AnonymBruker Skrevet 30. september #1 Del Skrevet 30. september Jeg er 3 uker på vei og har egentlig sagt det til det aller fleste jeg kjenner, men har opplevd at flere reagerer på at jeg sier det såpass tidlig i tilfelle noe skulle gå galt. Burde jeg ha ventet? Anonymkode: 0c27a...563 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #2 Del Skrevet 30. september Drit i det. Det finnes ikke noe rett og galt. Det handler om at det fra gammelt av var vanlig å vente til etter uke 12 og svangerskapet mest sansynlig gikk bra etter dette, fordi det var en skam for kvinner å miste. Noen venter også fordi de ikke orker å måtte snakke med alle som vet hvis det skulle gå galt. Anonymkode: bfaa6...d27 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #3 Del Skrevet 30. september Det bestemmer du helt selv 😊 Anonymkode: e6524...d24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #4 Del Skrevet 30. september Helt greit å si det. For min del tenker jeg at jeg ville blitt såpass lei meg og satt ut av en spontanabort, at det ville vært fint at folk visste det (siden dette ofte er argumentet for å ikke fortelle..) Anonymkode: 04703...35c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #5 Del Skrevet 30. september Jeg var glad for at flere visste det da det gikk galt, for da slapp jeg å først fortelle at jeg hadde vært gravid, for så å fortelle om spontanaborten. Måtte det til noen, og det var verre syntes jeg. Så jeg fortalte det tidlig ved neste graviditet også, og den gangen gikk det bra. Gjør det som føles rett for deg. Jeg fortalte det ikke til alle med en gang, men til de jeg ville at skulle vite det. Finnes mange som synes de har en fasit om det meste når det gjelder graviditet og baby, så like greit å lære seg tidlig å stole på seg selv Anonymkode: 01eb7...b55 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #6 Del Skrevet 30. september Skjønner folk reagerer. Noen tenker ikke over at de har delt før de dessverre mister. Så kommer de på at det er kjipt å måtte fortelle alle de treffer på igjen. Noen tror de takler det fint, men det vet man ikke før man har opplevd det selv. Hadde selv SA, men kun foreldrene våre viste om graviditeten etter uke 7 (tok første UL for å se hjertet slå). En uke senere SA. Syns det var godt at få viste. Tok noen måneder før vi ble gravid igjen. Deilig å slippe spørsmål om termin, at noen kjøper gave rett etter de vet om graviditet, forteller videre til andre osv. Delte det med nærmeste da vi var i uke 12 og hadde vært på UL. Annonserte på Facebook etter OUL (uke 18, da dette var før man kunne sjekke i uke 12). Grunnen var for å ikke dele hvis det mot formodning viste seg at barnet feks ikke var levedyktig og vi måtte ta abort feks. Anonymkode: 01fb4...9c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finmia Skrevet 30. september #7 Del Skrevet 30. september Jeg delte før uke 12. Det er ingen garanti for at det går bra etter uke 12 heller. Syns den regelen bare er tull 😛 man gjør det man føler selv er riktig 🙂 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #8 Del Skrevet 30. september Så teit av dine venner og bekjente å fokusere på DET når du forteller dem om graviditet. Mange (meg selv inkludert) ønsker å være åpen - og ja - kan godt hende det ikke går veien, men da slipper du å sitte alene i sorgen og folk har forståelse for hvorfor du er nedfor. Jeg har to barn og med begge annonserte jeg det til kanskje 10 stykker den dagen jeg fikk positiv test trenger ikke å dele nyheten på facebook akkurat, men jeg ser ikke problemet i å si det til folk en stoler på. Dette er jo grunnen til at spontanabort er så lite snakket om, fordi folk ikke annonserer før de er halvveis uti det Anonymkode: 91b34...721 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #9 Del Skrevet 30. september Så lenge du syns det er greit å fortelle om det hvis du mister kan det jo være det samme. Jeg har ikke ønsket å dele sorgen med mange når jeg har mistet og det har jeg gjort to ganger i uke 9 og 11. Har ikke delt det tidlig. Anonymkode: 909be...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #10 Del Skrevet 30. september Jeg mistet første gang jeg var gravid. Var glad for at vi kunne sørge «privat» og komme gjennom det uten spørsmål utenfra. Men folk er forskjellige. Helt ok å dele når dere ønsker det Anonymkode: ed6c3...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #11 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner folk reagerer. Noen tenker ikke over at de har delt før de dessverre mister. Så kommer de på at det er kjipt å måtte fortelle alle de treffer på igjen. Noen tror de takler det fint, men det vet man ikke før man har opplevd det selv. Hadde selv SA, men kun foreldrene våre viste om graviditeten etter uke 7 (tok første UL for å se hjertet slå). En uke senere SA. Syns det var godt at få viste. Tok noen måneder før vi ble gravid igjen. Deilig å slippe spørsmål om termin, at noen kjøper gave rett etter de vet om graviditet, forteller videre til andre osv. Delte det med nærmeste da vi var i uke 12 og hadde vært på UL. Annonserte på Facebook etter OUL (uke 18, da dette var før man kunne sjekke i uke 12). Grunnen var for å ikke dele hvis det mot formodning viste seg at barnet feks ikke var levedyktig og vi måtte ta abort feks. Anonymkode: 01fb4...9c8 Vi tok PTUL da jeg var 7+4. Når man ser hjertebank i denne uken er risikoen for spontanabort mindre enn 2%. Likevel var det folk som var overrasket over at vi fortalte det til alle i uke 8-9. Så det har tydeligvis ingenting å si for enkelte at man har vært på TUL og sett at alt er bra og at fosteret er levedyktig, fordi denne 12-ukersgrensen med å si det fortsatt henger ved som jeg har et inntrykk av egentlig bare er tradisjon fra tidligere tider når man ikke tok ultralyd så tidlig. Anonymkode: 41ac1...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #12 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Så teit av dine venner og bekjente å fokusere på DET når du forteller dem om graviditet. Mange (meg selv inkludert) ønsker å være åpen - og ja - kan godt hende det ikke går veien, men da slipper du å sitte alene i sorgen og folk har forståelse for hvorfor du er nedfor. Jeg har to barn og med begge annonserte jeg det til kanskje 10 stykker den dagen jeg fikk positiv test trenger ikke å dele nyheten på facebook akkurat, men jeg ser ikke problemet i å si det til folk en stoler på. Dette er jo grunnen til at spontanabort er så lite snakket om, fordi folk ikke annonserer før de er halvveis uti det Anonymkode: 91b34...721 Noen fokuserer på bare det negative. En av mine foreldre klarte å lire av seg at det må være trist å ha kjøpt inn klær etc til babyen hvis babyen skulle dø i magen. Dette var når jeg var over 20 uker på vei med en frisk baby. Anonymkode: 41ac1...da6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #13 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen fokuserer på bare det negative. En av mine foreldre klarte å lire av seg at det må være trist å ha kjøpt inn klær etc til babyen hvis babyen skulle dø i magen. Dette var når jeg var over 20 uker på vei med en frisk baby. Anonymkode: 41ac1...da6 Svigermor er av samme oppfatning, det er uhørt å gi klær i gave før ungen er født. Jeg svarte at om vi mister barnet, så er det like vondt om jeg har klær i skapet eller ikke. Kan ikke la være å planlegge og forberede i tilfelle det går galt. Anonymkode: 01eb7...b55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #14 Del Skrevet 30. september Du er ikke 3 uker på vei, Man regner uker fra første dag i siste mens. Man får ikke positiv test for omtrent uke 4. men ja.. det er en tullete regel at man må vente så lenge med å annonsere Anonymkode: d44b3...2bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #15 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er 3 uker på vei og har egentlig sagt det til det aller fleste jeg kjenner, men har opplevd at flere reagerer på at jeg sier det såpass tidlig i tilfelle noe skulle gå galt. Burde jeg ha ventet? Anonymkode: 0c27a...563 Du må jo gjøre som du vil, det er jo du som vet hva som er rett for deg. men mange venter nok til de er 12 uker på vei fordi da er det mer sikkert. Anonymkode: 97e05...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #16 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er 3 uker på vei og har egentlig sagt det til det aller fleste jeg kjenner, men har opplevd at flere reagerer på at jeg sier det såpass tidlig i tilfelle noe skulle gå galt. Burde jeg ha ventet? Anonymkode: 0c27a...563 Nei. Du forteller og deler når DU ønsker det. Dette med å vente til uke 12 er bare fjas, men smak og behag. Noen ønsker ikke å dele tidlig, andre vil dele så fort de kan. Ingen fasit. Ingenting er feil. Din graviditet, ditt valg. Fordeler og ulemper med begge deler. Fått 4 barn, hatt 3 SA, 2 MA. Fortalt tidlig om alle graviditeten. Anonymkode: eeb69...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #17 Del Skrevet 30. september Du mener at du er 7 uker på vei? Ved 3 uker tester man ikke positivt ennå. Uansett, opp til deg. Valgte selv å vente litt. Veldig kjedelig å få spørsmål om termin, hvordan det går, gratulasjoner, hva du har kjøpt inn, med mer. I månedsvis fremover, dersom det ikke går. Og du igjen og igjen må fortelle folk at det likevel ikke var levedyktig. Anonymkode: 0b7fa...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teardrop Skrevet 30. september #18 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er 3 uker på vei og har egentlig sagt det til det aller fleste jeg kjenner, men har opplevd at flere reagerer på at jeg sier det såpass tidlig i tilfelle noe skulle gå galt. Burde jeg ha ventet? Anonymkode: 0c27a...563 Det er 100% opp til deg å bestemme når du skal fortelle! Grunnen til at man anbefaller å vente 12 uker er fordi da er detn største risken for spontanabort over, og det sparer deg for mye smerte å måtte gå samme runden å evt fortelle alle du har fortalt om graviditeten at du har mistet. Men ingen regel på noe, ditt og barnefar sitt valg ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #19 Del Skrevet 30. september Reagerer mer på at du tror du er 3 uker på vei. Ved 3 uker på vei har man ikke nok hormoner til å teste positivt enda. De fleste tester positivt fra 4 uker på vei. Hvis du har testet med ukeindikator anbefaler jeg deg å lese bruksanvisningen en gang til. Man regner fra den første dagen i den forrige(siste) menstruasjonen man har hatt (den siste dagen du garantert IKKE var gravid). Anonymkode: a7800...fa9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #20 Del Skrevet 30. september Har mistet når jeg var 10+5 og 11 så jeg foretrekker å ikke si noe før jeg er mer sikker. Skjønner de som vil dele i tilfelle det går galt også men det verste for meg er å bli sett på som prøver. Vil ikke at alle skal vite om at vi prøver på et barn liksom. Synes det er mer press. Anonymkode: ce611...008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå