Gå til innhold

Greier ikke jobbe - hva er veien videre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne 32. Nylig diagnostisert med autisme, angst og ptsd. Aldri fått til arbeidslivet. Jobbet noen måneder fulltid, ellers alltid deltid. Jobber nå 40% og bor hos foreldrene mine. Tror ikke jeg kan jobbe mer. Alt er så vanskelig. Vil flytte for meg selv, men usikker på om jeg har råd med 11.000 utbetalt i og 2.000 ut til studielån i måneden. Kan ikke bo i kollektiv. Det gikk katastrofalt to ganger før. Hva skal jeg gjøre? Har vel ikke krav på noe fra nav? Er 10 år siden jeg jobbet mer enn 40%. Er redd for å bli satt i ulike jobber med andre mennesker. Kan bli psykotisk og har prøvd å ta livet mitt flere ganger når jeg får for store belastninger. Jeg virker helt normal for fremmede. 

Anonymkode: 5b040...fc6

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søke aap. 

Snakk med fastlegen din.

Anonymkode: 1b1cc...07b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe tak, kjære deg. 

NAV skal ha spesialist på autister som sliter i arbeidslivet. Det gikk i hvert fall min mann vite. Nabokommune til Oslo. Jeg vet ikke hvor du bor. 

Sjekk det ut.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke mye mer penger enn nå. Betaler nå 2.000 i studielån, 2.000 i mat, 1.000 i til kafé, konsert og kino, 300 klær og sko, 200 lege og medisiner, 300 telefon, og rundt 300 i transport (ikke fast månedskort), og 4.000 i leie til foreldrene mine og sparer 900. Å kunne fått utbetalt tilsammen 15.000-17.000 hadde vært nok.

- TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du vil bo for deg selv, det vil koste betydelig mer enn de 4000,- du betaler nå.

Tror Nav og fastlegen er stedet å starte.

Anonymkode: bb6a3...e76

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kvinne 32. Nylig diagnostisert med autisme, angst og ptsd. Aldri fått til arbeidslivet. Jobbet noen måneder fulltid, ellers alltid deltid. Jobber nå 40% og bor hos foreldrene mine. Tror ikke jeg kan jobbe mer. Alt er så vanskelig. Vil flytte for meg selv, men usikker på om jeg har råd med 11.000 utbetalt i og 2.000 ut til studielån i måneden. Kan ikke bo i kollektiv. Det gikk katastrofalt to ganger før. Hva skal jeg gjøre? Har vel ikke krav på noe fra nav? Er 10 år siden jeg jobbet mer enn 40%. Er redd for å bli satt i ulike jobber med andre mennesker. Kan bli psykotisk og har prøvd å ta livet mitt flere ganger når jeg får for store belastninger. Jeg virker helt normal for fremmede. 

Har du en god dialog med fastlegen din? Er han/hun oppdatert på situasjonen?

Anonymkode: ef79d...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke løsningen på sikt for deg er en hverdag uten forpliktelser.

Det vil bare forsterke diagnosen din om du murer deg inne i en leilighet aleine. Selv om du har noen sunne interesser.

Min svigerinne gav opp arbeidslivet og ble uføretrygdet med samme diagnose.

Det gikk fort nedover. Plutselig sluttet hun å delta på familieaktiviteter som lette turer med god niste, en tur ut med båten osv når vi endelig samles. Vi er en liten og snill familie.

Hun hadde godt av den lille biten hun deltok i arbeidslivet med. Selv om de få prosentene var en kamp for henne.

Anonymkode: 1eda5...889

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er redd for å bli satt i ulike jobber med andre mennesker.

Jeg anbefaler deg å søke AAP.

Jeg er på slutten av AAP-løpet, og skal søke uføretrygd i høst. Jeg har i AAP-perioden jobbet opp til 40-50% hos arbeidsgiver jeg hadde før jeg ble sykmeldt. NAV har aldri sagt noe om at jeg skulle prøve meg i andre jobber. Jeg tror det er betydelig enklere for NAV å bare ha meg i jobben jeg har, fremfor å prøve meg ut andre steder. NAV har vist stor forståelse for de psykologiske begrensningene mine.

Anonymkode: cadce...bb5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kontakt fastlege og få hjelp til å søke aap. 

2. Nav. Veileder kan hjelpe deg med veien videre. Det finnes både VTA (varig , tilrettelagt arbeid), skoler med utdanningsløp og tilrettelagt for de med særskilte behov, eller tiltak gjennom nav. 

3. Når du har fått innvilget AAP kan du se etter en hybelleilighet, du kan også søke bostøtte gjennom husbanken når du har fått et sted å leie. Du må regne med å måtte betale mer enn 4000,- som du gjør nå. 

Har du oppfølging av psykolog? Kan være lurt å ha nevropsykolog med på dette. 

Anonymkode: 7ba10...e84

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt tidlig i løpet å konkludere med ufør allerede nå før du har vært i kontakt med Nav, men du er kanskje litt overveldet og har mange tanker ang diagnoser du nylig har fått.

Det første du må gjøre er å snakke med legen din, Normalt er man sykemeldt i 1 år før man ev går over på AAP, men det finnes unntak. 

Uansett, når man er på AAP så må man igjennom arbeidsevnevurdering for å finne ut om man har arbeidsevne, ev hvor mye/ lite. Det er ikke dermed sagt at man må prøve seg i arbeid, men gå til en tiltaksarrangør. Det ble prøvd flere ganger at jeg skulle prøve meg i jobb, men veileder hos tiltaksarrangør vurderte hver gang at jeg var for dårlig til å prøves ut i jobb. 

Anonymkode: 3d666...640

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil virkelig anbefale deg å søke Aap.

Og ja, du vil nok høre eller lese mange dårlige ting om Nav, men for meg har det reddet meg!

Min situasjon er litt kompleks, men Nav har virkelig vært min støtte hele veien fra sykemeldt til nå på Aap. Jeg har også fått en jobbspesialist og det samarbeidet har gått helt strålende! Jeg har vært i arbeidspraksis og snart inn i en ny nå. Jeg har også vært proaktiv i prosessen, men samtidig fått lov til å ta det i mitt eget tempo. Mitt problem har faktisk vært at Nav ikke har presset meg nok!... Jeg har alltid vært ærlig om mine utfordringer og ja, jeg har av og til måtte avlyse møter med Nav fordi jeg ikke har klart å møte opp. Nav har ikke kjeftet på meg angående det, de har vært forståelsesfulle og vi har avtalt ett annet møte.

Anonymkode: ce573...3cc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vil virkelig anbefale deg å søke Aap.

Og ja, du vil nok høre eller lese mange dårlige ting om Nav, men for meg har det reddet meg!

Min situasjon er litt kompleks, men Nav har virkelig vært min støtte hele veien fra sykemeldt til nå på Aap. Jeg har også fått en jobbspesialist og det samarbeidet har gått helt strålende! Jeg har vært i arbeidspraksis og snart inn i en ny nå. Jeg har også vært proaktiv i prosessen, men samtidig fått lov til å ta det i mitt eget tempo. Mitt problem har faktisk vært at Nav ikke har presset meg nok!... Jeg har alltid vært ærlig om mine utfordringer og ja, jeg har av og til måtte avlyse møter med Nav fordi jeg ikke har klart å møte opp. Nav har ikke kjeftet på meg angående det, de har vært forståelsesfulle og vi har avtalt ett annet møte.

Anonymkode: ce573...3cc

Ok, med all denne glede og gode oppfølging, så er du snart ute i jobb, håper jeg!!

Anonymkode: 2412d...c1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også (få hjelp til å) søke sletting av renter og betalingsutsettelse på studielånet. Du kvalifiserer til det med så lav inntekt. Dersom du blir ufør på sikt, vil du kunne få hele lånet slettet.

Anonymkode: 1b1cc...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min venn med asperger jobber 40%, og det er perfekt for ham. Det ER mer krevende å fungere sosialt etc for en autist, så ikke bli lei deg over de som sier du bør opp i 100%. Men da du jobbet 100%, ble stillingen redusert, heller enn sykemelding og AAP? For om du havnet der kunne du søkt 60% ufør og beholdt det meste av lønnen for full stilling (66%). Har du noen du stoler på du kan snakke med, som videre kan hjelpe deg inn mot lege/NAV? For blir du sykemeldt nå får du bare full lønn av stillingeb du har, som er 40%. Og over på AAP blir det 66% av de 40%, som er veldig lite..

Anonymkode: 88be3...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik skal Norge driftes. Med halvparten ansatt i offentlige stillinger og nesten andre halvparten på trygd. Det er en tragedie i sakte film. Som en lekk båt uten pumper. 

Anonymkode: 41201...bba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og slik skal Norge driftes. Med halvparten ansatt i offentlige stillinger og nesten andre halvparten på trygd. Det er en tragedie i sakte film. Som en lekk båt uten pumper. 

Shut up!!!!!!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min venn med asperger jobber 40%, og det er perfekt for ham. Det ER mer krevende å fungere sosialt etc for en autist, så ikke bli lei deg over de som sier du bør opp i 100%. Men da du jobbet 100%, ble stillingen redusert, heller enn sykemelding og AAP? For om du havnet der kunne du søkt 60% ufør og beholdt det meste av lønnen for full stilling (66%). Har du noen du stoler på du kan snakke med, som videre kan hjelpe deg inn mot lege/NAV? For blir du sykemeldt nå får du bare full lønn av stillingeb du har, som er 40%. Og over på AAP blir det 66% av de 40%, som er veldig lite..

På AAP og ufør, er det noe som heter minstesats som man får hvis man ikke har tjent så mye. Vel og merke hvis man fyller kravene om bl.a bo-tid i Norge. Så for ts vil det sikkert lønne seg om hen får gå rett på AAP og ikke sykemelding i 1 år.

image.thumb.jpeg.90913d6f98135143393a3e00ebccfa73.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men tenk så heldig Norge er som har deg med jobb i det private og aldri syk... Godt at du holder hjulene i gang sånn at jeg får min mnd utbetaling av uføretrygd etter å ha jobbet i 35 år i lavtlønnet, tungt sliteryrke.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trenger ikke mye mer penger enn nå. Betaler nå 2.000 i studielån, 2.000 i mat, 1.000 i til kafé, konsert og kino, 300 klær og sko, 200 lege og medisiner, 300 telefon, og rundt 300 i transport (ikke fast månedskort), og 4.000 i leie til foreldrene mine og sparer 900. Å kunne fått utbetalt tilsammen 15.000-17.000 hadde vært nok.

- TS

stramt budsjett , må jeg si....men sånn er det jo blitt for de fleste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...