Gå til innhold

Barn som ikke spiser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn på 2,5 spiser minimalt til ingenting på daglig basis. Spiste godt og veldig variert frem til ca 1,5 år, etter dette har det vært et slit. Liker bær, av og til havregrøt og lite annet. Syns han er veldig tynn og i det siste også trøttere enn før. Lege/helsesykepleier sier at det pleier å gå seg til, han ligger i nedre skiktet, men følger forsåvidt sin kurve. 

Det er en daglig bekymring, vet ikke hva vi skal gjøre. Prøver å ikke mase eller lage en greie ut av der (men klarer det ikke alltid). Serverer mye plukktallerken slik at han kan se de ulike ingrediensene, fargerikt og fristende. Prøver å alltid ha noe han liker, men nå er det færre og færre ting han liker. 

Blir helt desperat, er næringsdrikk fra apotek en ting som er verdt å prøve? Andre tips? 

Ser for meg at om han bare hadde spist godt en liten periode ville magesekken ha utvidet seg og han hadde kanskje kjent mer sultfølelse. 

Anonymkode: b5858...9bd

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville krevd mer utredning når det påvirker energinivået hans. En toåring skal ikke virke mye trøtt. Hva spiser han typisk i løpet av en dag? Begge mine barn er i perioder småspist og er veldig slanke, men de har alltid hatt et høyt energinivå. 

Anonymkode: 42cf6...cd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett som du gjør. Tilby mat, men ikke mas. Gi hen alltid noe som hen liker veldig godt. Prøv alt mulig. Grove pannekaker/vafler, polarbrød, forskjellige brød. Ikke bekymre deg for om ungen ikke spiser så veldig variert, men fokuser på det hen liker. Det går seg som regel til etterhvert.

Anonymkode: d7cd9...340

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barn på 2,5 spiser minimalt til ingenting på daglig basis. Spiste godt og veldig variert frem til ca 1,5 år, etter dette har det vært et slit. Liker bær, av og til havregrøt og lite annet. Syns han er veldig tynn og i det siste også trøttere enn før. Lege/helsesykepleier sier at det pleier å gå seg til, han ligger i nedre skiktet, men følger forsåvidt sin kurve. 

Det er en daglig bekymring, vet ikke hva vi skal gjøre. Prøver å ikke mase eller lage en greie ut av der (men klarer det ikke alltid). Serverer mye plukktallerken slik at han kan se de ulike ingrediensene, fargerikt og fristende. Prøver å alltid ha noe han liker, men nå er det færre og færre ting han liker. 

Blir helt desperat, er næringsdrikk fra apotek en ting som er verdt å prøve? Andre tips? 

Ser for meg at om han bare hadde spist godt en liten periode ville magesekken ha utvidet seg og han hadde kanskje kjent mer sultfølelse. 

Anonymkode: b5858...9bd

 

Virker det som han har smerter i magen? Hvordan er avføringen? 

Hvordan responderer han, og hvordan er utviklingen språklig og motorisk? 

Anonymkode: d401c...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppdaget cøliaki på denne måten. Småspist (typ veldig), noe vektnedgang i perioder, normal til hard avføring, ingen magesmerter. Fortsatt småspist, men har gått litt opp i vekt i sommer og ned igjen nå(diagnose i fjor høst). Nå er det næringsdrikk (si fra om du finner en som er drikkelig) og proteintilskudd i maten til ungen som er greia. Målet er å gjøre maten mer næringstett. 

Anonymkode: 2e63f...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kokosolje eller rapsolje i havregrøten da minsten her var på det verste. 

Jeg laget mye grønnsakspuré og hadde det i pizzafyll. Faktisk tok jeg stavmikser på kjøttdeigen også en lang periode da barnet "likte ikke kjøttdeig". Alt ble stavmoset.. heldigvis spiste han variert likevel: ikke takket være han, men pga alt jeg gjemte i maten i tillegg til at jeg serverte "plukktallerken". Jeg mener barna trenger å se og vite hva de spiser, men at det er ok å supplere med det de ikke vet oppi noe de liker. Du kan gjemme utrolig mye næringsrikt i smoothier, pizza/fylte horn, havregrøt m.m.

Anonymkode: ce798...d2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 

Virker det som han har smerter i magen? Hvordan er avføringen? 

Hvordan responderer han, og hvordan er utviklingen språklig og motorisk? 

Anonymkode: d401c...fbd

Aldri gitt uttrykk for smerter, har avføring 1, av og til 2 ganger daglig. Vanlig til løs avføring. 

Veldig påkoblet og god utvikling motorisk og spesielt språklig. 

