Gå til innhold

Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? En kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, for det første, de senere år har jeg sett gutter være Lucia.. For det andre, dette burde virkelig ikke være nødvendig, for Lucia var en kvinne. For det tredje, jeg tror seriøst at du tuller!

Anonymkode: 4a9c1...891

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lærer, og på skolen jeg jobber er det 5. trinn som går Lucia. Jeg trekker blant de som har lyst til å være Lucia, i fjor var det ei jente; med klassen jeg hadde tidligere ble det en gutt. 

Anonymkode: c53df...780

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gutter som var Santa Lucia da jeg gikk på barneskolen på begynnelsen av 90 tallet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå er jeg skikkelig lei av denne utdaterte tradisjonen vi ser hvert eneste år på skolene rundt om i landet! Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? Det er helt urettferdig og diskriminerende at det alltid er jentene som blir valgt til å gå fremst i toget, med lys i håret og en rolle som alle er så stolte av. Dette er en kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst.

Hva er det egentlig vi lærer barna våre? At gutter ikke kan symbolisere lys og håp? At det bare er jenter som er «søte nok» til å være Lucia? Det er både gammeldags og urettferdig. Vi lever i en tid hvor vi snakker om likestilling, inkludering og like muligheter for alle – men når det gjelder Lucia-feiringen, er det som om vi hopper rett tilbake til 1950-tallet!

Hvis vi vil at neste generasjon skal vokse opp uten kjønnsbegrensende forventninger, må vi begynne med slike symboltunge tradisjoner som Lucia-feiringen. Skolene har et ansvar for å speile samfunnet vi ønsker å skape – et samfunn der alle har like muligheter, uavhengig av kjønn. Så nei, jeg vil ikke høre noen unnskyldninger om "tradisjon" eller "sånn har det alltid vært". Det er på tide med endring, og det starter med at både gutter og jenter kan få være Lucia!

 

Anonymkode: 54103...562

Ser du en mann her, Ts?

IMG_8471.webp.5e001f30ac9d3790f42c6cea2b1abf22.webp

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_hellige_Lucia

Jeg ser en dame jeg. Ønsker du å påtvinge gutten din en damerolle? 

Anonymkode: c579e...0ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er både gutter og jenter Lucia. Jeg tror de trekker. Det er ikke lagt opp til en «jenterolle», de har på seg like klær og pynt alle sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde langt lyst hår og jeg ble aldri valgt. 

Anonymkode: 32849...f3f

Man skal visst helst være pen også, holder ikke med lyst hår.

Anonymkode: 9ed7f...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir nesten det samme som å bli potte sur over at en gutt får spille Abraham Lincoln, eller at ei jente spiller jomfru Maria. 

Anonymkode: 9ed7f...2f1

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutter som vokser opp med dette. Hvordan skal det gå med dem videre?! De må kanskje leve med traumene resten av livet!!!

Anonymkode: 44980...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og Julenissen pleier være mann🎅Transenissen neste.

Anonymkode: 49031...4b7

 

Godt poeng!! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én jente er Lucia, en eller to gutter er stjernegutt. Resten er vanlige sangere. Deal with it. 

Anonymkode: 2f1fc...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucia ble sendt på bordell, fikk øynene stukket ut og ble henrettet. Noen kilder hevder hun gravde ut øynene selv. Er noe av dette så mye å trakte etter, da?

Anonymkode: b2407...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har utovertiss og andre har innovertiss. Begge deler er helt greit. Hvorfor skal vi alle være like. 

Anonymkode: fbbc8...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Lucia er en jente. Jeg er enig i at vi ikke behøver å dyrke kjønnsstereotypier, men man behøver ikke la gutter spille jenter og jenter spille gutter bare for å manifestere at kjønn ikke betyr noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke være Lucia. «Lucia-jentene» ble trukket blant de samme jentene hvert år, for man måtte være blond, ha langt hår, være passe høy, slank, ikke briller, eller regulering…. Jeg hadde langt hår, og «riktig» høyde, men feil hårfarge og vekt… Guttene ble sortert de og, de peneste forrest i toget sammen med Lucia og hoffdamene, de mindre pene fikk være bakerst i prosesjonen. Å ha en gutte-lucia hadde vært greit for meg, om jeg vare hadde sluppet å bli sortert som «stygg» av læreren….

