Gå til innhold

Mat uten melk + matvarer som ikke virker forstoppende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Undersøker om babyen vår på 7 mnd har melkeallergi, og må derfor unngå matvarer med melk. Hun har kraftig forstoppelse, så må også unngå alle matvarer som virker forstoppende. Lurer også på om hun har vansker med å fordøye mat som ikke er mos, så tenker kanskje unngå ting som egg, brød etc. Tenker også å prøve en periode uten grøt (Hirseflak). Synes det er så vanskelig når man plutselig leser at f.eks blåbær og søtpotet kan virke forstoppende, og at chiafrø kan binde væske i tarmen. Til slutt står man igjen med så få alternativer? Hun har ikke likt middagsmosene så godt, annet enn de man kjøper på glass.

Tar imot alle råd. Og hvor store porsjoner spiste din på samme alder?

Anonymkode: 59c5d...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du avtalt med legen at du skal unngå alt dette samtidig? Og legen har da ikke henvist barnet til ernæringsfysiolog? Tenker at om dette er avtalt med legen så bør dere henvises ernæringsfysiolog for å sørge for at hun likevel får det hun trenger gjennom kosten når det blir så begrenset.

Anonymkode: e85f9...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har melkeproteinallergi. Hun var veldig forstoppet helt til vi kuttet ut all melk. Det tok cirka 3 uker. Uten melk i dietten går hun på do som normalt. 

Anonymkode: 246ae...dbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med dere har forsøkt movicol? 

Anonymkode: d7bc3...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du avtalt med legen at du skal unngå alt dette samtidig? Og legen har da ikke henvist barnet til ernæringsfysiolog? Tenker at om dette er avtalt med legen så bør dere henvises ernæringsfysiolog for å sørge for at hun likevel får det hun trenger gjennom kosten når det blir så begrenset.

Anonymkode: e85f9...302

Har bare avtalt melkefri mme, men tenker at det ikke skjer noen skade å begrense også andre matvarer et par uker? Heller det enn kraftig forstoppelse og stor, hard avføring. Men tar rådet ditt og oppsøker lege og ernæringsfysiolog hvis vi må forsette slik!

Anonymkode: 59c5d...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

regner med dere har forsøkt movicol? 

Anonymkode: d7bc3...375

Nei, hun et bare 7 måneder og vi bør vel prøve å finne årsaken før vi prøver Movicol? Men Movicol er også noe jeg blir å prate med legen om dersom vi ikke finner ut av ting

Anonymkode: 59c5d...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mitt barn har melkeproteinallergi. Hun var veldig forstoppet helt til vi kuttet ut all melk. Det tok cirka 3 uker. Uten melk i dietten går hun på do som normalt. 

Anonymkode: 246ae...dbd

Håper det skjer her :) Hvor gammel var hun da dere fant det ut, og hvordan hadde hun  ellers vært (humøret feks) tiden før?

Anonymkode: 59c5d...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har bare avtalt melkefri mme, men tenker at det ikke skjer noen skade å begrense også andre matvarer et par uker? Heller det enn kraftig forstoppelse og stor, hard avføring. Men tar rådet ditt og oppsøker lege og ernæringsfysiolog hvis vi må forsette slik!

Anonymkode: 59c5d...8b2

Skal dere teste melkefritt må det jo også gjelde matvarer. Jeg ville forsøkt det først før jeg kuttet andre ting. Nok væske er også viktig. 

Anonymkode: 8176d...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har bare avtalt melkefri mme, men tenker at det ikke skjer noen skade å begrense også andre matvarer et par uker? Heller det enn kraftig forstoppelse og stor, hard avføring. Men tar rådet ditt og oppsøker lege og ernæringsfysiolog hvis vi må forsette slik!

Anonymkode: 59c5d...8b2

Jeg tenker at det er dumt å begrense mange ting samtidig. Da vet man ikke hva som eventuelt fungerer og ikke. Start med det du har avtalt med legen, altså melkefri MME og så fortsetter du ellers med den samme kosten som dere har hatt til nå, og ser hvordan det går om et par uker. 

Anonymkode: e85f9...302

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Skal dere teste melkefritt må det jo også gjelde matvarer. Jeg ville forsøkt det først før jeg kuttet andre ting. Nok væske er også viktig. 

Anonymkode: 8176d...50b

Ja, så klart. Har avtalt melkefri mme med legen for en stund tilbake, tester det på nytt nå (samtidig som melkefri matvarer, det er jo nettopp det tråden handler om i tillegg til andre varer…)

Anonymkode: 59c5d...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker at det er dumt å begrense mange ting samtidig. Da vet man ikke hva som eventuelt fungerer og ikke. Start med det du har avtalt med legen, altså melkefri MME og så fortsetter du ellers med den samme kosten som dere har hatt til nå, og ser hvordan det går om et par uker. 

Anonymkode: e85f9...302

Er nødt til det, fordi hun har kjempevondt i magen, gråter hele dagen, har kjempestor og vond avføring som gir henne rifter. Ser ikke helt problemet med å gi feks mye «middagsmat», makrell i tomat, frukt osv en periode, mens andre ting utelukkes. Det jeg trengte tips om var matvarer jeg kanskje ikke hadde tenkt på, som kan og bør gis

Anonymkode: 59c5d...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper det skjer her :) Hvor gammel var hun da dere fant det ut, og hvordan hadde hun  ellers vært (humøret feks) tiden før?

Anonymkode: 59c5d...8b2

Vi fikk det bekreftet da hun var 1,5 år. Da hadde hun gått på movicol over 6 måneder, det hjalp litt. Hun hadde masse utslett (fikk utallige kremer), var kronisk snørrete og våknet ofte om natten. 

Da vi kuttet all melk forsvant forstoppelsen, utslettet, den rennende nesen og søvnen ble betraktelig bedre. Det tok 3 uker. 

Syns det er trist at små barn får avføringsmidler og kortisonkremer før de blir utredet for diverse matallergier. Syns det burde være motsatt.

 

 

Anonymkode: 246ae...dbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er nødt til det, fordi hun har kjempevondt i magen, gråter hele dagen, har kjempestor og vond avføring som gir henne rifter. Ser ikke helt problemet med å gi feks mye «middagsmat», makrell i tomat, frukt osv en periode, mens andre ting utelukkes. Det jeg trengte tips om var matvarer jeg kanskje ikke hadde tenkt på, som kan og bør gis

Anonymkode: 59c5d...8b2

Det er ikke rart hun er forstoppet og har vondt i magen hvis hun har melkeproteinallergi. Da vil melkefri kost og MME fikse dette, uten at du trenger å begrense kosten ellers.

Anonymkode: e85f9...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan gi svisker mot forstoppelsen. 

Anonymkode: fcbf3...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...