Gå til innhold

Klarer ikke å ta beslutning-flytte/mangfold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hva er årsaken til at dere vil flytte fra Lørenskog, hvis du er fornøyd med den demografiske sammensetningen der?

Godlia er blitt et område med mye ressurssterke mennesker, samtidig som det er usnobbete. De jeg kjenner fra området som er norske, er ofte lærere og offentlig ansatte, mange lener seg til venstre politisk (AP/SV/MDG). Så det er jo et innvandringsvennlig segment. 

Anonymkode: ef1e7...03c

Vi er ikke helt fornøyd med Lørenskog. Enkelte områder har blitt mer utfordrende, selv om Rasta er greit. Jeg er bekymret for den utviklingen vi ser med stadig økning av ulike utfordringer blant annet krim, gjenger osv. Skolen har også hatt mye mobbing, og tilbudet av aktiviteter er ikke like stort som i Oslo. Vi prøver å gi barna bedre muligheter. Jeg har også forsøkt å få til noen endringer i barnehagen sammen med andre foreldre, men det var veldig vanskelig å få gjennomført, da flere ikke så helheten i arbeidet. 

Det er godt å høre! Jeg er veldig fristet, men nå er jeg litt bekymret for Skøyenåsen ungdomsskole. Det er flere som rapporterer sånne problemer, som nevnt i denne tråden, på den skolen. Har snakket med en lærer også, på den skolen. 

Anonymkode: 1e17a...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bor i Norge, men vil for all del ikke ha for mange etnisk norske barn rundt deg?

Anonymkode: 5eaf8...9a4

Vi er brune, (og minoritet! Bare å lese opp det i forhold til utenforskap) og jeg skulle ønske at det ikke spilte noen rolle, men hvis du leser avisen eller hører hvordan innvandrere noen ganger omtales, så forstår du kanskje hvor jeg kommer fra. Det er kanskje ikke lett å forstå når man ikke har den samme erfaringen. Hvis det er én brun person i klassen og resten er hvite, eller omvendt, så kan det skape en følelse av utenforskap. Jeg prøver bare å gjøre det beste for barna mine. Selv føler jeg meg norsk, med norske verdier, men jeg har likevel opplevd flere ganger at jeg må bevise meg selv. Hvor ofte tror du jeg har hørt ‘Åh, du snakker godt norsk. Er du født her?’ Det betyr kanskje ikke noe for den som sier det, men når man leser mellom linjene, så gjør det likevel noe. Eller hvordan enkelte eldre kollegaer omtaler innvandrere – det er ikke fiendtlig, men det føles fremmedgjørende. Disse små tingene, som kommer opp gjennom livet, påvirker deg. Jeg tar ansvar for hvordan jeg håndterer det, men det er likevel noe som preger valgene mine.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en rar setning. :) 

Anonymkode: 0fdde...3cd

Jeg forstår hva du mener. Selv er jeg 2. generasjons – min mor er 1. generasjons-, og mine barn er 3. generasjons innvandrere.  Likevel omtales vi fortsatt som ‘innvandrere’, selv om vi er født her og aldri har innvandret. Det føles litt merkelig at vi, som har vokst opp her, fortsatt blir plassert i den kategorien, som om vi ikke helt passer inn i bildet av hva det vil si å være norsk. Kanskje om 2-3 tiår☺️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ofte på at vi er norske, med de verdiene som følger med, men at vi ikke alltid blir oppfattet slik. Noen ganger føler jeg at vi må bevise oss selv. Hva slags innvandrere er vi egentlig? Er vi de som er integrerte, med jobb og utdanning, eller blir vi sett på som utlendinger som holder oss for oss selv? Det finnes så mange stereotyper der ute. Derfor bruker jeg mye tid på å tenke – og undre – på hvor det er best for barna å vokse opp, et sted hvor de kan være seg selv uten å måtte tenke så mye på disse tingene. Det er ikke meningen at det skal handle om dette, selv om det er bakgrunnen for tråden og spørsmålene mine… Det viktigste for meg er at de er lykkelige, kan være seg selv og fri til å utforske.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godlia er nok definitivt et smart valg for dere i Oslo. Det er en del innvandrere, selv om mange er fra vestlige land/europa. Mange er halv et-eller-annet. De aller fleste som bor her er ressurssterke, uansett landbakgrunn. Det er et inkluderende miljø og mange fritidsaktiviteter å velge imellom. Det er en fin miks av folk fra leiligheter, rekkehus og villaområde som sokner til skolen, og lite merkepress og materielt press. Det er lite mobbing selv om det selvfølgelig varierer mellom årskull. 

Skøyenåsen skolen er helt super, det er mange som søker seg dit og trinnene er alltid fulle. Nei, det er ikke press om russetiden (de går på ungdomsskolen!) og det er vel ikke mer rus enn andre steder heller - da må noen kommentere det med en troverdig link. Masse ressurssterke foreldre som bor i området, det er jo de samme barna som har gått på Godlia, Trasop og Østensjø som går på Skøyenåsen. Har veldig god erfaring med lærerne og rektor og hele opplegget egentlig. Men klart - får du en superkriminell gangster i klassen er det nok ikke lett uansett hvilken lærer som er der uansett hvor du er i byen.

Hadde ikke villet la mine barn vokse opp i Lørenskog nå. All byggingen der sammen med økende priser i Oslo og innenfor t-banenettet kommer til å flytte gettoene over bygrensa. Om 15 år er Lørenskog blitt nye Groruddalen.

Anonymkode: dd699...8ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må forsøe og ha tillit til de du eventuelt blir naboer til. Det er veldig leit at du har opplevd det du har gjort og det er klart at samfunnet i Norge er ei perfekt, selv om man er aldri så velutdannet og vellyket og født i Norge så vil du nok gjerne møtes med noen dumme spørsmål noen ganger.

Jeg har selv bosatt meg i et dyrt område i min by, og selv om jeg er glad for å bo i et fint område så ser jeg jo at det er en del I-landsproblemer blant foreldrene her. Men jeg tener at det er bedre å bo i et strø der barna mine møter folk som har engasjerte foreldre og at de møter venner som vil noe med livene sine og så får vi heller overleve med litt navlebeskuende foreldre noen ganger.

Anonymkode: b0019...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Godlia er nok definitivt et smart valg for dere i Oslo. Det er en del innvandrere, selv om mange er fra vestlige land/europa. Mange er halv et-eller-annet. De aller fleste som bor her er ressurssterke, uansett landbakgrunn. Det er et inkluderende miljø og mange fritidsaktiviteter å velge imellom. Det er en fin miks av folk fra leiligheter, rekkehus og villaområde som sokner til skolen, og lite merkepress og materielt press. Det er lite mobbing selv om det selvfølgelig varierer mellom årskull. 

Skøyenåsen skolen er helt super, det er mange som søker seg dit og trinnene er alltid fulle. Nei, det er ikke press om russetiden (de går på ungdomsskolen!) og det er vel ikke mer rus enn andre steder heller - da må noen kommentere det med en troverdig link. Masse ressurssterke foreldre som bor i området, det er jo de samme barna som har gått på Godlia, Trasop og Østensjø som går på Skøyenåsen. Har veldig god erfaring med lærerne og rektor og hele opplegget egentlig. Men klart - får du en superkriminell gangster i klassen er det nok ikke lett uansett hvilken lærer som er der uansett hvor du er i byen.

Hadde ikke villet la mine barn vokse opp i Lørenskog nå. All byggingen der sammen med økende priser i Oslo og innenfor t-banenettet kommer til å flytte gettoene over bygrensa. Om 15 år er Lørenskog blitt nye Groruddalen.

Tusen takk for utfyllende informasjon! Det høres ut som Godlia virkelig har mye av det jeg ser etter når det gjelder et inkluderende miljø, variert sammensetning av beboere, og ikke minst gode fritidstilbud for barna. Det er godt å høre at press og mobbing ikke er fremtredende der, og at skolen har et godt rykte. Jeg skjønner hva du sier om Lørenskog, og jeg deler noen av de samme bekymringene når det gjelder utviklingen her. Byggingen, kombinert med økende boligpriser i Oslo, kan helt klart føre til at grensene flytter seg. Samtidig er boligprisene høyere i Lørenskog enn f. eks Lillestrøm, Skedsmo, Kjeller, Kløfta, Jessheim og bortover. Jeg har sett tendensen der, ettersom det er rimeligere østover.  Det er nettopp slike ting som gjør at jeg begynner å vurdere alternative områder innover mot Oslo hvor barna mine kan vokse opp i et mer balansert og ressurssterkt miljø. Det er ikke lett å finne det perfekte stedet, men jeg ser absolutt verdien av å vurdere Godlia nærmere.

Takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må forsøe og ha tillit til de du eventuelt blir naboer til. Det er veldig leit at du har opplevd det du har gjort og det er klart at samfunnet i Norge er ei perfekt, selv om man er aldri så velutdannet og vellyket og født i Norge så vil du nok gjerne møtes med noen dumme spørsmål noen ganger.

Jeg har selv bosatt meg i et dyrt område i min by, og selv om jeg er glad for å bo i et fint område så ser jeg jo at det er en del I-landsproblemer blant foreldrene her. Men jeg tener at det er bedre å bo i et strø der barna mine møter folk som har engasjerte foreldre og at de møter venner som vil noe med livene sine og så får vi heller overleve med litt navlebeskuende foreldre noen ganger.

Takk for innspillet! Jeg forstår hva du mener om å ha tillit til naboer, og det er absolutt noe jeg også tenker på. Jeg er enig med deg, og uansett hva som skjer, er det mitt ansvar å håndtere det – å se forbi slike ting og fokusere på det som virkelig betyr noe, som du sier.

Det er likevel trist at selv om jeg er født og oppvokst her i Norge, med all min tilhørighet her, så blir jeg likevel møtt med spørsmål som ‘Du bor i Norge, men vil for all del ikke ha for mange etnisk norske barn rundt deg?’ Det er en veldig merkelig måte å se det på. Til den som kommenterte dette: Spørsmålet i seg selv er fremmedgjørende. Hvorfor skulle jeg, som er født og oppvokst her i Norge, få et slikt spørsmål? Er det fordi min mor innvandret hit? Eller fordi jeg er brun? Det er som om jeg må rettferdiggjøre mine valg på en måte andre som er født her, ikke må. Jeg har all min tilhørighet her, men fordi jeg ser annerledes ut, blir det stilt spørsmål ved mine motiver. Dette sier noe om hvordan noen fortsatt ser på oss, selv om vi er født og har levd hele livet i Norge.

Den personen tenker sikkert ikke at hun/han har et negativt syn på innvandrere, men for meg ville det aldri falt meg inn å stille noen det spørsmålet, rett og slett fordi jeg forstår begge sider av saken – noe jeg setter pris på. Men ja, man bør absolutt ikke fokusere på de menneskene som har slike holdninger og tanker. De er nok ikke helt bevisste over det selv.

Uansett, takk for tips, råd og veiledning. Dere er ikke bosatt i Oslo? 

Jeg ville hatt veldig god økonomi på Lørenskog da, siden jeg ville spart noen millioner på bolig😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn på Rasta skole, så skal vel de på Kjenn ungdomsskole? 
Vi hatt barn der og vi kan si at mangfoldet er tilstede, men ikke i like stor grad som på Åsen skole ( der har det vært vel mye greier kanskje) . På Kjenn skole er det 6 parallellklasser med elever med mangfoldig bakgrunn og en god miks uten at noen blir for dominerende. 

Jeg skjønner ikke hvilke tilbud for barn og unge som skal finnes på Godlia, men ikke i Lørenskog? Oppsal håndball er vel ikke veldig mye bedre enn Fjellhamar? I Lørenskog har vi SNØ, langrenn/skiskyting, fotballklubber med fotballbaner, cheerleading, basketlag, all mulig kampsport, bordtennis, ishockey, bryting, tennisklubb, innebandy, golf, e-sport, parkour, turning, skytterlag, speidere, sjakklubb, kodeklubb og håndball. Flere steder for gymrats også.Det er lokale teatergrupper og en litt dårlig kino. Det meste i gangavstand? I allefall på elsparkesykkel, også fra Rasta. Oslo har alt dette og mer til, men ikke i gangavstand. 

Når det gjelder oppfølging av barn med litt utfordringer, som ditt høysensitive barn, så lå Lørenskog helt i toppen av kommuner som hadde ressurser til dette for 12 år siden. Nå har jeg inntrykk av at kommunen er fattigere. Likevel, i Oslo er det verre stilt. Der skal alt kuttes til benet nå. 

Godlia er «fint» da, det har en høyere status enn Rasta. Det er dyrt og de menneskene som bor der har litt mer penger eller litt høyere lån. Boligprisene vil nok gå mer opp der enn på Rasta, det må du betale eiendomsskatt av. Sånt finnes ikke på Rasta. 

Jeg tror ikke man slipper unna gjenger på Godlia heller? Tveita er et fotgjengerfelt unna. Haugerud er nær og Oslo City er en kort T-banetid unna. 

