AnonymBruker Skrevet 30. september #1 Del Skrevet 30. september Hei! Vi har leid en leilighet av et eldre ektepar i noen år. Vi har barn. Nå er det tid for å flytte da leiligheten skal selges. Vi har dessverre klart ved uhell å påføre 3-4 stygge riper i parketten (fra en stol hvor det stakk en spiker ut av det ene benet på stolen og som dessverre ikke lar seg fikse med slikt kit med voks man smeltet ned). I tillegg har vi vært så «smarte» at vi kjøpte klisterveggoppheng fra Jernia for å kunne henge opp et par bilder uten å lage hull i veggen, men disse har ved fjerning etterlatt seg hull/opprevet tapet på veggene (vår feil!). Dette er jo skikkelig pinlig og noe vi ønsker å fikse, men mtp at leiligheten skal selges - er dette noe vi bør fikse ved å leie inn håndtverkere og betale 10-tusenvis av kroner fra egen lomme (vi trenger depositumet til videre leie) før vi skal overlevere nøklene? Eller bør vi bare være ærlige med utleier om dette å høre om de ønsker penger og at de heller ordner dette selv? Nå har vi ikke titusenvis av kroner liggende, men har mulighet til å låne - hvor mye vil noe sånt ligge på? 10.000 for 20kvm parkett (rommet skaden er i) og 10-20.000 for å fikse veggene? (30 kvm) Anonymkode: 26d42...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #2 Del Skrevet 30. september Snakk med utleier, definitivt. Anonymkode: 12bf0...44e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #3 Del Skrevet 30. september 10000,- for parkett ferdig lagt tror jeg er veldig optimistisk. Anonymkode: 02e92...e4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #4 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 10000,- for parkett ferdig lagt tror jeg er veldig optimistisk. Anonymkode: 02e92...e4f Det er prisen vi fikk, men det er ikke snakk om å bytte parketten, men slipe.. TS Anonymkode: 26d42...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 30. september #5 Del Skrevet 30. september (endret) Er det parkett eller laminat? Er det parkett, kan det slipes. Endret 30. september av Meowmere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #6 Del Skrevet 1. oktober Dere må selvsagt snakke med utleier, så blir dere forhåpentligvis enig om veien videre. Dere kan selvsagt IKKE initiere sliping av parkettgulv uten å avtale dette med utleier på forhånd. Ei heller bør dere selv starte opp med fjerning av tapet uten å ha avtalt dette med utleier. Dere har vel betalt inn depositum? 10 000-20 000 kroner for å ordne veggene i et rom med det jeg antar er gulvflate 30 kvm høres også veldig optimistisk ut, med dagens håndverkerpriser (og nei, dere kan ikke kreve at utleierne skal ordne opp i skadeverket på egen hånd/som egeninnsats). 30 kvadratmeter gulvflate gir vel raskt minimum 50 kvadratmeter veggflate. Dere trenger jo ikke bare å få malt rommet, det må klargjøres for maling for eksempel med veggfornyer først. Anonymkode: 9dc1b...d17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #7 Del Skrevet 1. oktober Meowmere skrev (7 timer siden): Er det parkett eller laminat? Er det parkett, kan det slipes. Parkett TS Anonymkode: 26d42...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #8 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere må selvsagt snakke med utleier, så blir dere forhåpentligvis enig om veien videre. Dere kan selvsagt IKKE initiere sliping av parkettgulv uten å avtale dette med utleier på forhånd. Ei heller bør dere selv starte opp med fjerning av tapet uten å ha avtalt dette med utleier. Dere har vel betalt inn depositum? 10 000-20 000 kroner for å ordne veggene i et rom med det jeg antar er gulvflate 30 kvm høres også veldig optimistisk ut, med dagens håndverkerpriser (og nei, dere kan ikke kreve at utleierne skal ordne opp i skadeverket på egen hånd/som egeninnsats). 30 kvadratmeter gulvflate gir vel raskt minimum 50 kvadratmeter veggflate. Dere trenger jo ikke bare å få malt rommet, det må klargjøres for maling for eksempel med veggfornyer først. Anonymkode: 9dc1b...d17 Takk for svar. Kan jeg spørre hvorfor du virker litt sur/negativ? Dette er ikke noe vi har gjort med vilje og som vi mener at vi ikke skal ordne opp i. Får litt inntrykk av du er sur og grinete og mener at vi prøver å snike oss unna. Beklager for at vi bomma på hva det vil koste og fikse opp i en skade på tapetet på rommet. Anonymkode: 26d42...bd7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 1. oktober #9 Del Skrevet 1. oktober Jeg tror nok det beste for dere er rett og slett å ta en prat med utleier, så kan dere sammen komme fram til ei god løsning. 🙂 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 1. oktober #10 Del Skrevet 1. oktober Ta en prat med utleier, jeg tipper dere kan finne en minnelig løsning med et kontantutlegg en del under hva dette vil koste å fikse profesjonelt. Spesielt dersom du er åpen og ærlig mot utleier, og ikke prøver å skjule noe eller snike deg unna. