Supermerry Skrevet 2. oktober #21 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor ser du negative reaksjoner? Jeg får bare opp tre alternativer, «liker», «hjerte», eller «nyttig». Anonymkode: bf047...86e "Nyttig" fungerer i praksis som nedstemme, etter hva jeg har lest her over noen måneder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #22 Del Skrevet 2. oktober Nå er det flere og flere som henter folk tilbake og gir mulighet for hjemmekontor en dag eller to. Helt greit trnker jeg. Det har sklidd helt ut. Ikke kjekt for arbeidsgiver å aldri ha ansatte tilstede. Noen har bare grodd fast på hjemmekontoret. Anonymkode: 1e020...35d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #23 Del Skrevet 2. oktober Supermerry skrev (4 minutter siden): "Nyttig" fungerer i praksis som nedstemme, etter hva jeg har lest her over noen måneder. Nyttig er en ekstra sterk liker. Anonymkode: a8835...954 11 1 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #24 Del Skrevet 2. oktober Supermerry skrev (5 minutter siden): "Nyttig" fungerer i praksis som nedstemme, etter hva jeg har lest her over noen måneder. Da har du misforstått bruken av "nyttig" Anonymkode: 6bb5f...28b 11 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #25 Del Skrevet 2. oktober Det er tre måneders oppsigelsestid i staten. Det er veldig gode grunner til at man ønsker folk på jobb, og hvilken statlig arbeidsplass har fem ansatte? Uansett, med kun fem, er det virkelig viktig. Hvis det ikke er viktig, kan jobben din outsources til Baltikum på under en måned, så da så. Hvis jeg var din sjef hadde jeg heller ønsket nye ansatte, enn at fire av fem aldri var tilstede. Jeg jobber selv i Staten, og det strammes inn og strammes inn. Nå har vi én hjemmekontor dag i uka og faste felles kontordager for alle. Jeg skjønner godt begrunnelsen. Anonymkode: 77a78...862 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #26 Del Skrevet 3. oktober De vil tvinge oss til free seating og clean desk helvete, men jeg nekter og tar med en ostepop med god samvittighet fra kontoret på hytten. Bedrifter må vel forstå det er arbeidstaker sitt marked og alt blir på pc fremover! Anonymkode: a67af...329 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #27 Del Skrevet 3. oktober Dette er en verden og problemstilling jeg virkelig ikke kjenner meg igjen i. Har ikke en jobb der hjemmekontor er noe tema. Umiddelbart tenker jeg det er en selvfølge at arbeidsgiver definerer og styrer hvor de ansatte sin fysiske arbeidsplass er. Om arbeidsgiver vil ha 100% oppmøte på fysisk arbeidsplass, så møter man på jobb. Merkelig å krangle på dette. Anonymkode: 2f462...843 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #28 Del Skrevet 3. oktober Klart du kan få sparken når du ikke gjør det du blir betalt for. Det er din arbeidsgiver som bestemmer i arbeidstiden, ikke du. Vil du gjøre som du selv vil må du bli selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 23f1a...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #29 Del Skrevet 3. oktober Kanskje litt rigid med 100% uansett, men at en ny leder ønsker ansatte på kontoret mesteparten av tiden er jo ikke så rart, hvis nesten alle jobber hjemme blir det vanskelig å bli kjent. Det er faktisk ikke det samme å kun ha kontakt med folk digitalt, særlig hvis man er ny, som den nye lederen jo er. Så her tenker jeg at dere møter på kontoret fremover, og så kan dere heller forhandle om en viss prosentandel hjemmekontor når dere har blitt litt kjent. Anonymkode: c9d67...b89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #30 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Klart du kan få sparken når du ikke gjør det du blir betalt for. Det er din arbeidsgiver som bestemmer i arbeidstiden, ikke du. Vil du gjøre som du selv vil må du bli selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 23f1a...550 arbeidsgiver sier ikke at TS og de andre ikke gjør jobben sin - det er hvor de gjør den fra som