Det het seg før at etnisk norske ofte flyttet fra skolekretser der det var mer enn 25% innvandrere. Jeg vet ikke om det er noe hold i det nå lenger? Men velger du en skolekrets hvor andelen er stor, er det en risiko for at den vil øke og det ganske fort. https://www.utrop.no/nyheter/nytt/353060/

Anonymkode: 6f0db...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du barn på Rasta skole, så skal vel de på Kjenn ungdomsskole? 
Vi hatt barn der og vi kan si at mangfoldet er tilstede, men ikke i like stor grad som på Åsen skole ( der har det vært vel mye greier kanskje) . På Kjenn skole er det 6 parallellklasser med elever med mangfoldig bakgrunn og en god miks uten at noen blir for dominerende. 

Jeg skjønner ikke hvilke tilbud for barn og unge som skal finnes på Godlia, men ikke i Lørenskog? Oppsal håndball er vel ikke veldig mye bedre enn Fjellhamar? I Lørenskog har vi SNØ, langrenn/skiskyting, fotballklubber med fotballbaner, cheerleading, basketlag, all mulig kampsport, bordtennis, ishockey, bryting, tennisklubb, innebandy, golf, e-sport, parkour, turning, skytterlag, speidere, sjakklubb, kodeklubb og håndball. Flere steder for gymrats også.Det er lokale teatergrupper og en litt dårlig kino. Det meste i gangavstand? I allefall på elsparkesykkel, også fra Rasta. Oslo har alt dette og mer til, men ikke i gangavstand. 

Når det gjelder oppfølging av barn med litt utfordringer, som ditt høysensitive barn, så lå Lørenskog helt i toppen av kommuner som hadde ressurser til dette for 12 år siden. Nå har jeg inntrykk av at kommunen er fattigere. Likevel, i Oslo er det verre stilt. Der skal alt kuttes til benet nå. 

Godlia er «fint» da, det har en høyere status enn Rasta. Det er dyrt og de menneskene som bor der har litt mer penger eller litt høyere lån. Boligprisene vil nok gå mer opp der enn på Rasta, det må du betale eiendomsskatt av. Sånt finnes ikke på Rasta. 

Jeg tror ikke man slipper unna gjenger på Godlia heller? Tveita er et fotgjengerfelt unna. Haugerud er nær og Oslo City er en kort T-banetid unna. 

Det het seg før at etnisk norske ofte flyttet fra skolekretser der det var mer enn 25% innvandrere. Jeg vet ikke om det er noe hold i det nå lenger? Men velger du en skolekrets hvor andelen er stor, er det en risiko for at den vil øke og det ganske fort. https://www.utrop.no/nyheter/nytt/353060/

Anonymkode: 6f0db...5d3

Godlia har det aller meste av aktiviteter i gangavstand, Oppsal arena ligger jo på Godlia rett ved siden av skolen? Ellers er det kort vei til det meste med t-banen, bil er som oftest unødvendig (i motsetning til Lørenskog). 

Ja, mange har (relativt) mye penger og gode jobber på Godlia og kunne fint bodd i et strøk med mer «objektiv prestisje» (Nordstrand, Oslo vest, Bærum), men litt av greia med å bo her er jo at folk nettopp velger bort denne prestisjen og ikke har noe behov for materiell flashing. Da får man et hyggelig oppvekstmiljø uten fokus på om man har rett klær, dyr nok bil, stort nok hus eller om pappa tjener nok penger til at man får være med på russebussen. Tror det er bra for barna at leilighet er like normalt som hus, hjemmeferie og ungdomsklubbaktiviteter like normalt som dyre ferier, hytte like vanlig som ikke hytte, brukt minst like bra som nytt (og de ivrigste på brukt er «de rike» i villaområdet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godlia har det aller meste av aktiviteter i gangavstand, Oppsal arena ligger jo på Godlia rett ved siden av skolen? Ellers er det kort vei til det meste med t-banen, bil er som oftest unødvendig (i motsetning til Lørenskog). 

Ja, mange har (relativt) mye penger og gode jobber på Godlia og kunne fint bodd i et strøk med mer «objektiv prestisje» (Nordstrand, Oslo vest, Bærum), men litt av greia med å bo her er jo at folk nettopp velger bort denne prestisjen og ikke har noe behov for materiell flashing. Da får man et hyggelig oppvekstmiljø uten fokus på om man har rett klær, dyr nok bil, stort nok hus eller om pappa tjener nok penger til at man får være med på russebussen. Tror det er bra for barna at leilighet er like normalt som hus, hjemmeferie og ungdomsklubbaktiviteter like normalt som dyre ferier, hytte like vanlig som ikke hytte, brukt minst like bra som nytt (og de ivrigste på brukt er «de rike» i villaområdet). 

Hva regnes som mye penger? Rekkehusene koster 7,5-8-9 millioner. Hvis man er to personer med gjennomsnittlige inntekter og har eid én eller to boliger over tid, burde man kanskje klare å kjøpe et rekkehus uten arv? Hvis man for eksempel er i 30-årene eller midten av 30-årene, eller tenker jeg feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for innspillet! Jeg forstår hva du mener om å ha tillit til naboer, og det er absolutt noe jeg også tenker på. Jeg er enig med deg, og uansett hva som skjer, er det mitt ansvar å håndtere det – å se forbi slike ting og fokusere på det som virkelig betyr noe, som du sier.

Det er likevel trist at selv om jeg er født og oppvokst her i Norge, med all min tilhørighet her, så blir jeg likevel møtt med spørsmål som ‘Du bor i Norge, men vil for all del ikke ha for mange etnisk norske barn rundt deg?’ Det er en veldig merkelig måte å se det på. Til den som kommenterte dette: Spørsmålet i seg selv er fremmedgjørende. Hvorfor skulle jeg, som er født og oppvokst her i Norge, få et slikt spørsmål? Er det fordi min mor innvandret hit? Eller fordi jeg er brun? Det er som om jeg må rettferdiggjøre mine valg på en måte andre som er født her, ikke må. Jeg har all min tilhørighet her, men fordi jeg ser annerledes ut, blir det stilt spørsmål ved mine motiver. Dette sier noe om hvordan noen fortsatt ser på oss, selv om vi er født og har levd hele livet i Norge.

Den personen tenker sikkert ikke at hun/han har et negativt syn på innvandrere, men for meg ville det aldri falt meg inn å stille noen det spørsmålet, rett og slett fordi jeg forstår begge sider av saken – noe jeg setter pris på. Men ja, man bør absolutt ikke fokusere på de menneskene som har slike holdninger og tanker. De er nok ikke helt bevisste over det selv.

Uansett, takk for tips, råd og veiledning. Dere er ikke bosatt i Oslo? 

Jeg ville hatt veldig god økonomi på Lørenskog da, siden jeg ville spart noen millioner på bolig😅

Jo men jeg og stusser over at du gjerne vil flytte til et "finere" strøk og få fordeler av en mer resurssterk foreldregruppe, samtidig som du sier at du er redd for at hvis minoritetsandelen blir for lav så er dette negativt? Jeg håper ikke du tar dette ille opp, men du har vel kanskje litt fordommer du også? Du kan jo ikke la egne negative erfaringer automatisk føres over på andre mennesker som du ikke en gang har møtt.. Kan det tenkes at Norge har gått fremover siden din egen barndom?

Jeg bor i en by med stor innvandrerbefolkning og lever fint med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva regnes som mye penger? Rekkehusene koster 7,5-8-9 millioner. Hvis man er to personer med gjennomsnittlige inntekter og har eid én eller to boliger over tid, burde man kanskje klare å kjøpe et rekkehus uten arv? Hvis man for eksempel er i 30-årene eller midten av 30-årene, eller tenker jeg feil? 

Nå tenkte jeg mer på villaområdet, men 9-10 mill for et rekkehus er jo ikke rent lite det heller for de aller fleste med snittlønn? 

I villaområdet er det mye direktører, folk som har egen bedrift, forretningsadvokater, investorer og slikt. Men sånn er det jo når hus selges for 15-20 mill. Heldigvis er det også mye normale folk, men av de som er litt yngre (30-40) er det ikke hvem som helst som får til å kjøpe i området.

Det som er litt fint er jo at man får en mye bredere demografisk gruppe med alle som bor i leilighet. De er jo ikke så billig de heller, en oppusset treroms på 70 kvm koster gjerne 4,5-5 mill. nå, mot 1,5 mill rundt finanskrisen. Det finnes ikke rekkehus for 7,5 mill på Godlia nå med mindre de er på størrelse med en leilighet eller krever 3 mill i oppussing eller det er noe alvorlig galt med bygget eller huset ikke har hage. Mye går også langt over takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...