk for.

Har solgt det som evt er av stor verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjoheiii skrev (20 minutter siden):

Lappeteppe - genialt! Denne kopierer jeg :) 

Barna mine er små enda men vi kommer nok ikke til å ta vare på så mye - annet enn favorittkosedyr og f. eks hvis barna får stor interesse for lego eller noe som kan gå i generasjoner. Ytterst få av tegningene som blir med hjem fra barnehagen blir beholdt, vi lar det henge på kjøleskapet en stund så tar vi bilde av det og tar vare på det digitalt istedet. Hvis vi ser at det er lagt mye innsats i det beholder vi det for å pynte med til konfirmasjon, hvis de ønsker det :) leker kommer til å bli donert når vi (forhåpentligvis) får søskenbarn til barna, evt. til barnehage/SFO.

Mine barn bruker kosebamsene sine enda selv om de er store 😂. Det er litt koselig syns jeg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for mange nyttige innspill! Ser ut som det som går igjen er at det kan være kjekt å lage en liten eske (typ plastboks) til hver av dem med ett par plagg i og noen tegninger osv. Men at det ikke er vits å ta vare på for mye. Leker som duplo var et godt tips å ta vare på til barnebarn, det har vi masse av! TS

Jeg tror nok at det har mest affeksjonsverdi for oss foreldre enn for barna når de en gang blir voksne. Har også hørt at noen tar bilder av ting i stedet for å ta vare på tingen, da bilder tar mye mindre plass enn tingene. Det er også litt dumt (i mine øyne) å måtte ha masse oppbevaringsplass for noe man tar fram en gang i tiåret (eller til og med sjeldnere) for å se på (men aldri bruke).

Spesielt klær, det mener jeg er bedre at andre kan bruke her og nå enn at det skal tas vare på for å kun bil værende i en boks ubrukt og forringes i bruksverdi. Jeg har tatt vare på kjolen fra 1-årsdagen. Strikkeklær og alt annet, det er sendt videre til folk og steder som har skikkelig behov for det via hjelpeorganisasjoner. 

Anonymkode: 7f0e0...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...