Gå til innhold

Besøk til gamle foreldre som bor et stykke unna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Halvannen time er ikke lengre enn at dere kan ha en dagstur, eller en ettermiddag hos dine foreldre. Ser de er friske, og klarer seg, så da handler det jo mer om hva dere har lyst til, og mulighet til av besøk. 
Hvor ofte dere skal besøke kommer også an på hvilket forhold dere har. For noen med veldig tette bånd er det naturlig med ofte besøk og overnatting over tid, mens for andre er det mer naturlig med lite til ingen besøk. Dere må selv kjenne på hva som passer dere her. 
Jeg synes også de godt kunne ha kommet til dere av og til, men de enda har muligheten til det. Bytte litt rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svarte tidligere men svarte ut i fra at jeg har barn og at de må se besteforeldrene sine 😄 Før barn dro vi sjeldent på besøk på den måten, eneste gang både jeg og samboer dro på besøk eller hadde besøk var høytider, bursdager osv. Ellers så traff jeg dem iblant da, kanskje innom for en middag eller møtte dem på restaurant eller gjorde noe sammen. Men ikke noe fast frekvens. 

Uten barn ville jeg aldri i verden giddet overnatte for å ikke måtte kjøre hjem 1,5 time på kvelden med mindre det ga meg noe å overnatte, at det var veldig hyggelig liksom. 

Anonymkode: a3d22...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre bor 4,5t kjøring unna. Besøker dem ca 2 ganger i året. De er hos oss ca 1 gang i mnd. 

Svigers bor 2,5t unna, møter dem ca 1 gang i mnd, vi drar oftest dit, men av og til kommer de til oss. 

Anonymkode: db5e2...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor bor 2 timer unna. Hun trenger en del praktisk hjelp så der er vi enten begge to eller mannen en gang i måneden. De andre søsknene er der også en helg/dag i måneden så det er bare hver fjerde helg hun ikke har noen hos seg. Hun er også hos en av oss ved alle høytider og ferier. Mine foreldre bor fem minutter unna og der er vi innom ca. en gang i uka eller de er her, men det blir jo kortere besøk eller enkel middag. De klarer seg selv og er ikke avhengig av hjelp til praktiske ting annet enn maling av hus og stabling av ved. Nå maler vi i grunnen alle husene i min familie på dugnad, så det er ikke noe spesielt for dem. 

Anonymkode: b139d...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (2 timer siden):

Halvannen time er ikke lengre enn at dere kan ha en dagstur, eller en ettermiddag hos dine foreldre. Ser de er friske, og klarer seg, så da handler det jo mer om hva dere har lyst til, og mulighet til av besøk. 
Hvor ofte dere skal besøke kommer også an på hvilket forhold dere har. For noen med veldig tette bånd er det naturlig med ofte besøk og overnatting over tid, mens for andre er det mer naturlig med lite til ingen besøk. Dere må selv kjenne på hva som passer dere her. 
Jeg synes også de godt kunne ha kommet til dere av og til, men de enda har muligheten til det. Bytte litt rett og slett. 

Takk for svar. Jeg ga ikke så mye info i hovedinnlegget, men vi har altså barn som er veldig aktive, inkl en del konkurranser (idrett) og div i helger. Det gjør at vi vanskelig finner tid til ei hel helg der lenger. I tillegg blir det slitsomt fordi det ikke er så mye å gjøre sammen annet enn å prate, og det blir vi egentlig ferdige med i løpet av de første timene. Foreldrene mine er friske, ja, så det hadde vært lettere for oss om de kom hit, noe de sjelden gjør. Men jeg tror de kanskje kan komme oftere om jeg snakker med dem om at det er bedre for oss nå. Det er ikke sikkert de tenker så mye over det siden det tidligere har vært vi som har besøkt dem.

Anonymkode: 1d4c9...e57

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre nor 9 t unna med bil hver vei, besøker de 4-5 ganger i året, hvor lenge varierer men minimum en hekg.

Anonymkode: ac23c...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mine foreldre bor 10-11 timer unna med bil,en vei. Besøker dem 1 gang i året. Skulle gjerne ha besøkt mye mer. 

Svigers bor ikke så langt unna. Sees nok 3-4 ganger i mnd.

Skulle gjerne brukt mer tid på de eldre, men men.

Anonymkode: b10bb...d41

Hvorfor kan du ikke de mer ?

Anonymkode: ac23c...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor ofte besøker dere foreldre som bor et lite stykke unna, og hva finner dere på sammen? 

Ca 2 timer unna. Det er alltid pensjonistene som tar dagsturer på besøk da helsen fortsatt er god. Det blir ofte shopping, lunsj og middag ute. De foretrekker å ta turene på hverdager, passer det ikke å være med dem på dagtid så finner de på noe selv fram til vi tar felles middag.

Anonymkode: df8d1...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er behov for overnatting når de bare bor 1,5 time unna dere er for meg en stor gåte. Dere kan fint være på besøk i 4 timer pg fortsatt ha igjen mye av dagen selvom dere kjører 3 timer også. Besøk 1 gang i måneden synes jeg også er veldig lite, men det er kun min mening.

Anonymkode: a53fc...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre bor ca 1,5 t unna med bil, men 3 timer unna omtrent med kollektiv. Vi har ikke bil. Da vi hadde et barn tok vi toget ca engang i mnd for å overnatte en dag eller to. Nå har vi to barn, og vi syns det er tungtvint å dra med en baby + 4 åring + bagasje for 4 stk på toget hver mnd. Har ikke vært på besøk der siden juni nå..

Foreldrene mine har bil, og det hadde vært enklere for dem å kjørt på besøk hit istedenfor. Vi har plass til at de kan overnatte. All like vel så kommer de kanskje 3-4 ganger i året etter at vi spør og den ene er alltid i forbindelse med bursdag. De var ikke noe oftere her, før barn 2 kom heller.

Det er synd at det er sånn, fordi relasjonen til barnebarna preges av det. Den eldste vil knapt snakke med besteforeldre på min side nå, mens farmor spør han etter hver dag.

Svigermor bor ca 30 min unna. Hun ser vi vel annenhver uke omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Jeg ga ikke så mye info i hovedinnlegget, men vi har altså barn som er veldig aktive, inkl en del konkurranser (idrett) og div i helger. Det gjør at vi vanskelig finner tid til ei hel helg der lenger. I tillegg blir det slitsomt fordi det ikke er så mye å gjøre sammen annet enn å prate, og det blir vi egentlig ferdige med i løpet av de første timene. Foreldrene mine er friske, ja, så det hadde vært lettere for oss om de kom hit, noe de sjelden gjør. Men jeg tror de kanskje kan komme oftere om jeg snakker med dem om at det er bedre for oss nå. Det er ikke sikkert de tenker så mye over det siden det tidligere har vært vi som har besøkt dem.

Fullt forståelig at når barna vokser til så har de mer aktiviteter og ting de gjør både i hverdagen og i helgene. Det er en del av sesongene i livet. Som nevnt så er det ingen fasit her, dere må se hva som passer dere. Særlig når de er friske, så kunne de kommet til dere også. 
Kan dere få til å dra for noen timer, også dra hjem igjen? Når dere er tom for samtaleemner og det bare drar ut så får jo ingen av dere noe igjen for det. Da blir det mer plikt. Ulike familier har ulike bånd. Sånn er det bare. Du trenger hverken å ha dårlig samvittighet for å kjenne på dette, prioritere ned besøk (skjønner du ikke vil fjerne det helt, bare kortere og sjeldnere), eller at du prioriterer egen familie og barn. 
Du har lov til å si hva som er best for deg og dere i den sesongen av livet. At andre gjør ting på andre måter er helt i orden, men folk er forskjellige. 
Bare tenk etter om du ønsker å beholde på noe kontakt, så ikke besøkene forsvinner helt, og det ikke var det du egentlig hadde tenkt. Hverdagen innhenter de fleste av oss, og de fleste har ikke anledning til så mye besøk som enkelte her i tråden initierer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...