AnonymBruker Skrevet 30. september #1 Del Skrevet 30. september Hei! Prøver her. Jeg er 100% alene med barnet mitt på 12 år. Far har vært inn og ut av bildet de første årene, men nå er det helt slutt fra hans side og jeg er altså helt alene. Slik har det vært de siste fire årene. begynnelsen hadde vi en privat avtale om barnebidrag, men så sluttet han bare å betale og jeg tenkte at det kanskje var greit å kontakte NAV for å søke om bidragsforskudd. Dette fikk jeg avslag på (!) da NAV mener at jeg har for høy lønn til å kunne få bidragsforskudd. Jeg tjente 520 000 i årslønn på det tidspunktet for tre år siden. Alle jeg har snakket med om dette har lurt på om jeg har misforstått noe, helt til jeg viste dem avslaget. Jeg har faktisk aldri hørt at man som aleneforelder kan ha for høy lønn til å kvalifisere for barnebidrag fra den forelderen som velger å ikke ville ha noe mer med sitt eget barn å gjøre. Kan jeg spørre hva andre her inne tjener i året - dere som får bidragsforskudd? Er jeg virkelig så høytlønnet? I dag tjener jeg 590 000. Jeg får barnetrygd, men merker at alt har blitt enormt mye dyrere og selv om jeg kutter der jeg kan, må jeg virkelig telle kroner for å få det til å gå rundt (har dessverre et relativt høyt studielån i tillegg). Ja - jeg kan nok prøve å søke andre jobber, men av mange ulike årsaker trives jeg veldig godt i nåværende jobb. Anonymkode: ac4ce...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #2 Del Skrevet 30. september Hva har du egentlig søkt om? At nav beregner og krever inn barnebidrag, eller har du søkt om kun bidragsforskudd? Anonymkode: 94926...7da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #3 Del Skrevet 30. september Kan hende jeg blingser her, men kan det være for høy inntekt i forhold til barnefarens inntekt? Anonymkode: 0c650...d41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #4 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva har du egentlig søkt om? At nav beregner og krever inn barnebidrag, eller har du søkt om kun bidragsforskudd? Anonymkode: 94926...7da NAV Innkreving har krevet inn barnebidrag, men far sluttet å betale for flere år siden. NAV Innkreving har derfor tipset om å søke om bidragsforskudd, som jeg gjorde for 3 år siden. Anonymkode: ac4ce...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #5 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan hende jeg blingser her, men kan det være for høy inntekt i forhold til barnefarens inntekt? Anonymkode: 0c650...d41 Det er 100% sikkert, da far er narkoman og bor på gata. Er det slik at da får man ikke barnebidrag? Anonymkode: ac4ce...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #6 Del Skrevet 30. september Med 590.000 i årsinntekt, kvalifiserer du til (redusert) bidragsforskudd. Grensen for å ikke få i det hele tatt ligger ved inntekt på 650.000. Du må imidlertid ha en avtale om bidrag med offentlig innkreving. NAV kan lage denne for deg, men du må be om det. https://www.nav.no/bidragsforskudd Anonymkode: 4766d...365 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #7 Del Skrevet 30. september (Les særlig delen om hva som anses som inntekt. Du kan ha kommet over inntektsgrensen grunnet f.eks kapitalinntekter, ikke bare lønn). Anonymkode: 4766d...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #8 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Med 590.000 i årsinntekt, kvalifiserer du til (redusert) bidragsforskudd. Grensen for å ikke få i det hele tatt ligger ved inntekt på 650.000. Du må imidlertid ha en avtale om bidrag med offentlig innkreving. NAV kan lage denne for deg, men du må be om det. https://www.nav.no/bidragsforskudd Anonymkode: 4766d...365 Ja, det er dette jeg har gjort… vi har allerede en avtale om bidrag, som jeg har skrevet. Veldig merkelig. Jeg har alt dette «på stell» og likevel fikk jeg avslag. Kan det bare ha skjedd en menneskelig glipp rett og slett? Jeg får ta en telefon å høre. Anonymkode: ac4ce...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #9 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (40 minutter siden): (Les særlig delen om hva som anses som inntekt. Du kan ha kommet over inntektsgrensen grunnet f.eks kapitalinntekter, ikke bare lønn). Anonymkode: 4766d...365 Har barnetrygd, men når ikke 650.000. Anonymkode: ac4ce...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #10 Del Skrevet 30. september Har han ikke inntekt så sår du heller ikke noe. Kjenner flere som ikke får bidrag. Fordi barnefar har ikke inntekt. Anonymkode: 3ef75...fb4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #11 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja, det er dette jeg har gjort… vi har allerede en avtale om bidrag, som jeg har skrevet. Veldig merkelig. Jeg har alt dette «på stell» og likevel fikk jeg avslag. Kan det bare ha skjedd en menneskelig glipp rett og slett? Jeg får ta en telefon å høre. Anonymkode: ac4ce...5a7 Men har du bedt om offentlig innkreving av bidraget? Du må lese vedtaket om avslag, se om begrunnelsene stemmer. Uansett for sent å klage nå om det var for tre år siden. Søk igjen? Anonymkode: 4766d...365 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #12 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har han ikke inntekt så sår du heller ikke noe. Kjenner flere som ikke får bidrag. Fordi barnefar har ikke inntekt. Anonymkode: 3ef75...fb4 Hans inntekt har ingenting med bidragsforskudd å gjøre. Anonymkode: 4766d...365 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #13 Del Skrevet 1. oktober Hvis du går inn på bidragskalkulator på nav så kan du regne deg frem til hvor mye du kan få. Ved fars inntekt lik din (og noen plausible antakelser fra min side) er det rundt 4.5 tusen og ved fars inntekt lik 0 (og samme antakelsene) ble det 0. Så sjekk der,bare søk på bidragskalkulator nav Anonymkode: 0c650...d41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #14 Del Skrevet 1. oktober Etter årets lønnsforhandlinger tjener jeg 582000. Jeg får 900kr i bidragsforskudd. Søkte for 1 år siden. Anonymkode: 579d1...ed7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #15 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har barnetrygd, men når ikke 650.000. Anonymkode: ac4ce...5a7 Inntektsgrensen har gått opp så mulig du hadde for høy inntekt for 3 år siden. Du må passe på å søke på nytt selv. Ordinær barnetrygd blir ikke regnet med, men utvidet barnetrygd blir regnet med. Utvidet er vel rundt 30000,- i året hvis jeg ikke husker feil. Bare søk på nytt og søk 3 mnd tilbake i tid. Men om avtalen går gjennom innkreving, får han gjeld da? Anonymkode: 49ad3...620 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #16 Del Skrevet 1. oktober Jeg får heller ikke. Far ser ikke barna, men jeg tjener akkurat over grensa jeg også. Anonymkode: 10821...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå