AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #21 Del Skrevet 30. september 2024 Mpa. Akkurat samme symptomer som min gutt Anonymkode: ed6fc...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #22 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 5 åring som har hatt mye vondt I magen. Var til legen for en god stund siden, som sa at det var normalt. Selv etter en del ganger med oppkast. Hun har mye løs mage, fikk et stort utslett av elveblest over hele kroppen sist uke og feber, oppkast. Nå i dag er det mye blod på papiret da jeg tørker henne, det er stort sett friskt, men det var mye. Skal tilbake til legen fredag . Noen som har noen erfaringer? Hva kan dette være? Anonymkode: 189c9...527 Høres autoimmunt ut... cøliaki Anonymkode: 45ff0...d91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #23 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 20.04): Mpa. Akkurat samme symptomer som min gutt Anonymkode: ed6fc...246 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 20.05): Høres autoimmunt ut... cøliaki Anonymkode: 45ff0...d91 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 16.37): Alt og ingenting. Ta en tur til legen igjen. Be om en crp eller utvidet blodprøve. Det kan gi indikasjon om det er allergi eller infeksjon. Det kan være en reaksjon på melk eller gluten f.eks. Anonymkode: f77d9...161 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 16.37): Melkeproteinallergi 🫣 Akkurat samme symptomer her. Oppkast, løs avføring, blod, og utslett.. Anonymkode: 4121f...8cf AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 16.51): Datteren min hadde det også slik, uten oppkast. Fikk påvist chrons og betennelse i tarmen. Anonymkode: 3d778...10f AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 19.12): Og ja. Ta bilder. Og stå på ditt. Vi fikk en gang spørsmål om vi bare hadde prøvd å la barnet gråte da jeg fortalte om smertene det hadde. Den nyutdanna, barnløse, legen trodde vi var hysteriske foreldre som skjemte bort barnet vårt.. Det hjalp da jeg viste bilder av blodfylt sengetøy, og blødende sår på barnets kropp. Da tidde hun. Men jeg kunne slått henne. Anonymkode: 4095e...b81 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 20.00): Fra nhi https://nhi.no/sykdommer/magetarm/tynntarm/melkeallergi?page=3 Ungen din har jo dette. Ta med til legen og få tatt skikkelig prøver Anonymkode: e4280...d0a Vært hos fastlegen nå. Fikk beskjed om å gi zyrtec morgen og kveld. Også se det an. Fordi han mente hun var så liten, og vanskelig å utrede osv... lettere å se om hun vokser det fra seg. Han mente det ikke hørtes ut som MPA, men at jeg kunne jo redusere litt melkinntaket. Jeg vet ikke jeg. Burde jeg bestille en time til volvat? Anonymkode: 189c9...527 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #24 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vært hos fastlegen nå. Fikk beskjed om å gi zyrtec morgen og kveld. Også se det an. Fordi han mente hun var så liten, og vanskelig å utrede osv... lettere å se om hun vokser det fra seg. Han mente det ikke hørtes ut som MPA, men at jeg kunne jo redusere litt melkinntaket. Jeg vet ikke jeg. Burde jeg bestille en time til volvat? Anonymkode: 189c9...527 JA! Stakkars barn. Norge og dette melkehysteriet er jo helt grotesk. Det går helt fint å leve på eg melkefritt kosthold. Anonymkode: 7a240...162 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #25 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vært hos fastlegen nå. Fikk beskjed om å gi zyrtec morgen og kveld. Også se det an. Fordi han mente hun var så liten, og vanskelig å utrede osv... lettere å se om hun vokser det fra seg. Han mente det ikke hørtes ut som MPA, men at jeg kunne jo redusere litt melkinntaket. Jeg vet ikke jeg. Burde jeg bestille en time til volvat? Anonymkode: 189c9...527 Hvilke symptom passet IKKE med MPA? Ble det ikke tatt blodprøve en gang!? Anonymkode: 852ec...933 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #26 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilke symptom passet IKKE med MPA? Ble det ikke tatt blodprøve en gang!? Anonymkode: 852ec...933 Nei ingenting Han sa det er så vanskelig med små barn, at det mest sannsynlig er forstoppelse. Viktig med gode dovaner sa han. Anonymkode: 189c9...527 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #27 Del Skrevet 4. oktober 2024 Allergi. Be om henvisning til barneavdeling. Anonymkode: 16a12...0ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #28 