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #11 Del Skrevet 1. oktober Det er både og. Jeg hadde garantert ikke brydd meg om veggene. Overflatebehandling er noe man uansett påregner ved salg. Gulvet er noe verre, men "stygge riper" er veldig vagt, er det lange og dype riper? Noe riper er noe som må forventes, men "stygge riper" kan være grunn til å kreve utbedring. Anonymkode: 7c9d7...b6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #12 Del Skrevet 1. oktober Traktor skrev (6 minutter siden): Ta en prat med utleier, jeg tipper dere kan finne en minnelig løsning med et kontantutlegg en del under hva dette vil koste å fikse profesjonelt. Spesielt dersom du er åpen og ærlig mot utleier, og ikke prøver å skjule noe eller snike deg unna. Igjen - vi prøver ikke å "snike oss unna" 😅 Jeg er litt overrasket over reaksjonen her inne. Jeg spør om råd. Tanken om å fikse dette selv, var jo ikke ment som noe ondskapsfullt. I kontrakten står det at leiligheten skal overleveres i samme stand som når vi flyttet inn, og hadde vi malt over i samme farge, så hadde det jo ikke vært noe dramatisk endring. Parketten forstår jeg. Igjen - dette var ikke ment som noe forsøk på å "snike oss unna" og "lure" utleier eller være slemme. Anonymkode: 26d42...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #13 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er både og. Jeg hadde garantert ikke brydd meg om veggene. Overflatebehandling er noe man uansett påregner ved salg. Gulvet er noe verre, men "stygge riper" er veldig vagt, er det lange og dype riper? Noe riper er noe som må forventes, men "stygge riper" kan være grunn til å kreve utbedring. Anonymkode: 7c9d7...b6a Dette er stygge riper. Det er fra en spiker i en stol som står i HI (si fra om jeg må utdype dette veldig). Ikke gjort med vilje. Dette er ikke riper som man kan påregne, forvente (eller - vi er jo mennesker, inkludert barn, som har bodd her), så vi er fullt klar over at dette må fikses. Anonymkode: 26d42...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #14 Del Skrevet 1. oktober Hvorfor har dere ikke sagt ifra før og spart opp til evt utbedring? Det er klart det ryker av depositum om dere ikke har behandlet leiligheten godt. Det er mulig utleier har påtegnet noe oppussing før salg uansett og at dere da muligens kan slippe billigere unna. Men da må dere nesten høre med de. Når det gjelder håndverkerpriser kjenner jeg ikke så mye til timetall og timepris, men husk st bare det å få håndverkeren til å komme koster noen tusen. Kjøring til og fra, bilkostnader osv. Anonymkode: fdf46...ade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #15 Del Skrevet 1. oktober Ville definitivt tatt det opp med utleier, høre hva de tenker om saken. Nå er det ikke sammenlignbart siden det er snakk om skader i deres situasjon, men jeg kjenner noen som fikk spørsmål fra utleier om hvorfor de hadde tatt seg bryet med å vaske SÅ grundig, når de uansett skulle pusse opp etter utflyttinga. (De hadde visst glemt å nevne det..) Anonymkode: be3ef...155 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #16 Del Skrevet 1. oktober Vi leier ut og det er masse bruksmerker etter hvert leieforhold. Eneste gangen vi krevde noe igjen på depositum var da leietakerne hadde ødelagt gulvet på et helt soverom. Hadde helt ut en bøtte med vann da de skulle vaske og parketten ble liggende i bue etterpå. Mulig den ripen er voldsom, men regner egentlig med de ikke vil gjøre seg vanskelige. Men kommer jo an på hvor flott leiligheten var på overtakelsestidspunktet og Anonymkode: 254dc...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #17 Del Skrevet 1. oktober Jeg skjønner ikke hvorfor du blir møtt slik i denne tråden ts. Jeg skulle gjerne bare hatt leieboere med din innstilling ☺️ Som flere har sagt snakk med utleier, forklar hva som har skjedd, og løs det sammen. Personlig er jeg grei med greie leietakere, og finner bedre løsninger, som er i deres favør som takk for godt samarbeid. Anonymkode: 7060b...05c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 1. oktober #18 Del Skrevet 1. oktober Det er mulig huseieren har forsikring for sånne ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 1. oktober #19 Del Skrevet 1. oktober (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Igjen - vi prøver ikke å "snike oss unna" 😅 Jeg tror du missforstår, ingen av oss mener det, i hvertfall ikke jeg. Prøver bare å gi deg et innblikk i hvordan utleiere tenker. Ta kontakt med utleier på forhånd og spør hvordan h*n ønsker å løse dette, i stedet for å la h*n oppdage det ved utflytting. Endret 1. oktober av Traktor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #20 Del Skrevet 1. oktober Som utleier selv anbefaler jeg å snakke med utleier før du gjør noe. Her er både jeg og mannen veldig handy og finner gjerne bedre og billigere løsninger på skader en hva leietaker gjør selv. Og vi er alltid greie med leietakere, aldri krevd nye flater av noe slag. Anonymkode: 22439...0f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå