Gå til innhold

å lagre poteter igjennom vinter:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hvor kan jeg lagre en stor mengde poteter? jeg har en kald loft, jeg har balkong. Poteter trenger å lagre i +4 grader og være i mørke forhold. Regner med dem trenger ventilasjon. 

Finnes det råd der ute?

Anonymkode: 287af...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke rådgi deg, men kan bare fortelle om min erfaring. 

På slutten og 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet bodde jeg som barn i en drabantby. Der hadde alle leilighetene boder i kjelleren. Alle hadde potetbinge i innerste delen av boden. Og så vidt jeg husker, hadde vi poteter der alltid. Mørk og tørt. Noen poteter fikk "groer" etterhvert, men de bare plukket vi av. 

Anonymkode: f4a70...53e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å lagre dem med jorden på enten i trekasse m/lokk eller papirsekk. Hvis det blir minusgrader der i løpet av vinteren så blir loft/balkong for kaldt. Det samme gjelder vanlige uteboder/garasjer. Hvis du har et rom i huset/leiligheten hvor du ikke fyrer opp til vanlig stuetemperatur kan det være et alternativ. Ellers må det nesten bli i kjøleskap. Selv har jeg et ekstra i garasjen hvor det bl.a. lagres større mengder poteter. 

Og så er det viktig å huske på at når folk sier at før så lagret folk poteter hele vinteren så er det en sannhet med modifikasjoner. Ja, de ble lagret, og spist av, helt frem til de første nypotetene kom året etter, men ut på våren var kvaliteten slik at det er noe de færreste ville ha godtatt i dag. De var slappe, vassne, rynkete og fulle av groer så når man skrelte poteter til middag i april/mai skar man gjerne bort like mye som man kokte.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også potetbinge i matboden i kjelleren da jeg var liten... holdt omtrent kjøleskapstemperatur inne på den boden, det var en trekasse med lufting "alle veier". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde potetbinge innerst og mørkest i kjelleren da jeg var barn. Holdt seg ganske bra der, så vidt jeg kan erindre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan ikke rådgi deg, men kan bare fortelle om min erfaring. 

På slutten og 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet bodde jeg som barn i en drabantby. Der hadde alle leilighetene boder i kjelleren. Alle hadde potetbinge i innerste delen av boden. Og så vidt jeg husker, hadde vi poteter der alltid. Mørk og tørt. Noen poteter fikk "groer" etterhvert, men de bare plukket vi av. 

Anonymkode: f4a70...53e

eller brukte dem som settepoteter året etter... 

Anonymkode: a7d15...5f1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for enhver respons. Jeg fikk masse poteter i hendene, og skjønte jo raskt at jeg ikke kan lagre det noen steder. Dermed blir det at jeg må lage masse av potetene som jeg deretter vil lagre i fryseren. 

 

Anonymkode: 287af...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soverommet er perfekt. Det er uoppvarmet, luftes godt og er alltid mørkt. 

Anonymkode: db207...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Soverommet er perfekt. Det er uoppvarmet, luftes godt og er alltid mørkt. 

Anonymkode: db207...3c0

Godt beskrevet. I sekk? I trekasse?

Anonymkode: 287af...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lagrer det i kjellerbod. Der er det jevn temperatur (litt for varmt men går greit) og lyset er ofte av. Jeg har det i plastkasser uten lokk, og dekket det til med aviser på toppen (mtp lys). 

Anonymkode: 6c14b...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...