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Allergi. Be om henvisning til barneavdeling. Anonymkode: 16a12...0ce Han sa det ikke var nødvendig, at hun skulle bruke zyrtec morgen kveld. Men har bestilt time til volvat nå neste uke. TS Anonymkode: 189c9...527 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #29 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei ingenting Han sa det er så vanskelig med små barn, at det mest sannsynlig er forstoppelse. Viktig med gode dovaner sa han. Anonymkode: 189c9...527 Makan! For en lege, hadde byttet! Anonymkode: 1c913...f0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #30 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei ingenting Han sa det er så vanskelig med små barn, at det mest sannsynlig er forstoppelse. Viktig med gode dovaner sa han. Anonymkode: 189c9...527 Mitt barn får forstoppelse og utslett av melkeprotein. Anonymkode: 7a240...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #31 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vært hos fastlegen nå. Fikk beskjed om å gi zyrtec morgen og kveld. Også se det an. Fordi han mente hun var så liten, og vanskelig å utrede osv... lettere å se om hun vokser det fra seg. Han mente det ikke hørtes ut som MPA, men at jeg kunne jo redusere litt melkinntaket. Jeg vet ikke jeg. Burde jeg bestille en time til volvat? Anonymkode: 189c9...527 Herlighet for en tafatt fastlege!!!!! Vi har en femåring med løs mage, sier ofte hen har vondt i magen (men er ikke preget av det), jevnlig blod i avføring. Men er ikke preget og har det finfint, så sånn sett er det null stress. Likevel henviste lege oss rett til barnelege for utredning! Fastlege tok avføringsprøver for å sjekke om IBD (Ulcerøs kolitt og Crohns), det var det ikke. Det ble tatt full sjekk på flere blodprøver, alt fra jern- og vitaminstatus, senkning, crp, stoffskifte, lever, nyrer… Og barnelegen på sykehuset tok oss på fullt alvor og tok nye blodprøver med det som manglet, så alle allergier som kan ses på blodprøve ble tatt, f eks cøliaki. Det eneste vi fant ut er at hen har genet for å utvikle laktoseintoleranse, så vi tester laktosefritt nå. SÅ lettet for at det ikke var IBD!!! Jobber på gastromedisinsk og vet alt for godt hvor forferdelige sykdommer dette kan være. Poenget var - virker som vårt barn har mye mildere symptomer enn dere, og så fort vi hadde fått svar på avføringsprøver ble vi henvist rett til barnelege på sykehus! Krev å få ta en fekaltest/Calprotectin (sjekker om det er IBD), og blodprøver med full allergipakke. Minimum! Finner ikke fastlegen ut av det henvises dere videre. Anonymkode: 4f716...853 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #32 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herlighet for en tafatt fastlege!!!!! Vi har en femåring med løs mage, sier ofte hen har vondt i magen (men er ikke preget av det), jevnlig blod i avføring. Men er ikke preget og har det finfint, så sånn sett er det null stress. Likevel henviste lege oss rett til barnelege for utredning! Fastlege tok avføringsprøver for å sjekke om IBD (Ulcerøs kolitt og Crohns), det var det ikke. Det ble tatt full sjekk på flere blodprøver, alt fra jern- og vitaminstatus, senkning, crp, stoffskifte, lever, nyrer… Og barnelegen på sykehuset tok oss på fullt alvor og tok nye blodprøver med det som manglet, så alle allergier som kan ses på blodprøve ble tatt, f eks cøliaki. Det eneste vi fant ut er at hen har genet for å utvikle laktoseintoleranse, så vi tester laktosefritt nå. SÅ lettet for at det ikke var IBD!!! Jobber på gastromedisinsk og vet alt for godt hvor forferdelige sykdommer dette kan være. Poenget var - virker som vårt barn har mye mildere symptomer enn dere, og så fort vi hadde fått svar på avføringsprøver ble vi henvist rett til barnelege på sykehus! Krev å få ta en fekaltest/Calprotectin (sjekker om det er IBD), og blodprøver med full allergipakke. Minimum! Finner ikke fastlegen ut av det henvises dere videre. Anonymkode: 4f716...853 Og dette var når barnet såvidt var fylt fem. Så alderen på ditt barn (som er eldre?) er bare en tullete unnskyldning for å ikke utrede. Kjenner jeg blir sur av slike leger! Anonymkode: 4f716...853 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #33 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og dette var når barnet såvidt var fylt fem. Så alderen på ditt barn (som er eldre?) er bare en tullete unnskyldning for å ikke utrede. Kjenner jeg blir sur av slike leger! Anonymkode: 4f716...853 Ja hun blir 6 år i april. Har vært hos fastlegen 3 ganger angående magesmerter og blod, alikevel det samme svaret om å se det an. Bestilt time til volvat neste uke. Takk for svar og forståelse. Det er noe som ikke stemmer ja... Han snakker om forstoppelse, men hun går på toalettet flere ganger daglig. Har mye vondt I magen, og oppkast. Elveblest. Noe er det jo. Anonymkode: 189c9...527 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #34 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei ingenting Han sa det er så vanskelig med små barn, at det mest sannsynlig er forstoppelse. Viktig med gode dovaner sa han. Anonymkode: 189c9...527 For en idiot, viktig med dovaner... Gå privat om du har penger til det da får du i det minste tatt de testene du vil. Anonymkode: 280b6...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #35 Del Skrevet 4. oktober 2024 Her hadde barnet sporadisk oppkast (snakk om kanskje 5 separate ganger på et par år) og plutselig fikk han elveblest utslett jevnlig. Men han har ikke hatt mye magesmerter eller blod i avføring. Han testet positivt på melkeallergi på blodprøver (så vidt over grensen), så vi trodde vi hadde svaret og testet uten melk i mange uker, men det ga seg ikke. Vi skrev dagbok så vi visste hva han hadde spist hver dag og også da når han fikk utslett. Så ble vi henvist til barnelege og tok prikktest og han reagerte ikke noe på melk i den. Så her har vi bare måtte fortsette med allergimedisin for å holde utslette unna og de vet egentlig ikke hva som er grunnen. Men vi får fortsatt oppfølging av barnelege 1-2 ganger i året. Anonymkode: d0699...e87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #36 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Her hadde barnet sporadisk oppkast (snakk om kanskje 5 separate ganger på et par år) og plutselig fikk han elveblest utslett jevnlig. Men han har ikke hatt mye magesmerter eller blod i avføring. Han testet positivt på melkeallergi på blodprøver (så vidt over grensen), så vi trodde vi hadde svaret og testet uten melk i mange uker, men det ga seg ikke. Vi skrev dagbok så vi visste hva han hadde spist hver dag og også da når han fikk utslett. Så ble vi henvist til barnelege og tok prikktest og han reagerte ikke noe på melk i den. Så her har vi bare måtte fortsette med allergimedisin for å holde utslette unna og de vet egentlig ikke hva som er grunnen. Men vi får fortsatt oppfølging av barnelege 1-2 ganger i året. Anonymkode: d0699...e87 Tusen takk for svar! Ja det er mye samme symptomene her, men i tillegg mye magesmerter og blod. Har bestilt time privat. Må bare betale det det koster, for vi vil finne ut av hva det er... ikke greit å skulle ha så mye vondt I magen Anonymkode: 189c9...527 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #37 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 20.16): Herlighet for en tafatt fastlege!!!!! Vi har en femåring med løs mage, sier ofte hen har vondt i magen (men er ikke preget av det), jevnlig blod i avføring. Men er ikke preget og har det finfint, så sånn sett er det null stress. Likevel henviste lege oss rett til barnelege for utredning! Fastlege tok avføringsprøver for å sjekke om IBD (Ulcerøs kolitt og Crohns), det var det ikke. Det ble tatt full sjekk på flere blodprøver, alt fra jern- og vitaminstatus, senkning, crp, stoffskifte, lever, nyrer… Og barnelegen på sykehuset tok oss på fullt alvor og tok nye blodprøver med det som manglet, så alle allergier som kan ses på blodprøve ble tatt, f eks cøliaki. Det eneste vi fant ut er at hen har genet for å utvikle laktoseintoleranse, så vi tester laktosefritt nå. SÅ lettet for at det ikke var IBD!!! Jobber på gastromedisinsk og vet alt for godt hvor forferdelige sykdommer dette kan være. Poenget var - virker som vårt barn har mye mildere symptomer enn dere, og så fort vi hadde fått svar på avføringsprøver ble vi henvist rett til barnelege på sykehus! Krev å få ta en fekaltest/Calprotectin (sjekker om det er IBD), og blodprøver med full allergipakke. Minimum! Finner ikke fastlegen ut av det henvises dere videre. Anonymkode: 4f716...853 AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 22.07): Her hadde barnet sporadisk oppkast (snakk om kanskje 5 separate ganger på et par år) og plutselig fikk han elveblest utslett jevnlig. Men han har ikke hatt mye magesmerter eller blod i avføring. Han testet positivt på melkeallergi på blodprøver (så vidt over grensen), så vi trodde vi hadde svaret og testet uten melk i mange uker, men det ga seg ikke. Vi skrev dagbok så vi visste hva han hadde spist hver dag og også da når han fikk utslett. Så ble vi henvist til barnelege og tok prikktest og han reagerte ikke noe på melk i den. Så her har vi bare måtte fortsette med allergimedisin for å holde utslette unna og de vet egentlig ikke hva som er grunnen. Men vi får fortsatt oppfølging av barnelege 1-2 ganger i året. Anonymkode: d0699...e87 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 19.12): Og ja. Ta bilder. Og stå på ditt. Vi fikk en gang spørsmål om vi bare hadde prøvd å la barnet gråte da jeg fortalte om smertene det hadde. Den nyutdanna, barnløse, legen trodde vi var hysteriske foreldre som skjemte bort barnet vårt.. Det hjalp da jeg viste bilder av blodfylt sengetøy, og blødende sår på barnets kropp. Da tidde hun. Men jeg kunne slått henne. Anonymkode: 4095e...b81 Fått svar fra privat lege nå Fastlegen mente det holdt med riktige dovaner osv... Var hos aleris i dag og 5 åringen har altfor lavt jernnivå, funnet slimhinner I avføringen som kan type på chrons eller ulceriøs kolitt. Så glad for at jeg bestilte time TS Anonymkode: 189c9...527 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #38 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Fått svar fra privat lege nå Fastlegen mente det holdt med riktige dovaner osv... Var hos aleris i dag og 5 åringen har altfor lavt jernnivå, funnet slimhinner I avføringen som kan type på chrons eller ulceriøs kolitt. Så glad for at jeg bestilte time TS Anonymkode: 189c9...527 Hadde du en annen tråd om å gå privat med barnet? Synes dette ligner på noe jeg har lest om før her inne? Uansett, kjempebra du gikk til Volvat og fikk et klart svar og at barnet kan få forsvarlig hjelp. Vil like å høre hva fastlegen sier nå! Anonymkode: 66116...539 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #39 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde du en annen tråd om å gå privat med barnet? Synes dette ligner på noe jeg har lest om før her inne? Uansett, kjempebra du gikk til Volvat og fikk et klart svar og at barnet kan få forsvarlig hjelp. Vil like å høre hva fastlegen sier nå! Anonymkode: 66116...539 Hadde en tråd om jeg skulle velge allergiutredning eller barnelege, da jeg skulle bestille. Ikke helt enkelt å vite. ☺️ Anonymkode: 189c9...527 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #40 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Fått svar fra privat lege nå Fastlegen mente det holdt med riktige dovaner osv... Var hos aleris i dag og 5 åringen har altfor lavt jernnivå, funnet slimhinner I avføringen som kan type på chrons eller ulceriøs kolitt. Så glad for at jeg bestilte time TS Anonymkode: 189c9...527 Så bra du bestilte time!!! Ulcerøs kolitt/Crohns er viktig å ta på alvor! Regner med at det ble påvist via avføringsprøve (calprotectin)? Håper fastlegen føler seg dum når hen forstår at hen har driti seg ut! Jeg vet ikke hvordan dere gjør det med behandling videre, men blir kanskje satt igang et opplegg og oppfølging via sykehuset? Barnepoliklinikken eller gastropoliklinikken? Skal barnet begynne på noe medisiner? Anbefaler dere å være nøye med kostholdet, unngå all ultraprosessert mat, lag all mat hjemmelaget. Høres stress ut, men det er faktisk ikke det bare man bytter ut litt og litt og kommer inn i det 😊 Samboer bruker ett minutt på å røre sammen Marit Kolbys «travle dagers brød» nesten hver kveld f eks, så har vi nystekt hjemmelaget brød om morgenen. Dere bør minimum kutte ned på alle skadelige tilsetningsstoffer dere kan, og ihvertfall karragenan/E407! Mange med UC/Mb Crohn som har blitt SÅ mye bedre etter å kutte ut det. Barebrabarnemat har en liste over stoffer man bør være særlig obs på, bare å Google det. Vil tippe dere ikke får mye info om akkurat kosthold/ultraprossesert mat på sykehuset, dessverre... Men etterhvert, når dere har fått «landet litt» og dere etterhvert begynner å få overskudd til det, så anbefaler jeg virkelig å tenke på dette jeg skriver ang. kostholdet. Men ta det når dere har overskudd, og ta det ett steg av gangen 🥰 Ikke ha dårlig samvittighet nå hvis det ikke er aktuelt per nå. Dritbra jobba som stod opp for ungen din og fikk utredninga som trengtes! 💪🏻 Masse lykke til videre, dette ordner seg 🩷 Anonymkode: 4f716...853 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå