Gå til innhold

Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? En kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg gir opp. Alt skal tilrettelegges og være så forbanna politisk korrekt. Hør her:

Santa Lucia = en pike en kvinnelig helgen. Hvorfor skal gutter være Lucia da? Nei seriøst slutte servere alt på et fat til dagens unger, ikke rart de ikke takler nei eller litt motgang slik vi holder på. 

Fikk aldri være Lucia jeg heller, rødt hår var jo ikke helt rette fargen. Klarte meg fint. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både jeg og min datter har mørkebrunt år, ingen av oss har fått være Lucia. Men sønnen min med blondt hår med store lokker, han fikk være Lucia i 1. klasse. 

Anonymkode: e21f6...dec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucia er kvinne. La meg spørre - reagerer du like sterk på at jenter ikke får spille Jesus i julespillet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tøft å være mann i dag. Ikke får vi pult, og ikke får vi være Lucia. Vi trenger en støttegruppe!

Anonymkode: d09b7...3d1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 18.25):

Og kun gutter skal få spille Josef og Jesus?

Anonymkode: 54103...562

Absolutt! 

Anonymkode: 58e48...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen vår er alle skolestarterne st. Lucia. Det inkluderer både jenter og gutter😊 Syns det er en fin tradisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 19.26):

Nå er jeg skikkelig lei av denne utdaterte tradisjonen vi ser hvert eneste år på skolene rundt om i landet! Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? Det er helt urettferdig og diskriminerende at det alltid er jentene som blir valgt til å gå fremst i toget, med lys i håret og en rolle som alle er så stolte av. Dette er en kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst.

Hva er det egentlig vi lærer barna våre? At gutter ikke kan symbolisere lys og håp? At det bare er jenter som er «søte nok» til å være Lucia? Det er både gammeldags og urettferdig. Vi lever i en tid hvor vi snakker om likestilling, inkludering og like muligheter for alle – men når det gjelder Lucia-feiringen, er det som om vi hopper rett tilbake til 1950-tallet!

Hvis vi vil at neste generasjon skal vokse opp uten kjønnsbegrensende forventninger, må vi begynne med slike symboltunge tradisjoner som Lucia-feiringen. Skolene har et ansvar for å speile samfunnet vi ønsker å skape – et samfunn der alle har like muligheter, uavhengig av kjønn. Så nei, jeg vil ikke høre noen unnskyldninger om "tradisjon" eller "sånn har det alltid vært". Det er på tide med endring, og det starter med at både gutter og jenter kan få være Lucia!

OMG a pink pony

Vi hedrer en kvinnelig helgen, ikke en mannlig (det er mange av de og). Eneste jeg finner rart er at det er en blond og ikke en med lysebrunt hår som blir foretrukket.

En kan ikke endre historien bare fordet du har lyst å trille litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (9 timer siden):

I barnehagen vår er alle skolestarterne st. Lucia. Det inkluderer både jenter og gutter😊 Syns det er en fin tradisjon.

Jeg er vant til at guttene er stjerne barn på Lucia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen der jeg jobber trakk vi mellom barna som sa de hadde lyst. Han som ble trukket var muslim. Det ble ikke godt mottatt hjemme hos faren, for å si det forsiktig.

Anonymkode: 409ae...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tråder gjør meg bare enda mer sikker på at Lucia som er en kvinnelig helgen selvfølgelig skal representeres av en kvinne. Og ikke minst jeg skal bli mye flinkere hjemme til å lære barna mine at det er helt naturlige forskjeller på gutter og jenter, og det er fint.

Anonymkode: 8adec...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 20.17):

Det er mange ting i Bibelen som er omskrevet, og staten tvinger prester til homofil velsignelse av ekteskapet,

nei jeg har ingenting i mot homofile, men hvorfor vil de velsignes av gud når gud ikke vil de skal velsignes? 

Anonymkode: 679f0...313

Hvordan vet du hva gud mener om dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Absolutt! 

Anonymkode: 58e48...bae

Og kun en homofil regissør skal få lov til å regissere et stykke om homofile, skrevet av homofile?

https://www.aftenposten.no/kultur/i/0VoJdJ/nationaltheatret-faar-kritikk-for-regissoer-johannes-holmen-dahls-seksualitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...