Ts

Anonymkode: b5858...9bd

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi oppdaget cøliaki på denne måten. Småspist (typ veldig), noe vektnedgang i perioder, normal til hard avføring, ingen magesmerter. Fortsatt småspist, men har gått litt opp i vekt i sommer og ned igjen nå(diagnose i fjor høst). Nå er det næringsdrikk (si fra om du finner en som er drikkelig) og proteintilskudd i maten til ungen som er greia. Målet er å gjøre maten mer næringstett. 

Anonymkode: 2e63f...ccd

Næringstett ja, det er nettopp det jeg mener!

 

Fortini smoothiene sommerfrukt og jordbær var greit sier "han som ikke liker"..

Anonymkode: ce798...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det helt likt med 2 åring her. Hun er så småspist og vekten snegler seg opp mens høyden skyter i været. Kunne spise grøt, pannekaker, vafler og diverse men liker ingenting av det lengre. Kan ta en bit og så vil hun ikke røre noe mer. Ammer enda og får en del melk på flaske så redd det er grunnen til småspisthet. Har ikke fått til å kutte på natt enda. Middagsmat er et mareritt. Liker ikke pizza en gang. Om vi bare hadde gitt kaker, kjeks og sånt hadde hun spist det selvfølgelig. Hun er full av energi så ikke så bekymret for helsen foreløpig, men redd om hun blir syk i en lengre periode for da spiser hun enda mindre. Da blir det bare bein igjen på henne.

Anonymkode: e218d...cdf

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde kokosolje eller rapsolje i havregrøten da minsten her var på det verste. 

Jeg laget mye grønnsakspuré og hadde det i pizzafyll. Faktisk tok jeg stavmikser på kjøttdeigen også en lang periode da barnet "likte ikke kjøttdeig". Alt ble stavmoset.. heldigvis spiste han variert likevel: ikke takket være han, men pga alt jeg gjemte i maten i tillegg til at jeg serverte "plukktallerken". Jeg mener barna trenger å se og vite hva de spiser, men at det er ok å supplere med det de ikke vet oppi noe de liker. Du kan gjemme utrolig mye næringsrikt i smoothier, pizza/fylte horn, havregrøt m.m.

Anonymkode: ce798...d2f

Takk for gode tips! Har gjemt grønsaker og linser i smothie, lapper og vafler, men nå vil han ikke ha slike ting lengre heller. Har hatt nøttesmør og mye vanlig smør i havregrøt. 

Skal prøve å stavmikse enda mer, inkl kjøtt! 

Ts

Anonymkode: b5858...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fyr hadde melkeproteinintoleranse og refluks som vi visste om. Senere forstod jeg mer når han fikk diagnosen adhd, han er veldig var på smak og ikke minst konsistens.. vi spiser mye lapskaus i perioder.. 🤪

Anonymkode: ce798...d2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Næringstett ja, det er nettopp det jeg mener!

 

Fortini smoothiene sommerfrukt og jordbær var greit sier "han som ikke liker"..

Anonymkode: ce798...d2f

Takk, de skal vi prøve!

Anonymkode: b5858...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det helt likt med 2 åring her. Hun er så småspist og vekten snegler seg opp mens høyden skyter i været. Kunne spise grøt, pannekaker, vafler og diverse men liker ingenting av det lengre. Kan ta en bit og så vil hun ikke røre noe mer. Ammer enda og får en del melk på flaske så redd det er grunnen til småspisthet. Har ikke fått til å kutte på natt enda. Middagsmat er et mareritt. Liker ikke pizza en gang. Om vi bare hadde gitt kaker, kjeks og sånt hadde hun spist det selvfølgelig. Hun er full av energi så ikke så bekymret for helsen foreløpig, men redd om hun blir syk i en lengre periode for da spiser hun enda mindre. Da blir det bare bein igjen på henne.

Anonymkode: e218d...cdf

Sjekk ut deceptively delicious bøkene, hun er en mester! Hun lager grønnskakskaker og snacks.. få det i ungene, ikke heng deg opp i hvordan/hvilken form det har..

Anonymkode: ce798...d2f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk, de skal vi prøve!

Anonymkode: b5858...9bd

I starten frøs vi dem så drakk han dem som slush. Det løsnet problemet for oss. Helt ok å fryse dem ;) fint å ha i smoothie også.

Anonymkode: ce798...d2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I starten frøs vi dem så drakk han dem som slush. Det løsnet problemet for oss. Helt ok å fryse dem ;) fint å ha i smoothie også.

Anonymkode: ce798...d2f

Takker for tips her også, skal forsøke med vår undervektige. Venter på legetime neste uke for å legge en ny slagplan, mistet nesten to kg på to mnd. 

Ting jeg skal teste: hvite bønner stavmikset i pannekakerøre. Et rått egg i kokt havregrøt (avkjøl litt først). Fløte og smør der det passer.

Anonymkode: 2e63f...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for gode tips! Har gjemt grønsaker og linser i smothie, lapper og vafler, men nå vil han ikke ha slike ting lengre heller. Har hatt nøttesmør og mye vanlig smør i havregrøt. 

Skal prøve å stavmikse enda mer, inkl kjøtt! 

Ts

Anonymkode: b5858...9bd

Haha ja det kjøttet, det så ut som hundemat.. men troll om det gikk ned på høykant. Unger vil ha det lettvindt, ting som de ikke trenger å tygge mye (feks  fiskeboller fremfor kjøtt da de er mykere, generwlt sett så går fisk i stykker og er enklere å spise enn feks biff... ting som "vokser i munnen" blir oftere skyld til sides enn feks karbonader som er myke. Kan du lage det selv kan du gjemme mye rart oppi dem, en blir veldig kreativ etterhvert).

 

Anonymkode: ce798...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takker for tips her også, skal forsøke med vår undervektige. Venter på legetime neste uke for å legge en ny slagplan, mistet nesten to kg på to mnd. 

Ting jeg skal teste: hvite bønner stavmikset i pannekakerøre. Et rått egg i kokt havregrøt (avkjøl litt først). Fløte og smør der det passer.

Anonymkode: 2e63f...ccd

Følg med på om barnet tåler linser/bønner/erter da de kan lage mye gass.

Her er mini nå fylt 12 og er endelig "der han skal være" mtp vekten, men det er en forkjølelse eller matleiperiode så er vi tilbake der vi var.

Kan anbefale å lage is som inneholder grønnsaker og frukt. Kan du lure noe sunt og næringsrikt i is har du i tillegg vunnet mammapoeng..

Anonymkode: ce798...d2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Følg med på om barnet tåler linser/bønner/erter da de kan lage mye gass.

Her er mini nå fylt 12 og er endelig "der han skal være" mtp vekten, men det er en forkjølelse eller matleiperiode så er vi tilbake der vi var.

Kan anbefale å lage is som inneholder grønnsaker og frukt. Kan du lure noe sunt og næringsrikt i is har du i tillegg vunnet mammapoeng..

Anonymkode: ce798...d2f

Skal følge med. Her sliter barnet med mange konsistenser. Spiser f.eks ikke verken godteri eller snacks. Men is bruker å gå ned heldigvis. 

Anonymkode: 2e63f...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht næringsdrikker bør du involvere en ernæringsfysiolog. Fordi innholdet er variert / forskjellige sammensetninger ifht næring,så må dette kartlegges. Det er en påkjenning for fordøyelsessystemet ,så du bør få de rette preparatene og veiledning. Be om vedtak,så du får de gratis . 

Kontakt fastlegen . 

Rikshospitalet har også ressurser hvor dere kan få en ukes opphold med et spiseteam . De observerer og gir praktisk hjelp på veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi oppdaget cøliaki på denne måten. Småspist (typ veldig), noe vektnedgang i perioder, normal til hard avføring, ingen magesmerter. Fortsatt småspist, men har gått litt opp i vekt i sommer og ned igjen nå(diagnose i fjor høst). Nå er det næringsdrikk (si fra om du finner en som er drikkelig) og proteintilskudd i maten til ungen som er greia. Målet er å gjøre maten mer næringstett. 

Anonymkode: 2e63f...ccd

Fortini Summerfruit og sjokolade var favorittene her. Den med sjokolade var «sjokomelk» og var førstevalget.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takker for tips her også, skal forsøke med vår undervektige. Venter på legetime neste uke for å legge en ny slagplan, mistet nesten to kg på to mnd. 

Ting jeg skal teste: hvite bønner stavmikset i pannekakerøre. Et rått egg i kokt havregrøt (avkjøl litt først). Fløte og smør der det passer.

Anonymkode: 2e63f...ccd

Om barnet spiser yoghurt kan du blande i olje. Ernæringsfysiologen vi var hos anbefalte rapsolje.  

Ellers mest mulig kaloritetthet. Ingen lett produkter. H-melk (både til hvit saus og som drikke), egg, fløte og smør i potetmos,  smør på alt som kan has smør på osv.

I vår barnehage bruker de ikke smør under smørepålegg og de bruker lett plantemargarin og ekstralett melk. Hos oss tilpasset de slik at barnet vårt alltid har smør på knekkebrød/skive og fikk h-melk. Verdt å ta opp om barnet går i barnehage.

Anonymkode: c220b...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...