er til diskusjon, Anonymkode: c580e...f48 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #31 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Umiddelbart tenker jeg det er en selvfølge at arbeidsgiver definerer og styrer hvor de ansatte sin fysiske arbeidsplass er. Om arbeidsgiver vil ha 100% oppmøte på fysisk arbeidsplass, så møter man på jobb. Merkelig å krangle på dette. Anonymkode: 2f462...843 Det er en selvfølge at arbeidsgiver definerer og styrer hvor de ansatte sin fysiske arbeidsplass er. Det er derimot ikke en selvfølge at en arbeidsgiver gjør dette uten å ta noe som helst hensyn til de ansattes ønsker og behov. Ingenting er merkelig med at arbeidstagerne "krangler" når en arbeidsgiver plutselig bestemmer seg for å trekke tilbake et gode de ansatte lenge har hatt. Arbeidsgiver har styringsretten, men formodentlig også en fornuft å bruke den med. Å fullstendig nekte de ansatte hjemmekontor i 2024 er ganske ekstremt. Anonymkode: a8835...954 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #32 Del Skrevet 3. oktober Du bør nok søke ny jobb om du vil ha hjemmekontor. Staten og fylke er blitt mer rigride. Ellers jobber jeg i en kommune der størsteparten av avdelingen må pendle derav får vi delvis hjemmekontor. Anonymkode: cf798...178 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #33 Del Skrevet 3. oktober Supermerry skrev (15 timer siden): For noen få dager siden la jeg inn kommentaren over, som er en nøytral faktagjengivelse av gjeldende norsk lovverk. Jeg fikk 14 reaksjoner, hvorav 11 negative. Dette finner jeg interessant. Dere som responderer negativt på at jeg poster en slik opplysning på spørsmål fra en annen bruker om man kan miste jobben ved å være på hjemmekontor selv om arbeidsgiver ikke ønsker det: hva er årsaken til nedstemmen? Er dere uenige med rettsreglene (hvilket man selvfølgelig er i full rett til å være)? Er dere uenige i at jeg refererer til lovverket - hvilket dere også selvfølgelig er i full rett til å være (men det er besynderlig; som å nedstemme noen som har lest den siste værmeldingen, som melder om regn)? Eller hadde dere bare en dårlig dag, og postet ned-symboler i hytt og pine? Svarene interesserer meg. Jeg skjønner ikke hvor du har fått dette ifra. Du har 4 som liker, 1 som liker ekstra godt og 13 som synes at kommentaren var nyttig, dvs til hjelp eller noe å lære av. Ingen av de er negative. Anonymkode: 57eb0...654 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #34 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): De vil tvinge oss til free seating og clean desk helvete, men jeg nekter og tar med en ostepop med god samvittighet fra kontoret på hytten. Bedrifter må vel forstå det er arbeidstaker sitt marked og alt blir på pc fremover! Anonymkode: a67af...329 Egentlig null problem 🙃 Anonymkode: d66f3...082 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #35 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er tre måneders oppsigelsestid i staten. Det er veldig gode grunner til at man ønsker folk på jobb, og hvilken statlig arbeidsplass har fem ansatte? Uansett, med kun fem, er det virkelig viktig. Hvis det ikke er viktig, kan jobben din outsources til Baltikum på under en måned, så da så. Hvis jeg var din sjef hadde jeg heller ønsket nye ansatte, enn at fire av fem aldri var tilstede. Jeg jobber selv i Staten, og det strammes inn og strammes inn. Nå har vi én hjemmekontor dag i uka og faste felles kontordager for alle. Jeg skjønner godt begrunnelsen. Anonymkode: 77a78...862 Lurer litt på hva du jobber med i staten? Innesperret i en arkivkjeller hvor du slippes løs en gang i skuddåret? For å besitte så lite kunnskap om egen arbeidsgiver er skumelt. Anonymkode: 4db26...de5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #36 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): De vil tvinge oss til free seating og clean desk helvete, men jeg nekter og tar med en ostepop med god samvittighet fra kontoret på hytten. Bedrifter må vel forstå det er arbeidstaker sitt marked og alt blir på pc fremover! Anonymkode: a67af...329 Tja, det er vel ikke det nå som AI er på full fres inn. Mye som kan gjøres av kunstig intelligens, trenger ikke så mange IT folk til alt mulig etterhvert Anonymkode: 200cb...