Anonymkode: 72eed...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle barn er like mye verdt, og det handler om å feire en tradisjon og feiring, og at barna får synge, spille rolle spill, og lage lussekatter, slapp av min venn! Min opplevelse er at de alltid har vært flinke å bytte på, og at alle barna kjenner på at de er like mye elsket av Gud og underfullt lagd. Når foreldre reagerer veldig nevrotisk og hysterisk på totalt unødvendige ting, og kamper totalt unødvendige å kjempe, da tar barna skade av det. Jeg tror vi heller skal tenke på hvordan vi kan ha mer omsorg for barn og mennesker i hungersnød, og krig, enn å vræle over at lucia var en kvinnelig helgen. Og det som har vært mest normen er jenter eller korkvinner som lucia, da hun var en kvinne. For barna handler det mer om feiringen, og hygge, og lussekatter og at man går inn i juletid, eller noe som helst med hvem lucia var, og hva historisk sett feiringen har vært, og det byttes på. Aldri sett noe annet, og jeg er over tredve år.

Dette blir som om jeg burde føle meg uelsket av Gud fordi jeg ikke har kristent Bibel navn, eller Bibel relatert navn. Eller mannen min fordi han var født inn i en muslimsk familie i afghanistan og ble kristen i Norge. Og vi ber for familien hans sin frelse. At de skal komme til tro på Jesus. Man må forholde seg mer saklig og rasjonelt, og ikke la seg lede av følelser, men vettet og saklighet. Evangeliet er for alle mennesker i hele verden, og Gud har så elsket verden at Han ga sin enbårne sønn for at de som tror på Han ikke skal fortapes men ha evig liv. 

Det handler ikke om hvem som er sainta lucia, eller har kristent navn, eller er fra en kristen familie, eller ei. Eller "så" eller så kristen. Det handler om Jesus, og evangeliet, for alle, som tar ordet om korset til seg og legger sitt håp for sin frelse til Jesus, og vet de er en synder som trenger Han, som vi alle mennesker er, bare mennesker som trenger Guds nåde i Kristus. 

Jesus bryr seg personlig om barnet ditt, deg, og familien din, og alle mennesker. Det er noe vi skal være takknemlig for, og takke Gud for. At vi er oppvokst i Norge, og alle velsignelsene Gud har gitt oss, så må vi ha neste kjærlighet og dele mer en lussekatter med andre, men også penger og hjelp, fra alle land, til de fattige, og hjelpe dem med grunnleggende overlevelse, og ellers etablering av skole, utdanning, jobb og yrker og bedrifter. 

Livet blir så mye bedre når man tenker på alle velsignelsene Gud har gitt en, og takker for dette, og tenker på hva man kan gjøre for å forbedre verdenen, og elske sine neste som Jesus sier. Og tenke på hva som er mest kritisk at vi som samfunn kan være med på å endre. Folk samler million spleiser, og har store samfunnsengasjement for spleiser, politiske engasjement, veier, og bompenger men hva med barn, voksne og eldre som lider i sult og krig. Elske våre neste som Jesus sier.

Alle er like viktige. Om man fikk spille sainta lucia, maria eller josef, hva man heter, hvor man er født, hvilken familie man er født inni, arv, miljø, kultur hva enn, alle er like viktige for Gud, og vi må ta vare på hverandre og ikke la oss såre over unødvendige ting, men heller prøve å forbedre verden med kritiske ting, som mennesker som dør i krig og hungersnød, osv.

 

Endret av Silje Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lucia ble sendt på bordell, fikk øynene stukket ut og ble henrettet. Noen kilder hevder hun gravde ut øynene selv. Er noe av dette så mye å trakte etter, da?

Anonymkode: b2407...570

Skulle tatt seg ut å ha dette med i skuespillet i barnehagen/barneskolen. Sikkert noen historikere som blir krenket over at alt dette ikke blir gjengitt korrekt. 

Anonymkode: 9ed7f...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole får guttene også være Lucia, uansett hårfarge. Det skulle bare mangle. 

Anonymkode: c0f01...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi ikke feirer San Lucio.

Anonymkode: e57ec...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...