Gå til innhold

Eggløsningstester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å lære meg når jeg bør begynne å ta eggløsningstester. 
 

Hadde mensen 18-23 september. Appen sier jeg skal ha eggløsning i morgen, testet i dag tidlig, da var streken synlig, nå i kveld vises den knapt. Betyr det at jeg har hatt eggløsning før dag 13 i syklus? Eller kan streken bli sterkere igjen etter å ha vært svakere? 

Anonymkode: f9fb1...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Prøver å lære meg når jeg bør begynne å ta eggløsningstester. 
 

Hadde mensen 18-23 september. Appen sier jeg skal ha eggløsning i morgen, testet i dag tidlig, da var streken synlig, nå i kveld vises den knapt. Betyr det at jeg har hatt eggløsning før dag 13 i syklus? Eller kan streken bli sterkere igjen etter å ha vært svakere? 

Anonymkode: f9fb1...985

En eggløsningstest er kun positiv når teststreken er like sterk eller sterkere enn kontroll streken. 

En svak strek på eggløsningstest er altså ikke positiv slik En graviditetstest er. 

Eggløsningstester slår ut på LH hormon. Lh hormon har man kan kroppen i ulik mengde igjennom hele syklusen og dermed kan tester ha svake streker - av ulik styrke - hele syklusen, gjerne opp og ned i styrke på testen også basert på mengde LH man har og konsentrasjonen av det i urinen basert på tidspunkt. 

En app kan heller ikke forutsi når eggløsning er. En app "gjetter" bare basert på algoritmen som er lagret i appen og basert på "normalen" og hva man loggfører. Jo lenge man loggfører, og jo nøyere man loggfører - jo bedre gjetter en app. 

Ulike merker eggløsningstester vil basert på lengden du har på syklus anbefale når du bør starte å teste med el tester. Nor alt bør man gjerne testet fra dag 9 til dag 20. Avhengig av din sykluslengde. Man bør også teste mellom kl 10-20. Lh hormon stiger etter man er stått opp. Man bør prøve å teste under likest forhold hele syklusen, altså gjerne til fast tidspunkt. 

Noen har kort LH stigning, så for mange lønner det seg å teste formiddag og kveld. 

Anonymkode: fa947...07f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...