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #37 Del Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 7.03): TS og de andre møter på jobb, de møter ikke på kontoret - jeg tror ikke det er så enkelt som at arbeidsgiver kan gi de sparken pga hjemmekontor men de kan selvsagt gå i dialog på dette siden de har hatt tilbud om hjemmekontor i så mange år må arbeidsgiver legge frem tall som viser at det er fordelsaktig for dem at de er på kontoret. Anonymkode: c580e...f48 Ganske sikker på at arbeidsgiver ikke trenger å legge fram tall for å bestemme hvor ansatte skal møte opp i arbeidstiden Anonymkode: 92f03...a91 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 3. oktober #38 Del Skrevet 3. oktober Ordrenekt kan være saklig grunn for oppsigelse. Istedenfor å nekte hadde det vært rimelig å gå i dialog og høre om det er mulig å få til en mellomting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #39 Del Skrevet 3. oktober Det er mange rare holdninger til hjemmekontor blant mange som ikke har det. Så en sak om det på nyhetene her om dagen, hvor han ene var overbevist om at folk jobber mye mindre på hjemmekontor. Eneste begrunnelsen han hadde var at hadde merket det var færre folk på buss og bane på mandag og fredag. Så da konkluderte han tydeligvis med at det ikke kan bety annet enn party party party, hvis man velger å legge hjemmekontoret til de dagene. Jeg tenker igjen at på seg selv kjenner man andre. En annen ting som kom opp var at man må jo tenke litt på de som ikke kan ha hjemmekontor også, som sykepleiere. Det kommer av en eller annen grunn ofte opp i sånne diskusjoner. Men det påvirker jo ikke den gruppen at andre har hjemmekontor. Kanskje med unntak av at de får sitteplass på bussen. Og muligens at det blir mindre trøkk på legevakten på vinterføre. Men ja, arbeidsgivere kan bestemme å inndra hjemmekontor, selv uten en god grunn. De må bare være forberedt på at de taper kampen om arbeidstagerne i fremtiden. Anonymkode: bd2fd...d82 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #40 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er mange rare holdninger til hjemmekontor blant mange som ikke har det. Så en sak om det på nyhetene her om dagen, hvor han ene var overbevist om at folk jobber mye mindre på hjemmekontor. Eneste begrunnelsen han hadde var at hadde merket det var færre folk på buss og bane på mandag og fredag. Så da konkluderte han tydeligvis med at det ikke kan bety annet enn party party party, hvis man velger å legge hjemmekontoret til de dagene. Jeg tenker igjen at på seg selv kjenner man andre. En annen ting som kom opp var at man må jo tenke litt på de som ikke kan ha hjemmekontor også, som sykepleiere. Det kommer av en eller annen grunn ofte opp i sånne diskusjoner. Men det påvirker jo ikke den gruppen at andre har hjemmekontor. Kanskje med unntak av at de får sitteplass på bussen. Og muligens at det blir mindre trøkk på legevakten på vinterføre. Men ja, arbeidsgivere kan bestemme å inndra hjemmekontor, selv uten en god grunn. De må bare være forberedt på at de taper kampen om arbeidstagerne i fremtiden. Anonymkode: bd2fd...d82 Kommer jo helt an på om det er synlig at folk jobber på hjemmekontor eller ikke, er det ikke det så vet man jo faktisk ikke, og det kan jo være påfallende at noen alltid har hjemmekontor i forbindelse med helg eller høytid, avhengig av bransje, aldersgrupper osv. Selv syntes jeg det bør være en balanse. Noe fleksibilitet er fint, slik at man kan ha 1-2 dager i uken med muligheten, men blir det mye mer enn det så blir det vanskelig å opprettholde et godt arbeidsmiljø. Anonymkode: c9d67...b89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå