Gå til innhold

La barnet gråte seg i søvn - er jeg grusom?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kort fortalt, barnet vårt på 14 mnd har vært vanskelig å legge. Han må holdes/bysses i søvn før han legges ned I senga. Som regel våkner han når blir lagt ned, så må vi "begynne" på nytt. Dette tar fort et par timer. I tilegg våkner han alltid en-to ganger om natten, og da tar det også 1-3 timer før vi kan legge oss igjen. Dette resulterer i lite søvn, egentid og generelt dårlig stemning. På en god natt får vi 5-6 timer (usammenhengende) søvn. Vi nytter selvsagt på, men mannen jobber offshore så blir i perioder en del på meg. Har også et eldre barn som gjør at jeg aldri føler jeg er skikkelig opplagt for🥺 og eldste må også vente lenge når minste blir lagt.. legger jeg henne først så sovner hun ikke fordi det blir for tidlig og hun bare kommer inn og "forstyrrer". Får også veldig dårlig samvittighet ovenfor storesøster.

Den siste tiden har min mor passet barna noen ganger pga. jeg går kveldsskift. Jeg har vært like overrasket hver gang for da har babyen sovet hele natten. Klarte å lirke ut av henne at hun bare legger barnet i senga, og lar han gråte i 10-15 minutter før han sovner av seg selv. Og da har han altså sovet hele natten.

Det føles ikke bra, men jeg testet denne metoden i går, og ganske riktig tok det 10-12 minutter med gråt før han sov og sov hele natten!! Når jeg la i kveld gjorde jeg det samme, og det ble stille etter 10 minutter. Så er spent på om denne natten blir like bra eller om alt er tilfeldigheter.

Leser jo stadig at skriking ikke er bra, og det er jo derfor vi har styrt med byssing og holding i over et år. Men for å være ærlig er jeg drit lei av å aldri få sove ordentlig, av å bruke halve kvelden og natten  på legging. I tilegg begynner det å bli tungt å busse en så stor baby, så har mye vondt I armer og hofte.

Men hva er verst? La ungen skrike seg i søvn eller at vi foreldre er slitne og har vondt og aldri får sove skikkelig?

Har veldig dårlig samvittighet, men samtidig føler jeg det er en bedre løsning? Hvor skadelig er det egentlig for ungen?🥺 totalt sett så får jo ungen også bedre og mer sammenhengde søvn av dette.. så aner ikke helt hva jeg skal gjøre.

Noen tanker? Er dette innafor eller er det en grusom ting å gjøre?

Anonymkode: 5097c...c8b

Spørs hvordan barnet gråter. Om det er hylskriking pga redsel eller om det er klageskriking pga trøtthet. 

Anonymkode: 13c42...d02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar! Etter å ha lest svarene deres så gjør jeg ikke dette igjen (selv om han sov hele natten igjen). Får heller gå tilbake til byssing. ALT annet er prøvd. Har sittet i timevis og holdt i hånda/på brystet, men da tuller han bare, ler og lager lyder. Samsoving fungerer ikke, da kryper han bare rundt og skal tulle. Vi har drømmesau, vi har sleepytroll festet på sprinkelsenga og knotter under beina sånn at senga kan vugges. Har prøvd å sitte inne hos han og legge ner gjentatte ganger når han reiser seg. Ja.. det er som om når han ser oss så skal han bare tulle og turné i senga. Når vi holder/bysser også så er det veldig mye tulling før han finner roen, skal ta fingre i munnen, rive i hår og ler😆 

Jeg ga han flaske på rommet, sang og koste. La han i senga og sa at nå er det natt, gikk ut til storesøster, men hadde døra åpen og gikk litt inn og ut og sa "shh" til han sovnet. 

I hodet mitt føles det egentlig ikke så feil, siden vi alle sammen får en mye bedre natt og dag etterpå. Og syntes heller ikke 10 minutter er lenge. Men etter å ha lest kommentarene her får jeg veldig dårlig samvittighet og kjenner at dette ikke var greit. 

Helsestasjon har tidligere anbefalt skrikekur når jeg har spurt om tips, men har ikke testet der før siden jeg har vært negativ til det. 

Er veldig slitsomt å være alene med 2 barn, i 100% jobb og kanskje bare sove 4 timer per natt. Så desperasjonen er der.

Barnet er et veldig trygt barn i følge barnehagen. Gråter aldri ved levering, men gråter dog når han blir hentet. Er stort sett i godt humør og veldig aktiv. Har veldig god kontakt og viser tydelig hva han vil/ikke vil. 

