Gå til innhold

Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? En kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Slutt og lage problemer ut av ingenting. Lucia var ei jente, og en av få kvinnelige helgener. Menn/gutter har tatt nok fra oss kvinner/jenter. La jenter være Lucia, så kan sønnen din være stjernegutt. 

Anonymkode: 3c3cd...3ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nå er jeg skikkelig lei av denne utdaterte tradisjonen vi ser hvert eneste år på skolene rundt om i landet! Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? Det er helt urettferdig og diskriminerende at det alltid er jentene som blir valgt til å gå fremst i toget, med lys i håret og en rolle som alle er så stolte av. Dette er en kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst.

Hva er det egentlig vi lærer barna våre? At gutter ikke kan symbolisere lys og håp? At det bare er jenter som er «søte nok» til å være Lucia? Det er både gammeldags og urettferdig. Vi lever i en tid hvor vi snakker om likestilling, inkludering og like muligheter for alle – men når det gjelder Lucia-feiringen, er det som om vi hopper rett tilbake til 1950-tallet!

Hvis vi vil at neste generasjon skal vokse opp uten kjønnsbegrensende forventninger, må vi begynne med slike symboltunge tradisjoner som Lucia-feiringen. Skolene har et ansvar for å speile samfunnet vi ønsker å skape – et samfunn der alle har like muligheter, uavhengig av kjønn. Så nei, jeg vil ikke høre noen unnskyldninger om "tradisjon" eller "sånn har det alltid vært". Det er på tide med endring, og det starter med at både gutter og jenter kan få være Lucia!

Anonymkode: 54103...562

Mhm! Akkurat -NÅ er du lei - NÅH!! Enda nesten tre måneder til resten av oss begynner å snakke om det, men du er lei NÅ av denne utdaterte tradisjonen! I call BS 👍🏻

Anonymkode: 55ac5...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, så er ikke hinsides engasjert i dette. Men i barnehagen jeg jobbet i var det skolestarterne som gikk Lucia og besøkte alle avd. på barnehagen og det lokale eldresenteret. Det ble trukket fire Luciaer blant de som hadde lyst, være seg gutter eller jenter. 

Anonymkode: 5a70a...ea7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi « trekker lodd» , dvs vi voksne skriver på forhånd navn på lappen til noen som trenger å få lov til å skinne litt ekstra, fordi de kanskje ikke har så fryktelig høy status i barnegruppa eller sliter litt på annen måte. Vi har hatt foreldre som nærmest har forlangt at deres søte lille datter skulle bli valgt pga utseende, men da sier vi bare at vi har loddtrekning. 

Loddtrekningen er litt fikset og vi har gjerne utelatt de aller sterkeste med høyest status, uten at de eller foreldrene vet det. Det er nydelig å se hvor glad noen som ofte havnet bakerst i køen blir, når de for en gangs skyld får» hovedrollen» ( og det er ganske nydelig å se at enkelte for en gangs skyld må la noen andre få skinne og trene seg litt på det) Vi har hatt barn som vanligvis har mye følelsesutbrudd, som har levd til lenge etter jul på at de fikk være Lucia og der vi samtidig har sett at trivselen har økt betraktelig for dem fremover, fordi de føler seg bedre. 

Noen synes kanskje ikke dette er fair, men vi kommer nok til å fortsette med dette. 

Anonymkode: 4fa02...d84

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror guttunger vokser opp helt greit og uten å få varige mèn av å ikke ha vært St Lucia, altså... 

Får være måte på sutring. Helgenen St. Lucia var en kvinne, det er et faktum du ikke får gjort noe med. Derfor er det jenter som får være henne.

Anonymkode: 55582...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror guttunger vokser opp helt greit og uten å få varige mèn av å ikke ha vært St Lucia, altså... 

Får være måte på sutring. Helgenen St. Lucia var en kvinne, det er et faktum du ikke får gjort noe med. Derfor er det jenter som får være henne.

Og kun gutter skal få spille Josef og Jesus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er/var det verste at lærerne sorterer elevene etter utseende, og det var de samme hvert år som var Lucia og Stjernegutt. For min del kunne det like gjerne blitt kuttet ut, i stedet på å bli minnet om at de voksne ikke klassifiserte meg som pen nok til å få være med som Lucia og ternene hennes…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santa Lucia var en kvinnelig jomfru helgen. Og det er jo ikke noe vi kan endre, uansett hvor mye vi vil. 🤷🏻‍♀️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (På 30.9.2024 den 19.51):

Hos oss er både gutter og jenter Lucia. Jeg tror de trekker. Det er ikke lagt opp til en «jenterolle», de har på seg like klær og pynt alle sammen.

Skal man følge historien om Sant Lucia, så er hun en kvinnelig jomfru helgen fra Italia. 🤷🏻‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonJean skrev (55 minutter siden):

Santa Lucia var en kvinnelig jomfru helgen. Og det er jo ikke noe vi kan endre, uansett hvor mye vi vil. 🤷🏻‍♀️ 

Alt er mulig i våre dager. Vi kan definere oss akkurat slik vi vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 19.26):

Nå er jeg skikkelig lei av denne utdaterte tradisjonen vi ser hvert eneste år på skolene rundt om i landet! Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? Det er helt urettferdig og diskriminerende at det alltid er jentene som blir valgt til å gå fremst i toget, med lys i håret og en rolle som alle er så stolte av. Dette er en kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst.

