Gå til innhold

Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? En kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg skikkelig lei av denne utdaterte tradisjonen vi ser hvert eneste år på skolene rundt om i landet! Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? Det er helt urettferdig og diskriminerende at det alltid er jentene som blir valgt til å gå fremst i toget, med lys i håret og en rolle som alle er så stolte av. Dette er en kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst.

Hva er det egentlig vi lærer barna våre? At gutter ikke kan symbolisere lys og håp? At det bare er jenter som er «søte nok» til å være Lucia? Det er både gammeldags og urettferdig. Vi lever i en tid hvor vi snakker om likestilling, inkludering og like muligheter for alle – men når det gjelder Lucia-feiringen, er det som om vi hopper rett tilbake til 1950-tallet!

Hvis vi vil at neste generasjon skal vokse opp uten kjønnsbegrensende forventninger, må vi begynne med slike symboltunge tradisjoner som Lucia-feiringen. Skolene har et ansvar for å speile samfunnet vi ønsker å skape – et samfunn der alle har like muligheter, uavhengig av kjønn. Så nei, jeg vil ikke høre noen unnskyldninger om "tradisjon" eller "sånn har det alltid vært". Det er på tide med endring, og det starter med at både gutter og jenter kan få være Lucia!

 

Anonymkode: 54103...562

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk aldri være Lucia jeg heller, for jeg har mørkt hår. Det måtte være en lyshåret en. Det går helt fint:)

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du krever av skole og barnehage. Og sett statsforvalter på kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har guttene også vært Lucia. Mine barn har aldri vært, men de har overlevd det også. Her har de trukket, og det har ungene tålt greit. Tenker bare de har godt av å lære at ikke alt er likt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde langt lyst hår og jeg ble aldri valgt. 

Anonymkode: 32849...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må alt deles helt likt da? Kan ikke jenter gjøre noe som gutter ikke kan gjøre?  Selv var jeg lucia. Og ja jeg er mørkhåret. Sjokkerende. 

Anonymkode: 15dbf...c13

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være deilig å ha et så problemfritt liv at du helt oppriktig bruker tid og energi på å føle deg krenket fordi din sønn (det er vel det det handler om, er det ikke? 😉) ikke får være Lucia..

Sett at dette faktisk er ment alvorlig, så ligger et av mulige svar i at Lucia var en (av svært få) kvinnelig helgen. Hvor ofte opplever du forresten at jenter får spille gutte-roller når ungene har skuespill sånn generelt? Mange jenter som er Jesus, David osv…?

Så kan man kanskje med litt større hell argumentere for at alle bør kunne spille alle roller helt uavhengig av kjønn, og hvis du vinkler problemstillingen din mot det mer generelle i stedet for dette helt eksplisitte eksempelet alene (med mindre du synes Lucia er det eneste som er ugreit) vil du kanskje oppleve at mange er enige. 
 

Men husk at uavhengig av kjønn vil det aldri være sånn at alle i en gruppe/klasse får være Lucia - og da må man som den voksne i heimen lære barna sine at det er helt vanlig og ikke noe som fører til livets undergang..

Anonymkode: b12ba...423

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde langt lyst hår og jeg ble aldri valgt. 

Anonymkode: 32849...f3f

Jeg hadde langt lyst hår OG var jente, men det var bare de peneste jentene i klassa som fikk være Lucia, så jeg ble aldri valgt. Overlevde helt fint jeg også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta likestillingen helt ut hele tida. Please! 

Anonymkode: 58e48...bae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går Lucia og stjernegutt fremst i toget (sammen). Det trekkes om hvem det blir.

Anonymkode: fa733...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette skrevet bare for å provosere? Håper det. 
Gutter kan være stjernegutt. Er vel ikke noe mindre lys og håp i det. 

Anonymkode: d1ec2...c05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du endre på historien fordi du føler at barnet ditt blir diskriminert? Herregud, håper inderlig at dette er en trolletråd, ellers har du et lite interessant liv.

Anonymkode: e2209...740

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle tradisjoner skal skrotes i likestillingens navn?

Nei, vet du hva noen tradisjoner kan vi fint holde på. De fleste barnehager har feks også en «lysgutt» som går med Lucia. 
 

Noen er så fernatiske for likestilling at all glede drepes.

Anonymkode: 6d4c4...fff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk aldri være Lucia jeg heller, for jeg har mørkt hår. Det måtte være en lyshåret en. Det går helt fint:)

Samme her🤣Ikke tatt skade av det👍La Lucia være Lucia,får være grenser til tull/krenkelser.Alt MÅ ikke være for alle.

Anonymkode: 49031...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå er jeg skikkelig lei av denne utdaterte tradisjonen vi ser hvert eneste år på skolene rundt om i landet! Hvorfor får aldri guttene være Santa Lucia? Det er helt urettferdig og diskriminerende at det alltid er jentene som blir valgt til å gå fremst i toget, med lys i håret og en rolle som alle er så stolte av. Dette er en kjønnsstereotypisk tradisjon som burde vært kastet på skraphaugen for lengst.

Hva er det egentlig vi lærer barna våre? At gutter ikke kan symbolisere lys og håp? At det bare er jenter som er «søte nok» til å være Lucia? Det er både gammeldags og urettferdig. Vi lever i en tid hvor vi snakker om likestilling, inkludering og like muligheter for alle – men når det gjelder Lucia-feiringen, er det som om vi hopper rett tilbake til 1950-tallet!

Hvis vi vil at neste generasjon skal vokse opp uten kjønnsbegrensende forventninger, må vi begynne med slike symboltunge tradisjoner som Lucia-feiringen. Skolene har et ansvar for å speile samfunnet vi ønsker å skape – et samfunn der alle har like muligheter, uavhengig av kjønn. Så nei, jeg vil ikke høre noen unnskyldninger om "tradisjon" eller "sånn har det alltid vært". Det er på tide med endring, og det starter med at både gutter og jenter kan få være Lucia!

 

Anonymkode: 54103...562

 

Hvis guttene ønsker det selv, så. 

Jeg regner med det fortsatt er fare for sanksjoner innad blant guttene dersom én har lyst å være Lucia, mens de andre synes det er teit. 

Unger kan være noen jævler mot hverandre, uansett hva vi voksne måtte mene. Sånn har det da alltid vært.... 

Jeg har mørkt hår, og fikk ikke engang være med i trekningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Lucia var ei jente,,,,,

jeg fikk heller aldri være Lucia, det var kun de blonde jentene som fikk være Lucia. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Julenissen pleier være mann🎅Transenissen neste.

Anonymkode: 49031...4b7

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her🤣Ikke tatt skade av det👍La Lucia være Lucia,får være grenser til tull/krenkelser.Alt MÅ ikke være for alle.

Anonymkode: 49031...4b7

Men uansett veldig utenkelig at Lucia var lyshåret. Akkurat som at det stort sett er hvite menn som har spilt Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...