Det du skriver her er viktig!

Du har ikke gått og lukket døren for så å la han skrike seg i søvn alene. Han vet at du er i nærheten, han blir bare ikke bysset på. For noen vil byssing gjøre det vanskeligere sovne ordentlig, noe din gjør siden han våkner når du legger han ned. Ville fortsatt å gjøre det på denne måten. 

Anonymkode: e5fe4...579

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, du er absolutt ikke grusom, du er bare sliten 🤍 Selvfølgelig frister det veldig å legge sånn når det funker. Jeg synes dog ikke barnet burde ligge 10 minutter alene og skrike om skrikingen er desperat. Jeg hadde heller gått inn hvert 3. til 5. minutt og beroliget med at jeg var der, eller vært i rommet, spørs hva som funker best for dere. Viktigste er at barnet vet at du er der selvom hen sovner alene! Døren åpen, jevn kontakt, nattlampe, etc.
Etter hva du skriver synes jeg ikke dette er «barnemishandling» som noen påstår, barnet ditt høres veldig trygt ut ellers. Det er faktisk utrolig viktig at du har overskudd også.

Anonymkode: 65d4f...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar! Etter å ha lest svarene deres så gjør jeg ikke dette igjen (selv om han sov hele natten igjen). Får heller gå tilbake til byssing. ALT annet er prøvd. Har sittet i timevis og holdt i hånda/på brystet, men da tuller han bare, ler og lager lyder. Samsoving fungerer ikke, da kryper han bare rundt og skal tulle. Vi har drømmesau, vi har sleepytroll festet på sprinkelsenga og knotter under beina sånn at senga kan vugges. Har prøvd å sitte inne hos han og legge ner gjentatte ganger når han reiser seg. Ja.. det er som om når han ser oss så skal han bare tulle og turné i senga. Når vi holder/bysser også så er det veldig mye tulling før han finner roen, skal ta fingre i munnen, rive i hår og ler😆 

Jeg ga han flaske på rommet, sang og koste. La han i senga og sa at nå er det natt, gikk ut til storesøster, men hadde døra åpen og gikk litt inn og ut og sa "shh" til han sovnet. 

I hodet mitt føles det egentlig ikke så feil, siden vi alle sammen får en mye bedre natt og dag etterpå. Og syntes heller ikke 10 minutter er lenge. Men etter å ha lest kommentarene her får jeg veldig dårlig samvittighet og kjenner at dette ikke var greit. 

Helsestasjon har tidligere anbefalt skrikekur når jeg har spurt om tips, men har ikke testet der før siden jeg har vært negativ til det. 

Er veldig slitsomt å være alene med 2 barn, i 100% jobb og kanskje bare sove 4 timer per natt. Så desperasjonen er der.

Barnet er et veldig trygt barn i følge barnehagen. Gråter aldri ved levering, men gråter dog når han blir hentet. Er stort sett i godt humør og veldig aktiv. Har veldig god kontakt og viser tydelig hva han vil/ikke vil. 

Men kjære deg, TS - stol litt mer på deg selv! 

Du  har lagt ungen, gått litt ut og inn og han sovner raskt (10 min ER raskt). Da fortsetter du med dette. Du kan ikke mene at fordi en gjeng på KåGe sier at det er «barnemishandling» å oppdra barnet sitt, så skal du fortsette med noe du VET og merker ikke funker? Du skal altså, for å blidgjøre en gjeng anonyme på nett, gå tilbake til å gjøre kveldene for deg, for din mann, for øvrige barn til et mareritt, i stedenfor å fortsette med det du ser funker. Barnet sover hele natta - kvelden for dere som foreldre er ikke ødelagt og dere får også sove hele natta. Hva mener du er galt med dette? 

Du kjenner ditt barn og du sier han skriker/sutrer i protest. Igjen: STOL PÅ DEG SELV. Og stol litt på de som også sier at når barnet sovner alene, vil det heller ikke lete etter foreldrene når det småvåkner i løpet av natta. At ungen sover natta gjennom tyder vel ikke akkurat på en utrygg unge, selv om han ikke bysses i søvn. 

Går du tilbake til byssing nå, når dere er på god vei til å få en ny og bedre rutine som gavner alle - også det lille barnet - så ødelegger du så mye.Fordi da lærer du barnet at HAN bestemmer, ikke du. Og at det å sove = farlig, han må ha en voksen der for å sovne som igjen bestyr også når han småvåkner på natta. 

Så jeg håper virkelig du fortsetter på det gode sporet dere er inne på nå,  som gjør at alle får den søvnen som trengs for å fungere, både som mamma og som arbeidstaker. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg var en av de som tidlig svarte at jeg synes det var grusomt. Men om du går ut og inn av rommet jevnlig og da snakker til/tar på barnet synes jeg det blir mindre ille. Det kom ikke så godt frem i HI det fremsto som å legge barnet ned og så bare la det skrike alene i 15 minutter. Jeg ville gått inn ofte da. Men forstår behovet for søvn når man er alene med 2 barn. Men synes likevel ikke barn skal bare forlates uten å bli møtte på behovene sine og jeg synes 10 minutter uten å gå inn er alt for lenge. Da min var 14 mnd ammet jeg fremdeles i søvn da, det funket jo mye bedre enn byssing. Kan du ikke gi flaske/amme? Det gir jo gjerne bedre søvn også, spesielt amming. 

(Ville og tatt en prat med mormor høres ut som hun faktisk driver med skrikekur på den verste måten der hun bare forlater barnet, det er jo ikke ok. Min ville ikke fått overnatte der mer om det var tilfelle)

Forøvrig ser jeg mange si at de hører forskjell på gråt at det ikke er noe "galt" at de gråter for "trass" men altså en på 1 år gråter jo ikke kun av "trass" det er jo fordi det er noe galt. Det som er galt er at de ikke vil være alene og de vil ha forelderen sin. Det er ikke trass at en på 1 år ønsker å ha omsorgspersonen sin! Synes bare det er en rar og trist holdning til et lite barn som forsøker å kommunisere. 

Anonymkode: 0a434...db0

Jeg er nesten heller bekymret fordi mange foreldre ikke gir barnet sitt sjansen til å finne roen og sovne selv.For meg høres det stressende ut for barnet å bli bysset og styrt med i timevis etter sovetid. At barnet tuller, ler og lager prompelyder når den voksne bærer og bysser tyder vel ikke akkuratt på store traumer.  Barn skriker og gråter mange ganger for dagen. Barn trenger hjelp til å regulere seg selv. Barn blir usikre av vinglete voksne som ikke utstråler trygghet i feks leggesituasjon. Selvsagt kan hun gå inn noen hanger ila de 10-15 minuttene det sutrer og gråter litt. Om barnet bare blir oppgiret og begynner å tulle ved disse tilsynene tyder det på at barnet blir urolig og overstimulert og da bør tilsyn begrenses.  Folk må slutte å sammenligne med barn som gråter i timevis. Det er helt noe annet enn litt gråt og sutring ved innsovning.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe min nå 16 åring fikk skrike litt, tror ikke han har noen varige men… I forbindelse med ammeslutt kunne han være rasende på meg, jeg inn og ut av rommet; nå er det natt, nå er det soving, frem og tilbake. Av og til måtte jeg le for meg selv, for jeg merket jo at han lyttet etter meg om jeg ikke kom. Gikk kanskje 3 kvelder før han godtok å sove når han ble lagt, lesing, klem og godnatt. 

Anonymkode: ad503...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er uenig i de som skriver her at det er barnemishandling å la et barn gråte. Gråt kan være så mangt.  Om man skulle etterkomme barns ønsker hver eneste gang de gråt litt , tror jeg vi kommer til å gjøre kommende generasjoner en bjørnetjeneste. Man kan være en kjempesensitiv og god, forståelsesfull og empatisk forelder selv om barnet gråter i noen minutter om natten før det sovner inn uten å få trøst/ha en voksen tilstede i rommet.
Jeg er helt enig i at det kan være skadelig for et barn å gråte i lengre perioder uten å få trøst av noen. Men man må differensiere mellom gråt. Og man må også se an barnets utvikling og personlige omstendigheter. Hysterisk gråting må møtes med trøst. Men med såkalt «sutre-gråting» går det helt fint å la barnet gråte litt for seg selv, for så å falle i søvn. Å lære å sovne inn selv er en evne vi må lære barna våre. Noen velger å støtte barnet sitt veldig med fysisk tilstedeværelse og sitter sammen med barnet helt til det sovner inn selv, mens andre lar barnet sutre-gråte seg inn i søvn. Så lenge barnet er trygt og jevnt over godt, så tenker jeg deg ikke er noe i veien å la barna «sutregråte» i noen minutter om noen dager med denne teknikken leder til at barna dine lærer seg å sovne inn på egen hånd.

Anonymkode: 40dcb...cac

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes ikke det kvalifiseres som "skrikekur" når det er 10 min og barnet ellers tuller og ler. Helt ærlig virker det som om barnet da gråter i ren protest for at du går ut? Synes at type gråt avgjør mye. Jeg hører hvert fall forskjell på om barna mine er redde eller lei seg, og når det er "trass"-gråting.

Jeg hører forskjell på sultengråt, smertegråt, og protestgråt på min på tre måneder. 

Han bråker (enn så lenge) ikke når det er leggetid, men hvis han begynner med siste type gråt når han legges i senga, vil jeg ikke ha dårlig samvittighet for å la han ligge. Det er forskjell på å ønske nærhet fordi man er redd, og ønske nærhet fordi det er kjedelig å være alene. 

Anonymkode: 672b0...5c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren, blir helt uvel. Ja du er grusom, sannsynligvis er dette mye mer skadelig for barnet enn om du hadde slått!

Moren min hadde ALDRI fått være sammen med ungen min uten tilsyn om hun hadde gjort noe sånt når hun passet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fy dette synes jeg var fælt. Ja du var en grusomt mor i det øyeblikket. Barnet slutter jo å gråte fordi ingen kommer. 

At barnet gråter alene uten respons kan faktisk være skadelig.

Anonymkode: 085ed...99d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nei fy dette synes jeg var fælt. Ja du var en grusomt mor i det øyeblikket. Barnet slutter jo å gråte fordi ingen kommer. 

At barnet gråter alene uten respons kan faktisk være skadelig.

Anonymkode: 085ed...99d

Det var bedre formulert enn meg - ts er garantert ikke en grusom mor generelt, men i det øyeblikket var hun det, og om hun gjør det igjen, er hun er grusom mor der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo det har jo alt å si hva slags gråt det er snakk om!

Jeg hører såå stor forskjell på type gråt hos vår, og merker når han trenger trøst vs at han bare skal protestere. 

Tenk hva er verst: at barnet «gråter» seg i søvn noen kvelder og lærer seg å sovne selv eller at både dere og ungen får for lite søvn/masse styr i flere år. Syns mange her tenker veldig kortsiktig og ikke hva som er best for barnet på lang sikt.

Jada det er fælt å la barnet gråte alene hvis det virkelig trenger trøst. Det er skadelig. Samtidig er det nok også snakk om tilfeller der dette skjer i utstrakt grad. 
Hvis barnet var traumatisert og ikke hadde det bra ville det heller ikke sovet gjennom natten tenker jeg da. Det er et sunnhetstegn at barnet sover godt

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (På 30.9.2024 den 21.20):

Hvis du lar han ligge å gråte alene, slik din mor gjør, så er det forsket mye på. Det er slettes ikke bra for barnet ditt i det hele tatt. Søk på Cry it out method og så gjør du det aldri igjen. 

Skrikekur burde vært ulovlig, og de som gjennomfører skrivekur på barna sine er rett og slett folk som ikke vet bedre. Det er IKKE bra. Selvsagt overlever barnet, men når ble det å overleve synonymt med at barnet har det bra? 

Tiltredes 🧡👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 93707...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle, ser det er delte meninger🙈

Gir som sagt melk på rommet før baby legges senga, i går sovnet han til flaska (som av og til skjer) og la han derfor sovende i senga. Som alltid våknet han da etter en kort stund. Vanligvis har jeg tatt opp og busset/holdt etter denne oppvåkningen (tar 1-2 timer). Mens i går så tok jeg han ikke opp, men sa nå er det natta og lot dørå stod oppe. Gikk inn etter 2 min og da sov ungen uten gråting🥳

Da sov han til kl var 05, fikk melk/holdt han i søvn (tok 1 times tid) før han sov videre i senga si til 08!

Så håper at dette fortsetter. Jeg fikk sove fra 22-05 uten oppvåkning så gjorde meg ingenting å holde i 5 tiden. Men tidligere har jeg kanskje vært inne på rommet frå 23:30-03. Så det er jo noe som tydeligvis funker her.

Fortsetter det som dette så var de 2 dagene med gråt verdt det når han selv sovnet innen 2 min uten gråt. Da får jeg bare bli kalt grusom mor og barnemishandler. Er iallfall en mye bedre mor på dagtid når jeg er uthvilt.

• Liker 4
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...