Hva er det egentlig vi lærer barna våre? At gutter ikke kan symbolisere lys og håp? At det bare er jenter som er «søte nok» til å være Lucia? Det er både gammeldags og urettferdig. Vi lever i en tid hvor vi snakker om likestilling, inkludering og like muligheter for alle – men når det gjelder Lucia-feiringen, er det som om vi hopper rett tilbake til 1950-tallet!

Hvis vi vil at neste generasjon skal vokse opp uten kjønnsbegrensende forventninger, må vi begynne med slike symboltunge tradisjoner som Lucia-feiringen. Skolene har et ansvar for å speile samfunnet vi ønsker å skape – et samfunn der alle har like muligheter, uavhengig av kjønn. Så nei, jeg vil ikke høre noen unnskyldninger om "tradisjon" eller "sånn har det alltid vært". Det er på tide med endring, og det starter med at både gutter og jenter kan få være Lucia!

Lucia var kvinne, en helgen som dagens kvinner bør være stolte av.

Hva blir det neste tåpelige tulleforslaget ? Skal Luciadagen heretter hete «hen-dagen» ?

Maken til fanatisk kjønnsfornektelse og historieomskriving skal man lete lenge etter……

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonJean skrev (5 timer siden):

Skal man følge historien om Sant Lucia, så er hun en kvinnelig jomfru helgen fra Italia. 🤷🏻‍♀️

Det er mange andre tradisjoner som er sammenblandet og har blitt lucia-feiring. Utkledning til det motsatte kjøtt og gå julebukk på denne dagen, lysfeiring etter hedensk skikk, slakting av gris og diverse. Så jeg tror ikke det er noen krise 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 17.13):

Alt er mulig i våre dager. Vi kan definere oss akkurat slik vi vil.

Men det hører ikke hjemme i barnehagen å lære barna.

Anonymkode: 9dfda...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det hører ikke hjemme i barnehagen å lære barna.

Anonymkode: 9dfda...9cd

Den må tidlig krøkes som god krok skal bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 12.10):

Slutt og lage problemer ut av ingenting. Lucia var ei jente, og en av få kvinnelige helgener. Menn/gutter har tatt nok fra oss kvinner/jenter. La jenter være Lucia, så kan sønnen din være stjernegutt. 

👏🏼👏🏼👏🏼 Kanskje vi kvinner bør kreve at Bibelen omskrives? Jesus er vel egentlig kvinne?

Anonymkode: 90fde...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tulle, da. Skal en dame være Jesus eller julenissen, da? Er vi så politisk korrekte nå at alle skal få, alle skal stå på toppen av pallen, premie til alle, ingen går først og ingen vinner? 

Min sønn var Lucia. Gikk bare fint, det. 

Anonymkode: 9bbe5...724

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 år på barneskolen og jeg husker ikke hvordan det var med valg av Lucia hos oss. Så det var ikke så viktig for meg i alle fall. 

Fikk gutter være Lucia? Hva med oss med mørkt hår? Aner ikke. Jeg ønsket aldri å være det, jeg ville ikke gå i toget en gang. Så jeg husker det ikke så stort. Jeg elsket å bake lussekattene da. Det husker jeg. Og jeg husket vi gikk i tog med lys, ekte flammer, i 1. klasse og jeg var livredd for at personen bak skulle tenne på håret mitt. Det er eneste jeg husker og det var eneste gangen jeg gikk i toget. På barnehagen stakk jeg av og nektet å gå i toget, som den drittungen jeg var. 

Anonymkode: 8d43b...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst???

er så lei av folk som vil at barna deres skal være kjønnsløse

som jente, så kvinne og senere mor til både gutter og jenter

DET ER FORSKJELL!!!!!

min gutt hadde dødd av skam om han måtte først gå i disse hvite kjolene(som alle har) men appåtil ha krone på

min jente var lucia, og vet du hva? Hun hadde det lyseste lengste håret, og dette var i fjor. Blir du krenka av det?

Anonymkode: 679f0...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 12.10):

Det er mange ting i Bibelen som er omskrevet, og staten tvinger prester til homofil velsignelse av ekteskapet,

nei jeg har ingenting i mot homofile, men hvorfor vil de velsignes av gud når gud ikke vil de skal velsignes? Mest vanlige svar man får er…. Jammen, det er så fint og koselig i kirka😣 sukk

Anonymkode: 679f0...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 18.25):

Og kun gutter skal få spille Josef og Jesus?

Ja, selvsagt. Jenter lever helt fint med det. Begge de to var menn og bør spilles av gutter/menn.

Har aldri hørt en venninne eller klassekamerater sutre over dette. Det er noe voksne har kommet på og begynt å knive om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...