AnonymBruker Skrevet 4. oktober #41 Del Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kommer jo helt an på om det er synlig at folk jobber på hjemmekontor eller ikke, er det ikke det så vet man jo faktisk ikke, og det kan jo være påfallende at noen alltid har hjemmekontor i forbindelse med helg eller høytid, avhengig av bransje, aldersgrupper osv. Anonymkode: c9d67...b89 Tenker at det stort sett er vi med målbare jobber som får ha hjemmekontor, det tilbys neppe hvis man kan sitte tiltaksløs hjemme uten at noen merker det. At man velger å ha hjemmekontordagen i tilknytning til helg er jo ganske naturlig, jeg hadde også valgt mandag og fredag hvis jeg bare fikk ha to dager på hjemmekontor i uka. Kunne stå opp en time tidligere mandag, og ta helg en time tidligere fredag. Men sjefen hadde jo merket det hvis jeg dro på langhelg til Berlin istedenfor å jobbe, liksom. Anonymkode: bd2fd...d82 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #42 Del Skrevet 4. oktober Hybrid arbeidshverdag er jo nesten standard nå, også i Staten. Er dette en person som er helt ny som leder? Ev jobbet et sted hvor hjemmekontor ikke fantes? Noen ledere må bare detaljstyre de ansatte og tror at folk ikke jobber på hjemmekontor. Vel, på seg selv kjenner man andre. De aller fleste jobber vesentlig bedre hjemme. Avbrytelsene er mye sjeldnere, mindre lyd, mindre fælt lys, fast plass med god innstilt stol osv. Det er generelt mye lettere å konsentrere seg på hjemmekontor. Og vi som har hjemmekontorløsning har stort sett et arbeid som kan måles. Det er ikke vanskelig for min leder å se om jeg ikke jobber. Anonymkode: 8a521...f27 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #43 Del Skrevet 5. oktober Jeg ville kommet sjefen i møte og møtt opp 100%. Når du har vist at du kan det, og bidrar, ville jeg bedt om individuell tilrettelegging. Jeg har det. Jobber 3 dager i uka på kontoret og resten hjemmefra. Jeg er fleksibel og kan endre hvilke ukedager etter behov. Du løser ingenting med å gå til krig mot arbeidsgiver over hjemmekontor. Anonymkode: 39c31...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #44 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 21.31): Ganske sikker på at arbeidsgiver ikke trenger å legge fram tall for å bestemme hvor ansatte skal møte opp i arbeidstiden Anonymkode: 92f03...a91 Hva sier arbeidsmiljøloven om hjemmekontor? Som arbeidsgiver har du en generell og en individuell tilretteleggingsplikt for dine arbeidstakere. Bruk av hjemmekontor kan være et av flere tilretteleggingstiltak.24. juni 2024 Anonymkode: c580e...f48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #45 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva sier arbeidsmiljøloven om hjemmekontor? Som arbeidsgiver har du en generell og en individuell tilretteleggingsplikt for dine arbeidstakere. Bruk av hjemmekontor kan være et av flere tilretteleggingstiltak.24. juni 2024 Anonymkode: c580e...f48 Tilretteleggingsplikt der det er behov. Det er ofte ikke nok at arbeidstaker ønsker å jobbe på hjemmekontor. Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har krav på tilrettelegging. Jeg har gått i dialog med min leder om hvordan vi kan løse det og vi fant en løsning sammen. Anonymkode: 39c31...a03 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #46 Del Skrevet 5. oktober På papiret så kan de vel kreve at du stiller på kontoret, om det står i kontrakten. Og dermed gjerne gi advarsler og til syvende og sist sparken hvis du ikke følger det som er avtalt. Vil jeg tro. Men i praksis............. arbeidsgiveren vil tape, om de ikke tilbyr den type fleksibilitet i yrker hvor det er mulig. De vil bli valgt bort av gode kandidater i ansettelsesporsesser, og fort minste sine beste folk som lett kan få jobb et annet sted hvor de tilbyr mulighet for hjemmekontor. Dette med å være tilbake på kontoret 100% - er det noe som er policy i firmaet (eller staten, da), eller er det mest sjefen din sin personlighet dette går på? Om det er det sistnevnte, så vil jeg jo tro, at man kan gå over han og høre med hans sjef.. Om alle dere tre nekter, så vil jeg også tro det burde gå an å finne en løsning med fleksibilitet. Det er jo utrolig dyrt og lite lurt å sparke alle tre og få inn tre nye - og så kan det være de skal slite med å få inn nye også med den policyen. Folk er vant med hjemmekontor nå og ser hvor praktisk det er å ha den muligheten, ingen vil på kontoret 100% lengre. Jeg ville nok prøvd å forhandle litt, en løsning med sånn 2 dager hjemme og 3 på kontoret er jo noe jeg vet er ganske vanlig. Nå spørs det hva du jobber med.. jeg vet jo noen bedrifter har jaget alle tilbake på kontoret fordi det har begynt og merkes på inntekten. Hvis du faktisk ikke er så produktiv hjemme så har du ikke noe godt forhandlingskort, da vil de vel like greit bli kvitt deg om du ikke vil tibake til kontoret. Anonymkode: 13ed9...b6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #47 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette med å være tilbake på kontoret 100% - er det noe som er policy i firmaet (eller staten, da), eller er det mest sjefen din sin personlighet dette går på? Om det er det sistnevnte, så vil jeg jo tro, at man kan gå over han og høre med hans sjef.. Anonymkode: 13ed9...b6c Det er ingen fast policy i staten, man kan ha alt fra 0 til 100% hjemmekontor. Det meste er opp til sjefen din (og selvsagt hvilke arbeidsoppgaver du har). Jeg kjenner flere som har flyttet fra byen og tilbake til hjemstedet sitt, og jobber 100% hjemmefra. Senterpartiet og co driver fortsatt med sin gammeldagse retorikk om å "flytte statlige arbeidsplasser fra Oslo". Istedenfor å tvangsflytte folk til bygda, kunne man veldig enkelt tilbudt mange ansatte å jobbe uavhengig av bosted. Anonymkode: bd2fd...d82 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #48 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 8.42): Jeg sluttet, vi var 2 som ikke ville på kontoret igjen fast. Vi prøvde oss med 2 dager i uken på kontoret, men måtte 100%. Så arbeidsgiver mistet 2 som sa opp. Det blir vanskelig for de å erstatte oss, vi har kun 1 mnd oppsigelse. Gidder ikke godta for mye i arbeidslivet lenger, får en annen jobb uansett. Anonymkode: e3915...714 De færreste av oss en uerstattelig, men flott at du har funnet en jobb du forhåpentligvis vil trives i. Det trenger vi alle😊 Anonymkode: 449b9...ecc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #49 Del Skrevet 5. oktober Ts her. Jobber med programmering/utviklingsprosjekt. Det er ikke en statlig bedrift med så få ansatte som noen spurte om, men vi er en av to grupper under it. Den andre gruppa har fortsatt 100% hjemmekontor, det samme har økonomi, hrhms osv. Vi er produktive, overholder deadlines og bidrar med å ta unna support/teknisk om vi skulle ha noe ledig tid - alt målbart. Har hatt møter og samtaler med ny sjef, og det gikk ikke bra. Vi leverte alle 5 oppsigelse fredag - starter i et privat konsulentselskap i slutten av januar. Der får vi så mye hjemmekontor vi vil, og enekontor ved behov glad for at teamet vårt kan fortsette å jobbe sammen. kom frem mye nyttig i denne tråden, så takk for alle svar. Anonymkode: d336c...6c7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winterchild Skrevet 5. oktober #50 Del Skrevet 5. oktober Ta deg sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #51 Del Skrevet 6. oktober winterchild skrev (6 timer siden): Ta deg sammen Hun har jo skaffa seg ny jobb nå så det ordnet seg. Anonymkode: b335c...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winterchild Skrevet 6. oktober #52 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun har jo skaffa seg ny jobb nå så det ordnet seg. Anonymkode: b335c...210 Oavsett. Vilket i-landsproblem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå